Play

Trods faldende besøgstal fastholder museumschef entrépris

Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Der har i gennemsnit været ti procent færre gæster på museet Kongernes Jelling, siden de indførte entrépris i maj.

Det har altid været gratis at blive klogere på, hvem Harald Blåtand og Thyra Danebod var på museet Kongernes Jelling. Siden maj i år har gæsterne dog skullet finde pungen frem.

En billet koster 120 kroner for en voksen i perioden fra den 1. maj til den 31. oktober. De resterende måneder falder prisen til 60 kroner.

En nødvendighed, mener museumschef og leder Morten Teilmann-Jørgensen.

- Vi kan bare se, hvis vi kigger på andre museer omkring os, at vi ikke på samme måde har haft midler til at markedsføre og forny os i samme grad, som vi ønsker, siger Morten Teilmann-Jørgensen, og understreger samtidig, at det er gratis at komme ind for folk under 18 år.

På den nuværende udstilling bruger museet blandt andet en del projektører, som koster omkring 50.000 at erstatte, når de går i stykker.

Der er generelt to hovedårsager til, at der kræves betaling for at besøge Kongernes Jelling.

Den ene er at få turisterne til at betale for det slid, de er skyld i rundt om monumentområdet. Den anden er at få råd til at reparere Kongernes Jelling og opbygge nye og bedre udstillinger.

- Jeg har syntes, at det var ærgerligt, at folk besøgte os gratis og slider lidt på kulturarven, for så at køre videre til den næste by og lægge nogle penge, siger Morten Teilmann-Jørgensen.

Det skønnes, at der vil være entréindtægter på 3-4 millioner kroner årligt.

Gæsterne forsvinder

Der har været ti procent færre besøgende denne juli sammenlignet med gennemsnittet af besøgstallene for de sidste fem somre.

- Vi kan ikke entydigt sige, at det er på grund af entreprisen, at vores besøgstal i juli er lavere i år. Det kan der jo være forskellige årsager til, siger Morten Teilmann-Jørgensen.

Museumschef, Morten Teilmann-Jørgensen har længe været fortaler for at indfører entrépris.

Museumschefen er heller ikke bekymret for de ti procent færre gæster.

- Efter cirka tre år har vi en forventning om, at antallet af besøgende er tilbage på det samme niveau og måske endda højere, da vi jo fornyer museet og laver en ny udstilling, siger Morten Teilmann-Jørgensen.

Den nye udstilling:

Pengene Kongernes Jelling tjener på entreindtægter investeret i en ny udstilling, som åbner i 2026.

Forventningen er, at museet skal bruge 20 millioner kroner til den nye udstilling, hvoraf halvdelen kommer fra entreindtægterne, og de sidste ti millioner fås igennem fondsmidler.

Den nye udstilling giver museet 900 kvadratmeter at boltre sig på. Blandt andet skal proprietærgård Anesminde renoveres og gøres til en del af Kongernes Jelling.

Derudover er ambitionen at gøre den nye udstilling mere interaktiv, så gæsterne kan røre og interagere mere med udstillingen.

Entréindtægterne på 3-4 millioner kroner er af et forsigtighedsgrundlag regnet ud fra et antal gæster, der er en tredjedel lavere end nu, og at 60 procent af gæsterne er under 18 år.

- Jeg er glad for, at vi har indført en entrépris. Det betyder meget for os, at vi kan lave museet om til en større oplevelse, end det er i dag, siger Morten Teilmann-Jørgensen og fortsætter:

- Og så synes jeg også, at vi stadigvæk er billigere end mange andre museer.

I 2023 lagde 218.145 gæster vejen forbi Kongernes Jelling. I 2022 var antallet af gæster ifølge dørtælleren cirka 188.000.

Fri adgang til kulturarv

Det står helt specifikt i samarbejdsaftalen med Nationalmuseet og Vejle Kommune om driften af Kongernes Jelling, at der skal være gratis adgang til kulturarven:

”Det anførte driftstilskud bevilges under forudsætning af, at der ikke bliver opkrævet adgangsentré.”

Et princip formanden for kultur- og idrætsudvalget, Dan Arnløv Jørgensen (K), har stået fast på.

- Den aftale er omkring 14 år gammel. Vi revurderer jo hele tiden om de aftaler giver mening, og i tilfældet med Kongernes Jelling, så gav den aftale ikke mening længere, siger Dan Arnløv Jørgensen, og fortsætter:

- Jeg mener stadig, at kultur skal være gratis, men Kongernes Jelling er en særlig case, da folk nærmest har stået klar med pungen for at betale entré, og så er jeg så meget jyde, at så skal de da have lov til det.

Museet Kongernes Jelling får hvert år 3,3 millioner kroner af Vejle Kommune til at drive museet.

Det er netop det, Morten Teilmann-Jørgensen har oplevet.

- Jeg har godt kunnet lide at stå i entréen og fortælle folk, som har taget pungen frem, at de ikke skal betale, for virkeligheden er, at mange af dem som besøger os, forventer, at det koster noget at komme ind.

- Specielt i højsæsonen er størstedelen af gæsterne fra udlandet, faktisk omkring 60 procent, og jeg synes det er fair, at de ligger en skilling for at blive klogere på den danske kulturarv, siger Morten Teilmann-Jørgensen.

Samtidig forventer museumschefen, at gæsterne bliver længere, når de åbner for den nye udstilling og museet udvides, og at gæsterne dermed får mere for pengene.

Forhold dig roligt og nyd oplevelsen, hvis du ser en ulv

Foto: Heidi Birgitte Ida Dalgaard Clemmesen
Udgivet

I 2012 var det en sensation, da der blev set en ulv, nu er der flere end 50, og de dukker op flere steder. Det bedste, man kan gøre, er at forholde sig roligt, hvis du pludselig står overfor én.

Bevar roen, hav respekt og observer på afstand. Sådan lyder grundopskriften, hvis du en dag skulle stå overfor en ulv i det fri.

- Hvis man kan finde ro i det, skal man også føle sig lidt heldig, for det er ikke det mest almindelige at se en ulv tæt på, siger Kim Skalborg Simonsen, biolog hos Givskud Zoo.

Ifølge Kim Skalborg Sørensen, der er biolog hos Givskud Zoo, er der ingen grund til at blive bange eller gå i panik, for ulvene har slet ikke lyst til at møde os mennesker. Video: Heidi Birgitte Ida Dalgaard Clemmesen, tvSyd

Der er ingen grund til at blive bange eller gå i panik, for ulvene har slet ikke lyst til at møde os mennesker.

I Oksbøl har de netop spottet ulve i et boligkvarter, men det er hverken unormalt eller farligt.

- Det er ikke et sted, de er søgt hen, det er fordi, de ikke har en indbygget GPS. De har færdes i området i løbet af aftenen, og så har de taget en vej, der var energibesparende, siger Kent Olsen, Videnskabelig chef og seniorforsker ved Naturhistorisk Museum, Aarhus.

Find roen og føl dig heldig

Løber man ind i en ulv, så skal man holde afstand til den, men man må også godt tage sig tid til at nyde synet.

- Al viden og statistik viser, at de ikke ser os som mad, at de ikke har nogen direkte interesse i os, og at det langt overvejende vil være ulven, der synes, at vi er de mest farlige og skynde sig væk, siger Kim Skalborg Simonsen, biolog hos Givskud Zoo.

Og så er det faktisk ikke en dum idé at hive kameraet frem og forevige dit møde med en ulv.

- Det er en god idé at tage en video af det møde, så vi får dokumentation for hændelserne og ulvens adfærd. Vi ser altid, at de vender om og går væk, og det er deres naturlige og ønskelige adfærd, siger Kent Olsen.

Han opfordrer til, at man ikke følger efter dyret eller er decideret opsøgende, da ulvene af sig selv nok skal søge væk.

- Det er en klar opfordring, at man ikke sætter sig i sin bil og kører efter dem. Det er simpelthen ikke i ulvenes interesse, og de har ikke brug for hjælp til at finde ud af byen igen. Man tvinger ulvene til at tage nogle uhensigtsmæssige beslutninger, hvor man gør mere skade end gavn, siger han.

Ulvene i Oksbøl har formentlig været hvalpe fra et kendt ulvepar i området, og de har lige nu ramt teenage-alderen, hvilket gør, at de begynder at strejfe rundt alene eller i søskendegrupper, og derfor kan ende steder som i byerne.

Ikke naturligt

Når ulvene kommer ind i byerne, er det altså ikke planlagt, men fordi de tilfældigt ender der. For eksempel fordi de ikke kender området så godt.

- Vi har gentagne gange oplevet det i Jylland, og det er ikke usædvanligt, at ulvene følger naturlige ledelinjer i landskabet og lader sig guide ind i nærheden at mindre byer eller anden infrastruktur, siger Kent Olsen.

Oksbøl ligger med meget natur, og derfor er der ikke langt fra skov til by, hvis ulvene spotter en vej eller sti, der er let for dem at bruge.

- Vi skal som mennesker gøre, som vi hidtil har gjort. Vi behøver ikke ændre vores adfærd, siger han.

Han har set nogle videoer, hvor ulvene løber i galop, har halen mellem benene og ørene bagud, hvilket viser, at ulvene er stressede og gør alt, hvad de kan for at komme væk fra den situation, de uforvarende er endt i i villakvarteret i udkanten af Oksbøl.

Møder man en ulv, og man har en hund eller et barn med, er der heller ingen grund til stor bekymring, men man kan tage sine forholdsregler.

- Står man med en lille hund, kan man tage den ind til sig, for den kan godt være mere interessant, end vi er. Det er lidt det samme med børn, de skal ikke løbe hen til den, men stå lige så stille og kigge på ulven, så kan der ikke ske noget som helst. Det ville være yderst usædvanligt, siger Kim Skalborg Simonsen, biolog hos Givskud Zoo.

Store hvalpekuld

I 2024 blev der født 38 hvalpe, og man antager, at de fleste stadig er i live. Derudover estimerer Naturhistorisk Museum i Aarhus, at der er mellem 22 og 42 voksne ulve i Danmark.

- De føder hvalpe hvert år, så når et par har fundet sammen og har fået hvalpe første gang, kører det som en småkagefabrik, siger Kent Olsen.

Derfor vil vi kunne forvente, at ulvebestanden stiger over de kommende år, men kurven vil også flade ud igen.

- Ulve regulerer deres kuldstørrelse i forhold til, hvor meget arbejde der skal lægges i at finde føde til hvalpene. Derfor ser vi relativt mange eksempler i Danmark, hvor parret får otte hvalpe og ikke de gennemsnitlige fem til seks hvalpe, siger seniorforskeren.

Der er lige nu god plads til at få hvalpe, og hvis der ikke er en overdødelighed, så regner de med, at bestanden vokser med omtrent 30 procent om året.

- Det vil vare, indtil de bedsteegnede levesteder er fyldte. Så forventer vi, at vækstraten kommer til at falde, og det varer nogle år endnu, siger han.

Ejner var fanget mellem to forsikringsselskaber - nu er der en løsning på vej

Ejner Vinter ser frem til, at folkepensionen ikke ender op i skadesomkostninger efter en mangelfuld tildækning af tag. Foto: Søren Pors Grundahl, TV SYD
Udgivet

Ejner Vinter blev fanget mellem to forsikringsselskaber, men nu er der nyt i sagen, hvor håndværkernes forsikring tilbyder hjælp.

Siden nytårsaften har Ejner Vinter kæmpet en kamp for sit hus og sit ve og vel. Det gamle asbesttag var pillet af huset, og et lag af plast skulle sikre mod regnen. Dog lod nytårsstormen hånt om plastikken, hvilket resulterede i store vandskader i de følgende regnvejrsdage.

Siden da har Ejner Vinter været fanget mellem forsikringsselskaber. Hans eget, Tryg Forsikring, mente ikke, at selskabet skulle dække skaden, og indtil nu, mente håndværkernes forsikringsselskab, Købstædernes Forsikring, heller ikke, at de havde erstatningspligten.

Mandag eftermiddag, 20 dage efter stormen, fik Ejner Vinter dog hjælpen sendt til indbakken.

"Ud fra de oplysninger, vi har fået, kan vi anerkende erstatningspligten, og vi vil betale skaden - med forbehold for kravets størrelse og indhold." Sådan skriver Købstædernes Forsikring til Ejner Vinter.

- Det var en ganske dejlig besked. Men jeg må sige, at den har været længe undervejs. Jeg frygter, at ikke alle har viljen til at kæmpe sådan en kamp, fortæller Ejner Vinter.

Han kan i øjeblikket kigge på drivvåde vægge. Det håber han, der snart kommer en ende på.

- Jeg vil sige, at der er faldet en sten fra mit hjerte. Nu sker der noget. Men nu må vi se, hvor meget der bliver dækket. Jeg håber, at vi får løst problemet, så vi mere eller mindre alle mand slipper af med problemet, siger han.

Købstædernes Forsikring tilbyder betaling

Efter tvSyd lavede optagelserne med Ejner Vinter, har Købstædernes Forsikring haft en af deres taksatorer ude og besigtige skaderne. De har konkluderet, at deres kundes indsats har været mangelfuld, og at de dermed påtager sig erstatningspligten.

- Vi har lavet en ny, samlet vurdering. Ud fra den første beskrivelse fra vores kunde, fandt vi ikke noget kritisabelt. Alligevel havde vi fredag en mand ude og kigge på ejendommen. Ud fra de nye oplysninger har vi kigget på sagen igen og har til formiddag konkluderet, at vi har erstatningspligten, forklarer Morten Fruergaard, der er skadesdirektør hos Købstædernes Forsikring.

Desuden har forsikringsselskabet ros til Ejner Vinter, som de mener, har gjort alt hvad han kunne i situationen. De 20 dages slid går derfor ikke ubemærket hen.

- Der er ingen tvivl om, at det har været lang tid at gå i de forhold. Vi har ventet på svar fra eksterne kilder og fra vores kunde. Derfor har det været ude af vores kontrol. Jeg ville dog ønske, at vi havde været derude tidligere, fortæller Morten Fruergaard.

Hvad angår forsikringsselskabets forbehold overfor kravets størrelse og indhold, så er det en standard skrivelse, fortæller Morten Fruergaard.

- Han vil blive stillet, som hvis skaden ikke var sket. Altså beror det på en konkret vurdering, som vi nu skal have lavet, forklarer han.

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
Chartbeat
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
_clsk tvsyd.dk
_clsk tvsyd.dk
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com