Bedre vilkår for lastbilchauffører: Efter seks års forhandlinger er EUs vejpakke endelig i hus
Efter flere års tovtrækkeri er politikerne i EU endelig klar til at indgå en aftale om en vejpakke, som gør op med underbetalte lastbilchauffører.
EU skal om få dage indgå en aftale om den såkaldte vejpakke, der skal gøre op med underbetalte lastbilchauffører og primitive lastbillejre.
Med aftalen, som har været forhandlet siden 2014, bliver der blandt andet strammet op på reglerne for udenlandske lastbilers systematiske cabotagekørsel med en grænse på syv dage og tre kørsler.
Derefter kan cabotagekørsel først ske igen efter en pause på fire dage.
At aftalen stort set er i hus, er afgørende for den danske transportbranche, mener branchedirektør i DI (Dansk Industri) Transport, Michael Svane:
- Det er rigtig vigtigt, vi har fået en aftale. Vi kan ikke holde til ikke at vide, hvad spillereglerne er.
Kørsel i Danmark til danske lønninger
Det kommer i praksis til at betyde, at der skal køres efter dansk lønniveau, når der køres cabotage i Danmark. Og det betyder igen, at den nationale transport får det lettere, da den ikke længere skal konkurrere med cabotagekørsel til rumænske eller bulgarske lønninger.
Det får vidtrækkende konsekvenser for transportbranchen indenfor EU - og ikke mindst for prisen for at transportere varer. Alligevel er Michael Svane tilfreds med den nye vejpakke, der har været undervejs i længe.:
- Det vil blive dyrere at transportere varer, og det vil man også kunne mærke hos forbrugerne. Men enighed om transporten i EU er mere afgørende for os, så der ikke hersker kaotiske tilstande.
Ingen overnatning i førerhus
De nye regler medfører også forbud mod overnatning i førerhuset, når chaufførerne skal holde deres ugentlige 45-timers hvil. Desuden skal de tage tilbage til deres hjemland eller ansættelsesland hver tredje uge.
Minister tror på orden i transportsektoren
Transportminister Benny Engelbrecht, (Soc.dem.) er meget glad for udsigten til ordnede forhold for transport af varer EU.
- Det er en kæmpe dansk sejr, at vi nu kan få bugt med underbetalt arbejdskraft på de danske veje, mener Benny Engelbrecht.
Især ser ministeren frem til, at alle lastbiler i EU i fremtiden skal være udstyret med en avanceret digital takograf.
- Noget af det vigtigste er, at med sådan en takograf vil man - udover at kunne registrere kørehviletid - også kunne bruge til at kontrollere om cabotage-reglerne bliver brudt. Det tror jeg på, bliver et rigtig godt værktøj for myndighederne at kontrollere med.
De endelige og sidste forhandlinger om indgåelse af en aftale om vejpakken foregår i EU Kommissionen i den kommende uge.