Play

Derfor sparer kommunerne, selvom der er masser af penge i banken

Det er blandt andet velfærden for de ældre, som flere kommuner føler sig nødsaget til at spare på for at budgetterne kan hænge sammen. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

En lang række kommuner har for tiden problemer med at få de fremtidige budgetter til at hænge sammen, og det er der ifølge en ekspert åbenlyse grunde til

Det er blevet den tid på året, hvor byrådspolitikerne rundt i alle kommunerne skal kigge ud i fremtiden og lægge budgetter for de kommende år. 

Umiddelbart en rutinepræget opgave, for det er jo noget, de gør hvert år. Men lige netop i år, har det vist sig ekstraordinært svært at få pengene til at slå til i en lang række kommuner. 

Det gælder blandt andet i Sønderborg Kommune, hvor politikerne har set sig nødsaget til at skære i ældreplejen med 13 millioner i år og 24 millioner næste år. En beslutning, som politikerne bestemt ikke havde lyst til at træffe. Det stod klart, da udvalgsformanden for åben skærm indrømmede, at han skammede sig over at være med til sådan en beslutning

I Vejen og Horsens har de så svært ved at finde steder at skulle spare, at de i stedet vil forsøge at hæve skatten. Og senest har TV SYD berettet, at det i Kolding Kommune går hårdt ud over tilbuddene til de mindste med blandt andet lukning af en børnehave i Taps.

Fælles for alle kommunerne er, at de føler sig tvunget til at skære i velfærden for at imødekomme de strikse rammer for kommunalbudgetterne, som politikerne i Folketinget har vedtaget. 

- Vi bliver lige nu tvunget ud i at lave dumme besparelser, og vi gør det kun, fordi vi er tvunget derud, siger borgmester i Sønderborg Kommune, Erik Lauritzen (S).

Og der kan være noget om snakken. Det mener professor i statskundskab ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (VIVE), Kurt Houlberg, der er ekspert i kommunernes rolle i velfærdspolitikken.

Flere penge men forringet serviceniveau

Det forholder sig sådan, at man i Folketinget har vedtaget en budgetlov med nogle økonomiske rammer for, hvor mange penge landets 98 kommuner til sammen må bruge på service. Dermed blander politikerne sig ikke i, hvor mange penge den enkelte kommune bruger, men har sat et loft for, hvor mange de til sammen må bruge.

- Det er en økonomisk spændetrøje, der betyder, at kommunerne ikke helt har den samme frihed som før budgetloven. Hver gang en kommune vil bruge flere penge, skal der tilsvarende være en kommune, der bruger færre, og hvis kommunerne bryder med budgetrammerne, bliver de straffet økonomisk for det efterfølgende, siger Kurt Houlberg.

Kurt Houlberg er forsker ved VIVE og ekspert i kommunernes rolle i velfærdspolitikken. Foto: Pressebillede, VIVE

Det loft har man op til de nuværende budgetforhandlinger i kommunerne hævet med samlet set to milliarder kroner. Men det beløb står ifølge Kurt Houlberg ikke mål med de ekstra omkostninger, kommunerne har. 

- Inflationen alene giver en ekstraregning i kommunerne på 1,9 milliarder kroner, og så er de fleste af pengene allerede brugt, forklarer han og fortsætter:

- Hvis man derudover vil vedligeholde det aktuelle serviceniveau på velfærdsområderne, bliver det med ekstraudgifter på 1,2 milliarder kroner på børne- og ældreområdet samt 1,5 milliarder kroner på det specialiserede socialområde.

Det er derfor ifølge Kurt Houlberg ikke så underligt, at mange kommuner føler sig tvunget til at spare på velfærden. 

- Tallene betyder, at der per borger på et serviceområde bliver et lavere serviceniveau, end der har været tidligere. Det er så op til den enkelte kommune at bestemme, på hvilke områder man laver besparelserne og derved reducerer serviceniveauet, siger han. 

Frygter at puste ild i inflationen

De svære budgetforhandlinger i kommunerne kommer samtidig med, at man i finansministeriet den seneste tid har fundet en del ekstra penge i det økonomiske råderum.

Af samme grund mener flere af borgmestrene i de pressede kommuner, at den oplagte løsning er, at politikerne på Christiansborg giver dem lov til at bruge nogle flere penge. 

- Grænsen er nået, og de er nødt til fra centralt hold at overveje, om det virkelig er det serviceniveau, vi skaber lige nu, de ønsker på Christiansborg, siger Erik Lauritzen (S), der er borgmester i Sønderborg Kommune, og som sammen med en lang række andre socialdemokratiske borgmestre har sendt et brev med netop disse bekymringer til regeringen.

Erik Lauritzen, borgmester i Sønderborg Kommune. Foto: Martin Littau Herlevsen, TV SYD

Spørger man Kurt Houlberg, kan der dog være velbegrundede årsager til, at man fra Christiansborg er bekymret for at give kommunerne bredere økonomiske rammer. 

- Når kommunerne har svært ved at komme igennem, skyldes det formentlig, at finansministeren og resten af regeringen frygter, at man puster nyt liv i inflationen, hvis man pumper yderligere penge ud i samfundet, siger han. 

Kurt Houlberg noterer sig derudover, at regeringen har ambitioner om at bruge penge på andre områder som eksempelvis forsvaret og den grønne omstilling, hvilket kan spille ind i deres overvejelser. 

Kassem mister 26.000 kroner på ny lov: - Ikke alle bør straffes

Selvom Kassem Rachid er førtidspensionist, så har det nye tolkeforbud store konsekvenser for ham. Foto: Privatfoto
Udgivet

tvSyd har gennem de seneste uger afdækket den nye regel om tolkeforbud ved køreprøver. En lov, som både kørekortselever og kørelærere har erklæret sig uenige i - nu stemmer tolkene i.

Omtrent 26.000 kroner.

Så meget tjente Kassem Rachid på at være tolk sidste år. Og selvom det måske ikke lyder som en indtægt, der batter, så har den stor betydning for ham.

Han er nemlig førtidspensionist, og de ekstra par tusinde kroner om måneden er med til at give ham et større økonomisk råderum.

Men det er slut nu, for regeringen har netop indført et tolkeforbud til køreprøver.

- Jeg mister en forholdsvis stor del af min indtægt på grund af den nye lovgivning. Jeg overlever uden, men det er noget, jeg allerede nu kan mærke på min økonomi. Derfor har jeg allerede søgt andre tolkejobs.

Kassem Rachid har primært tolket for kørekortselever, men tolker indimellem også for politiet i forbindelse med afhøringer og retssager.

Så meget tjener en førtidspensionist:

En enlig på førtidspension får 253.236 kroner årligt eller 21.103 kroner månedligt før skat.

En førtidspensionist, der er gift eller har en samlever, får 215.256 kroner årligt eller 17.938 kroner månedligt før skat.

Kilde: Ældre Sagen

Skyldes snyd til køreprøverne

Den 1. januar trådte nye kørekortsregler i kraft. En lovgivning på flere punkter, men hvor særligt ét har skabt røre i de syd- og sønderjyske kommuner.

Nemlig tolkeforbuddet.

Et forbud der, ifølge færdselsstyrelsen og transportministeriet, er blevet indført på baggrund af snyd med tolke til køreprøverne. Men omfanget af snyd er ikke blevet kortlagt, og det vides derfor ikke, hvor stort problemet reelt er.

- Jeg køber den ikke. Jeg kan ikke udelukke, at der har været snyd, men jeg tror ikke, at det er den primære grund til lovgivningens indførelse, fortæller Kassem Rachid og fortsætter:

- Jeg tror tværtimod, at lovgivningen er indført, fordi der er en grundlæggende mistillid til tolkene i Danmark. Det synes jeg er enormt ærgerligt – bare fordi der er et par enkelte tilfælde af snyd, synes jeg ikke, at alle bør straffes, fortæller Kassem Rachid og understreger, at tilfældene af snyd i hans optik er så få, at det drejer sig om ét procent ud af hundrede tolke.

Spørger man Philip Thinggaard, der er formand for Tolkesamfundet, så stiller han ikke spørgsmålstegn til spørgsmålet om snyd, men snarere til, hvordan man vil forhindre den.

- I princippet synes jeg, at lovforslaget giver mening, for det forhindrer jo snyd. Til gengæld forhindrer det også bare alle dem, der ikke snyder, i at tage deres kørekort med tolk. Det synes jeg er ærgerligt, når omfanget af snyd ovenikøbet ikke er kortlagt, lyder det fra ham.

Manglende autorisation

Ifølge Philip Thinggaard kunne den snyd, der har ført til tolkeforbuddet, have været mere eller mindre undgået.

- Vi, som tolke, har intet certificeringsregister i Danmark, og så længe at alle mennesker i princippet kan kalde sig for tolk, så vil man stå i de her situationer igen og igen. Om det drejer sig om den sproglige eller menneskelige kvalitet - eller noget helt tredje, siger han og tilføjer:

- Inden lovgivningen trådte i kraft, mener jeg, at man burde have startet med at kortlægge omfanget af snyd. Uanset omfanget tror jeg, at det kunne være forhindret, hvis man havde sikret kvaliteten af tolkene fra start.

- Det er en forkert beslutning

Kassem Rachid mener, at beslutningen i sin helhed er helt forkert. Ikke udelukkende fordi han nu står uden en del af sin indtægt, men også fordi han mener, at det selvmodsigende.

- Jeg synes, det er en forkert beslutning. Alle er enige om, at det danske sprog er nøglen til det danske samfund, men samtidig er alle også enige om, at den bedste måde at integrere sig, er ved at arbejde – og det kræver ofte kørekort og bil.

Men synes du ikke, at det er rimeligt nok, at det er blevet et krav at kunne dansk eller som minimum engelsk for at få et kørekort i Danmark?

- Nej, det synes jeg ikke. Det første man som immigrant får at vide, når man kommer til Danmark er, at man skal gå ud og finde et arbejde. Og får man mulighed for at arbejde, skal man tage det – også selvom man endnu ikke kan dansk, fortæller Kassem Rachid.

- For mig er det en primitiv tankegang, der har ført til den her lovgivning. Har færdselsstyrelsen og regeringen ikke tænkt over, hvordan samfundet fungerer? I Folketinget snakker de hele tiden integration i arbejdsmarkedet og rigtig mange arbejdspladser i dag kræver bare et kørekort.

Jørgen fik glasskår i munden - Nu kommer han med en opfordring til lastbilchauffører

Foto: TV 2 ØSTJYLLAND
Af Marcus Parsberg Overbye
Udgivet
I samarbejde med TV2 Østjylland

Is fra en lastbil splintrede Jørgen Mikkelsens bils forrude, da han kørte på motorvejen.

Turen hjem fra arbejdet i Aarhus tog fredag en uventet drejning for Jørgen Mikkelsen.

På motorvej E45 midt i vejarbejdet nær afkørslen til Horsens Syd fik han pludselig øje på noget fra oven.

- Så siger det alvorligt bang, siger Jørgen Mikkelsen til TV2 Østjylland her nogle dage derpå.

Det var to store stykker is, der pludselig fløj af taget på en lastbil, der kørte parallelt med ham i højre spor. Jørgen Mikkelsen kørte selv i overhalingsbanen.

- Jeg nåede at tænke tusinde tanker. Jeg var jo i choktilstand, siger han.

Det er chaufføren, som har det endelige ansvar for, at der ikke er is på traileren, når de kører afsted

Morten Lindbo, pressechef, Danske Vognmænd

Glasskår i munden

Hans forrude splintrede i mange tusinde stykker, hvoraf mange af splinterne havnede i fører- og passagersædet.

- Jeg fik glasskår i munden. Ruden splintrer jo i rigtig mange stumper, og det var ud over det hele, siger Jørgen Mikkelsen.

Glasskår fra bilruden lå rundt ved fører- og passagersæde. Foto: Privatfoto Foto: TV 2 ØSTJYLLAND

Han drejede ud i nødsporet, hvor han fik samlet sine tanker. Ingen andre holdt ind.

Det eneste, der nu fyldte for Jørgen Mikkelsen, var, at han skulle væk fra vejarbejdets snævre kørebaner, og han fik derfor trillet bilen op på en parkeringsplads ved én af motorvejens afkørsler.

Jeg frygter, at det kunne have resulteret i et harmonikasammenstød

Jørgen Mikkelsen, Løsning

Gik til tasterne

Da nerverne fra fredagens hændelse havde lagt sig om lørdagen, gik Jørgen Mikkelsen til tasterne på det sociale medie LinkedIn, hvor han beskriver forløbet på E45.

- Jeg ville lave et pænt opråb, hvor jeg ikke klandrer nogen eller hænger nogen ud, for at gøre opmærksom på området, forklarer Jørgen Mikkelsen.

Han nåede ikke at bemærke nogen detaljer fra lastbilen, hvorfra isen kom flyvende, og opslaget er derfor henvendt generelt til vognmændene på de danske veje.

Jørgen Mikkelsens bil var noget medtaget oven på ulykken. Foto: Privatfoto Foto: TV 2 ØSTJYLLAND

Opråbet har fået i underkanten af 3000 reaktioner og hundredvis af kommentarer fra nær og fjern af folk, som overvejende udviser sympati for Jørgen Mikkelsen, der håber, at opfordringen kan være med til at gøre en forskel.

- Det vil være fedt, hvis der kom fokus på det. Også for den stakkels chauffør, der ikke fik fjernet isen, inden han tog afsted, siger Jørgen Mikkelsen.

Kunne du have gjort noget anderledes, når du nu nåede at registrere, at der kom is flyvende?

- Jeg ved jo ikke, hvad der ville ske, hvis jeg havde klodset bremserne i. Det er svært at vide. Jeg frygter, at det kunne have resulteret i et harmonikasammenstød, siger Jørgen Mikkelsen.

Chauffører på glat is

Selvom der findes mange løsninger til at fjerne isen, er det ikke altid ligetil for chaufførerne, som skal bringe varer fra det ene sted til det andet.

Sådan lyder det fra Morten Lindbo, der er pressechef i brancheorganisationen Danske Vognmænd.

- Det er chaufføren, som har det endelige ansvar for, at der ikke er is på traileren, når de kører afsted, siger han.

- Når det er sagt, så er der forskel på, om chaufføren er hjemme hos vognmanden eller ude, når personen henter sit gods. For der er ikke snebroer over det hele, siger Morten Lindbo.

Hvad er en snebro?

  • En snebro er en platform, hvorfra det er muligt at skrabe is og sne fra taget et stort køretøj uden risiko fra at glide eller falde ned fra højde.

  • Der er i dag 43 snebroer rundt om i Danmark. Syv af dem er til at finde i Østjylland.

Kilde: snebroer.dk.

Der findes altså ingen fast procedure for, hvordan man som chauffør eller vognmand skal fjerne isen fra toppen af traileren, lyder det.

Det er dog chaufførens ansvar, at køretøjet er i forsvarlig stand. Det gælder også, hvis der kan falde sne og is ned fra bilen.

Falder der is og sne fra taget af traileren, så det får konsekvenser for andre, vil straffen oftest være en bøde på mellem 1000 og 3000 kroner og en betinget frakendelse af kørekortet, fremgår det af retsinformation.dk.

Jørgen Mikkelsen fortæller til TV2 Østjylland, at han også siden ulykken har været vidne til en lastbil, som tabte is fra taget af sin trailer. Det skete, da han sammen med en Falck-medarbejder mandag skulle køre sin bil på værksted.

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
Chartbeat
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
_clsk tvsyd.dk
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com