Chauffør sked i grøften, da han ventede på hjælp - fagforening tordner mod sengetøjsmastodont
Virksomheden Jysk skal tage ansvar for, at en chauffør ansat af en underleverandør endte flere dage i nødsporet på motorvejen, da hans lastbil brød sammen. Det mener 3F.
I mere end tre dage sad en ukrainsk lastbilschauffør muttersalene på motorvejen mellem Kolding og Christiansfeld.
Hans lastvogn brød sammen fredag, men hans arbejdsgiver i hjemlandet LLC Accord Platinum beordrede ham til ikke at kontakte nogen. Han fik at vide, der ville komme en slæbebil fra Tyskland, men hvornår vidste han ikke.
Den efterladte chaufførs arbejdsgiver er underleverandør for den danske sengetøjsmastodont Jysk.
Episoden har fået fagforeningen 3F op af stolen. De mener, at Jysk bør tage et større ansvar.
- Det er jo deres medarbejder, og derfor er de da forpligtet til at servicere den kære medarbejder på en god måde. Han skal ikke stå alene og ikke vide, hvad han skulle gøre, siger næstformand i 3F Esbjerg Transport, Jan Lings.
Chaufføren taler hverken dansk eller engelsk, så han så ikke nogen anden udvej end at adlyde ordren og blive holdende i nødsporet.
Det førte til, at han rent ud sagt måtte skide i motorvejsgrøften, mens han ventede på hjælp. Han havde også kun mad nok til tre dage.
Vil følge op på sagen
Jysk, som har 3.400 butikker og webshops i 48 lande, ønsker ikke at stille op til interview. De har i stedet sendt følgende skriftlige svar.
- Vi er kede af at høre om chaufførens oplevelse. Da det er en ekstern leverandør, kender vi ikke detaljerne i den pågældende situation, men generelt skal alle vores leverandører leve op til vores "code of conduct", hvor de skriver under på, at de overholder reglerne for anstændige arbejdsforhold for både deres ansatte og deres underleverandører.
- Vi følger op med den ansvarlige leverandør, så vi kan arbejde for at undgå lignende situationer i fremtiden, skriver kommunikationschef i Jysk, Martin Fyn Aamand.
Skal holde sig for gode til den slags
Jan Lings fra 3F mener også, at det er den ukrainske arbejdsgiver, som står med største ansvar.
Næstformanden har hørt om lignende eksempler fra vognmænd uden overenskomst, hvor medarbejderne står med håret i postkassen, når noget går galt.
Han er ikke i tvivl om, at underleverandøren er hyret af Jysk for at spare penge på fragtningen.
Jysks TV-reklamer blev i mange år indledt med "Goddag mit navn er Lars Larsen, og jeg har et godt tilbud til dig".
I denne situation bør en virksomhed, som ifølge egen hjemmeside omsatte for 41,4 milliarder kroner i finansåret 2023/2024, holde sig for gode til at hoppe på den billigere pris.
- Det er ikke okay at så stor en virksomhed som Jysk, der ikke mangler kroner og øre, at man rekvirerer på den måde, siger Jan Lings og fortsætter.
- Jeg synes ikke, at det kan accepteres. Vi er i 2024 og snart 2025, og det er i Danmark, hvor vi snakker meget om vores velfærd. Så kan man ikke være bekendt at behandle en udenlandsk vognmand og chauffør på den her måde. Der må man hjælpe hurtigst muligt på den rigtige måde, siger næstformanden for 3F Esbjerg Transport.
Var væk tirsdag morgen
TV SYD talte med den ukrainske chauffør mandag eftermiddag. Tirsdag morgen kunne TV SYDs reporter konstatere, at chaufføren var væk.
TV SYD har torsdag været i kontakt med chaufføren, der ikke ønsker at udtale sig yderligere.