Tour de France-aftale får Vejle-politikers alarmklokker til at ringe
SFs Lone Myrhøj, der sidder i byrådet i Vejle Kommune, er ikke tilfreds med, at der er kontraktlige oplysninger om Tour de France-aftalen, der hemmeligholdes.
- Hvad er det, der er så hemmeligt?
Sådan lyder et af spørgsmålene fra Lone Myrhøj, der er medlem af byrådet for SF i Vejle Kommune.
Hun er utilfreds med den såkaldte opgavefordelingsaftale, der er indgået mellem de danske myndigheder og det private franske selskab, Amaury Sport Organisation (ASO), der ejer rettighederne til Tour de France.
I aftalen, som er fortrolig, er det blandt andet fastlagt, hvilke opgaver og udgifter, de medvirkende kommuner har i forbindelse med det store cykelløb.
Ude af kontrol
Kontraktlige forhold gør dog, at kun meget få politikere i de danske Tour de France-kommuner har set aftalen. Og de, der har set den, har fået mundkurv på.
Og det frustrerer Lone Myrhøj, der lige fra begyndelsen har været modstander af, at der ikke er mere åbenhed omkring aftalen.
- Jeg har stemt imod, at vi skulle købe Tour de France, fordi vi ingen styring har med det, og det er langt fra, hvordan vi driver en fornuftig kommune, siger hun til TV SYD og fortsætter:
- Som kommune går vi meget op i selv at bestemme, og det her er fuldstændig ude af kontrol.
Det er grundlæggende imod mine demokratiske principper, at man ikke siger højt, hvad man laver
Lone Myrhøj, byrådsmedlem i Vejle Kommune for SF
Lone Myrhøj sidder i økonomiudvalget i Vejle Kommune, og her får de løbende orienteringer om, hvad nogle af pengene bruges på - men hun fortæller, at det eksempelvis omhandler, hvad der bliver malet gult langs ruten.
- Vi mangler svar på, hvad det koster, og hvad det er, vi har bundet os til at gøre. Alle mine alarmklokker ringer, når vi får at vide, at der er et dokument, der ikke må deles.
Kontraktlige forhold
Vejle Kommunes borgmester Jens Ejner Christensen (V) fortæller til TV SYD, at man i forbindelse med det store cykelløb bruger cirka 18 millioner kroner i Vejle Kommune, og han vil gerne i overordnede træk fortælle, hvad der skal bruges penge til.
Han vil dog ikke komme nærmere ind på, hvad opgavefordelingsaftalen går ud på.
- Der er nogle kontraktlige forhold, og det må vi respektere, siger han.
Borgmesteren kan godt forstå, at man gerne vil have indsigt i, hvad de offentlige midler bruges på, men afviser at udtale sig yderligere om, hvad den går ud på.
Den danske Tour de France-organisation, Grand Départ Copenhagen, er ejet af staten og de fem kommuner, hvor der er start- og målbyer. De står for kontakten til det franske firma ASO.
Til Politiken fortæller Sophie Hæstorp Andersen, der er overborgmester i Københavns Kommune og bestyrelsesformand for Grand Départ Copenhagen, at kontrakten med ASO vil blive offentliggjort på et senere tidspunkt.
Hvorvidt det sker, kan Lone Myrhøj godt have sine tvivl om.
- Lad os nu se, om man får lov til at se det hele bagefter. Hvorfor må vi ikke se det undervejs? Det er grundlæggende imod mine demokratiske principper, at man ikke siger højt, hvad man laver, siger hun.