Regina, Magnus og Natasja glade for ny kampagne - vil ikke finde sig i kundernes tilsvininger
Flere syd- og sønderjyske butiksansatte fortæller, at de har oplevet at blive tilsvinet af kunderne i arbejdstiden. Nu opfordrer de folk til at tænke over deres opførsel.
- Det sad i kroppen, og når telefonen ringede, så havde jeg ikke rigtig lyst til at tage den.
Sådan beskriver Regina Birkebæk Nielsen den følelse, hun sad tilbage med i kroppen, når en kunde havde tilsvinet hende for at passe sit arbejde i Aldi.
Og selvom det er 25 år siden, at hun skiftede branche, så husker hun stadig, hvordan det var at få grimme kommentarer og tilsvininger fra kunderne.
- Vi kunne få skylden for at en vare var udsolgt eller slet ikke leveret. Hvis det regnede var kunderne også tit sure. Oftest har man ingenting haft med det at gøre, men det er alligevel altid frontpersonalet som får hug, siger Regina Birkebæk Nielsen, der i dag arbejder i distributionsafdelingen hos køkkenproducenten Nobia i Ølgod.
Meget tyder på, at tonen kun er blevet hårdere siden Regina Birkebæk Nielsen arbejdede i butik.
En undersøgelse foretaget af HK Handel tidligere på året viser, at otte ud af ti butiksansatte har oplevet at blive talt grimt til inden for det seneste år. 14 procent har sågar oplevet at blive truet med vold.
HK Handel og Salling Group er derfor gået sammen om en kampagne, der skal minde kunderne om at holde den gode tone i butikkerne.
Inflation giver flere dårlige oplevelser
De verbale overfusninger er ifølge formanden for HK Handel tiltaget i takt med, at mange danskere kæmper med inflationen, der gør varerne dyrere.
- Når man oplever det én gang, så skubber man det væk. Men når det sker igen og igen, så sætter det sig til det, vi kalder et dårligt psykisk arbejdsmiljø. Det gør, at arbejdsglæden forsvinder, siger Mette Høgh, der er formand for HK Handel.
En udvikling, som Regina Birkebæk også mærker i sit nuværende arbejde, hvor hun har telefonisk kontakt med kunderne.
- Jeg kan også mærke, at kunderne er mere pressede og har kortere lunte. Det er værre nu, end det har været de andre år, siger hun og fortsætter:
- De kan ringe og være meget sure og vil have os til at gøre noget, men vi er jo ikke bedre end det led, som producerer vores varer.
Kunde kom tilbage og sagde undskyld
I Netto På Lilli Gyldenkildes Torv i Horsens arbejder Magnus Houmann Sørensen, og også han oplever, at der bliver kortere mellem kunderne, som lader sine frustrationer går ud over de ansatte i butikken.
Særligt går det ham på, at det oftest er ungarbejderne i butikken, der står for skud, når skældsordene kommer frem.
- Vi går jo hjem omkring klokken 16, og så er det de unge mennesker, der møder ind, og det går tit hårdest ud over dem, for det er jo i det tidsrum, der er flest kunder igennem butikken, siger Magnus Houmann Sørensen og fortsætter :
- Det er ikke rart at sidde med sit første arbejde, være helt ny på arbejdsmarkedet og så have så dårlige oplevelser. Det kan måske godt afskrække nogen, tror jeg.
Dog tror han på, at den nye kampagne kan gøre en forskel. Han har nemlig selv gode erfaringer med, at kunderne godt kan se, at det ikke er fair at lade frustrationerne gå ud over de ansatte, når de bliver konfronteret med det.
- Jeg oplevede for nyligt, at en kunde blev sur over en fejl på en bon og fik sagt nogle knap så pæne ting til kasseassistenten. Jeg tog en snak med ham, og det endte med, at han faktisk kom tilbage et par dage efter og undskyldte til både mig og ungearbejderen, fortæller Magnus Houmann Sørensen.
Ny i job
En anden, der håber på, at Salling og HK's nye kampagne kan afhjælpe problemerne, er Natasja Nielsen.
Hun arbejder som servicemedarbejder på Cirkel K i Esbjerg, og har endnu ikke oplevet at blive talt grim til, men det tror hun, der er en nem forklaring på.
- Jeg er nyansat, så jeg render stadig rundt med et skilt, hvor der står 'ny i job', og det tror jeg gøre kunderne mere forstående, siger Natasja Nielsen.
Selvom hun er ny i branchen, så kender hun godt til problemerne med, at kunder lader deres frustrationer gå ud over butikspersonalet. Og selvom hun håber den nye kampagne kan gøre en forskel, så har hun svært ved helt at tro på det.
- Jeg er helt enig i, at det ikke skal gå ud over medarbejderne, hvis en kunde har en dårlig dag, men jeg tror der er gode chancer for, at kunderne slet ikke opfanger kampagnen og enten bare scroller videre eller ser forbi den, siger Natasja Nielsen.