Hun bliver råbt efter, når hun føler sig tvunget til at gå over togskinnerne
Lunderskov Station er fortsat en af de togstationer i landet, hvor det er sværest for personer med fysiske handicap at komme over på den modsatte perron. Det medfører farlige situationer.
For de fleste mennesker vil det være ligeså nemt som at klø sig i nakken.
En tur med toget på et stop fra Lunderskov Station til Kolding Station tager syv minutter, men for personer med fysiske handicap kan turen være en stor udfordring.
Sådan er virkeligheden for 45-årige Julie Scheuer, som flere dage om ugen benytter sig af strækningen.
Hun lider af en sjælden sygdom ved navn Ehlers Danlos, som gør at hendes krop nemt kan gå ad led. Derfor går hun til tider med krykker.
- Når jeg går med krykker, så er det pivhårdt at gå ned og op ad trapper, siger hun.
Trapperne er dog den eneste - lovlige - mulighed for at komme hen til perronen. Stationen har nemlig ingen elevator.
Derfor tyer nogle gangbesværede, herunder også Julie Scheuer, til at gøre brug af andre ufine og sågar ulovlige metoder for at komme fra A til B.
- Jeg har med to af mine børn gået det, der hedder 'the walk of shame', siger hun.
Den skamfulde tur begynder for enden af perron et på Lunderskov Station. Her er det muligt for hende at krydse sporene, og det er ifølge hende den eneste måde at komme over på perron to og tre, som kan fragte hende til banegården i Kolding.
Grundet sin sygdom må Julie Scheuer ikke tage et kørekort, og derfor er hun afhængig af offentlig transport.
Hun fortæller, at hun har gjort brug af den ufine metode mere end 100 gange. Hun er ikke stolt af det, men hun ser ikke andre muligheder.
- Der er jo faktisk en kæde for, der signalerer, at det må man ikke?
- Det er også derfor, vi kalder den 'the walk of shame', for vi har jo ansvaret for vores børn. Man går selvfølgelig ikke over, når der kommer tog. Men det er ikke rart, at man skal gøre sådan noget, for vi ved godt, at man ikke må.
- Men er det ikke en stor risiko at tage, når der også er børn med?
- Jo, det er en rigtig stor risiko at tage. Men jeg er afhængig af offentlig transport. Det er den eneste mulighed, jeg har. Jeg kan ikke løfte en barnevogn eller en klapvogn. Så bliver jeg nødt til at finde et alternativ.
'Vi håber, dit barn bliver kørt ned'
Enkelte gange har Julie Scheuer oplevet, at folk har råbt efter hende i hendes færd over sporene fremfor at hjælpe hende gennem tunellen.
- I stedet for at hjælpe har nogle råbt, at 'vi håber dit barn bliver kørt ned', siger hun.
Når hun spørger DSB til, hvad hun skal stille op, så bliver hun rådet til at tage toget til Vejen Station, der ligger i den modsatte retning af Kolding. Derfra kan hun så tage toget til, hvor hun oprindeligt skulle hen - uden at skulle gå på trapper undervejs.
Den tur vil dog som minimum være tre gange længere end den almindelige, da der ifølge Rejseplanen er syv minutters togkørsel mellem Lunderskov og Vejen stationer og 14 minutter fra Vejen til Kolding.
Forbedringer udebliver
Lunderskov Station var en af 12 stationer i landet, som Folketingets Ombudsmand i 2016 vurderede til ikke at have ordentlige forhold for fysisk handicappede.
I et svar tilbage meddelte ministeriet, at Lunderskov Station 'er identificeret som muligt tiltag i tilgængelighedspuljen fra Infrastrukturplan 2035'.
Forbedringerne lader dermed stadig vente på sig.
650 millioner kroner for øget tilgængelighed til togstationer
Folketinget har – senest i forbindelse med behandlingen af folketingsbeslutning B 15 af 17. december 2010, der vedrører Folketingets gennemførelse af FN’s Handicapkonvention – bedt Folketingets Ombudsmand om at følge udviklingen i ligebehandlingen af mennesker med handicap ”og evt. meddele påtale, hvor dette er muligt inden for ombudsmandens kompetence.”
Af politisk aftale om infrastrukturplan 2035 fremgår det, at aftaleparterne (Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne) er enige om at afsætte en pulje på 650 mio. kr. i perioden fra 2022 til 2035 til at øge tilgængeligheden til stationer i hele landet. Det primære formål med puljen er at gøre togstationer mere tilgængelige for alle mennesker uanset behov og dermed sikre, at rejser kan foretages spontant på tværs af landet. Tilgængelighedsprojekter kan blandt andet omfatte justering af perronhøjder, ledelinjer, niveaufri adgang og elevatorer. Udmøntningen af puljen baseres på et princip om rullende planlægning, så der hvert år besluttes nye projekter i takt med, at disse bliver undersøgt.
Kilde: Forbrugerombudsmanden
Formand kender til 'baneløberne'
Hos Lunderskov Lokalråd har formand Steen Sparvath godt hørt om fænomenet, når personer passerer skinnerne, der også kaldes 'baneløbere'.
På trods af farligheden for skinnepassagen har han forståelse for de mennesker, som ikke ser en anden udvej.
- Det kan jeg i hvert fald, for det er jo helt grotesk, at man skal tage til et tog til Vejen for at komme til Kolding. Så bliver det lige pludselig en halv dagsrejse fremfor de knap ti minutter, det normalt ville tage, siger han.
Steen Sparvath har boet i byen siden 1986, og ligesom Julie Scheuer kan han heller ikke huske forbedringer for handicappede på stationen.
I 2023 har der foreløbigt været mere end 121.000 passagerer, som er steget på et tog i Lunderskov. Lokalrådsformanden kalder det et trafikmæssigt knudepunkt, og derfor er han uforstående overfor, at der ikke er sket ændringer endnu.
Langt fra godt nok
Under valgkampen i 2022 havde Socialdemokratiets Christian Rabjerg Madsen, der nu er politisk ordfører for partiet, stationens tilgængelighed som en af sine mærkesager.
Han siger nu, at det langt fra er godt nok, at den dårlige tilgængelighed medfører, at folk føler sig nødsaget til at krydse skinnerne.
- Det er ikke i orden over for mennesker med handicap og for mennesker med barnevogn. Det giver også nogle farlige situationer for alle i virkeligheden. Derfor er det også vigtigt og noget, der ligger mig på sinde at se, om ikke vi kan få midler, så vi kan få adgangsforholdene gjort bedre.
- Men det er over et år siden, du sagde det her. Hvorfor er det tilsyneladende ikke lykkedes dig nu at gøre de andre ordførere og ministeren opmærksom på de her problemer på Lunderskov Station?
- Jamen, jeg kan love dig, at det er lykkedes at gøre alle opmærksom på udfordringerne. Og nu er der så en prioriteringsopgave for os politikere på Christiansborg, som handler om at få afsat midler dér, hvor udfordringerne er størst. Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at Lunderskov kommer på så hurtigt som overhovedet muligt, siger Christian Rabjerg Madsen.
Overvejede at flytte
Julie Scheuer kan på trods af sin sygdom godt have perioder, hvor hun kan gå almindeligt og dermed benytte sig af trappen ligesom de fleste andre.
Gennem træning har hun også lært at kontrollere sin krop mere.
Problemet var også større for hende, da hendes tre børn sad i barnevogn. Dengang overvejede hun at flytte fra byen.
- Man kan ikke se på mig, at jeg er syg, og så tror folk jo næsten ikke på en, men det var mere bøvlet, da mine børn var små, siger hun.
Hos Lunderskov Lokalråd ser man en elevator som en løsning på problematikken, mens Julie Scheuer mener der skal laves en lovlig passage over skinnerne, hvor en stemme i højtalerne på stationerne kan advare om, når der er toge i nærheden.