Mirco Reimer-Elster sætter sit dansk-tyske drømmehold med overraskelser i trænerteamet

Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Udgivet

Du kender ham måske fra tv, radio og de skrevne medier. Grænseforeningens formand sætter sit drømmehold.

“Hvem holder du så med, når Danmark og Tyskland spiller?”.

Det er et af de spørgsmål, tysk-fødte Mirco Reimer-Elster får oftest.

Frekvensen af dét spørgsmål er ikke blevet lavere, efter tirsdagens EM-kamp mod Serbien, hvor det står klart, at Danmark skal møde Tyskland på lørdag.

Svaret er, at han altid holder med det undertippede hold, hvilket i dette tilfælde må siges at være Danmark.

Danske spil giver i skrivende stund pengene 6,25 gange igen, hvis man sætter sin penge på Danmark, mens Tyskland giver pengene 1,58 gange igen.

Mirco Reimer-Elster er vokset op i Slesvig by, men har gået på dansk skole i Flensborg.

Måske kender du ham som den farverige USA- og Tysklandanalytiker fra TV 2 News, eller som vært fra programmet ‘Genau‘ og ‘Only in America’ på Radio 4. Eller også har du læst bogen ‘Skønhed og skræk‘, som han har skrevet med Ulla Terkelsen.

Senest har han kunnet skrevet formand for Grænseforeningen på sit CV.

Med andre ord står Mirco Reimer-Elster med et ben på hver side af den dansk-tyske grænse.

Og så er vi tilbage ved det med fodbolden.

For i 2022 skrev TV SYD et portræt af dansk-tyskeren, hvor han også måtte besvare spørgsmålet.

- Jeg bliver ofte spurgt, hvem jeg holder med i fodbold. Men det er en ufattelig binær måde at anskue verden på, og det er meget sådan "enten eller”. Mit indtryk er, at danskere har meget svært ved at forstå, at man kan have forskellige identiteter. Det bliver en form for lakmustest og en slags sindelagskontrol, sagde han dengang.

Drømmeholdet

I denne sammenhæng er Mirco Reimer-Elster ikke “enten eller”, han er “både og”, for han har fået lov til at vælge det bedste fra de to mandskaber.

TV SYD har nemlig bedt ham sætte sit drømmehold ud fra Danmarks og Tysklands hold.

Allerførst skal vi lægge os fast på formationen.

- Jeg går med en 4-2-3-1-formation, som også var min foretrukne opstilling som træner for Slesvig IF og Valby Boldklub i sin tid.

- Jeg rykkede i øvrigt op i serie 4 med Valby Boldklub tilbage i 2011, og noget siger mig, at Kasper Hjulmand burde have taget ved lære af mit eksempel og stoppet på toppen, fremfor at blive ved igen og igen og som en eller anden Nephew-sang. Hvorom alting er følger her mit dansk-tyske drømmehold.

I målet må både tyske Manuel Neuer og danske Kasper Schmeichel vige pladsen for en yngre model.

- Både Manuel Neuer og Kasper Schmeichel er oppe i alderen og dermed fodboldens pendant til Biden og Trump, så jeg foretog et fravalg og gik med en helt tredje kandidat. Jeg ved godt, at man plejer at sige ”fisse, kusse, Schmeichel er en mur”, men på den front er jeg meget tyskpræget og siger, ”Der Neuer muss weg!” og foretrækker ter Stegen.

- Derudover må danske Andreas Christensen AC ned på en venstreback, fordi udvalget her er endnu mere beskedent end til et halbal i de tidlige morgentimer.

Kampe mellem Danmark og Tyskland siden EM 1992

Dato

Resultat

Spillested

Kamptype

  1. juni 2021

1-1

Tivoli Stadion

Testkamp

  1. juni 2017

1-1

Brøndby Stadion

Testkamp

  1. juni 2012

1-2

Arena Lviv

EM-slutrunde

  1. august 2010

2-2

Parken

Testkamp

  1. marts 2007

1-0

MSV-Arena

Testkamp

  1. november 2000

2-1

Parken

Testkamp

  1. marts 1996

0-2

Olympiske Stadion

Testkamp

  1. september 1992

1-2

Parken

Testkamp

  1. juni 1992

2-0

Nya Ullevi

EM-slutrunde

Kilde: DBU

Den opmærksomme læser har selvfølgelig opdaget, at det ikke flyder med danske spillere på drømmeholdet.

- Overordnet set er det næppe særlig overraskende, at tyskerne dominerer på mit hold, ligesom de nok også kommer til at gøre det i Dortmund på lørdag. Om det så ender med ”Deutschland, Deutschland alles ist vorbei“ eller “auf Wiedersehen, Dänemark“, må tiden vise.

Fakta om mindretallene

I det dansk-tyske grænseland lever tre anerkendte nationale mindretal: Det danske, det tyske og det frisiske mindretal.

Det danske mindretal udgøres af ca. 50.000 dansksindede personer på den tyske side af grænsen i Sydslesvig.

Det tyske mindretal består af ca. 15.000 tysksindede personer i Sønderjylland i Danmark.

Det frisiske mindretal er en gruppe på ca. 10.000 personer, der taler frisisk, i den nordvestlige del af Sydslesvig.

Kilde: Grænseforeningen

Bertel Haarder og L:Ron:Harald i trænerteamet

Anderledes ser det til gengæld ud på trænerbænken, hvor der er mere balance.

Først har vi dødboldtræneren på det tyske landshold, Mads Buttgereit, der på drømmeholdet er træner. Han er født i Esbjerg, har dansk mor og tysk far.

Desuden sidder der en dansk borgmester fra det tyske mindretal, en tidligere dansk minister og en dansk rapper.

- Sidst men ikke mindst skal mit dansk-tyske drømmehold selvfølgelig have et trænerteam: her vælger jeg selvfølgelig sydslesvigeren Mads Buttgereit som træner, Jørgen Popp Petersen som assistenttræner, Bertel Haarder som mentaltræner og L:Ron:Harald agerer som chauffør og kører Kadetten. Det kan ikke være anderledes.

Mads Buttgereit er dødboldtræner for Tysklands landshold. Jørgen Popp Petersen (Slesvigsk Parti) er borgmester i Tønder Kommune. Bertel Haarder har en lang politisk karriere bag sig som både minister for forskellige ministerier. L:Ron:Harald fra Sønderborg blev kendt i 90'erne for at rappe på sønderjysk. Han står bl.a. bag sangen 'Mæ A Min Kadett'.

Mirco Reimer-Elster gætter i øvrigt på, at Tyskland vinder 2-0.

Danmark spiller ottendedelsfinale mod Tyskland lørdag kl. 21, og den kan ses på TV 2.

Fire mænd bruger år på at få gammelt lokomotiv og vogne på skinner

Udgivet

Det kommer til at tage flere år for medlemmerne af Veteranbanen Haderslev - Vojens at få genopbygget lokomotiv og vogne.

Det giver et lille sug i maven, og der kommer samtidig et smil på læben hos Bjarne Seerup, når dieselmotoren med de 440 hestekræfter sætter i gang.

- Ja, den går rigtig godt, siger han tilfreds.

Vil have deres eget

Det gamle Litra MH 304 lokomotiv fra 1962 har de seneste måneder været parkeret på nogle spor tæt ved banegården i Vojens, hvor det er planen, at det skal igennem en større renovering.

- Planen er, at vi vil have vores eget lokomotiv og vores egne togvogne, der kan køre på strækningen mellem Haderslev og Vojens, fortæller Thomas Øjgaard, der er formand for veteranbanen.

Det gamle lokomotiv er godt slidt, men det er stadig muligt at skaffe reservedele.

Men det er et projekt, der kræver masser af arbejde og masser af tålmodighed. For lige nu er de kun fire medlemmer på projektet, og det er tidskrævende arbejde at sætte det nedslidte og ødelagte materiel i stand.

- Vi tør ikke rigtig at sige noget, men der kommer i hvert fald til at gå fem år, før det kører, siger Thomas Øjgaard forsigtigt.

Siden barndommen

Både formand Thomas Øjgaard og næstformand Bjarne Seerup er født og opvokset tæt på banegården i Vojens. Derfor har lokomotiver og tog altid været tæt på, og i dag er det blevet en altoverskyggende interesse, der tager alt fritid.

- Jeg har altid boet 400 meter fra stationen og lige siden, jeg var helt lille, har jeg interesseret mig for lokomotiver og tog, fortæller Thomas Øjgaard.

Litra MH-304 blev bygget i Aarhus i 1962.

Ingen til at køre damplokomotiv

Veteranbanen har i mange år lånt lokomotiv og vogne hos andre klubber i Danmark, når de har kørt på strækningen mellem Haderslev og Vojens.

Især et gammelt damplokomotiv fra klubben i Lunderskov har været populært. Men de har ikke længere mandskab til at køre med det.

Derfor har de unge fra den nye generation hos Veteranbanen Haderslev - Vojens besluttet, at der skal ske noget nyt.

Selvom det er tidskrævende og koster en del penge.

- For mig er det mere end en hobby. Det er en livsstil. Jeg har også købt mit eget lokomotiv, som jeg håber, snart bliver godkendt til kørsel, siger næstformand Bjarne Seerup.

Lokomotivet står parkeret tæt ved banegården i Vojens. Foto: Ole Møller, TV SYD

Ukendt tidshorisont

Hvornår det gamle diesellokomotiv bliver klar, er lige nu svært at sige. Det kan godt køre, men der skal også de rigtige tilladelser til, før det må køre med passagervogne.

Veteranbanen Haderslev- Vojens forventer dog ikke, at der bliver problemer med få en tilladelse, for der kører ikke længere persontog på strækningen.

Det har det ikke gjort siden 1978.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendig cookies

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelcookies

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn

Markedsføringcookies

Navn Udbyder
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube

Præferencercookies

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Brugeroplevelsecookies

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com