El-lastbilerne kommer, men der er stadig to knaster

Udgivet

Danmark har en klar plan for el-lastbiler, men teknologien og prisen følger ikke med planen, mener brancheorganisation.

I weekenden tog en el-lastbil turen på 1.300 kilometer fra Danfoss i Nordborg til Frankrig og retur. Koncernen ville finde ud af, om teknologien er moden til at elektrificere den tunge transport i Europa.

- Vi gjorde det for at bevise overfor os selv, men også omverden, at teknologien til at tage hoppet med elektriske lastbiler er tilgængelig, og det er bare at komme i gang, siger transportmanager hos Danfoss Lasse Holm Juhler.

Og lastbilerne er klar, lyder konklusionen.

- Bilen havde ikke nogen problemer med at klare turen. Vi havde to chauffører med, så vi kunne holde den kørende så længe som muligt inden for lovgivningen, siger Lasse Holm Juhler.

Danfoss har investeret i otte fuldt elektriske lastbiler til at køre i fast rutefart mellem koncernens afdelinger i Danmark.

Udfordringen opstår, ifølge Lasse Holm Juhler, når lastbilen skal ind at lade på vej gennem Europa.

 - Lade-infrastrukturen i Europa ikke er egnet til lastbiler af denne dimension, så vi har brugt noget tid på at køre rundt og søge efter egnede ladepladser til lastbilen.

Lastbilen, der i weekenden kørte turen, er en af otte fuldt elektriske Volvo-lastbiler, der siden september sidste år har kørt transport inden for Danmarks grænser i fast rutefart mellem Danfoss’ lokationer.

Ifølge brancheorganisationen for danske transport- og logistikvirksomheder, ITD, så er der stadig arbejdsopgaver, hvor dieseldrevne lastbiler har en fordel.

Danfoss’ elektrificering falder i tråd med de krav, der blev stemt igennem i EU i maj om at reducere emissionen fra lastbiler og busser med 45 procent inden 2030.

- Det er en dyr løsning, men vi kommer til at lave omstillingen, for vi kan ikke blive ved med at sende alt det Co2 ud, fortæller Lasse Holm Juhler, der refererer til indkøbsprisen på lastbilerne og udbygningen af ladeløsninger på Danfoss’ afdelinger.

Danmark har en plan for el-drevne lastbiler

Ifølge brancheorganisationen for danske transport- og logistikvirksomheder, ITD, så er Danmark godt med, når det kommer til planerne for elektrificering af den tunge transport.

- Vi er et af de eneste lande, der har lavet en udrulningsplan, hvor der skal laves 25 ladeparker til lastbilerne inden 2030. På den måde får vi opfyldt lovgivningen om, at der skal være en ladestander for hver 60 kilometer i 2030, fortæller Dennis Hartung, der er chef for medlemsservice og rådgiver ITDs medlemmer om elektrificering af tung transport.

Ifølge EU-parlamentariker Niels Flemming Hansen, så er elektrificeringen af lastbiler på vej, men vi har stadig ikke set det store ryk.

Ladestandere på vej til lastbiler i Danmark

Regeringen har sammen med forligspartierne bag infrastrukturplanen 2035 udmøntet små 700 millioner kroner til udrulningen af 25 ladeparker med i alt 175 lynladere til el-lastbiler.

De første fem ladeparker skal åbne næste år og placeres langs større motorveje i området omkring Vejle, Padborg, Randers, Herning og Køge. De øvrige 20 ladeparker vil løbende blive åbnet frem mod 2030.

Udover Danfoss, så her en række virksomheder i Danmark, som supermarkedskæden Rema1000, byggemarkedskæden Stark og betonproducenten Unicon, også elektrificeret dele af deres vognpark, og det er netop virksomheder, der kører i fast rutefart, og kan lade ved virksomheden, der har gavn af kørsel i el-lastbil i dag, mener Lasse Holm Juhler.

- Her hos Danfoss har vi selv fået ladestandere op ved vores læsseramper, så vi bruger den tid, vi læsser og losser bilerne, til at lade op. Den løsning skal man nok kigge på ude i verden, så man sørger for at lade i spildtiden.

Ifølge brancheorganisationen, så er det netop, når lastbilerne skal køre ud over fast rutefart, at el kan være en ulempe.

- I Danmark er lastbiler meget fleksible og er i drift for mange skiftende kunder. Hvis man for eksempel skal udnytte og overholde kørehviletiden på længere turer, så er el ikke så effektivt. Nogle lastbiler kører også dag og nat med flere chauffører, og her er det hurtigere at fylde en lastbil med diesel, end at lade den, siger Dennis Hartung.

Danfoss har investeret i otte fuldt elektriske lastbiler til at køre i fast rutefart mellem koncernens afdelinger i Danmark.

Infrastrukturen gennem Europa halter

Både ITD og Danfoss mener, at fordelene ved en el-lastbil skrumper, når man tager turen ud over den danske grænse, som Danfoss gjorde i weekenden.

- Der findes for eksempel ikke en app endnu, hvor chaufførerne kan se, hvor ladestanderne er placeret. Hverken i Danmark eller resten af Europa. Her skal chaufførerne ind og kigge på de enkelte udbydere lastbilladere. Så hvis man skal herfra og ned til Portugal, er der utrolig meget forberedelse. Det er på vej, men vi er der ikke endnu, fortæller Dennis Hartung.

En konklusion Danfoss også deler efter deres tur på Europas motorveje.

- Tyskland gik nogenlunde, men de største problemer oplevede vi i Belgien og i særdeleshed i Frankrig, for der har man valgt at sætte barrierer op, så det er umuligt for lastbiler at holde på pladserne. Som det ser ud lige pt, så er det en udfordring. Jeg tror ikke, at Sydeuropa overhovedet er begyndt at tænke i den her retning med at lave omstilling til den el-drevne lastbildrift, siger Lasse Holm Juhler.

EU-parlamentariker Niels Flemming Hansen fra Det Konservative Folkeparti, der er tidligere transportordfører for partiet i Folketinget, mener også, at vi ikke har set det store startskud på el-lastbilerne, som vi gjorde på personbilerne for år tilbage.

- Jeg tror, skubbet kan ligge to steder. Det er forbrugerne, der kan stille krav om grønne leveringer. Der bliver jo ikke kørt en kilometer på gummihjul uden en forbruger i den anden ende, og den magt kan de gøre gældende, men det kommer an på, hvad forbrugeren vil betale for. Det andet er tid.

Politikeren henviser til en politisk aftale i EU, det blev indgået i marts sidste år, der betyder, at der inden 2030 vil blive opsat ladestandere til lastbiler for hver 120 kilometer på hovedvejnettet i hele EU. Opsætningen starter i 2025.

Ifølge EU-parlamentariker Niels Flemming Hansen, så er elektrificeringen af lastbiler på vej, men vi har stadig ikke set det store ryk. Foto: Steen Brogaard

Samtidig foreslår parlamentarikeren, at man også ser mod andre transportformer sammen med elektrificeringen af den tunge transport.

- Jeg har arbejdet meget for at få mere fragt over på skinner. Hvis du kan køre flere transporter over på skinner over lange distancer, så kan du kører godset det sidste stykke med el-lastbilerne.

Prisen er stadig høj og kan ende hos forbrugerne

Om de el-drevne lastbiler skal i rutefart i Danmark eller ned gennem Europa, så er det, ifølge brancheorganisationen, en nødvendighed, at prisen på de nye lastbiler skal ned, da de i dag koster omkring to eller to en halvgang så meget som en almindelig diesellastbil.

- I dag koster en dieseltrækker omkring 1,2 millioner kroner. Men en af lastbilproducenterne har netop præsenteret en el-lastbil til 1,9 millioner, så vi forventer at de andre også sætter priserne ned og følger trop.

- Den overordnet holdning fra ITD er, at vi gerne vil grøn omstilling, men vi stiller os lidt skeptiske ved tidsplanen for udrulningen. Vi mener ikke, at teknologien er moden til den plan, der er lagt, siger Dennis Hartung.

Hos Danfoss mener man i mellemtiden, at omstillingen er begyndt og kun tager fart, jo flere vognmænd og virksomheder, der skifter diesellastbilerne ud med elektriske. Samtidig henviser Lasse Holm Juhler til, at 48 procent af lastbilerne på de danske veje kører turer på under 300 kilometer.

- Vi vil gerne opfordre branchen til at komme i gang med at stille om til eldrift, og så tænker jeg at ladestanderne kommer, efterhånden som vi får flere biler og større efterspørgsel på opladning. Det er dyrt, men vi har forpligtet os til at få noget gjort. Jeg tror mælken går hen og bliver dyrere, når vi skal elektrificere hele flåden herhjemme, men det må være sådan det er, fortæller Lasse Holm Juhler fra Danfoss.

16-årig reagerede på et opslag på Instagram - nu debuterer hun i stor turnering

Foto: Karin Rigelsen
Udgivet

Det europæiske fodboldmesterskab for de nationale mindretal i Europa bliver fløjtet i gang søndag. Turneringen er en stor sportsbegivenhed med over 1000 deltagere, men den handler om meget mere end fodbold.

-Jeg glæder mig helt vildt. Jeg har ventet i halvandet år på det her.

Sådan siger 16-årige Stina Sørensen, der spiller med i turneringen Europeada for første gang for Team Nordschleswig. Europeada er et slags EM for mindretalshold.

Faktisk var det et opslag på det sociale medie Instagram, der fik hende til at melde sig til holdet, hvor hun nu er midtbanespiller.

- Interessen for fodbold har altid været der, men jeg har aldrig gået til det før, siger hun.

Alle de spillere, der løber på banen til Europeada, er ikke-professionelle fodboldspillere som Stina Sørensen. Derudover har de alle det tilfælles, at de kommer fra et europæisk mindretal.

Stina Sørensen er fra Padborg og er vokset op i det tyske mindretal i Danmark.

-Jeg er stolt af at være en del af et mindretal, og det er også derfor, at jeg har meldt mig til turneringen. Det betyder meget at være en del af det fællesskab. Når du har to nationaliteter, kan du godt føle dig lidt udenfor. Når der som her er mange andre med samme baggrund som dig, så giver det en tryghed, hvor jeg føler mig hjemme, siger hun.

Fælles forståelse og respekt for hinanden

Europeada afholdes hvert fjerde år og blev holdt første gang i 2008. I år er det danske mindretal værter, og der spilles 14 forskellige steder nord og syd for den dansk-tyske grænse.

26 herrehold og ni kvindehold fra store dele af Europa deltager, og i løbet af turneringen er der forskellige arrangementer, hvor fokus flyttes fra fodbold til kulturel udveksling mellem mindretallene.

- Det handler om langt mere end fodbold. Onsdag stopper vi turneringen og afholder en kulturdag, siger Thore Naujack, der er med til at arrangere turneringen og afdelingsleder i Deutscher Jugendverband für Nordschleswig.

Han slår fast, at mindretallene i Danmark har det godt, men sådan er det langt fra for alle.

- Vi skal have fokus på rettigheder og kulturel uafhængighed for mindretallene på begge sider af grænsen. Der er mindretal, der har et sprog og en kultur, der er ved at dø ud, og der er mindretal, der føler sig truet. Her kan vi være med til at inspirere og hjælpe hinanden, siger han.

Øget opmærksomhed

Da fodbold er noget, langt de fleste kender, håber Stina Sørensen, at turneringen kan være med til at sætte fokus på den historie og det fællesskab, spillerne på banen er en del af.

-Fodbold er en gammel sport med traditioner, og det er en holdsport, hvor flere mennesker er sammen. Ligesom med mindretallene. Jeg håber, turneringen åbner folks øjne for de europæiske mindretal og ser vigtigheden af at bevare og støtte dem, siger hun.

I Danmark spilles flere af kampene i Tønder, Sønderborg, Haderslev og Aabenraa. Finalen spilles den 6.juli.

Død mand fundet på strand

Foto: Jeppe Vestergaard Jensen, TV SYD
Udgivet

Syd- og Sønderjyllands politi rykkede lørdag formiddag ud til den nordlige del af stranden på Rømø, efter at politiet havde fået en melding om, at der var fundet en død person. Meldingen indløb klokken 9:49.

Politiet har en formodning om, at der er tale om en tysk turist 

- Der blev både sendt hundepatruljer og kriminalteknikere til stranden for at undersøge findestedet, ligesom der blev gennemført et retslægeligt ligsyn på stedet. Undersøgelserne på findestedet er afsluttet. Politiet mener ikke, der ligger noget kriminelt bag dødsfaldet, skriver politikredsen i en pressemeddelelse.

- Den afdøde mand er endnu ikke endeligt identificeret, men politiet har en formodning om, at der er tale om en tysk turist, der er meldt savnet til tysk politi. Den afdøde havde den savnedes identifikation på sig, fortsætter pressemeddelelsen.

Syd- og Sønderjyllands Politi arbejder fortsat på at få personen endeligt identificeret.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendig cookies

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelcookies

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn

Markedsføringcookies

Navn Udbyder
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube

Præferencercookies

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Brugeroplevelsecookies

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com