Sygdomsramt ægtepar ladt i stikken af flere forsikringsselskaber efter stormen nytårsaften
Årets sidste døgn bød ikke kun på kransekage hjemme hos Ejner Vinter i Taulov. Nu er han fanget mellem to forsikringsselskaber, der ikke vil betale for skaderne.
Det skulle have været et festligt nytår med god mad og serpentiner.
Men aftenens sidste stormfyldte døgn bød på alt andet end fest.
- Jeg har været meget tæt på bare at låse døren og gå min vej. For jeg kan ikke mere. Jeg er træt. Min kone sidder og græder hver dag. Vi ved ikke, hvad vi skal gøre, siger Ejner Vinter, som har tabt fem kilo siden årsskiftet.
Over hovederne på Ejner Vinter og hans kone i Taulov rev det godt og grundigt i taget - eller det, der var tilbage.
For i dagene op til nytårsaften havde håndværkere pillet asbesttaget af.
Den nøgne tagkonstruktion blev dækket til med et undertag bestående af baner af tynd plast, som overlappede hinanden.
Men plastfolien gav efter for stormen, og regnen havde frit spil og stod ind mellem overlapningerne.
Omkring midnat var der ifølge DMI vindstød på næsten 21 meter i sekundet, hvilket er et pænt stykke over den grænse på 17,2 m/s, som forsikringsselskaberne betegner som storm.
Min kone sidder og græder hver dag. Vi ved ikke, hvad vi skal gøre
Ejner Vinter, Taulov
Alligevel er Ejner Vinter og hans kone nu havnet i en situation, hvor hverken deres eget eller håndværkerfirmaets forsikring vil dække de store vandskader, som stormen har medført.
- Jeg håber jo virkelig, at en eller anden forsikring kunne tænke sig at blive lidt menneskelig og hjælpe os. Jeg synes ikke, at det er i orden, at jeg er kommet i klemme mellem to forsikringsselskaber. For jeg har intet med det at gøre, siger han.
Selvom det er knap tre uger siden, at regnen fandt vej ind til flere af husets rum, kan han stadig tømme affugterne for litervis af vand.
Støjen fra affugterne og den store blæser på loftet er ikke kun svær at sove for, den minder dem også konstant om deres situation.
De lever nu i mørke mere eller mindre hele tiden, for affugterne sluger så meget strøm, at sikringerne springer, hvis de tænder for meget lys.
Konen har kræft og aggressiv leddegigt, og han har selv haft svær stress og er derfor blevet seniorpensionist.
Også på ydersiden af huset ses konsekvenserne. Ydermuren er flere steder tydeligt fugtig.
Fanget mellem forsikringer
Kort efter regnen havde fundet vej ind, tog Ejner Vinter kontakt til håndværkerfirmaet, som hurtigt tilkaldte et skadesservicefirma, der rykkede ud.
Firmaet vurderede, at det var for farligt at sætte presenninger på ydersiden af huset i stormen.
1. januar lavede firmaet så en rapport, som konkluderede, at "afdækning er ikke opsat korrekt efter asbesttag er blevet fjernet".
Uddrag fra rapport
Skadesservicefirmaet skrev 1. januar i deres rapport:
"Afdækning er ikke opsat korrekt efter asbesttag er blevet fjernet".
"Afdækning holder ikke tæt i stormen, så der kommer slagregn ind ved samlingerne. Nogle steder er afdækning helt fast (faldet, red.) af. Flere rum har taget skade, og el har taget skade i børneværelset".
Dét er Ejner Vinters forsikring, Tryg, enig i, og selskabet mener, at det er håndværkerens forsikring, Købstædernes Forsikring, der bør dække skaderne.
Men Købstædernes Forsikring mener derimod, at der er tale om en stormskade, som Tryg skal dække.
Siden har håndværkerne lagt nyt tag på, men det har langt fra lagt låg på hans bekymringer.
- Vi har talt med håndværkerfirmaet. De forstår din frustration og vil gerne hjælpe med at finde en løsning. Men de mener, at du skal se tiden an og se, om affugterne løser problemet. Kan du ikke vente lidt længere?
- Jeg har selv talt med en håndværker, der siger, at når man har et vådt gipsloft oppe under træloftet, så er det den bedste fødekæde til svamp. Så jeg frygter, at det når at tage fat i selve tagkonstruktionen, siger Ejner Vinter.
Forsikringsekspert: - Ejner bør klage
Hos brancheorganisationen Forsikring og Pension, der organiserer danske forsikrings- og pensionsselskaber har man ikke et overblik over, hvor ofte der opstår sager som Ejner Vinters.
Det siger Anne Garde Slothuus, der er forsikringsekspert hos Forsikring og Pension.
Hvem har normalt ansvaret i sager, hvor der sker skade under renoveringer?
- Typisk har håndværkere en ansvarsforsikring, som dækker, hvis han forvolder en skade hos en kunde. Men som husejer skal man tjekke op på, hvordan man er forsikret, når huset skal stå uden tag i en periode, og hvis der sker en stormskade eller vandskade. Det vil dog altid kræve, at håndværkeren er juridisk erstatningsansvarlig for skaden, hvilket altid vil være en konkret vurdering i den enkelte sag, siger Anne Garde Slothuus.
Har du oplevet noget lignende?
Så hører tvSyd gerne fra dig. Skriv til journalisten bag artiklen på sogr@tvsyd.dk.
Hvad skal Ejner Vinter og andre gøre i sager som denne?
- I første omgang kan han klage til Købstædernes Forsikring. Man har altid mulighed for at gå til den klageansvarlige afdeling, hvis man er utilfreds med forsikringsselskabets afgørelse. Han kan bede dem tage stilling til skadesservicerapporten og komme med en redegørelse for, hvorfor de ikke dækker. Hvis der ikke er en forsikring, der dækker det, må han rette et krav direkte til håndværkeren, siger hun.
Jeg er helt enig i, det er en meget uheldig situation, der er opstået
Morten Fruergaard, vicedirektør, Købstædernes Forsikring
"Uheldig" og "frustrerende" situation
tvSyd har bedt både Købstædernes Forsikring og Tryg om en uddybning af deres afgørelser.
Købstædernes Forsikring har sendt en uddybning af sagsforløbet, som de ser det.
- Vi har derfor undersøgt, hvorledes vores kunde (håndværkerfirmaet, red.) har ageret. De informationer, vi har modtaget indtil nu, tyder på, håndværkerne har udført deres arbejde efter forskrifterne, skriver vicedirektør i Købstædernes Forsikring, Morten Fruergaard, til tvSyd.
Han skriver også, at der er sendt en medarbejder ud for at lave en "ekstraordinær besigtigelse af taget".
Normalt udtaler Tryg Forsikring sig ikke om individuelle kunders forhold, men fordi Ejner Vinter har givet tvSyd en fuldmagt, gør Tryg en undtagelse.
Tryg fastholder, at skaden er sket, fordi håndværkernes afdækning har været utilstrækkelig, som både rapporten og Trygs egen taksator har konkluderet, men fremhæver, at Ejner Vinters skade heller ikke er dækket af hans forsikring.
Læs de fulde svar fra begge forsikringsselskaber herunder.
Svar fra Købstædernes Forening
Jeg er helt enig i, det er en meget uheldig situation, der er opstået.
Det firma, der udfører entreprisen, er forsikret hos os. Det betyder kort fortalt, at vi skal udrede omkostningerne, hvis det kan konstateres, at vores kunde har handlet ansvarspådragende.
Vi har derfor undersøgt, hvorledes vores kunde har ageret. De informationer, vi har modtaget ind til nu, tyder på, håndværkerne har udført deres arbejde efter forskrifterne.
Vi kan konstatere, at der i området er målt vindhastigheder på over den grænse, hvor man normalt ville dække en stormskade på et fastmonteret tag. Derfor kan skaden opstå, uden at skyldes fejl fra vores kundes side. Vi kan også konstatere, at vores kunde på dagen for stormen var ude og gå undertaget efter. Vi kan derfor på nuværende tidspunkt ikke konstatere, at vores kunde har et ansvar for skadens opståen.
Vi forstår, dette bringer skadelidte i en meget uheldig situation og derfor har vi også, forud for din henvendelse, besluttet at gennemføre en ekstraordinær besigtigelse af taget. Den gennemføres i eftermiddag (fredag, red.).
Venlig hilsen
Morten Fruergaard, vicedirektør, Købstædernes Forsikring
Svar fra Tryg Forsikring
Når nu det er jer, som Ejner Vinter har betalt til, burde det så ikke være jer, der dækker skaden?
- Det er korrekt, at Ejner Vinter har tegnet en bygningsforsikring hos Tryg. Af rapporten fra skadeservice, der var tilkaldt i forbindelse med skaden, fremgår det dog, at regnen er kommet ind, fordi undertaget ikke har kunne holde tæt ved meget nedbør, og fordi regnen har kunne trænge ind ved det overlæg, som er lagt i forbindelse med det tagarbejde, som Ejner Vinter er ved at få foretaget. Trygs taksator er kommet frem til samme konklusion efter også at have besigtiget skaden. Af betingelserne i vores bygningsforsikring fremgår det, at forsikringen ikke dækker, hvis skaden er sket som følge af bygge- og reparationsarbejde på bygningen eller grunden.
- Da vandskaden er sket som følge af bygge- og reparationsarbejde, mens Ejner Vinter har fået lagt nyt tag, dækker bygningsforsikringen ikke jævnfør vores betingelser. Tryg har derfor henvist ham til at tage kontakt til firmaet, som står for tagarbejdet.
Ejner Vinter føler sig efterladt på perronen med en potentiel stor regning. Hvordan har I det med, at en kunde, der har betalt mange penge til jer, pludselig er endt i den her situation?
- Det er meget beklageligt, at Ejner Vinter ikke føler sig korrekt vejledt i situationen, og vi har fuld forståelse for, at det er en frustrerende situation at stå i. Det fremgår dog af bygningsforsikringens betingelser, hvilke undtagelser der er for forsikringens dækning, og vi har derfor ikke mulighed for at dække skaden.
Ejner Vinter siger, at I to forsikringsselskaber ikke tager kontakt til hinanden for at finde en løsning. Hvorfor gør I ikke det?
- Tryg har ikke mulighed for at anmelde en skade til et andet selskab. Vi har henvist Ejner Vinter til at tage kontakt til firmaet, som står for reparationen af taget og i den forbindelse har lagt undertaget. De skal så vurdere, hvordan de vil håndtere henvendelsen fra ham – herunder anmelde skaden til deres forsikringsselskab.
Carsten Hvass-Nielsen, skadedirektør, Tryg Forsikring
tvSyd har talt med håndværkerfirmaet, som ikke vil medvirke i artiklen. De siger, at de udmærket forstår Ejner Vinters frustrationer, men de genkender ikke, at afdækningen skulle have været utilstrækkelig. De er klar til at finde en form for løsning, men de mener, at det først og fremmest er en forsikringssag.
Ejner Vinter har nu hyret en advokat, som er i gang med at gennemgå sagen.