Lastbil efterladt på motorvej i tre døgn - derfor blev den ikke fjernet
En ukrainsk chauffør måtte vente på hjælp i nødsporet på motorvejen i mere end tre dage, da hans lastbil brød sammen fredag den 13. december.
En speciel sag udspillede sig i slutningen af sidste uge til begyndelsen af denne, da en ukrainsk lastbilschauffør holdt i nødsporet på motorvejen mellem Kolding og Christiansfeld.
Hans lastbil brød sammen, og den er nu fjernet.
Men hvordan kunne det tage så lang tid?
Sagen var ifølge vicepolitiinspektør ved Sydøstjyllands Politi, Jesper Engelund, ikke meldt til politiet. Derfor kunne de ikke gøre noget, forklarede han til TV SYD onsdag.
- Vi er afhængige af det opkald, og ellers står den der, indtil den fjernes eller vi opdager det, understregede vicepolitiinspektøren.
Ordensmagten bankede dog på lastvognsruden mandag, men lod chaufføren blive, da hjælpen var på vej ifølge chaufføren.
Vejdirektoratet fik henvendelse om fredagen
Jesper Engelund fortæller, at Vejdirektoratet normalt kommer ind over sagen, når et køretøj holder i nødsporet mere end 24 timer.
TV SYD har torsdag modtaget et skriftligt svar fra Vejdirektoratet. Her fremgår det, at de kendte til sagen samme dag, som lastbilen brød sammen. De kunne dog heller ikke gøre noget for at fjerne lastbilen.
- Vejdirektoratets trafikcenter modtog en enkelt henvendelse fredag d. 13 december klokken 20.10 på en mørkelagt lastbil i nødsporet på den pågældende strækning. Trafikcentret fjerner ikke køretøjer i nødsporet, da vi ikke har hjemmel til at fjerne dem akut, medmindre de er vurderet som trafikfarlige. Der har ikke været nogen indikationer på, at den pågældende lastbil skulle være trafikfarlig, så der har ikke været nogen grund til at fjerne den, skriver Vejdirektoratet.
Hvorfor var der ingen trafikfare med den pågældende lastbil?
- Lastbilen holdt i nødsporet. Nødsporet er ikke et kørespor, og selv om man ikke må parkere der, så er det ikke akut trafikfarligt at holde i et nødspor, skriver Vejdirektoratet.
Selvom Vejdirektoratet modtog en henvendelse, har der ifølge vicepolitiinspektøren ikke været nogen anmeldelser om lastbilen.
Jesper Engelund forklarer også, at Vejdirektoratet overvåger store dele af de danske veje, hvorfor de ofte vil opdage sådanne situationer.
Det er også sandt.
Vejdirektoratet fører tilsyn mellem to og tre gange om ugen for blandt andet at registrere havarerede køretøjer i nødsporet, så de kan fjernes indenfor lovens rammer.
Der var dog et problem i dette tilfælde.
- Tilsynet kører dog ikke i weekenden, og derfor har der ikke været observationer af lastbilen før tidligst mandag, hvor tilsynet formodentlig har været forbi.
- Når køretøjet er observeret, får ejeren besked om, at køretøjet skal fjernes, og bliver det så ikke fjernet indenfor 24 timer, fjerner og opbevarer Vejdirektoratet køretøjet på ejers regning, indtil ejer har mulighed for at afhente køretøjet, forklarer Vejdirektoratet, som ikke kunne stille op til interview.
TV SYD har spurgt Vejdirektoratet, hvem der fjernede køretøjet. Vejdirektoratet gjorde det ikke, så de antager, at chaufførens egen vejhjælp har hjulpet ham videre.