Sådan er du stillet som passager efter lufthavnskaos i Billund
Passagerer i massevis strandede lørdag ved Billund Lufthavn efter en bombetrussel.
Hvordan er det nu liiiiige, reglerne er?
Det kan være svært at finde hoved og hale i de rettigheder, krav og kompensationsmuligheder, der er ved flyaflysninger og -forsinkelser.
Mange skal dog orientere sig i reglerne, efter at Billund Lufthavn lørdag blev evakueret som følge af en bombetrussel, der førte til anholdelsen af en mand i 30'erne og mange timers nedlukning af lufthavnen.
En ekstraordinær situation
Da der er tale om en force majeure-situation, hvor flyselskaberne ikke selv har mulighed for at påvirke hændelsesforløbet, er passagernes rettigheder noget anderledes end normalt.
Det fortæller chefkonsulent hos Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe, til TV 2.
- Men det, man har krav på ved alle aflysninger, er, at man enten kan få sine penge tilbage for flybilletten, eller hvis det er en sammenhængende rejse, hvor man skulle videre et andet sted hen, kan man kræve at komme tilbage, hvor man kom fra.
Hvis man eksempelvis skulle fra Billund til Cuba med en mellemlanding i Frankfurt, hvor afgangen fra Frankfurt blev aflyst, kan man kræve at komme tilbage til Billund.
- Den anden mulighed er, at flyselskabet kan tilbyde en plads på den førstkommende alternative afgang, siger Vagn Jelsøe.
Der er dog nogle ting ved den mulighed, man skal være opmærksom på. Det kan nemlig være, man skal overnatte, og at man skal have noget mad. Det har man i så fald også krav på at få dækket, indtil man kan komme afsted.
Man kan også vælge blot at udskyde sin rejse, så man får et tilgodebevis, man kan benytte når som helst.
- Men man kan altid få pengene tilbage?
- Ja, der er altid en mulighed for at få pengene tilbage eller et alternativt rejsetilbud.
Er der tale om en forsinkelse, har man krav på forplejning i form af noget mad efter to timer, mens man efter fem timer har krav på at få pengene tilbage eller en billet til en anden afgang.
Det har du krav på
Når en flyafgang aflyses som følge af udefrakommende omstændigheder, har du krav på følgende tre løsninger:
Du kan få pengene tilbage for billetten.
Du kan få en ny billet til en anden afgang mod samme destination.
Du kan veksle din billet til et tilgodebevis, som du kan bruge i fremtiden.
Hvis din afgang ikke er aflyst, men blot meget forsinket, har du krav på følgende:
Efter to timer har du krav på forplejning, det vil typisk være i form af et tilgodebevis til noget mad i lufthavnen.
Efter fem timer har du krav på de samme rettigheder, som gør sig gældende ved en aflysning – altså de tre ovenstående punkter.
Du kan læse mere om dine rettigheder i EU her.
Passagerer sendt hjem uden hjælp
Lørdag eftermiddag talte TV 2 med en passager, som var strandet i Hamborg, da hendes fly fra München til Billund blev omdirigeret.
Her var passagererne fanget på flyet i to timer, indtil de blev lukket ud med beskeden om, at de selv måtte finde hjem, fordi flyet var blevet omdirigeret, og at der derfor ikke var noget krav om hjælp fra flyselskabet.
Den holder dog ikke.
- Det er efter min bedste overbevisning noget totalt vrøvl. Det har flyselskabet altid forpligtelse til, siger Vagn Jelsøe.
Faktisk skal flyselskabet også sørge for en billet med et helt andet selskab, hvis de har en mere passende afgang, og i princippet kan de også sørge for en tog- eller busbillet i stedet, hvis det passer bedre.
Det vil dog i mange tilfælde være lettere at bede om pengene tilbage for så selv at bestille sin togbillet.
Intet krav på ekstra penge
Selvom det er nogle andre rettigheder, der gør sig gældende ved ekstraordinære omstændigheder, så har passagererne altid krav på hjælp.
- De ekstraordinære omstændigheder handler om, at man ikke - udover de ting jeg har nævnt - har krav på yderligere kompensation. Det har man ved normale forsinkelser og aflysninger, siger Vagn Jelsøe.
Hvis der eksempelvis er kommet skidt i motoren, eller piloten er blevet syg, og flyselskabet må aflyse afgangen, så kan man nemlig gøre krav på en kompensation ud over de penge, man får tilbage for billetten.
Men det gør sig altså ikke gældende her.
Vær selv opsøgende
Selvom flyselskabet ifølge reglerne skal tage fat i passagererne og informere dem om deres rettigheder i den givne situation, så sker det ikke altid så klart og tydeligt, man som forbruger kunne håbe.
- Det er en opgave, flyselskaberne håndterer meget forskelligt. Nogle vil hævde, at det er nok med et opslag i afgangshallen. Vi andre vil sige, at det, synes vi helt ærligt, ikke er godt nok, siger Vagn Jelsøe.
Han har selv oplevet at få en sms eller en mail, selvom han sad i afgangshallen, hvor personalet kunne forklare ham reglerne.
- Det er hyppigt det, vi ser; at flyselskaberne ikke giver passagererne en særlig god information.
Derfor er hovedreglen også, at man skal undersøge tingene selv.
- Man gør klogt i ikke bare at stole på, at man automatisk får, hvad man har krav på. Man bør selv holde sig til og spørge og kræve.
Vagn Jelsøe nævner en tur, han selv havde til Svalbard, hvor flyet blev aflyst under en mellemlanding i Oslo, og han fik derfor i stedet billet på samme tur næste morgen.
- Så var det mig selv, der skulle tænke: "Jamen, jeg skal overnatte her, så jeg skal have et hotel". Jeg måtte selv henvende mig til en skranke og fik at vide, hvor jeg kunne overnatte. Men det er ikke noget, de bare lige fortæller mig, siger han.