Play

Flere sad i kø som Jørn: Støttepartier vil droppe “fjollet” grænsekontrol

Flere partier vil have grænsekontrollen mellem Danmark og Tyskland stoppet efter meldinger om så massive køer. Foto: Jakob Schiødt-Pedersen
Af Rikke Struck Westersø og Julie Schuster Lapp
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel
I samarbejde med TV 2 Nyheder

Danmarks midlertidige grænsekontrol har varet siden 2016 og giver store køproblemer i sommertrafikken.

Der var ingenting i hverken Frankrig, Belgien, Holland eller Tyskland. Men da Charlotte Broman Mølbæk nærmede sig den danske grænse i lørdags, måtte familien holde i kø.

De sad pligtskyldigt klar med passene, da bilen nåede grænseovergangen ved Padborg – efter en halv times trillen i lavt gear med trætte børn på bagsædet.

Men dér sad bare en smilende betjent og vinkede dem igennem. Han så ikke engang på passene.

- Det er fuldstændig åndssvagt. Det virker som et totalt spild af ressourcer, siger Charlotte Broman Mølbæk, der er fungerende politisk ordfører for SF.

Samme problem havde Jørn Limann fra Fredericia, da han skulle hjem fra ferie.

Derfor mener partiet, at det er på tide at droppe grænsekontrollen ved den dansk-tyske grænse. Og dét synspunkt deler de to andre støttepartier, Radikale Venstre og Enhedslisten.

Midlertidig grænsekontrol på sjette år

I weekenden tog det helt op til en time at komme over grænsen. Og også til eftermiddag, da TV 2 testede ruten, var der kilometerlange køer, der forsinkede trafikken med omkring en halv time.

Da TV 2 fanger Enhedslistens Christian Juhl i telefonen, kører han netop på den tyske motorvej med kurs mod Padborg.

- Vi har aldrig været vilde med den her grænsekontrol, der bare bliver ved og ved med at blive forlænget. Den giver ingen mening, siger Christian Juhl, der senere melder tilbage, at han også endte i kø, selvom han forsøgte den mindre grænseovergang ved Harrislee.

Efter flygtningestrømmen i efteråret 2015 indførte Danmark såkaldt midlertidig grænsekontrol i januar 2016. Den er siden blevet forlænget hvert halve år, senest i maj, selvom Schengensamarbejdet ellers betyder, at der skal være åbne grænser inden for EU.

Det er "pinligt for Danmark", mener Radikale Venstres europaordfører, Anne Sophie Callesen, at der stadig ikke er gjort op med grænsekontrollen, der er blevet kritiseret i en årrække af EU-Kommissionen.

Der har været ekstreme køer ved grænsen til Danmark. Foto: Presse-fotos.dk

- Der er ingen dokumentation for, at det gør en forskel i forhold til kriminalitet. Det er chikanerende for de mennesker, der bor og arbejder i grænseområdet, og selvfølgelig også for turister og danskere der kommer hjem fra ferie. Og det gavner heller ikke Danmarks omdømme i vores nabolande, siger hun og sender "en meget klar opfordring" til regeringen om at gøre noget ved grænsekontrollen.

- Den står der hver dag til gene for mennesker på begge sider af grænsen. Det er altså uden for skiven i forhold til Schengenreglerne. Det kaos, der er lige nu med grotesk lange køer, burde være en anledning til at se på det.

Den var ikke gået i København

Flaskehalsen ved grænsekontrollen er ekstra tæt her i sommerperioden.

Lokale medier som Jydskevestkysten og Flensborg Avis melder, at det har været særlig problematisk de seneste uger, hvor der har været op til 45 minutters kø ved grænsen og problemer med tung trafik, der søger ud på de små veje for at undgå køerne ved de store grænseovergange.

Sidstnævnte avis bemærker på lederplads, at "hvis det her ikke var Flensborg, men et problem i Aarhus eller København, var det for længst blevet løst".

Og den tyske ambassadør i Danmark, Pascal Hector, sendte i går en Twitter-hilsen fra sin hjemegn.

- En helt åben grænse uden kontroller, som vi blev enige om i Schengen. Kontroller generer grænseregionens beboere, ødelægger levesteder og er ineffektiv i forhold til beskyttelse af den offentlige sikkerhed, skriver han.

DF vil have permanent kontrol

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra regeringen, der i foråret forlængede grænsekontrollen på grund af bekymring for militante islamister og organiserede kriminelle.

Men Dansk Folkeparti, der i sin tid pressede på for at få grænsekontrollen, vil gerne tage den i forsvar. Også selvom folk holder i kø.

- Det er en meget meget lille pris at betale for grænsekontrol. Vi vil gerne have den permanent. Den er enormt tryghedsskabende for os alle sammen, siger partiets politiske næstformand, René Christensen, og anfører, at der bliver fundet "rigtig mange kontanter og folk, som prøver at smugle euforiserende stoffer og alt mulig andet" i grænsekontrollerne.

Når den skaber så store gener, hvordan kan du så sige, at den er god?

- Fordi gevinsterne er så enormt store ved at have en grænsekontrol. For det første har vi det med illegal indvandring, og så er der delen om kriminalitetsforebyggelse. Hvis det er sværere at komme til Danmark, finder man andre steder. Derfor er der ikke tvivl om, at grænsekontrollen er god, siger han.

V: Der er stadig et behov

Venstre bakker også fortsat op om den midlertidige grænsekontrol. Men partiets fungerende politiske ordfører, Torsten Schack, synes, at "det er kritisabelt", at der ikke er sørget for større kapacitet i ferieperioden, så folk undgår at holde i kø.

- Vi mener stadig, at behovet er der. Den samlede vurdering er, at det fortsat giver mening at have den midlertidige grænsekontrol, siger han.

Her ser du de godkendte grænseovergange. Foto: Syd- og Sønderjyllands Politi

Men det er jo ikke rigtig midlertidigt, når den bliver ved med at blive forlænget – selv med så få flygtninge som nu. Er det ikke bare endt som en måde at omgå Schengenreglerne?

- Det er en midlertidig foranstaltning, som vi ikke har sat en udløbsdato på – det er rigtigt. Men før der er en højere grad af sikkerhed og tryghed, skal den ikke ophæves.

Hvornår kan man så droppe den?

- Når den samlede vurdering i forhold til flygtningepres, sikkerhedssituationen og terrortruslen befinder sig på et niveau, hvor man kan gøre det på betryggende vis, siger Torsten Schack (V).

Vil beholde kontrol ved Øresund

Ingen af støttepartierne tror dog på, at grænsekontrollen batter det store.

- Det er jo nogle helt andre redskaber, vi skal have fat i. Det er jo ikke en grænsebom, der stopper islamister, siger Charlotte Broman Mølbæk (SF).

Hun mener derimod, at det stadig giver mening at have øget kontrol ved Øresund, fordi der er en helt konkret situation med bandemiljøet i Sverige.

- Men den generelle grænsekontrol – særligt nede sydpå – virker fjollet. Det virker fuldstændig håbløst, spild af tid og ressourcer. Det ændrer ikke en skid, udover at det generer en masse mennesker.

Advokat: Snak om at hacke swingerklubber var for sjov

Retten i Kolding har sat 13 arbejdsdage af til at afgøre, om en erfaren advokat er skyldig i 32 forhold. Foto: TV SYD
Udgivet

Anklageren mener, advokat er skyldig i hacking, besiddelse af narko og økonomisk kriminalitet for syv millioner kroner. Advokaten nægter sig skyldig.

Det var bare for sjov. Sådan forklarer en advokat, som er tiltalt for at ville hacke swingerklubber i Jylland og på Fyn, Ifølge anklageren forsøgte den tiltalte advokat at få fat i kundelister og andre følsomme oplysninger.

Ved Retten i Kolding forklarede den tiltalte mandag, at han talte med en mand, som han selv har forsvaret i flere straffesager. Det fremgår også af politiets aflytninger af deres telefonsamtaler i 2017 og 2018.

For sjov sagde jeg så, at han kunne hacke swingerklubberne

Tiltalt advokat i retten

- Han er en spøjs fyr og lidt en pralerøv. Han fortalte, han kunne hacke sig ind alle mulige steder. Bare for sjov sagde jeg så, at han kunne hacke swingerklubberne for mig. Jeg spurgte, om han kunne skaffe medlemslister eller mails. Men jeg vidste, at han ikke var i stand til at gøre det, sagde den tiltalte i retten.

Skat og stoffer

Han nægter sig skyldig, ligesom han gør i de 31 andre forhold, som retten skal tage stilling til. De fleste forhold handler om økonomisk kriminalitet, blandt andet snyd med kørepenge og unddragelse af skat og moms for tæt på syv millioner kroner. Desuden er han tiltalt for at besidde kokain og MDMA, som politiet fandt på hans kontor.

Sagen føres af politiets nationale enhed for særlig kriminalitet (NSK), som ved en fejl har slettet alle aflytningsfiler.

Aftalt i telefonen

I stedet blev politiets afskrivninger af aflytninger læst op i retten:

- Hvad er det, du vil have knækket? Er det de swingerklubber, der er på Jylland og på Fyn, spurgte den mand, som ifølge anklageren blev bedt om at hacke klubberne.

- Ja, svarede den tiltalte advokat ifølge afskrivningen.

- Og deres kundelister? Er det ikke andet? Er det bare deres kundekartotek, du skal have, spurgte manden.

- Ja, og maillister, svarede advokaten.

- Inden for 14 dage har du det hele. Alt hvad du vil have, lovede manden ifølge afskrivningen.

Skæg og briller

Den tiltalte advokat understregede i retten mandag, at han ikke ønskede at hacke.

- Han er jo skæg, hat og briller, som kører det der spil. Jeg gør bare grin med ham. Han har selv sager, som jeg har ført, og han har skaffet mig andre sager, så derfor har jeg brugt tid på ham, forklarede han.

Politiet har også aflyttet advokatens samtale med en mand, som skulle markedsføre en ny swingerklub. Ifølge afskrivningen sagde advokaten ”Jeg ved ikke, om han fucker mig, ham med de der adresselister … Folk kommer jo ikke af sig selv”.

Advokaten forklarede i retten, at han ikke kunne huske samtalen.

Kokain og suger daters

Den tiltalte nægter sig også skyldig i at have besiddet kokain og MDMA. Han forklarede i retten, at ”to piger var på besøg” på hans kontor.

- Jeg havde aldrig mødt dem før. De var venner med en kammerat, og vi skulle sammen ud at spise, men han meldte sent afbud. Pigerne og jeg drak en del, og de tog nogle stoffer på mit kontor. De sagde, de var 24-25 år, men det viste sig, at de kun var 19, sagde den tiltalte mand.

- Var det prostituerede, som du havde bestilt, spurgte anklageren.

- Nej. Men jeg har læst, at de gav sig ud for at være sugar daters. De sniffede noget pulver, og den ene blev dårlig, så den anden pige ringede 112, og der kom en ambulance. Jeg havde ingen stoffer og har aldrig købt det. Jeg ved ikke engang, hvor jeg skulle kunne købe stoffer, sagde den tiltalte.

Risikerer fængsel

Der er meget på spil for advokaten. Hvis han bliver dømt, kan alene den økonomiske kriminalitet føre til en fængselsstraf. Desuden risikerer han at skulle betale en skattebøde i millionstørrelsen og at miste sin ret til at arbejde som advokat i en periode.

Der er afsat 13 retsdage, så der falder formentlig først dom i begyndelsen af februar. Der er navneforbud i sagen, og derfor udelader tvSyd også flere andre oplysninger, der ville kunne identificere den tiltalte.

Togstation slår revner og har huller - passagerer må tage til takke med lappeløsninger

Perronerne på Horsens Station viser tegn på slidtage med huller og revner i belægningen. Foto: Emma Rixen Hedegaard, TV SYD | Grafik: Lasse Lund Hansen
Udgivet

Huller, revner og ukrudt der skyder op af asfalten på Horsens Station. De næste fem år må togpassagerer nøjes med lapninger på perronerne.

Selvom Banedanmark allerede i 2019 slog fast, at der kunne ske "sikkerhedskritiske forhold" på Horsens Station, så må togpassagererne se langt efter den helt store overhaling af stationen.

En renovering kan nemlig først stå færdig i 2030.

Vi bruger flere kræfter på at holde sammen på stumperne, end vi sådan set ønsker over tid

Thomas Bruun Jessen, områdechef i planlægning i anlæg, Banedanmark

Men hvorfor skal togpassagererne vente så længe på at få stabil grund under fødderne, når de skal med toget?

Banedanmarks forklaring er, at de vil genere togpassagererne og togtrafikken mindst muligt ved at lægge de forskellige opgaver sammen.

- Når vi laver fornyelser, generer vi jo trafikken, og det er altid en udfordring at køre trafik, samtidig med at vi fornyer og vedligeholder. Så jo mere vi kan lægge projekterne sammen, jo mindre forstyrrer vi trafikken.

Det siger Thomas Bruun Jessen, der er områdechef i planlægning i anlæg hos Banedanmark.

Han er enig i, at Horsens Station, der er opført i 1929, har set bedre dage.

- Horsens Station lader noget tilbage i forhold til den ønskede stand. Æstetisk fremstår betonen relativt slidt, og vi er løbende nødt til at lave ting for at udbedre småskader, siger Thomas Bruun Jessen.

Han forsikrer, at de holder øje med tilstanden på perronerne og reparerer, når de vurderer det nødvendigt.

- Perronerne på Horsens Station er ikke farlige at bruge. Men vi bruger flere kræfter på at holde sammen på stumperne, end vi sådan set ønsker over tid.

Kan du forstå, hvis der er ældre og blinde, der er trætte af eller bange for, at der er huller og revner?

- Jeg vil gerne holde fast i, at vi mener, at perronen ikke er farlig. Men at folk synes, det ser trist ud, har jeg fuld forståelse for, siger Thomas Bruun Jessen.

Banedanmarks rapport om Horsens Station (2019)

Banedanmark undersøger jævnligt perrontilstanden på landets stationer.

På Horsens Station er perronerne nedslidte, og der er risiko for, at perroner og tilhørende perronforkant inden for en nærmere fremtid tid ikke længere kan opfylde deres funktion.

Det betyder, at der med tiden vil kunne opstå flere lokale sikkerhedskritiske forhold på de eksisterende perroner, som vil kræve en akut udbedring.

Kilde: Banedanmark

- Stationen har det ikke godt

Tommy Odderskjær Jensen er redaktør på magasinet Jernbanen. Desuden er han bestyrelsesmedlem i IDA Rail, som er et fagligt fællesskab inden for jernbanebranchen.

Han har indgående kendskab til jernbanenettet og togdriften i Danmark.

- Horsens Station har det slet ikke godt. Den kalder på at blive sat i stand. Det burde være gjort nogle år før, men det er de vilkår, der er lige nu. Der er flere faktorer i det, siger han og fortsætter:

- Man vil have skiftet signalsystemet ud, og det ville kræve en lukning af banen mellem Vejle og Skanderborg. Når man får det nye signalsystem, som har nogle flere muligheder, så kan man godt dele arbejdet sådan, at man kan køre igennem på ét spor og så arbejde med perronerne i et andet spor, siger han.

Han siger, at der ikke er mange stationer i Danmark, der er i samme forfatning som Horsens Station. Men han har også forståelse for, at man ikke går i gang med den store renovering med det samme.

- Jeg kan fint følge Banedanmarks argument om at vente til 2030, men det er også lidt trist, at det først sker nu. Men det er jo de vilkår, vi arbejder under lige nu. Hvis man skulle bygge Horsens Station om i dag, så ville det formentlig betyde, at en del af togtrafikken skulle indstilles i længere perioder, og det er strækningen simpelthen for vigtig til, siger Tommy Odderskjær Jensen.

Han fortæller, at Banedanmark må gøre nogle "benhårde prioriteringer", fordi de har et stort efterslæb på vedligehold. Og de penge går først og fremmest til at vedligeholde spor, siger han.

Banedanmark har et budget på otte millioner kroner om året til vedligehold af 140 togstationer.

Banedanmark har Horsens Station i kikkerten

Tommy Odderskjær Jensen, redaktør, magasinet Jernbanen

Kan først stå færdig i 2030 - måske

Banedanmark vil først renovere perronerne på Horsens Station i forbindelse med, at perronerne skal forlænges, så de alle bliver 320 meter lange.

Perronerne skal nemlig være klar til at tage imod de nye - og længere - elektriske IC5-tog, der efter planen skal sættes i drift fra 2027.

Nye IC5-tog

Leveres af franske togproducent Alstom

DSB forventer at købe cirka 150 el-togsæt i alt

Skal efter planen leveres medio 2027

Tophastighed på 200 km/t.

7.950 hestekræfter (IC3: 1870. Øresundstog 3200)

Coradia Stream er i drift i Italien og er bestilt til Holland

Kilde: DSB

Desuden skal der laves skinnearbejde mellem Fredericia og Aarhus og dermed også i Horsens.

De nye perroner kan først stå færdige i 2030, siger Thomas Bruun Jessen fra Banedanmark.

Perronerne hæves, så de kommer til at være i niveau med gulvet i toget, hvilket vil lette indstigningen for eksempelvis ældre og gangbesværede.

Tommy Odderskjær Jensen føler sig dog ikke sikker på, at en moderniseret Horsens Station står klar i 2030, som Banedanmark siger.

- Måske ikke lige i 2030, men i hvert fald i starten af trediverne. Så skal den nok stå tiptop og strammet op. Det er jeg overbevist om, for Banedanmark har Horsens Station i kikkerten, siger Tommy Odderskjær Jensen.

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
Chartbeat
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
_clsk tvsyd.dk
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com