Elbusser løber tør for strøm og sætter borgere af
Borgere har været sat af elbusserne i Esbjerg, fordi bussen ikke har haft strøm til at køre turen færdig.
I knap to måneder har 31 nye elbusser været på vejene i og omkring Esbjerg. Men glæden over den mere klimavenlige løsning skaber også frustrationer hos borgerne i byen, der indtil videre har fået en mindre pålidelig rejseplan med elbusserne.
Flere borgere beskriver på Facebook, hvordan de har været generet af bussernes uplanlagte stop, hvor de måtte skifte fra en bus til en anden for at komme videre.
- Nu er jeg simpelthen nødt til at høre, om andre har oplevet det samme med de nye elbusser. Ikke mindre end fire gange er mine børn blevet bedt om at stige af bussen og tage den næste bus, fordi den er løbet tør for strøm, skriver en bruger på facebooksiden Info fra borger til borger i Esbjerg by.
Den 12. december blev de nye elbusser taget i brug og sikrer, at bybusnetværket i Esbjerg er et hundrede procent eldrevet. Samtidig kan elbusserne ifølge beregningerne spare 70 procent af CO2-udledningen.
Men trods elbussernes klimavenlighed retter flere borgere i Esbjerg nu kritik mod Tidebus, der ejer elbusserne. En kritik som direktøren erkender blankt og tager på sig.
- Vi lægger os fladt ned og beklager, at vi har generet nogen, men nu er vi i den situation, at vi har styr på de busser, der har drillet os, siger Steen Rügge, der er administrerende direktør hos Tide Bus Danmark.
Busser til tiden
Ifølge direktøren kan en elbus køre 350 kilometer på en opladning, mens nogle af ruterne i Esbjerg er omkring 450 kilometer lange.
Derfor planlægges der i forvejen med en opladning af busserne i løbet af dagen efter maksimalt 320 kilometer. Men hvis en bus undervejs på køreturen bruger strøm uhensigtsmæssigt på eksempelvis varme, udfordrer det elbussens køretid.
Udfordringen er ifølge direktøren i Tide Bus, at busserne ikke holder strøm, som man havde forventet ud fra beregningerne. Men han forklarer nu, at man har fået styr på de tidligere tilfælde, og i fremtiden vil busserne blive skiftet ved endestation for ikke at forstyrre passagererne.
Kan man som borger i Esbjerg regne med, at elbusserne kommer til tiden?
- Absolut, siger Steen Rügge.