Hun har skrevet den bog, hun selv manglede som 13-årig

Influencer Malene Severinsen fra Vojens har sammen med seks andre influencere skrevet en bog, hvor de deler ærligt ud af deres egne mentale udfordringer i opvæksten i håb om at give unge et sprog til at tale åbent om mental sundhed. Foto: Martin Littau Herlevsen, TV SYD
Udgivet

Flere og flere børn og unge mistrives og får diagnoser. Med en ny bog fra syv influencere skal de kunne spejle sig i de problemer, influencerne selv har haft.

Børn og unge mangler personer at spejle sig i, hvis de har det skidt og døjer med mentale problemer, som måske munder ud i en diagnose.

Derfor har syv influencere skrevet bogen 'Sådan har jeg det' om deres erfaringer med mentale udfordringer.

Fælles for dem er, at de alle har været åbne om deres egne mentale helbred på de sociale medier.

Derfor rakte forlaget Alvilda også ud efter dem, da man ønskede en bog om netop børn og unges mentale helbred.

Blandt forfatterne er 29-årige Malene Severinsen fra Kolding.

- Da vi fik at vide, at vi skulle være forfattere og fortælle vores egne historier, var vi bare endnu mere spændte og glædede os ekstra meget til at få bogen ud. Vi følte, at den i endnu højere grad var vigtig at få ud, jo mere vi kom ind i processen, siger Malene Severinsen.

Malene Severinsen har skrevet bogen 'Sådan har jeg det' med syv andre influencere, der deler ud om deres mentale helbred på de sociale medier. Foto: Privatfoto.

Der er kun gået lidt under et år, fra hun fik den første henvendelse fra forlaget til 1. november, hvor bogen udkom.

Det er ikke alle, der har en diagnose, men de har på den ene eller anden måde alle oplevet store forhindringer i deres liv, som har gjort ondt i sjælen.

De syv influencere, som har skrevet bogen 'Sådan har jeg det'. Foto: Privatfoto.

Der er færre og færre unge, der læser bøger – især børn. Er du sikker på, en bog er den rigtige måde at fange folk på?

- Ja. Det er bare noget andet end at sidde og kigge på de sociale medier. Jeg føler, at en bog kan noget mere. Flere deler ud i bogen, som vi aldrig ville have delt ud på sociale medier. Man kan fysisk sætte fingeren på en sætning og så vise til en forælder og sige: "Det er præcis sådan, jeg har det".

Fik selv diagnose sent i livet

Malene Severinsen har selv kæmpet med sit mentale helbred, siden hun var helt lille.

Hun havde altid følt sig anderledes.

- Alle så bare en glad og udadvendt pige, der så ud til at trives helt vildt. Det var en maske, jeg puttede på Jeg sagde det ikke til nogen, for jeg var bange for, at de ikke troede det. Man kan godt udadtil se ud til at have det godt, men kæmpe helt vildt indeni, siger hun.

Der begyndte at komme videoer op på det sociale medie Tik Tok med piger med ADHD, og hun genkendte mange af tingene.

En dag stillede hun et spørgsmål til sine veninder, og så ændrede tingene sig.

- "Har I også 20.000 tanker, bare fordi I skal i bad?", spurgte hun.

Det genkendte veninderne ikke, og efter lidt tid besluttede Malene Severinsen sig endelig for at tage til læge for at finde ud af om og hvad, der egentlig var galt.

Diagnosen gav ro

På trods af skrækhistorier om uendelig lang ventetid gik der kun fire måneder fra henvisning, til hun startede på medicin for ADHD.

Derefter fulgte en ro, som hun altid havde længtes efter - uden at hun egentlig altid havde vidst det, for det var jo bare sådan, hun var.

Nu kigger hun tilbage og ønsker, at hendes ADHD var blevet opdaget tidligere, og at hun havde haft en bog som den, hun nu selv har skrevet.

Jeg ville ønske, at jeg, da jeg var 13 år, havde haft sådan en bog, som jeg kunne spejle mig i. Jeg følte mig så alene med det, og jeg følte mig så forkert. Jeg kendte ikke til andet og troede ikke, at der var andre som mig. Så det måtte jo være mig, der var noget galt med, siger Malene Severinsen.

Du kan læse mere om børn og unges mentale sundhed på Psykiatrifondens hjemmesiden her.

Nu vil Gerda og hendes kollegaer ikke tage mod tøj fra danskernes foretrukne netbutik

Foto: Kjeld Friis, TV SYD
Udgivet

Blå Kors, der har 13 butikker i Syd- og Sønderjylland, takker nej og frasorterer varer fra netbutikker som Temu og Shein.

Flere og flere genbrugsbutikker tager ikke imod produkter fra Temu og Shein. Tilbage i september forbød ejeren af i secondhandforretningen Second Love i Vejle også de billige produkter.

Nu følger Gerda Pedersen i Blå Kors-butikken i Horsens og resten af hendes kollegaer rundt omkring i landet trop.

Den landsdækkende hjælpeorganisation har set sig nødsaget til at takke nej til varerne, fordi de kan være kritiske og sundhedsskadelige.

- Når der kan være en sundhedsrisiko forbundet med at videresælge dem, så vil vi bare bede om, at man ikke afleverer sine genbrugsvarer fra de her webshops, siger Thomas Røddik Korneliussen, der er kommunikationschef i Blå Kors.

Organisationen læner sig op ad Forbrugerrådet Tænk, der hvert år tester produkter for at se, om de er sikre og lever op til producenternes løfter. De råder til, at man ikke donerer Temu-varer til sin lokale genbrugsbutik, fordi en stor del af varerne ikke lever op til europæiske regler.

- Når vi går ud og siger det her, så er det fordi, vi ønsker, at både kunderne og vores frivillige kan være trygge i vores butikker, siger kommunikationschefen.

Glæder de frivillige

Og det kan være svært at se med det blotte øje, om reglerne er overholdt eller ej. Især for de frivillige, der har ansvaret for at sortere de mange poser, som de modtager.

- Jeg synes, at det er rigtig godt, at vi ikke tager imod det, siger Gerda Pedersen, der er frivillig i Blå Kors.

Hun fortæller, at det er nemmere at genkende Sheins produkter, fordi de har mærkater i deres tøj, mens hun ofte må føle sig frem til, om et produkt kommer fra Temu.

Kendt problem

Også hos Røde Kors kender de til udfordringen med at spotte de kinesiske produkter. Og de har klare regler for, hvordan de frivillige skal takle tøj eller andet, der virker mistænkeligt.

- Vi siger til de frivillige, at hvis noget lugter af petroleum eller lignende, så skal de slet ikke stikke hænderne ned i det, siger Tina Donnerborg, der er chef for genbrug i Røde Kors.

Hun fortæller dog også, at de ikke har tænkt sig at takke nej til de omdiskuterede produkter i Røde Kors. De frygter nemlig, at det vil gå ud over antallet af donationer, de modtager.

- Det er klart, at det er et samfundsmæssigt problem, at der bliver solgt så meget på Temu. Men vi tror ikke på, at det bliver løst ved ikke at modtage det. Vi ved, at det skal være meget nemt for folk at donere. Så hvis man ikke får det ene, så får man heller ikke det andet. Og vi har virkelig brug for donationerne, siger hun.

Kommunikationschefen i Blå Kors håber dog fortsat, at folk vil aflevere deres genbrugsposer.

- Det er min fornemmelse, at vi har fået god respons fra rigtig mange. Jeg kan godt forstå, hvis folk synes, det kan være svært, når de har købt noget i de webshops i god tro, men vi er nødt til at eksperterne anvisninger, siger Thomas Røddik Korneliussen.

Den lever kun i Vadehavet, og vi ved ikke meget om den - men den skal reddes

Udgivet

I forbindelse med genopretningen af Kongeåen, vil man forsøge, om ekstremt sjælden fisk kan leve der.

Lige nu lever den ekstremt sjældne og truede fisk snæblen kun i Vadehavet og i åerne omkring Vadehavet, hvor den gyder i november og december.

Det gør den i Vidå-systemet ved Tønder og i Ribe Å, men nu skal et nyt projekt gøre biologer klogere på snæblens liv i Vadehavet og ikke mindst, om man kan få den udbredt til andre åer i Danmark.

Projektet går ud på, at biologer i disse dage stryger snæblerne for æg, der skal klækkes på Danmarks Center for Vildlaks i Randers.

Hør biolog Michael Deacon fortælle om snæblen her.

Dernæst udsættes ynglen i løbet af april og maj i Kongeåen, når fiskene er mellem to og fire centimeter lange.

Håbet er, at man med genopretningen af Kongeåen, kan få snæblen til også at leve her.

Der har tidligere været millionstore projekter i andre europæiske lande, som uden held har forsøgt at få snæblen dertil.

Det er især sparsomt med viden om, hvordan snæblen lever i Vadehavet, og hvor langt fra kysten den, op til 60 centimeter store fisk, går.

Snæblen har sit karakteristiske navn fra den lange og spidse snude. Den er beslægtet med helten, men DNA-analyser har vist, at snæblen for cirka 7.500 år siden begyndte at adskille sig fra helten.

Også Slesvig-Holsten er med i projektet, som startede i 2023 og fortsætter til 2029.

TV SYD

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
Chartbeat
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com