Togstation slår revner og har huller - passagerer må tage til takke med lappeløsninger
Huller, revner og ukrudt der skyder op af asfalten på Horsens Station. De næste fem år må togpassagerer nøjes med lapninger på perronerne.
Selvom Banedanmark allerede i 2019 slog fast, at der kunne ske "sikkerhedskritiske forhold" på Horsens Station, så må togpassagererne se langt efter den helt store overhaling af stationen.
En renovering kan nemlig først stå færdig i 2030.
Vi bruger flere kræfter på at holde sammen på stumperne, end vi sådan set ønsker over tid
Thomas Bruun Jessen, områdechef i planlægning i anlæg, Banedanmark
Men hvorfor skal togpassagererne vente så længe på at få stabil grund under fødderne, når de skal med toget?
Banedanmarks forklaring er, at de vil genere togpassagererne og togtrafikken mindst muligt ved at lægge de forskellige opgaver sammen.
- Når vi laver fornyelser, generer vi jo trafikken, og det er altid en udfordring at køre trafik, samtidig med at vi fornyer og vedligeholder. Så jo mere vi kan lægge projekterne sammen, jo mindre forstyrrer vi trafikken.
Det siger Thomas Bruun Jessen, der er områdechef i planlægning i anlæg hos Banedanmark.
Han er enig i, at Horsens Station, der er opført i 1929, har set bedre dage.
- Horsens Station lader noget tilbage i forhold til den ønskede stand. Æstetisk fremstår betonen relativt slidt, og vi er løbende nødt til at lave ting for at udbedre småskader, siger Thomas Bruun Jessen.
Han forsikrer, at de holder øje med tilstanden på perronerne og reparerer, når de vurderer det nødvendigt.
- Perronerne på Horsens Station er ikke farlige at bruge. Men vi bruger flere kræfter på at holde sammen på stumperne, end vi sådan set ønsker over tid.
Kan du forstå, hvis der er ældre og blinde, der er trætte af eller bange for, at der er huller og revner?
- Jeg vil gerne holde fast i, at vi mener, at perronen ikke er farlig. Men at folk synes, det ser trist ud, har jeg fuld forståelse for, siger Thomas Bruun Jessen.
Banedanmarks rapport om Horsens Station (2019)
Banedanmark undersøger jævnligt perrontilstanden på landets stationer.
På Horsens Station er perronerne nedslidte, og der er risiko for, at perroner og tilhørende perronforkant inden for en nærmere fremtid tid ikke længere kan opfylde deres funktion.
Det betyder, at der med tiden vil kunne opstå flere lokale sikkerhedskritiske forhold på de eksisterende perroner, som vil kræve en akut udbedring.
- Stationen har det ikke godt
Tommy Odderskjær Jensen er redaktør på magasinet Jernbanen. Desuden er han bestyrelsesmedlem i IDA Rail, som er et fagligt fællesskab inden for jernbanebranchen.
Han har indgående kendskab til jernbanenettet og togdriften i Danmark.
- Horsens Station har det slet ikke godt. Den kalder på at blive sat i stand. Det burde være gjort nogle år før, men det er de vilkår, der er lige nu. Der er flere faktorer i det, siger han og fortsætter:
- Man vil have skiftet signalsystemet ud, og det ville kræve en lukning af banen mellem Vejle og Skanderborg. Når man får det nye signalsystem, som har nogle flere muligheder, så kan man godt dele arbejdet sådan, at man kan køre igennem på ét spor og så arbejde med perronerne i et andet spor, siger han.
Han siger, at der ikke er mange stationer i Danmark, der er i samme forfatning som Horsens Station. Men han har også forståelse for, at man ikke går i gang med den store renovering med det samme.
- Jeg kan fint følge Banedanmarks argument om at vente til 2030, men det er også lidt trist, at det først sker nu. Men det er jo de vilkår, vi arbejder under lige nu. Hvis man skulle bygge Horsens Station om i dag, så ville det formentlig betyde, at en del af togtrafikken skulle indstilles i længere perioder, og det er strækningen simpelthen for vigtig til, siger Tommy Odderskjær Jensen.
Han fortæller, at Banedanmark må gøre nogle "benhårde prioriteringer", fordi de har et stort efterslæb på vedligehold. Og de penge går først og fremmest til at vedligeholde spor, siger han.
Banedanmark har et budget på otte millioner kroner om året til vedligehold af 140 togstationer.
Banedanmark har Horsens Station i kikkerten
Tommy Odderskjær Jensen, redaktør, magasinet Jernbanen
Kan først stå færdig i 2030 - måske
Banedanmark vil først renovere perronerne på Horsens Station i forbindelse med, at perronerne skal forlænges, så de alle bliver 320 meter lange.
Perronerne skal nemlig være klar til at tage imod de nye - og længere - elektriske IC5-tog, der efter planen skal sættes i drift fra 2027.
Nye IC5-tog
Leveres af franske togproducent Alstom
DSB forventer at købe cirka 150 el-togsæt i alt
Skal efter planen leveres medio 2027
Tophastighed på 200 km/t.
7.950 hestekræfter (IC3: 1870. Øresundstog 3200)
Coradia Stream er i drift i Italien og er bestilt til Holland
Desuden skal der laves skinnearbejde mellem Fredericia og Aarhus og dermed også i Horsens.
De nye perroner kan først stå færdige i 2030, siger Thomas Bruun Jessen fra Banedanmark.
Perronerne hæves, så de kommer til at være i niveau med gulvet i toget, hvilket vil lette indstigningen for eksempelvis ældre og gangbesværede.
Tommy Odderskjær Jensen føler sig dog ikke sikker på, at en moderniseret Horsens Station står klar i 2030, som Banedanmark siger.
- Måske ikke lige i 2030, men i hvert fald i starten af trediverne. Så skal den nok stå tiptop og strammet op. Det er jeg overbevist om, for Banedanmark har Horsens Station i kikkerten, siger Tommy Odderskjær Jensen.