Havbrugssagen fra Hjarnø: Politiets håndtering af bevismateriale møder skarp kritik fra advokat

Peter Secher er kritisk overfor politiets håndtering af sagen om Hjarnø Havbrug. Foto: TV2 Østjylland
Af Kristian Jakobsen / David Essenbæk Jakobsen
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel
I samarbejde med TV2 Østjylland

Det kan få afgørende betydning for den tiltalte i sagen om Hjarnø Havbrug, at politiet har mistet 77 beslaglagte ringbind, påpeger advokat.

Et potentielt stort problem for retssikkerheden.

Sådan karakteriserer forsvarsadvokat Peter Secher Sydøstjyllands Politis håndtering af dokumenter fra et af de største retsopgør om havmiljøforurening i nyere tid.

- Det er skandaløst amatøragtigt. Jeg har svært ved at forstå præcis, hvordan det kan ske, siger Peter Secher, der har en fortid som anklager.

Det er sagen om Hjarnø Havbrug, hvor ejeren, Anders Østergaard Pedersen, ifølge politiets estimater har tjent over 190 millioner kroner på ulovlig havbrugsdrift til skade for miljøet i perioden 2013-2018.

Sagen burde for længst være afgjort ifølge flere kritikere. Men når den ikke er det, skyldes det blandt andet, at ikke mindre end 77 ringbind fra Hjarnø Havbrugs administration er forsvundet i politiets varetægt.

Ansvaret ligger hos politiet

Peter Secher har set sagen igennem for TV2 Østjylland og givet sin vurdering af forløbet. Han slår fast, at ansvaret for bevismaterialet entydigt ligger hos Sydøstjyllands Politi.

- Når der er bilag i en sag, så er det politiet, der har dem og passer på dem og sørger for, at forsvareren får en kopi, anklageren har en kopi, og retten får en kopi, siger han.

Anklageren i sagen havde udvalgt de dokumenter, der skulle bruges til retssagen og sendt kopier rundt til forsvareren og retten, før ringbindene forsvandt. Materialet i de 77 ringbind, har derfor ikke betydning for bevisførelsen, hævder anklagemyndigheden.

FAKTA: En sag der trækker ud

Sagen om havmiljøforurening fra Hjarnø Havbrug kører nu på fjerde år. TV2 Østjylland undersøger det langstrakte forløb og spørger sagens parter, hvorfor sagen trækker ud, om myndighederne har sovet i timen, og hvilke miljømæssige konsekvenser sagen kan få for området ved Horsens Fjord?

Men ifølge Peter Secher skal forsvareren have adgang til alt det beslaglagte materiale.

- Ud af et meget stort materiale vil politiet typisk vælge noget ud, men forsvareren har adgang til det hele og vil så også have mulighed for at vælge det ud, som han har brug for til at varetage sin klients interesser, forklarer han.

Fjernlager nævnt i landsretten

Hvordan de mange ringbind kunne forsvinde, er fortsat det store ubesvarede spørgsmål. TV2 Østjylland har forsøgt at kortlægge, hvor ringbindene har været, fra de blev beslaglagt hos Hjarnø Havbrug i 2018, til de forsvandt i foråret 2019.

Da det i 2021 stod klart, at ringbindene vitterligt var væk, måtte forsvarer og anklager en tur omkring Vestre Landsret i Viborg, der skulle vurdere, om sagen overhovedet kunne gennemføres uden de manglende ringbind.

Af akterne fra landsretten fremgår det, at ringbindene oprindelig befandt sig i et lokale på politigården i Horsens, hvor politiet opbevarer bevismateriale. Hvad der siden skete med dem vides ikke. Anklagemyndigheden har ledt på politigården i Horsens og på politistationerne i både Skanderborg, Vejle, Fredericia og Kolding, men uden resultat.

Og noget kunne tyde på, at ringbindene slet ikke skal findes på politiets egne adresser.

Ifølge journalist ved Horsens Folkeblad, Emil Fibiger, der var til stede i landsretten, forklarede anklageren, at ringbindene blev flyttet, da et kontor på politigården i Horsens skulle indrettes til afhøringslokale.

- Derfor flytter man ringbindene, og man vælger så at flytte dem til et fjernlager ude i byen, fortæller Emil Fibiger.

Svækker forsvarets position

Politiet vil ikke udlevere den eftersøgningsrapport, der er lavet om de forsvundne ringbind, da anklagemyndigheden mener, at den er en del af den verserende sag om Hjarnø Havbrug.

Chefanklager ved Sydøstjyllands Politi, Michael Møller, ønsker heller ikke at redegøre yderligere for, hvor ringbindene har været, om de blev fragtet til et fjernlager, eller hvor de er blevet af.

Man får en skæv bevisførelse, så for retssikkerheden kan det være et ret stort problem

Peter Secher, advokat

- Det kan jeg ikke svare dig på. Hvis jeg vidste det, var de jo tilvejebragt til brug for retten, men vi ved ikke, hvor de er henne. Vi har forsøgt at lede efter dem, alt hvad vi kunne, og vi kan ikke finde de her ringbind, siger Michael Møller.

Ifølge Peter Secher rykker de manglende ringbind på muligheden for at yde Anders Østergaard Pedersen det forsvar, han har krav på.

- Man får en skæv bevisførelse, så for retssikkerheden kan det være et ret stort problem, at man har valgt ud, som man har, når så grundmaterialet bagefter bortkommer, så man ikke har mulighed for at stille forsvarer og anklager lige, siger han.

Kan være en fordel for den tiltalte

Hele miseren kan i sidste ende vise sig at være en fordel for Anders Østergaard Pedersen, forklarer Peter Secher.

- Enhver rimelig tvivl skal komme den tiltalte til gode, og her er den rimelige tvivl, om der er oplysninger, der kunne have gavnet den tiltalte. Man kan være nødt til at sige; vi må tro, der kan være noget i det materiale, der kan gavne din sag, og hvis vi tror, der kan være det, må vi også lægge til grund, at der var det og frifinde dig - eller give dig en lavere straf, eller dømme dig for en mindre del af tiltalen, siger han.

Den vurdering ønsker Michael Møller ikke at bidrage til.

- Det er op til retten, det kan man aldrig vide. Retten skal jo vurdere de samlede beviser, der er i sagen, og det er det, retten gør.

Chefanklageren beklager sagen, men fastholder, at man som borger generelt kan have tillid til Sydøstjyllands Politis håndtering af bevismateriale.

- Selvfølgelig kan man stole på det, men der kan jo altid ske fejl. Hvad der er sket her, ved jeg ikke, siger Michael Møller.

FAKTA: Nægter sig skyldig

Det har hverken været muligt at få et interview med Anders Østergaard Pedersen eller hans forsvarsadvokat.

I en mail til TV2 Østjylland oplyser Anders Østergaard Pedersen, at han fortsat nægter sig skyldig i alle anklager. Han fortæller, at han har haft to blodpropper siden 2013, og at det påvirker hans hukommelse. Han fortæller videre, at han har klaget over politiets behandling af ham.

Sydøstjyllands Politi kan hverken bekræfte eller kommentere på, om Anders Østergaard Pedersen har klaget.

I forhold til de forsvundne ringbind oplyser politiet, at der efterfølgende er strammet op på en række procedurer for sikring af koster.

Sagen om de forsvundne ringbind er ikke blevet indbragt for Den Uafhængige Politiklagemyndighed.

Parti på Fanø jubler ikke over mange færgeafgange - Overvejer nu turistskat

Lasse Harder Schousboe klapper bestemt ikke i hænderne over rekordmange færgeafgange. Han frygter for at turisterne ødelægger naturen på vadehavsøen. Foto: Jeppe Frost Kyvsgaard
Udgivet

Flere færgeafgange vil øge trykket på den unikke natur på vadehavsøen og fremmer ikke bosætningen, siger Enhedslistens mand i Fanø byråd.

- Vi skyder os selv i foden, hvis vi bliver ved med at få flere turister til Fanø.

Ordene kommer fra Enhedslistens byrådsmedlem Lasse Harder Schousboe.

Så mens mange andre - politikere, erhvervsfolk og borgere - på Fanø klappede i hænderne over Molslinjens udmelding om rekordmange færgeafgange til næste år, så klappede han og partiet bestemt ikke med.

- Erhvervslivet på Fanø vil gerne have flere turister. Vi anerkender, at Fanø lever af turismen, men hvis vi skal bevare den skønne og unikke natur, så er der også en grænse for, hvor mange mennesker, der kan besøge øen. Mange besøgende peger på roen, som de kan finde på Fanø. Det varer bare ikke ved, hvis Molslinjen øger antallet af afgange år efter år, siger Lasse Harder Schousboe.

Fanø-færgen sejler Foto: Finn Grahndin, TV SYD

Turistskat

Nu peger han på en turistskat som en mulighed for at regulere antallet af turister. Sidste år var antallet af overnatninger på Fanø 868.681 ifølge VisitDenmark. I det første halvår i år lyder tallet på 480.295. Dertil kommer de mange éndags-turister.

- Jeg har lige været i Østrig og skulle betale 5 euro for en overnatning på et hotel. Så det kan lade sig gøre indenfor EU, siger Lasse Harder Schousboe.

Andre steder i verden indfører politikere skatter eller andre regler for at styre turiststrømmen. Også i Danmark er der forslag om det. Flere partier i den københavnske borgerrepræsentation vil indføre en turistskat i hovedstaden. 

Tidligere har erhvervsminister Morten Bødskov (S) afvist forslaget. Men nu har partierne SF, Alternativet og Enhedslisten sendt fire modeller for en potentiel turistskat til Erhvervsministeriet og bedt ministeren forholde sig til dem. 

- Jeg ved selvfølgelig godt, at der skal en lovændring til, hvis det skal indføres. Nu afventer vi med spænding, hvad der sker i sagen om København, siger Lasse Harder Schousboe.

Færgeafgange 2025

Fanø Kommune og Molslinjen er blevet enige om et udspil, som både betyder rekordmange afgange og billetpriser, der forbliver på et historisk lavt niveau

Aldrig har færgerne sejlet så ofte imellem Fanø og Esbjerg, som de kommer til i 2025. Her vil overfarten for første gang nogensinde runde 35.000 afgange, hvilket svarer til næsten 100 afgange i døgnet i gennemsnit.

Samtidig kan de rejsende glæde sig over, at priserne forbliver på samme niveau som i 2024, hvor man med prisfald på over 40 pct. på årskort og personbilsaftaler samt gratis sejlads for alle børn og unge mellem 0 og 17 år året rundt, sikrede historisk lave færgepriser for øens borgere.

Kilde: Fanø Kommune

Christian Lorenzen, byrådsmedlem for de konservative på Fanø, undrer sig over Enhedslistens manglende begejstring for flere færgeafgange .....

Ikke farbar vej

Afventer. Det gør også byrådsmedlem Christian Lorenzen, de konservative.

- Jeg tror vi bare skal slå fast, at en kommune ikke kan udskrive skatter. Og altså heller ikke en turistskat. Så den vej er ikke farbar nu. Vi kan ikke bruge “fugle på taget” til noget, hvor vi står lige nu, siger han.

Det konservative byrådsmedlem har dog respekt for, at Enhedslisten ønsker en debat om det øgede tryk, som turisterne udgør. En debat, som allerede løbende finder sted, men han er klar til at gøre den mere formel og afklaret.

- Vi har jo under corona-krisen oplevet en situation, hvor der kom så mange turister, at det var over bristepunktet. Der skal vi ikke hen igen, siger han.

For mange biler

Lasse Harder Schousboe erkender, at det private selskab kapitalfonden Molslinjen spiller en afgørende rolle.

- De ser jo en god forretning i at kunne transportere flere folk på færgerne, men vi som kommune bliver nødt til at diskutere, hvor mange turister, vi på Fanø har lyst til at have. Og den holdning skal så indgå i dialogen med Molslinjen.

- Men er mange afgange ikke et gode for Fanø-borgerne?

- Vi ønsker flere afgange i ydertiderne, hvor fastboende ikke kan komme til øen, hvis de for eksempel har et arbejde, hvor de arbejder til sent. Men flere vil forstørre det miljømæssige fodaftryk, når der både kommer flere færgeafgange og dermed også en potentiel risiko for flere biler på øen. Dem er der i forvejen mere end rigeligt af, siger Lasse Harder Schousboe.

Urimelig tone

At Enhedslisten ikke klapper i hænderne over de mange flere og billige afgange forstår Christian Lorenzen ikke. Og han mener, at tonen overfor rederiet Molslinjen er urimelig.

- De er jo netop med til at gøre det nemmere for os øboere at passe et arbejde udenfor "normale" tidspunkter. Jeg tager ofte til København sent om aftenen, og jeg har da flere gange været eneste passager på færgen . Det kan kun lade sig gøre, hvis vi har afgange, der har høj belægning. Skulle de kun tænke på penge, ville de jo ikke have de afgange med tynd belægning, siger han.

750 pendler dagligt fra Fanø. Cirka 300 pendler dagligt til Fanø.

- Så en historisk billig færgedrift med en høj regularitet er da ubetinget et gode, ikke mindst også i et bosætningsperspektiv, mener han.

Hun bor til leje og kæmper for retten til at lade sin bil op derhjemme

Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Udgivet

I 2021 købte Heidi Nielsen og hendes mand en hybridbil og installerede en ladestander på gavlen af deres almenbolig i Fredericia. Det ville boligselskabet ikke være med til, og nu ender sagen i Højesteret.

I denne tid kører Heidi og Jack Nielsens hybridbil udelukkende på benzin. Men det er bestemt ikke med ægteparrets gode vilje.

For det var netop af hensyn til klimaet, at de købte hybridmodellen i 2021.

- Med de klimaforandringer vi har, ville jeg gerne bidrage til miljøet, fortæller Heidi Nielsen.

I forbindelse med bilkøbet fik ægteparret også monteret en ladestander på gavlen af deres enderækkehus - en almenbolig, hvor de bor til leje.

- Men så fortalte viceværten, at vi ikke måtte hænge ladestanderen op uden at have søgt hos boligkontoret. Så søgte jeg om det og fik afslag, fortæller Heidi Nielsen.

Vil kæmpe kampen

Siden da har sagen først været for Beboerklagenævnet i Fredericia, hvor parret fik medhold. Det fik de dog hverken ved Retten i Kolding eller i Vestre Landsret, hvor man var på Boligselskabets side.

Hos begge retsinstanser var dommernes vurdering nemlig, at en boks til opladning af elbil ikke kunne anses som en sædvanlig installation i almenlejelovens forstand.

Men det argument vil Heidi Nielsen ikke acceptere. Heller ikke argumentet om, at ægteparret da bare kan lade bilen op ved Føtex.

Jeg vil kæmpe kampen, for der er mange almene boliger i Danmark

Heidi Nielsen, bor i almenbolig

- Jeg vil kæmpe kampen, for der er mange almene boliger i Danmark. Skal vi være afskåret fra at have en elbil på lige fod med andre?, lyder det fra Heidi Nielsen.

Derfor har hun sammen med sin mand søgt Procesbevillingsnævnet om tilladelse til at føre sagen for Højesteret. Den tilladelse fik de torsdag, fordi sagen er af principiel karakter.

Principiel sag

Indtil Højesteret har taget stilling til sagen, har ægteparret dog set sig nødsaget til at køre på benzin.

- Det er træls, for jeg kunne jo køre på arbejde på en ladning. Men i sommer fik vi en advarsel af boligselskabet om, at vi ville blive opsagt, hvis vi ikke pillede ladestanderen ned, fortæller Heidi Nielsen, der er glad for at bo, hvor hun bor.

Derfor håber bilejerne også på at få medvind i Højesteret, så de igen kan rulle afsted på grøn energi fra egen ladestander.

- Vi tænker på fremtiden for vores børn og børnebørn. Vi generer ingen, og der er aldrig nogen her i gården, der har manglet strøm, lyder det fra Heidi Nielsen.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com