Øget befordringsfradrag vil gavne tre kommuner og fire øer
Der er udsigt til, at borgere i Sønderborg, Tønder og Aabenraa kommuner, samt øboerne på Endelave, Hjarnø, Aarø og Mandø kan få forbedret deres befordringsfradrag med regeringens finanslovudspil for 2024, og som fremlægges senere på ugen.
Som en del af regeringens bud på en finanslov for 2024 foreslår regeringen at hæve befordringsfradraget i yderkommunerne med 100 millioner kroner årligt de næste fire år samt at indføre et "fuldt landevejsprincip", så det bliver billigere at sejle med færge i Danmark.
Den udmelding møder ros fra formanden i Landdistrikternes Fællesråd.
- Det er et meget positivt udspil, at vi nu ser ud til at få den trafikale ligestilling fuldt indfaset, siger Steffen Damsgaard til TV SYD.
Forslaget er konkret møntet på Danmarks yderkommuner og øer, som kan se frem til at få billigere transport på arbejde.
Sådan er reglerne som pendler yderkommuner i dag
I Syd- og Sønderjylland er Aabenraa, Sønderborg samt Tønder kommuner i dag defineret som skattetekniske yderkommuner. Det samme er øerne Mandø i Vadehavet, Aarø i Haderslev Kommune samt Hjarnø og Endelave i Horsens Fjord.
Statussen som yderkommune betyder, at borgere i de berørte kommuner har kunnet få den fulde sats i befordringsfradrag, hvis de har mere end 120 kilometer til og fra arbejde dagligt (60 km hver vej). I øvrige kommuner får pendlere kun den halve sats per kilometer.
Kilde: Skatteministeriet
Øget befordringsgodtgørelse kan give bedre lokaløkonomi
Vi ved ikke, hvordan den foreslåede ordning vil se ud med 400 millioner kroner ekstra over de næste fire år i befordringsfradrag, før regeringen kommer med deres udspil i løbet af denne uge.
Samtidig ved vi heller ikke, om der skulle komme flere kommuner med status som yderkommune.
Men der er ifølge Landdistrikternes formand, Steffen Damsgaard, ingen tvivl om, at pengene er givet godt ud - ikke bare for den enkelte borger, men for samfundsøkonomien.
- Analyser viser, at hver eneste ekstra krone betyder noget for enkelte borger, da det bliver lettere at blive boende eller flytte til en af disse kommuner. Det vil i sidste ende få betydning for både at skabe bosætning og flere arbejdspladser, og dermed også mere økonomi i lokalområdet, mener Steffen Damsgaard.
Billigere færgefart
Derudover vil regeringen også øge tilskuddet til færgebilletter med 51 millioner årligt, så det såkaldte landevejsprincip fremover gælder hele året.
Det betyder, at det skal koste det samme at sejle med færge som at køre en tilsvarende strækning i bil på landevejen.
- Færgerne er småøernes livsnerve og den eneste vej til og fra øen. En stabil og økonomisk overkommelig færgeforbindelse er vigtig, for at folk vil besøge øerne som gæster og turister, og måske derefter vil bosætte sig på småøerne. Flere gæster og turister vil desuden forbedre mulighederne for at drive erhverv derfra, siger Steffen Damsgaard.
Senere på ugen fremlægger regeringen et samlet bud på en finanslov for 2024, og Landdistrikternes Fællesråd håber på flere initiativer i landdistrikterne.
- Vi har stadigvæk et håb om flere initiativer og midler til landdistrikterne i regeringens finanslovsudspil. Så vi ser meget frem til, at det bliver fremlagt, siger Steffen Damsgaard.