Det mener landmanden, borgmesteren og venstremanden om skelsættende aftale

Udgivet

Borgmester i Vejle Kommune Jens Ejner Christensen (V) har noget på spil i forhold til den nye grønne aftale på flere måder.

Han er en del af det erhverv, som skal bære en ny afgift og står til at miste 1.000 arbejdspladser.

Samtidig er han borgmester i en kommune, som har en af de fjorde, der er hårdest ramt af iltsvind.

Endelig er han medlem af et regeringsparti, og derfor skal han forsvare og forklare aftalen overfor vælgerne.

Jens Ejner Christensen (V) har god grund til at nærlæse den nye grønne aftale, som regeringen har indgået med en række organisationer, for den påvirker ham på flere forskellige måder.

TV SYD har derfor stillet Jens Ejner Christensen en række spørgsmål om den nye grønne aftale - set fra tre forskellige perspektiver.

Landmanden: Svært at vide, hvad fremtiden bringer

Danmark skal reducere sin CO2-udledning markant, og det lader sig kun vanskeligt gøre uden at rammet landbruget, da erhvervet står for en stor del af udledningen.

Jens Ejner Christensen har drevet landbrug i Jelling siden 1995. Han har omkring 110 hektar land, hvor han driver planteavl.

- Jeg synes, det er en fin aftale. Det er en aftale, som skaber stabilitet, og reducerer CO2-udledningen, men som også giver noget klarhed i forhold til kvælstof på sigt, siger han.

Her er hovedpunkterne i den grønne aftale

  • Reduktioner af drivhusgasudledninger for 1,8 millioner ton CO2 i 2030 og potentiale for op mod 2,6 millioner ton i 2035.

  • En CO2-afgift på udledninger fra husdyr. Der indføres en afgift på 300 kroner per ton CO2 i 2030 stigende til 750 kroner per ton CO2 i 2035 med et bundfradrag på 60 procent. Den effektive afgift vil dermed udgøre 120 kroner per ton i 2030 stigende til 300 kroner per ton i 2035.

  • Provenuet fra husdyrafgiften i 2030-31 tilbageføres som støtte til erhvervets grønne omstilling.

  • Etablering af Danmarks Grønne Arealfond, som vil omfatte aktiviteter for omtrent 40 milliarder kroner.

  • Rejsning af 250.000 hektar skov.

  • Udtagning af 140.000 hektar lavbundsjorde.

  • Tilskudsordning på samlet godt 10 milliarder kroner frem mod 2045 til lagring af biokul produceret ved pyrolyse.

Kilde: Ritzau.

Han synes at kravene til landbruget i aftalen er ambitiøse, men fornuftige ikke mindst, når man tager den tid, som landbruget har til at omstille sig i betragtning.

Danmark vil være det første land, der indfører CO2-afgift på landbrug. Vil det ikke være konkurrenceforvridende for danske landmænd i forhold til andre lande?

- Det er jo svært at sige, hvad fremtiden bringer. Der kan være to sider af den mønt. Hvis vi kommer til at evne at være dem, der kommer til at knække nøden i forhold til for alvor at nedbringe CO2-udslippet fra erhvervet, så kan det være godt.

Ville du turde anbefale din børn at gå ind i landbruget set i lyset af, at der nu kommer en CO2-afgift?

- Ja, det ville jeg da selvfølgelig.

Han tilføjer, at han altid ville anbefale sine børn at følge deres interesser. Der er i øvrigt ikke nogen af hans børn, som er beskæftiget indenfor landbruget.

Dele af landbruget har været særdeles kritiske overfor idéen om at indføre en CO2-afgift på landbruget.

Kan du godt forsvare det her overfor de landmænd, som er bekymrede?

- Jeg hæfter mig ved, at vi har fået en lang aftale med mange partier og parter bag. Den stabilitet, der ligger i det, og det at der nogen, det påtager sig et ansvar i politik, det sætter jeg utroligt stor pris på, siger han.

Borgmesteren: Løser ikke problemerne på 10 år

I mange fjorde og indre farvande lider havmiljøet på grund af af for meget kvælstof. Det gælder ikke mindst i Vejle Fjord, hvor 90 procent af ålegræsset er forsvundet.

En rapport fra SDU har vist, at omkring 80 procent af kvælstoffet i Vejle Fjord stammer fra landbruget.

Jens Ejner Christensen har selv som borgmester i Vejle Kommune stået i spidsen for, at kommunen har opkøbt lavbundet landbrugsjord for at tage den ud af drift, så mindre kvælstof ender i fjorden.

Han er derfor tilfreds med, at der bliver afsat 40 milliarder kroner til en fond, som blandt andet skal opkøbe lavbundet landbrugsjord og rejse skove.

- Det ser ud til, at der er sat ret meget økonomi af til at hjælpe kommunerne med de ting, som vi allerede gør i forvejen, og det hilser jeg meget velkomment, siger han.

Der er ifølge Danmarks Statistik omkring 2,6 millioner hektar landbrugsjord i Danmark. Med de mange milliarder vil staten tage omkring 140.000 hektar lavbundet landbrugsjord ud af drift.

Det er omkring fem procent af landbrugsjorden, som skal tages ud. Er det ambitiøst nok?

- Vi løser ikke problemerne i Vejle Fjord på fem eller ti år. Det har taget de sidste hundrede år at skabe den tilstand, som der er i øjeblikket i fjorden, og det vil nok tage mange år at få rettet op på det, men alle skridt i retning imod at løse det, er rigtige skridt.

Venstremanden: Sådan er politik

Endelig er Jens Ejner Christensen også medlem af Venstre, som er et af de tre partier, der sidder i regeringen. Derfor skal han også selv forsvare aftalen overfor vælgerne herunder de landmænd, som måske føler sig truet af den.

- Jeg er rigtig godt tilfreds med, at vi som parti er lykkes med at lave en aftale med andre partier, der rækker langt ind i fremtiden, siger han.

- I Venstre vil vi gerne søge indflydelse. Det er derfor, at vi sidder i en regering, der til tider er udskældt, siger han.

Aftalen reducerer ifølge regerings beregninger CO2-udledningen med 1,8 millioner tons CO2 om året.

Det er jo en politisk aftale. Så det er det, man kunne blive enige om.

Jens Ejner Christensen (V), borgmester i Vejle Kommune.

Det er mindre end alle forslagene i den såkaldte Svarer Kommission, der med den tideligere overvismand i spidsen kom med forslag til, hvordan en CO2-afgift på landbruget kunne skrues sammen.

Set i det lys, er det så en tilfredsstillende aftale?

- Det er jo en politisk aftale. Så det er det, man kunne blive enige om. Sådan er politik jo. Det er en aftale, der tilgodeser alle de parter, der har været med til at forhandle aftalen. Det, synes jeg, er yderst fornuftigt.

Aftalen vil ifølge Fødevareminister Jacob Jensen (V) koste erhvervet omkring 1.000 arbejdspladser. Det fremgik ellers af regeringsgrundlaget, at det ikke måtte koste arbejdspladser.

Er det tilfredsstillende at aftalen alligevel ender med at koste arbejdspladser?

- Nej, det er jo aldrig tilfredstillende, hvis det ender med at koste arbejdspladser, men det med arbejdspladser, der kommer og går, det er jo noget, vi ser i hele arbejdsmarkedet.

- Jeg tror heldigvis, vi er i den situation i Danmark, at hvis der er nogle, der ikke længere skal arbejde i fødevareerhvervet, så er der rig mulighed for at få arbejde i andre sektorer, siger han.

Fire mænd bruger år på at få gammelt lokomotiv og vogne på skinner

Udgivet

Det kommer til at tage flere år for medlemmerne af Veteranbanen Haderslev - Vojens at få genopbygget lokomotiv og vogne.

Det giver et lille sug i maven, og der kommer samtidig et smil på læben hos Bjarne Seerup, når dieselmotoren med de 440 hestekræfter sætter i gang.

- Ja, den går rigtig godt, siger han tilfreds.

Vil have deres eget

Det gamle Litra MH 304 lokomotiv fra 1962 har de seneste måneder været parkeret på nogle spor tæt ved banegården i Vojens, hvor det er planen, at det skal igennem en større renovering.

- Planen er, at vi vil have vores eget lokomotiv og vores egne togvogne, der kan køre på strækningen mellem Haderslev og Vojens, fortæller Thomas Øjgaard, der er formand for veteranbanen.

Det gamle lokomotiv er godt slidt, men det er stadig muligt at skaffe reservedele.

Men det er et projekt, der kræver masser af arbejde og masser af tålmodighed. For lige nu er de kun fire medlemmer på projektet, og det er tidskrævende arbejde at sætte det nedslidte og ødelagte materiel i stand.

- Vi tør ikke rigtig at sige noget, men der kommer i hvert fald til at gå fem år, før det kører, siger Thomas Øjgaard forsigtigt.

Siden barndommen

Både formand Thomas Øjgaard og næstformand Bjarne Seerup er født og opvokset tæt på banegården i Vojens. Derfor har lokomotiver og tog altid været tæt på, og i dag er det blevet en altoverskyggende interesse, der tager alt fritid.

- Jeg har altid boet 400 meter fra stationen og lige siden, jeg var helt lille, har jeg interesseret mig for lokomotiver og tog, fortæller Thomas Øjgaard.

Litra MH-304 blev bygget i Aarhus i 1962.

Ingen til at køre damplokomotiv

Veteranbanen har i mange år lånt lokomotiv og vogne hos andre klubber i Danmark, når de har kørt på strækningen mellem Haderslev og Vojens.

Især et gammelt damplokomotiv fra klubben i Lunderskov har været populært. Men de har ikke længere mandskab til at køre med det.

Derfor har de unge fra den nye generation hos Veteranbanen Haderslev - Vojens besluttet, at der skal ske noget nyt.

Selvom det er tidskrævende og koster en del penge.

- For mig er det mere end en hobby. Det er en livsstil. Jeg har også købt mit eget lokomotiv, som jeg håber, snart bliver godkendt til kørsel, siger næstformand Bjarne Seerup.

Lokomotivet står parkeret tæt ved banegården i Vojens. Foto: Ole Møller, TV SYD

Ukendt tidshorisont

Hvornår det gamle diesellokomotiv bliver klar, er lige nu svært at sige. Det kan godt køre, men der skal også de rigtige tilladelser til, før det må køre med passagervogne.

Veteranbanen Haderslev- Vojens forventer dog ikke, at der bliver problemer med få en tilladelse, for der kører ikke længere persontog på strækningen.

Det har det ikke gjort siden 1978.

Kommune kommer med opfordring inden kongeligt besøg

Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix
Udgivet

Der forventes rigtig mange mennesker, når kongeparret tirsdag 9. juli besøger Gråsten

Kong Frederik og dronning Mary vil blive modtaget på torvet i Gråsten klokken 16, inden de senere på dagen skal til Graasten Slot for at holde ferie for første gang som konge og dronning.

Det oplyser Sønderborg Kommune i en pressemeddelelse.

Hvis vejret tillader det, vil kongeparret gå fra torvet og ud til slottet - en gåtur på cirka 750 meter.

I den forbindelse har Sønderborg Kommune valgt at spærre for trafik på flere veje i Gråsten fra klokken 10 til 19. Samtidig opfordrer kommunen til, at folk går, tager cyklen eller offentlig transport til Gråsten den dag.

Overblik over trafikken i Gråsten på dagen:

Afspærringer:

  • Fra Torvet ved Borgergade over Slotsgade og Slotsbakken til Felstedvej er spærret

  • Fredensgade ved nr. 11 til Slotsgade er spærret

  • Nygade er spærret fra Ringgade til Torvet

Parkering på dagen:

Hvis man kommer i bil, så anbefales følgende fire områder til parkering i Gråsten i midtby:

  • Ahlmannsparken, Ahlefeldvej 4, Gråsten (her er der også 8 handicappladser)

  • Politigrunden på Kongevej, Gråsten (ved rundkørslen)

  • Peter Marcussens Plads, Emmas Have 20, Gråsten

  • Ringriderpladsen, Johs Kocksvej, Gråsten

Lukning af p-pladser:
Modtagelsen af Kongeparret betyder, at de offentlige p-pladser på Slotsgade er lukket hele dagen.

Kilde: Sønderborg Kommune

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendig cookies

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelcookies

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn

Markedsføringcookies

Navn Udbyder
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube

Præferencercookies

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Brugeroplevelsecookies

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com