Sparerapport fik medarbejdere til at sende bekymringsbrev til politikere

Ved middagstid fredag har medlemmerne i økonomiudvalget i Esbjerg Kommune modtaget et bekymringsbrev fra den samlede medarbejderstab i Hånd om Familien, der er et tilbud for udsatte familier i kommunen. Foto: Google Maps, Grafik: Lasse Lund Hansen, TV SYD
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Der er lagt op til store besparelser på det specialiserede familieområde i Esbjerg Kommune, men en gruppe medarbejdere rette nu skarp kritik af den rapport, der danner grundlag for besparelserne.

Ved middagstid fredag har medlemmerne i økonomiudvalget i Esbjerg Kommune modtaget et bekymringsbrev fra den samlede medarbejderstab i Hånd om Familien, der er et tilbud for udsatte familier i kommunen.

Brevet kommer i forbindelse med, at politikerne i næste uge skal i gang med at forhandle om det sparekatalog, der skal sikre Esbjerg Kommune en økonomi i balance for årene 2025-2028.

I sparekataloget ligger der nemlig spareforslag for 27,6 millioner kroner om året i familiecentret i Esbjerg Kommune, som Hånd om Familien er en del af. Se hele sparekataloget her.

- Jeg har fuldt forståelse for, at det er nogle svære valg, der skal træffes, og at økonomien er nødt til at hænge sammen. Derfor er det heller ikke det, vi klager over, siger tillidsrepræsentant ved familiecentret i Esbjerg Kommune, Lee Koudal, der sammen med de øvrige medarbejdere i Hånd om Familien har formuleret bekymringsbrevet.

Tillidsrepræsentant ved Familiecentret i Esbjerg Kommune, Lee Koudal, håber at medarbejdernes opråb kan give anledning til en mere fagligt funderet dialog om mulige besparelser. Foto: Presse-foto.dk

Det som medarbejderne i stedet beklager sig over er den analyse af potentialer for besparelser på familieområdet, som Esbjerg Kommune har fået revisionsvirksomheden BDO til at lave. Du kan læse analysen fra BDO her.

- Fagligt og økonomisk urealistisk

Rapporten fra BDO danner grundlag for de spareforslag, der er i sparekataloget, og som politikerne inden længe skal tage stilling til, men medarbejderne er bekymret for, at beslutningerne bliver taget på et usagligt grundlag.

- Rapportens validitet ses utilstrækkelig i en grad, der gør den både fagligt og økonomisk urealistisk og dermed uforsvarlig at træffe videre beslutninger ud fra, står der indledningsvist i medarbejdernes bekymringsbrev.

Se hele brevet til politikerne her

Bekymringsbrev ang. BDO’s råderumsanalyse af det specialiserede familieområde

Validitet - BDO-rapport/ praksis:

BDO har afleveret en rapport, der vækker stor faglig bekymring ved Hånd om Familiens (HOF) ansatte. Rapportens validitet ses utilstrækkelig i en grad, der gør den både fagligt og økonomisk urealistisk og dermed uforsvarlig at træffe videre beslutninger ud fra. Vi anfægter rapportens generelle manglende evidens og empiri samt vildledende retorik. Dette gør, at man bør se bort fra signifikante dele af rapportens vurderinger og konklusioner, som er problematisk beskrevet og kræver yderligere analyser for det retmæssige grundlag at træffe beslutninger ud fra.

I BDO’s rapport er der flere emner, som er problematisk beskrevet og uden empiri. Problematikkerne som går ud over dette bekymringsbrev, uddybes gerne yderligere ved behov.

Koordinering og helhedsorientering:

Bekymringen bakkes op af adskillige forskningsprojekter og analyser gennem mange år hos bl.a. VIVE og Bolig- og Socialstyrelsen.

Der er ligeledes i lovgivningen implementeret lovhjemmel til at samkøre indsatser på tværs af sektorer i kommunen, hvis der vurderes at være et koordineringsbehov (jf. Barnets lov § 110). HOF er i praksis et tilbud, som kan løfte denne del, hvilket vi i høj grad gør i det daglige med en succesrate på ca. 66% (med en målsætning på 50%) og en tydelig økonomisk besparelse årligt. At BDO sammenligner bl.a. lønninger og hvorvidt andre kommuners ”tilsvarende tilbud” har koordinerende roller tilknyttet, uden at inddrage sammenligninger af succesrater, virker også utilstrækkeligt at træffe fyldestgørende beslutninger ud fra. Derudover koster en anbringelse gennemsnitligt ca. 80% mere end en indskrivning ved HOF.

Rapporterne og analyserne herunder beskriver alle, de positive resultater det medfører at tilbyde sammenhængende og helhedsorienterede indsatser. Samtidig peges der på det nødvendige fokus det kræver for at lykkes hermed; herunder den ledelsesmæssige opbakning ikke mindst.

Erfaring viser, at en helhedsorienteret indsats på tværs, med succes, forbliver en illusion, hvis ikke der konkret tages stilling til hvor og hvordan man i kommunen vil sikre denne mulighed for de mest udsatte familier. Endnu sikrer HOF den nødvendige koordinering, så disse helhedsorienterede indsatser faktisk fungerer. At man i en myndighedsafdeling skulle kunne navigere og koordinere konkret og dagligt, som krævet i almindelig praksis, er ganske enkelt urealistisk.

Vi anbefaler i den videre proces, at man bør overveje konsekvenserne for kommunens mest udsatte familier, såfremt det ikke længere skal kunne være muligt at tilbyde den indsats som for nuværende gives via tilbuddet HOF. Følgende rapporter og analyser udfordrer fagligt BDO og understøtter HOF’s eksistensgrundlag som et koordineret, helhedsorienteret tilbud:

Deraf finder vi det grundlæggende bekymrende hvor dårligt belyst HOF’s koordinerende funktion er i BDO- rapporten, da ”koordinering” netop identificerer det nødvendige arbejde med målgruppen.

HOF arbejder med familier, som er i risiko for at få deres børn anbragt udenfor hjemmet, eller som får deres børn hjem fra anbringelse. Det er familier, der er præget af massive, komplekse traumer. Sådanne traumer er dybt forankret i familien og det enkelte individ, og de kræver både langvarig, fagligt funderet og intensiv behandling og støtte. Traumer kan være invaliderende for det enkelte individ og for familien som helhed ift. at skabe en almindelig hverdag, hvor der er mulighed for trivsel og udvikling.

Den amerikanske forsker Jody Hoffer Gittell dokumenterer, at egenskaber ved koordinering og kommunikation i en arbejdsproces, har en signifikant betydning for den samlede produktivitet, kerneydelsens kvalitet samt de ansattes arbejdsglæde.

Koordinering og organisering:

Bredden i familiernes udfordringer, samt de grundlæggende livsvilkår, som disse mennesker som oftest har med sig, gør, at HOF må tilbyde kompenserende støtte i perioder, og for nogle familier barndommen ud, for at sikre overskud til udvikling på længere sigt. Det er således ikke muligt at skabe nødvendige og bæredygtige ændringer for barnet eller den unge med ufleksible time-pakker eller kortvarige støtteforanstaltninger.

Det betyder, at vi i nogle sammenhænge tilbyder indsatser, som kan synes at høre til i andre kommunale regi. Årsagen hertil er, at familiernes multifaktorielle problemstillinger gør, at de alt for ofte mangler overblik, tålmodighed og ressourcer. HOF støtter i navigationen rundt i systemet gennem koordinerede indsatser og tilbud, som er en forudsætning for at lykkedes i familierne. Derved bør ses som en del af vores metode i samarbejder på tværs og ikke et separat tilbud, hvilket HOF netop er sat i verden for at kunne tilbyde i en samlet pakke.

Det er også vigtigt i denne forbindelse af pointere, at det, modsat BDO’s beskrivelser, ikke er HOF selv der vurderer, hvorvidt foranstaltningen skal fortsætte. HOF videregiver systematisk beskrivelser af familiens udvikling gennem opfølgninger til Familierådgivningen, som har beslutningskompetencen.

Baggrund for udvikling af Hånd om Familien 2014:

HOF er oprettet efter nøje overvejelser ud fra tankegangen om at nedbringe antallet af anbringelser i Esbjerg Kommune.

Følgende er uddrag fra HOF’s tilbudsbeskrivelse, revideret udgave 2019:

I Esbjerg Kommune er barnet og den unges behov og trivsel i fokus, og arbejdet skal understøtte familiens ressourcer. Der er samtidig et ønske om at tilbyde effektive indsatser og behandlingsmetoder, der sikrer barnet eller den unge en god barndom sammen med sin familie og derved forebygge anbringelse uden for hjemmet. (…)

Formål:

Formålet er at styrke barnets/den unges trivsel og udvikling samt stabilisere familiens samlede situation, så der ikke opstår behov for at anbringe barnet/den unge væk fra hjemme ved at iværksætte en langvarig, udviklingsorienterende og kompenserende indsats, som har til hensigt at styrke barnet/den unges trivsel og udvikling samt familiens samlede situation/forhold.

Visionære løsninger der rækker ind i fremtiden:

Tilbage i 2015 var man i Esbjerg Kommune visionære og grundlagde vores tilbud - Hånd om Familien. Dette er et helt enestående tilbud som i løbet af de første to år sparede kommunen for 13 mio. kr. p.a. i nedbringelsen af anbringelser. Dette lykkes fortsat med, fordi vi har muligheden for at arbejde koordineret, helhedsorienteret rundt om hele familien.

TV SYD ville gerne have forelagt BDO for medarbejdernes kritik, men de ønsker ikke at stille op til et interview.

- Af hensyn til vores tavshedspligt i kundeforhold har vi ikke mulighed for at kommentere på sagen. Vi henviser til kommunen, skriver de i et svar til TV SYD.

TV SYD har ligeledes forsøgt at få et interview med borgmester og formand for økonomiudvalget i Esbjerg Kommune, Jesper Frost Rasmussen (V), men han er ved deadline for artiklen endnu ikke vendt tilbage på vores henvendelse.

Familieområdet i Esbjerg Kommune består af tre enheder. En myndighedsafdeling under navnet Familierådgivningen og to tilbudsafdelinger under navnene Familiecentret og Specialcentret.

Rapporten fra BDO peger på, at det er i Familiecentret, hvor Hånd om Familien hører under, at man bedst kan opnå de ønskede besparelser ved at nedlægge den koordinerende indsats. På baggrund af rapporten har forvaltningen indstillet til, at byrådet gennemfører besparelserne netop der.

- For os på gulvet er det svært at forstå, at man skal skære ned hos os, når vi hvert år sparer kommunen for en masse penge ved at nedbringe antallet af anbringelser. Det bliver kun dyrere på sigt både økonomisk og menneskeligt, siger Lee Koudal.

Af medarbejdernes bekymringsbrev fremgår det, at Hånd om Familien, der blev oprettet som en målrettet indsats for at nedbringe antallet af anbringelser, har en succesrate på 66 procent, hvilket de mener sparer kommunen for 13 millioner kroner om året, fordi færre børn i kommunen nu bliver anbragt uden for hjemmet.

Besparelsen på de 27,6 millioner kroner opnås i forslaget ved at skære i personalestaben med omkring 32 årsværk. Der er i dag cirka 295 årsværk ved Familiecentret.

En forvaltning i modvind

Generelt har familieområdet været omdiskuteret i Esbjerg den seneste tid.

Familierådgivningen, som består af de sagsbehandlere, der skal vurdere hvilke tilbud de enkelte familier kan få tildelt, har længe modtaget kritik for at have en for stor andel af deres sager, som bliver omgjort i Ankestyrelsen.

Fra morgenstunden fredag meldte Esbjerg Kommune ud, at de er klar til at se indad og rette op på omgørelsesprocenten.

Men det arbejde spår Lee Koudal kan blive udfordret, hvis politikerne holder sig til de spareforslag, Som BDO og forvaltningen har peget på.

- Hvordan skal de stakkels sagsbehandlere i Familierådgivningen kunne løfte den koordinerende opgave oven i det arbejde, de i forvejen laver. Det kan jeg simpelthen ikke se, siger han.

Ifølge Esbjerg Kommunes tidsplan for budgetprocessen, pågår de politiske forhandlinger om besparelserne fra 9. til 13. september. Budgettet for 2025-2028 forventes endeligt vedtaget på byrådsmødet d. 7. oktober.

Ejendoms elevator er i stykker på anden uge: - Det føles som et fængsel

Günther og Inge Petersen har boet i ejendommen i syv år. Foto: Christina Hoffmann-Møller
Udgivet

For Inge og Günther Petersen er det blevet tæt på umuligt at komme ud fra hjemmets fire vægge siden ejendommens elevator gik i stykker.

Siden den 13. december har elevatoren i et boligkompleks på Varbergvej i Haderslev været i stykker.

Det skaber problemer for de ældre og gangbesværede beboere, der ser elevatoren som den eneste mulighed for at komme ned på gaden.

Siden den 13. december har elevatoren i ejendommen været i stykker.

- Vi er låst inde, og det føles som et fængsel. Vi kan gå ud i opgangen, men hvad er det godt for? Ingenting, fortæller Inge Petersen, som har boet i ejendommen i syv år.

Med en nedbrudt elevator kan ægteparret, der bor på 2. sal, ikke handle, besøge venner og familie, hvilket især har været svært på grund af juletiden.

- Jeg kunne godt sidde på min rumpe og humpe ned af trapperne, men jeg kan i hvert fald ikke komme op igen, siger Inge Petersen.

Den eneste friske luft, som parret kan få, er i boligblokkens opgang. Foto: Christina Hoffmann-Møller

Kontakten til andre ældre familiemedlemmer er også lavet om fra besøg til telefonsamtaler.

Boligselskabet tilbyder genhusning

Ægteparret har op til flere gange ringet til boligselskabets servicecenter for at få svar på, hvornår elevatoren er klar igen, hvilket først bliver i det nye år.

I stedet for er ægteparret blevet tilbudt at blive genhuset i en midlertidig bolig, mens elevatoren bliver repareret. Det har Günther og Inge ikke valgt at tage imod.

- Vi er glade for at være her, og vi ved heller ikke, hvornår vi kan komme tilbage igen, siger Inge Petersen.

Elevatorens reparation fortsætter ifølge Haderslev Andelsboligforening den 27. december. Foto: Christina Hoffmann-Møller

Ifølge ægteparret virkede elevatoren igen en enkelt dag, hvor Günther kunne handle ind før elevatoren gik i stykker igen.

Indtil videre handler ægteparrets svigersøn ind, mens elevatoren er i stykker.

Direktør beklager det "sorte uheld"

Haderslev Andelsboligforening (HAB) ejer boligblokken på Varbergvej.

Direktøren i HAB, Søren Sørensen, ærgrer sig over beboernes gener i forbindelse med den ødelagte elevator.

- Jeg skal være den første til at beklage. Det er sort uheld, og det er jo selvfølgelig endnu mere træls, når det sker lige oveni julen, siger Søren Sørensen.

Direktøren fortæller, at boligforeningen sender sms'er til alle beboere for at informere om elevatorens reparation.

Direktøren understreger, at elevatoren bliver vedligeholdt efter reglerne, men afventer i øjeblikket en levering af en elektronisk del fra Tyskland.

- Det kan desværre ikke gå stærkere end det gør. Der er også nogle rutiner, man skal igennem for at være sikker på, at det er sikkerhedsmæssigt i orden, påpeger direktøren.

Hvis beboere med gangbesvær har brug for hjælp, henviser direktøren til Haderslev Kommune, som kan arrangere persontransport.

TV SYD

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
Chartbeat
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
_clsk tvsyd.dk
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com