Hjælpepakke klar til lokale medier
Et politisk flertal har sikret, at medier som JydskeVestkysten og Radio Globus kan få støtte for tabte annonceindtægter under coronakrisen.
I dag kunne JydskeVestkysten, Radio Globus og andre lokale medier ånde lettet op. Et politisk flertal har onsdag aften landet en aftale om en kompensationsordning til danske medier, der har mistet annonceindtægter på grund af coronakrisen.
Det er en nyhed, der vækker glæde hos Jysk Fynske Medier, som blandt andet står bag JydskeVestkysten. Jysk Fynske Medier er landets næststørste mediekoncern og har 1700 medarbejdere.
- Kompensationsordningen betyder, at vi forhåbentlig vil kunne undgå flere medielukninger, afskedigelser og dermed tab af arbejdspladser, skriver Jesper Rosener, direktør for Jysk Fynske Medier, i en pressemeddelelse.
For to uger siden oplyste han, at Jysk Fynske Medier stod til at tabe 125 millioner kroner på især tabt annoncesalg.
De skal også overleve og kunne bidrage til vores demokrati og vores lokalsamfund på den anden side af den situation, som vi er i lige nu.
Jesper Petersen, Medieordfører, Socialdemokratiet
Brug for medierne på den anden side
Med den økonomiske krise, der er kommet som følge af coronavirus, har der nemlig været en akut nedgang i mediers annonceindtægter. Det har også skabt et pres på mediernes økonomi, der i sidste ende kunne føre til medielukninger.
Derfor er medieordfører Jesper Petersen (Soc.dem.) også glad for, at man kan støtte både nationale, regionale og lokale medier i deres tab af indtægter.
- Vi har brug for medierne til at levere informationer om epidemien og alt det, der sker lige nu, men de skal også overleve og kunne bidrage til vores demokrati og vores lokalsamfund på den anden side af den situation, som vi er i lige nu, siger han til TV SYD.
Den betragtning er direktøren for Jysk Fynske Medier helt enig i.
- Mediernes medarbejdere arbejder lige nu i døgndrift på den vigtigste samfundsopgave i nyere tid. Det kan de nu fortsætte med, siger Jesper Rosener, direktør for Jysk Fynske Medier.
Kompensationsordningens punkter
I praksis betyder ordningen, at hvis medierne har en nedgang i annonceindtægter på mellem 30-50 procent, så vil medierne få en kompensation på 60 procent af tabet.
Hvis nedgangen i annonceindtægterne ligger på mellem 50-100 procent, så vil medierne i stedet blive kompenseret med 80 procent af den tabte indtjening.
Desuden får medierne i midten af april udbetalt hele mediestøtten for 2020 på en gang.
Ordningen kommer til at omfatte dagblade, fritstående digitale nyhedsmedier, ugeaviser, kommercielle radioer, magasiner og fagblade.
Det forventes, at de statslige udgifter til kompensationsordningen vil koste omkring 180 millioner kroner.