Statsminister på besøg i Skrydstrup på kritisk tidspunkt
Torsdag besøgte Statsminister Mette Frederiksen (S) flyvestationen i Skrydstrup. Dermed sender hun signal om, at de ansatte står overfor en vigtig opgave, som de får svært ved at løfte, vurderer ekspert.
Varslingen fra Statsministeriet var kort, og timingen var da næppe heller helt tilfældig, da statsminister Mette Frederiksen (S) torsdag besøgte Fighter Wing Skrydstrup.
Det vurderer Hans Peter Michaelsen fra ForsvarsAnalyse.dk. Han er uafhængig forsvarsanalytiker med 41 års erfaring fra Flyvevåbnet.
- Det er ganske få dage siden, forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) meldte ud, at Danmark vil deltage i uddannelse og omskoling af ukrainske piloter til F16 sammen med Holland og Belgien, og at det formodentligt skal foregå i Storbritannien. Så jeg kan næsten ikke forestille mig andet, end at det er i forbindelse med uddannelse og træning af piloter, hun besøger flyvestationen, siger Hans Peter Michaelsen.
Lige nu er det ukrainerne, der betaler den højeste pris på slagmarken med alt for mange døde og alt for mange ofre.
Mette Frederiksen (S), statsminister
Vi står overfor noget større
Det var alvorsord, der blev talt, da statsministeren talte til de ansatte på flyvestationen under besøget:
- Det er en helt særlig situation, vi befinder os i. Lige nu er det ukrainerne, der betaler den højeste pris på slagmarken med alt for mange døde og alt for mange ofre. Men jeg er selv af den overbevisning, at det, vi står overfor, handler om noget mere og desværre også noget større. Derfor er det ikke kun et spørgsmål om Ukraine. Det er et spørgsmål om vores egen fremtid, sagde hun i en tale til de ansatte.
Det bliver meget begrænset, hvad Danmark og Skrydstrup kan deltage i, for de er presset maksimalt i øjeblikket med omskoling til F35.
Hans Peter Michaelsen, forsvarsanalytiker
Presset flyvevåben
Men det er et kritisk tidspunkt, politikerne vil pålægge de ansatte på flyvestationen endnu flere opgaver.
- Det bliver meget begrænset, hvad Danmark og Skrydstrup kan deltage i, for de er presset maksimalt i øjeblikket med omskoling til F35. Jeg vil tro, vi vil kunne sende en håndfuld piloter og teknikere og et par fly. Ikke mere end det, siger Hans Peter Michaelsen.
Han peger på, at Danmark er det land, der er allermest presset på omskoling, for vi er lige midt i den.
- De første F35-fly kommer til Skrydstrup til efteråret. Holland har allerede 30 fly i gang, og nordmændene har 40, så de er jo langt længere i den proces, end vi er.
Vi kan ikke klare os uden jer, og jeg ved, at nogle af jer står og tænker: Hvorfor har I så ikke brugt flere penge på forsvar igennem de seneste mange år?
Mette Frederiksen, statsminister (S)
- Det er det mest kritiske tidspunkt for flyvevåbnet og Skrydstrup lige nu, som jeg ser det, siger Hans Peter Michaelsen.
Flere penge på vej
At statsministeren godt er klar over, at det er et presset flyvevåben, hun besøgte, var tydeligt:
- Tak for jeres bidrag. Vi kan ikke klare os uden jer, og jeg ved, at nogle af jer står og tænker: Hvorfor har I så ikke brugt flere penge på forsvar igennem de seneste mange år? sagde statsministeren, hvorefter hun lovede penge:
- Så langt øjet rækker, er der forøget risiko for Danmarks forsvar og for Danmarks sikkerhed. Derfor ser vi nu ind i at skulle lave et forsvarsforlig af en helt anden kaliber med en helt anden volumen og med mange flere penge, end hvad mange af jer har været vant til igennem rigtig, rigtig mange år, sagde statsministeren.
Penge er ikke nok - det kræver en plan
- Jeg tænker, det er for at sige til personellet på Skrydstrup, at det her er en vigtig opgave, og det er jo fint, siger Hans Peter Michaelsen.
Man er nødt til at tage opgaver væk, hvis man mener, det er vigtigt for Danmark og NATO og Ukraine, at vi er med til at uddanne og træne ukrainske piloter.
Hans Peter Michaelsen, forsvarsanalytiker
- Men problemet er, at der ikke er mandskab nok til de mange opgaver, og der ligger heller ikke en plan for, hvordan de mange penge skal bruges. Desuden varer det et stykke tid, før der for alvor tilføres penge til systemet, siger han og fortsætter:
- Man er nødt til at tage opgaver væk, hvis man mener, det er vigtigt for Danmark, NATO og Ukraine, at vi er med til at uddanne og træne ukrainske piloter.
Der må fjernes opgaver
Hans Peter Michaelsens største bekymring er, om man er villig til at drosle ned på for eksempel det danske F16-bidrag til opgaver om air policing i de baltiske lande og på Island.
- Man besluttede for et par år siden, at F16 skal flyve til 2027, fordi man ikke vil have et dyk under omstillingen, hvor man ikke kan stille fly til rådighed for NATO. Men det er noget, der er med til at presse personellet på Skrydstrup, for så har du både F35-operationer, du har omskoling i USA, og du har F16-operationer på samme tid, siger Hans Peter Michaelsen.
Danmark og Holland skal lede træningen af piloter
Ifølge Ritzau, som citerer nyhedsbureauet Reuters, siger den amerikanske forsvarsminister, Lloyd Austin, torsdag, at det er Danmark og Holland, som skal lede træningen af ukrainske piloter til F16-fly.
I en mail til Ritzau oplyser fungerende forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V), at han torsdag har mødtes med den amerikanske minister, hvor de netop har drøftet træning af ukrainske piloter til F16-fly.
- Første skridt er at afdække, hvilke lande der vil være med til at gennemføre træningsmissionen. og det er vi i gang med nu. Her er Danmark klar til at spille en central rolle sammen med Nederlandene, udtaler ministeren.