Ingen forsinkelser i Billund Lufthavn trods konflikt - men det kan stadig komme
Kristi himmelfartsferien står for døren, og dermed er det for alvor blevet tid til, at syd- og sønderjyderne begynder at rejse på ferie i udlandet.
Men startskuddet til feriesæsonen falder sammen med en efterhånden ugelang konflikt mellem flyvelederne i de danske lufthavne og selskabet Naviair, der beskæftiger dem.
Konflikten har i længere tid medført forsinkelser i Københavns Lufthavn.
Fredag var lufthavnens hidtil travleste rejsedag siden tiden før coronakrisen med godt 88.000 rejsende. Det gav forsinkelser på helt op mod fire timer for mere end 40 procent af flyene. Og i Kristi himmelfartsferien kommer der ifølge Københavns Lufthavn endnu mere pres på.
Indtil nu har Billund Lufthavn ikke oplevet hverken forsinkelser eller aflysninger som følge af konflikten, det fortæller Naviair i et skriftligt svar til TV SYD. Dog er der ifølge selskabet ingen garantier for, at det forbliver sådan.
- Vi har også mangler i vagtlisten i Billund, men ikke i samme omfang som i København. Vi kan ikke love, at der ikke kommer forsinkelser i Billund, men vi har gang i en række tiltag og omprioriteringer der gør, at vi ikke forventer de store forsinkelser i Billund, skriver Naviair.
Når der er massive problemer i Københavns Lufthavn og foreløbigt ingen i Billund Lufthavn, så skyldes det ifølge Naviair, at manglen på flyveledere ikke er helt så udtalt i det sydjyske som i hovedstaden.
- Overordnet set håber vi på så få forsinkelser som muligt, men skulle de komme, er det desværre ikke noget, vi kan oplyse om på forhånd, skriver Naviair og fortsætter:
- Vores råd til alle passagerer er derfor at holde øje med lufthavnenes sider med afgange og ankomster samt følge med i de udmeldinger, der måtte komme fra flyselskabet.
Uenighed om ekstravagter
Flyvelederkonflikten bunder kort fortalt i en mangel på flyveledere til at styre trafikken i det danske luftrum, og hvorvidt den nuværende bemanding fortsat skal dække ind ved at tage ekstravagter.
Under coronakrisen, hvor der ikke var samme behov for flyveledere som nu, blev mange af dem nemlig afskediget.
Men efter der igen er kommet gang i luftfarten, er der omvendt opstået en mangelsituation.
Naviair ønsker blandt andet, at medarbejderne tager ekstravagter. Men ifølge flyvelederne har de taget 1500 ekstravagter det seneste år.
For nuværende er striden blevet taget videre til paraplyorganisationen Trafikforbundet, som onsdag skal mødes med Naviair om sagen.
Fagforeningen DATCA oplyser til TV 2, at jurister på begge sider derefter skal behandle tvisten om, ”hvorvidt Naviair må beordre folk på arbejde”.