Syv årsager til, at cykelsport kan være vejen ud af kontanthjælp

Foto: Lasse Lund Hansen, TV SYD
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Flere syd- og sønderjyske kommuner har succes med et utraditionelt koncept, hvor de kombinerer cykeltræning og virksomhedspraktik, for at få unge ud af kontanthjælp.

Beskæftigelsen i Danmark er højere end nogensinde, men én gruppe danskere er ikke en del af den succes. Det er unge, der hverken er i job eller under uddannelse.

Derfor har både Hedensted, Vejle, Vejen og Aabenraa Kommune tænkt ud af boksen i et forsøg på at hjælpe de unge ud af kontanthjælp, og hver gang viser kombinationen af cykeltræning og virksomhedspraktik sig at være en succes.

I TV SYDs nye serie Fra bistand til bjergrytter følger vi en gruppe unge på kontanthjælp, når de kaster sig ud i deres livs udfordring: en 1600 kilometer cykeltur fra Aabenraa til Alpe d’Huez i Frankrig.

Men hvad er det lige ved cykling, der er så godt? Og hvordan kan det være, at en cykeltur til toppen af Alpe d´Huez kan flytte unge mennesker på kontanthjælp over i job eller uddannelse? Det får du svaret på her.

1. At kunne møde til tiden

Timerne på cyklen har ikke kun til formål at få deltagerne i god form. Bag træningen gemmer der sig nemlig et lag af mentale kompetencer, og en af dem er evnen til at kunne møde til tiden - uanset om det så gælder en træning eller en jobsamtale.

- De unge skal lære at være stabile og kunne møde til tiden hver eneste dag. Det er en kompetence, som en kommende arbejdsgiver forventer, at de unge behersker, fortæller Steen Aldenborg, der er leder af job, rekruttering og uddannelse i Vejen Kommune.

2. Få øje på fællesskabet

Et afgørende element i cykeltræningen er fællesskabet blandt de unge på holdet. Nogle af de unge har måske aldrig oplevet at være en del af et fællesskab før, men under træningerne lærer de, at fællesskabet er vigtigt for at kunne gennemføre.

- De unge skal lære, at fællesskab ikke kommer af sig selv. De skal kunne få øje på det og bidrage aktivt til at bygge det op, for følelsen af fællesskab og samhørighed er vigtig såvel på cykelsadlen som på en arbejdsplads, fortæller Morten Bundgaard Fredsted, der er afsnitsleder i jobcenteret for aktivitetsparate unge under 30 år i Vejle Kommune.

3. At bevæge sig væk fra comfortzonen

Det kan være grænseoverskridende for de unge at træde ud af de faste mønstre, der har været deres hverdag i flere år, men det er nødvendigt at bevæge sig ud af comfortzonen, når der skal ske forandringer.

- Der er et uforløst håb hos de unge om, at livet kan være anderledes, men når deres vaner har et fast greb i dem, skal der noget større og mere eksotisk til at lokke dem ud af deres comfortzone - for eksempel en cykeltur til de franske alper, forklarer Morten Bundgaard Fredsted.

4. Forberedelse betaler sig

De unge bruger flere måneder på at træne op til cykelturen til Alpe d´Huez, og selvom målet nogle gange kan føles langt ude i fremtiden og måske endda umuligt at opnå, så lærer de, at vedholdenhed betaler sig.

- De oplever helt konkret, at de kan opnå store mål, hvis bare de forbereder sig og arbejder hårdt for det, fortæller Steen Aldenborg.

5. Sociale kompetencer styrkes

På cykelturen til Alpe d´Huez er de unge sammen 24 timer i døgnet. De sover flere sammen på værelserne, og de skifter base hver eneste dag. Derfor støder de unge på mange situationer, hvor deres sociale færdigheder bliver udfordret.

- Ved hver eneste træning er der situationer, som stiller krav til de unges evne til at kunne udvise tolerance, tage hensyn og respektere hinanden - præcis ligesom på en arbejdsplads, forklarer Morten Bundgaard Fredsted.

6. At overkomme udfordringer undervejs

Til træningerne og især på selve cykelturen til Alpe d´Huez vil der opstå udfordringer. Derfor er der trænere med, som går forrest og udviser moral og opbakning. Det er nemlig afgørende, at deltagerne lærer, at de med den rette indstilling kan overkomme selv store udfordringer.

- De skal tro på, at uanset hvad de bliver udsat for, så kan de rejse sig og være klar til endnu dag. De må ikke bare give op, og det gælder i lige så høj grad ude på arbejdsmarkedet, når de møder modstand, fortæller Steen Aldenborg.

7. Troen på sig selv vender tilbage

En stor del af cykel-konceptet handler om at give de unge mere selvtillid. Når de efter adskillige dage på landevejen endelig kan stige af cyklen på toppen af Alpe d´Huez, skulle troen på dem selv gerne være vendt tilbage.

- Deltagerne får følelsen af, at de er noget her i livet. De kan gennemføre de mål, som de sætter sig for, og den følelse tager de med sig hjem, og forhåbentligt gør de brug af den, når de skal ud i arbejde eller begynde på en uddannelse, siger Steen Aldenborg.  

Ukrainsk par fik en lys idé til at støtte hjemlandet, og nu er den i 220 butikker

Yana Dryupina og Rodion Svystun har med hjælp fra deres gamle udlejer lavet en økologisk solsikkeolie, som nu sælges landet over. Foto: Søren Pors Grundahl, TV SYD
Udgivet

Et helt tilfældigt møde skulle vise at blive det, parret havde brug for til at kunne lancere et ukrainsk produkt i Danmark, som nu sælges landet over.

Hvad kan man gøre, når man er flygtet fra krigens rædsler, men stadig vil hjælpe hjemlandet?

Det spurgte det ukrainske par Yana Dryupina og Rodion Svystun fra Kolding sig selv om i 2023.

De ville gerne sælge en form for fødevare i Danmark, men hvad det skulle være, vidste de ikke.

Målet var bare, at så mange af pengene som muligt skulle ende i Ukraine.

Men de havde aldrig drømt om, at det ville ende, hvor det nu er endt.

Et tilfældigt møde

Da krigen brød ud i februar 2022, flygtede Yana Dryupina og parrets fem-årige datter til Danmark i marts 2022.

Der skulle gå yderligere seks måneder, før Yana Dryupina blev genforenet med deres mand og far, Rodion Svystun, som kom til Danmark i september 2022.

Fra venstre: Rodion Svystun, Yana Dryupina og deres datter. Foto: Søren Pors Grundahl, TV SYD

De var flygtet fra Kiyv, hvor hun havde gang i en sangerkarriere, og han arbejdede inden for it.

I Danmark var de på udkig efter en lejlighed, og ved en af fremvisningerne faldt de i hak med en af udlejerne.

De endte dog ikke med at skrive under.

Men det tilfældige møde med udlejeren skulle vise sig at blive en vigtig brik i realiseringen af deres ønske om at støtte hjemlandet.

Men dét vidste de ikke endnu.

Det er ikke velgørenhed, det er bedre

Rodion Svystun, Kolding

Plads til tanker

Parret flyttede ind i en stor, lys lejlighed med højt til loftet.

Da deres levegrundlag med arbejde og sprogskole var faldet på plads, blev der også plads til tanker om, hvordan de kunne støtte Ukraine.

Og deres gamle udlejer, Nicolaj Ebbesen, havde ikke glemt parret. Så en dag ringede han til dem.

- Jeg mærkede bare en eller anden positiv energi fra dem. Så jeg havde bare lyst til at lave noget sammen med dem, siger han.

Han viste sig at være iværksætter, og efter parret havde luftet tankerne om at hjælpe Ukraine, tilkendegav han sin støtte med 400.000 kroner.

Det blev katalysatoren, og hurtigt lagde de sig fast på, at skulle lancere en slags fødevare.

- Landbruget betyder meget for Ukraine, så for os var det naturligt, at det var landmændene, der skulle have hjælp. Økonomien går ned, og de økologiske landmænd er i den værst tænkelige situation, for deres ukrainske kunder er ikke villige til at betale for økologi lige nu.

Hele kæden er ukrainsk

Nu sidder 32-årige Yana Dryupina og 38-årige Rodion Svystun med resultatet af deres arbejde.

En økologisk solsikkeolie, hvor alt fra plastikflaske til etikette og indhold er produceret i Ukraine - fragtet til Danmark af ukrainske chauffører.

- Jeg er glad for at være en del af projektet. Det, der fylder for mig, er, at vi kan gøre en forskel for Ukraine på grund af den vanskelige situation, landet står i, siger investor, Nicolaj Ebbesen.

Oprindelseslandet er ikke skrevet med store bogstaver på flasken.

For olien skal først og fremmest sælges på grund af kvaliteten og økologien, som, de ved, udgør et større marked i Danmark end i Ukraine.

- Produktet er godt i sig selv - selv uden historien bag, siger Yana Dryupina.

Men lågets blå og gule farver symboliserer naturligvis det ukrainske flag.

Det har taget godt et år at få de nødvendige aftaler og godkendelser i hus.

- Det er ikke velgørenhed, det er bedre. Velgørenhed er at printe penge, som bare bliver sendt afsted. Her hjælper vi ukrainsk produktion med arbejde og hjælper dem med at komme ind på det danske marked, siger Rodion Svystun.

Hvis solsikkeolien bliver en succes i Danmark, håber Yana Dryupina og Rodion Svystun, at de kan sælge endnu flere ukrainske produkter til danske butikker. Foto: Søren Pors Grundahl, TV SYD

220 butikker landet over

Det ukrainske par har sørget for al kontakt med parterne i Ukraine, og den danske investor har så hjulpet dem med at få olien ind på det danske marked.

Og nu står den så i butikker landet over.

- Én ting er at udvikle produktet. Den anden ting er, at vi i dag så det på hylderne og så folk købe solsikkeolien. Wow! Det er virkelig sejt, siger Yana Dryupina.

Fødevarekoncernen Dagrofa tror på parrets produkt og sælger nu solsikkeolien i 220 af koncernens butikker.

- Ukrainerne laver gode, økologiske landbrugsvarer, og ved at tage denne solsikkeolie ind i Meny er vi med til at sikre, at de ukrainske landmænd kommer ud med deres varer til en bredere kundeskare. Vi er glade for at have solsikkeolien på hylderne, siger Dagrofas kommunikationsdirektør, Morten Vestberg.

Men det handler ikke kun om at støtte Ukrainske landmænd.

- Vi har i længere tid haft et hul i sortiment i forhold til økologisk solsikkeolie. Da vi fik en henvendelse, gav dette bare god mening. Vi forventer, at det bliver en fast del af sortimentet i Meny, og vi vil overveje, om det skal bredere ud i vores kæder, siger Morten Vestberg.

Prisen kommer til at ligge på mellem 25 og 30 kroner for en flaske ukrainsk økologisk solsikkeolie.

Af det beløb går i gennemsnit 50 procent af pengene til den ukrainske kæde af landmænd, chauffører og producent.

- Vi har brugt så lang tid på det her. Jeg er meget stolt. Det her påvirker en masse mennesker i Ukraine, siger Rodion Svystun.

Yana Dryupina og Rodion Svystun har stået for al kontakt med landmænd og producenter i Ukraine, mens deres investor har hjulpet med de nødvendige godkendelser og kontakt til dagligvarebutikker i Danmark. Foto: Søren Pors Grundahl, TV SYD

Endnu større drømme

Parret kan dog ikke leve af projektet.

Han har lige afsluttet et job som chauffør og søger derfor nyt arbejde.

Hun er kommet ind på Syddansk Musikkonservatorium som rytmisk sanger og modtager SU ved siden af sit deltidsarbejde i en tøjbutik i Kolding.

Men drømmene om deres dansk-ukrainske forretningseventyr er ikke ovre.

Indtil videre vil de se, hvordan solsikkeolien klarer sig.

- Vi er virkelig spændte men har ikke store forhåbninger. Vi sagde fra start, at vi ikke forventer noget stort, og at det vil være fint, hvis det virker. Men hvis ikke, har det været en god oplevelse, siger Yana Dryupina.

Samme melding er der fra investoren.

- Vi har ingen intentioner om at tjene penge på det, så længe der er krig i landet. Det forretningsmæssige incitament ligger i, at den dag krigen er slut, så kan det være, vi har skabt noget, der kan vare ved, siger Nicolaj Ebbesen.

Tema

Krig i Ukraine

Fredericia Musicalteater aflyser forestillinger

Plakaten til Fredericia Musicalteater efterårssatsning. Foto: Emma Rixen Hedegaard/TVSYD
Udgivet

Fredericia Musicalteaters store satsning 'Wicked' spiller ikke i weekenden.

Årsagen er, at der er kommet "uforudsete tekniske problemer", og de arbejder på at få det løst, så de kan genoptage forestillingerne hurtigst muligt.

Det oplyser teatret på sin Facebookside.

Billethavere er blevet kontaktet af teatret angående ombytning af billetter.

Det er kun få dage siden, at forestillingen havde premiere med fine anmeldelser til følge.

Wicked havde urpremiere på Broadway i New York for 20 år siden, og spiller stadig i verdens musicalcentrum. Musicalen bygger på en af utallige viderefortolkninger på den verden L. Frank Baum skabte med sin 'Troldmanden fra Oz'.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com