Ukrainer efterladt på motorvejen i flere dage - gætter på det skyldes penge
I mere end tre døgn opholdt Voit Sergio sig i en lastbilskabine i nødsporet på motorvejen. Her ventede han på hjælp, som han ikke vidste om kom, og han måtte ikke kontakte nogen.
Attraktionerne langs E45 Sønderjyske Motorvej består mestendels af skilte og marker. Derfor undrede en TV SYD-bruger sig, da han fredag og de efterfølgende dage, på strækningen mellem Kolding og Christiansfeld, så den samme hvide ukrainske lastbil holde i nødsporet.
Mandag eftermiddag, over tre døgn senere, holdt den der endnu. Blandt hurtigkørende biler på motorvejen, bevægede en person iklædt refleksgul jakke sig omkring lastbilen.
- Min lastbil brød sammen i fredags, og jeg kan ikke gøre noget selv. Mit firma siger, at jeg skal blive her og ikke ringe til nogen, lød det fra den ukrainske chauffør Voit Sergio.
Voit, der ikke snakker engelsk, var på vej til et Jysk-lager i Uldum, da lastbilen brød sammen. Dér, i nødsporet, havde han opholdt sig siden, uvidende om, hvornår og om hjælpen ville komme.
Den eneste besked han fik om fredagen var, at en slæbebil ville komme fra Tyskland. Hvorfor den skulle komme fra Tyskland, vidste han ikke, men gættede på, at det drejede sig om penge.
- En kollega kom derefter og hentede lasten, og afleverede den hos Jysk, forklarer han gennem en oversættelsesapp.
Voit fortæller, at han ikke havde hørt fra modtageren Jysk, og han undlod at ringe til de numre han kunne finde, fordi fragtfirmaet havde bedt ham om at vente, ligesom han ikke snakker engelsk.
Eneste mulighed var derfor at vente i lastbilskabinen.
- Jeg har set film, men har ikke andet at lave. Jeg går på toilet i vejkanten, for fanden. Jeg har lige præcis mad til disse tre dage, forklarer den ukrainske chauffør.
Politiet kom forbi
Mandag formiddag holdt en politivogn ind i nødsporet og henvendte sig til den 49-årige chauffør.
- Politiet sagde, at de skulle se mine dokumenter og spurgte, hvad jeg lavede. Jeg forklarede, at jeg var brudt sammen, og at der ville kommehjælp fra Tyskland. De sagde okay, hang minestrimmel på lastbilen og kørte, forklarede Voit Sergio.
At lastbilen kunne få lov at holde i nødsporet i flere dage skyldes ifølge politiet, at ingen har anmeldt det.
- Vi står som uoplyste, hvis ingen henvender sig. Vi er afhængige af, at der kommer anmeldelser. Ellers står den der indtil den fjernes eller opdages.
- Normalt vil en lastbil ikke kunne holde ugeneret i nødsporet i tre dage, tilføjer vicepolitiinspektør hos Sydøstjyllands Politi, Jesper Engelund.
Han forklarer videre, at køretøjer ellers skal fjernes hurtigst muligt fra nødsporet. Faktisk har politiet fokus på især lastbiler placeret der.
- Nødsporet er ikke egnet til parkering, hvorfor vi også har en indsats, der går på at få lastbiler, der holder ulovligt i nødsporene væk. Dem holder vi øje med og giver bøder, fortæller vicepolitiinspektør hos Sydøstjyllands Politi Jesper Engelund.
Ifølge Jesper Engelund er proceduren normalt sådan, at Vejdirektoratet kommer ind over fjernelse af anmeldte køretøjer ved motorvejene, hvis ikke de er fjernet inden for 24 timer. Inden da er det en sag mellem den havarerede og autohjælp, der koordinerer med vagtcentralen.
Derudover siger vicepolitiinspektøren, at Vejdirektoratet har videoovervågning langs vejene, som normalt kan opfange situationer som denne.
TV SYD afventer svar fra Vejdirektoratet og deres kendskab til hændelsen.
Voit er videre
Tirsdag morgen kunne TV SYD konstatere, at lastvognen var væk. Voit Sergio svarer ikke længere på beskeder, hvorfor det er uvist, hvor han befinder sig.
- Hvis ikke de kommer og hjælper mig i dag (red. mandag), så ringer jeg nok til jeres politi og fortæller dem om situationen, fortalte han mandag eftermiddag.
Det siger Jysk om sagen
tvSyd ville gerne stille Jysk spørgsmål om sagen og deres krav til de transportfirmaer, de anvender. Følgende skriftlige svar er, hvad Jysk ønskede at give:
- Vi er kede af at høre om chaufførens oplevelse. Da det er en ekstern leverandør, kender vi ikke detaljerne i den pågældende situation, men generelt skal alle vores leverandører leve op til vores code of conduct, hvor de skriver under på, at de overholder reglerne for anstændige arbejdsforhold for både deres ansatte og deres underleverandører. Vi følger op med den ansvarlige leverandør, så vi kan arbejde for at undgå lignende situationer i fremtiden.
tvSyd har stillet en række spørgsmål tilbage, som ikke er blevet besvaret.
Fra Jysk, som skulle modtage varerne, er meldingen, at man vil tage fat i chaufførens fragtfirma, LLC Accord Platinum, og følge op på sagen samt sikre, at det ikke sker igen. Mere ønskede Jysk ikke at sige.
Det har ikke været muligt for TV SYD at komme i kontakt med LLC Accord Platinum trods flere forsøg.