Barn der drikker alkohol brugt som reklame
Billund Lufthavn og Jyllands-Posten er vist ikke de fødte bartendere. De har i hvert fald ikke styr på, hvad der må blandes. Tilbage i april bragte avisen en annonce for lufthavnen, der viser en lille pige, der drikker en Piña Colada.
Alkoholreklamenævnet kritiserer nu Billund Lufthavn og Jyllands-Posten for at benytte et billede, hvor et barn bliver sat i forbindelse med alkohol. Helt præcist en Piña Colada, der er en drink, som består af blandt andet ananasjuice og rom.
Vi har ikke tænkt os godt nok om
Dan Prangsgaard
Alkoholreklamenævnet understreger, at der er tale om en overskridelse af deres retningslinjer for markedsføring af alkohol. Retningslinjerne fastslår, at børn og alkohol ikke må kobles sammen.
- Vi har lavet en annonce i et rejseunivers, og den har desværre haft et budskab, der kan mistolkes. Det har ikke væres vores hensigt. Der er ikke så meget andet at sige, end at vi beklager rigtig mange gange, siger Dan Prangsgaard, der er kommunikationschef hos Billund Lufthavn, og fortsætter:
- Vi tager den afgørelse med stor respekt og forståelse, og så kigger vi indad og sørger for, at vi ikke kommer til at lave noget lignede fremadrettet.
Billedet kan ses i bunden af denne artikel, men TV SYD har valgt at sløre billedet, idet Alkoholreklamenævnet netop kritiserer forbindelsen mellem børn og alkohol.
Annoncen blev ledsaget af teksten "Der findes ikke det jetlag, som en Piña Colada ikke kan fikse". Det har dog efterladt begge parter med noget af en hovedpine.
Billund Lufthavn og Jyllands-Posten forklarer, at annoncen reklamerer for Billund Lufthavn og ikke for alkohol. De understreger også, at annoncen er henvendt mod et voksent publikum.
- Det er et fejlskud, og det vi kan kun beklage, at vi ikke har set den kobling. Vi har ikke tænkt os godt nok om, beklager kommunikationschefen.
I Alkoholreklamenævnets afgørelse medgiver de, at annoncen ikke henvender sig mod børn og unge. Men kritik slipper parterne ikke for.
- Annoncen indeholder omtale af alkohol, hvor alkohol tillægges en positiv værdi, og samtidig sker omtalen af alkohol i tilknytning til et barn. Begge dele er i strid med retningslinjerne for markedsføring af alkohol, siger Marlene Winther Plas, der er forperson for Alkoholreklamenævnet, i en pressemeddelelse.
Alkoholreklamenævnets opgave er at behandle og afgøre klager, der omhandler markedsføring med drikkevarer, som indeholder alkohol.