Storken Findus flyver lige nu i ørkenen i Afrika - måske skaber den verdenshistorie

Denne trækrute, som ungstorken Findus fra Broderup har fløjet denne vinter, kan vise sig at være sensationel. Data: Movebank Foto: Lasse Lund Hansen, TV SYD
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Den sønderjyske hanstork Findus er en ægte globetrotter og måske på vej til at skabe sensation med knapt 16.000 kilometer i vingerne – søster Simba har aldrig set Afrika.

Der kan som bekendt ofte være stor forskel på søskende. Det gælder åbenbart også hos storke. Hvis hanstorken Findus' træk mod nord i disse dage ender med at gå over Vesteuropa, vil den skabe overskrifter hos storke- og naturentusiaster verden rundt.

Findus og Simba er opvokset i en rede på familien Jacobsens gård i Broderup mellem Aabenraa og den dansk-tyske grænse. De fire storkeunger fløj fra reden i sensommeren 2021. Foto: Christina Jacobsen

- Selvom de er genetisk 'kodede' til at trække sydpå for at overvintre, så gør de det helt tydeligt meget forskelligt, fortæller Lisa Mäkelburg, der er nyt bestyrelsesmedlem hos Storkene.dk

Mens vi venter på, at de første storkepar om meget kort tid lander på rederne i Sønderjylland - og ikke mindst i tv-reden i Smedager - får I lige den opsigtsvækkende historie om hanstorken Findus og hunstorken Simbas trækruter rundt i verden, som Lisa følger med stor opmærksomhed.

Uanset hvad Findus ender med at gøre, så er den en fantastisk stærk og livskraftig stork, der har klaret virkelig meget i sit korte liv

Lisa Mäkelburg, Storkene.dk

Findus og Simba er to af fire livskraftige storkeunger fra 2021-kuldet på familien Jacobsens gård i Broderup kun 10 kilometer fra Smedagerreden. De to søskende fik begge monteret GPS-sendere, inden de lettede første gang fra reden i sommeren 2021.

Findus blev på sit første træk i 2021 såret af en ørn, der angreb den i Tyskland. Heldigvis blev den fundet og plejet, til den kunne klare sig selv igen.
Lisa Mäkelburg har interesseret sig for storke en stor del af sit liv - først i barndomsbyen Randers og som voksen har interessen udfoldet sig i Tyskland, hvor hun har boet i mange år. Nu er hun på vej hjem til Danmark for at slå sig ned med sin tyske mand. Lise er ekspert i at læse opdateringerne på både Movebank og Animal Tracker fra GPS-signalerne samt analysere dem. Foto: Privat

Når Lisa Mäkelburg atter får signal fra Findus' sender, kan der være en lille verdenssensation i vente.

- Det er meget bemærkelsesværdigt, at Findus denne vinter har fløjet i en cirkel. Den startede vintertrækket i Nordtyskland og fløj så mod Østeuropa og over Istanbul, hvor den kom over Sinaihalvøen til Egypten. Den har så opholdt sig hele vinteren i det sydlige Sudan. Men for to uger siden satte den kursen mod nordvest gennem Chad, fløj gennem hele Niger, og de seneste signaler fra den er fra Algeriet. Og det ud som om, at den sætter kurs mod Marokko, og flyver dén vej til Europa. Hvis den gør det, vil det være en kæmpesensation i storkeverdenen, siger Lisa og fortsætter:

- Hvis den gør det, så er Findus sandsynligvis den første og eneste stork nogensinde, som først er trukket mod øst – den lange tur til Afrika – for derefter at flyve vestruten over Spanien hjem, fortæller en begejstret og også meget spændt Lisa Mäkelburg.

Normalt flyver storke den samme tur hjem, som de har taget ud på vintertrækket. Det vil sige, at hvis Findus havde opført sig, som storke normalt gør, så ville den tage turen hjem over den arabiske halvø, Tyrkiet og Østeuropa - ikke via Marokko og Spanien som det ser ud til nu.

Simbas rejserute i Europa - hunstorken fra Broderup har aldrig været i Afrika Foto: Lasse Lund Hansen, TV SYD

Første år vesttrækker som søster Simba

Forrige vinter - den første for Findus - fløj storkehannen den korte tur mod vest som søster Simba. Det vil sige, at den overvintrede i Spanien. Sidste sommer trak Findus igen mod nord, hvor den kortvarigt opholdt sig i Danmark, for så at flyve til Nordtyskland, hvor den tilbragte sommeren.

Hunstorken Simba er modsat sin bror en stabil vesttrækker. Det vil sige, den har opholdt sig i Spanien hver vinter på lossepladser omkring Madrid. Senere på vinteren er den begge gange fløjet til et område ved Toledo sydvest for Madrid. Den har ifølge Lisa Mäkelburg aldrig været i Afrika. 

Må vente i uvished lidt endnu 

Om nogle dage - hvis Findus klarer skærene gennem ørkenen - ved vi, hvor den er på vej hen. Så Lisa følger de daglige opdateringer med stor opmærksomhed.

- Det er virkelig nervepirrende at vente på de næste opdateringer fra GPS'en, om Findus rent faktisk flyver i ring. Om den overlever i ørkenen? Vender den om for at flyve som 'normale storke' - eller hvad? Men uanset hvad så synes jeg, at Findus er en fantastisk stærk og livskraftig stork, der har klaret virkelig meget i sit ret så korte liv. 

Tema

Storkene 2023

Denne trækrute, som ungstorken Findus fra Broderup har fløjet denne vinter, kan vise sig at være sensationel. Her ses ruten i sin helhed. Foto: Lasse Lund Hansen, TV SYD

Parti på Fanø jubler ikke over mange færgeafgange - Overvejer nu turistskat

Lasse Harder Schousboe klapper bestemt ikke i hænderne over rekordmange færgeafgange. Han frygter for at turisterne ødelægger naturen på vadehavsøen. Foto: Jeppe Frost Kyvsgaard
Udgivet

Flere færgeafgange vil øge trykket på den unikke natur på vadehavsøen og fremmer ikke bosætningen, siger Enhedslistens mand i Fanø byråd.

- Vi skyder os selv i foden, hvis vi bliver ved med at få flere turister til Fanø.

Ordene kommer fra Enhedslistens byrådsmedlem Lasse Harder Schousboe.

Så mens mange andre - politikere, erhvervsfolk og borgere - på Fanø klappede i hænderne over Molslinjens udmelding om rekordmange færgeafgange til næste år, så klappede han og partiet bestemt ikke med.

- Erhvervslivet på Fanø vil gerne have flere turister. Vi anerkender, at Fanø lever af turismen, men hvis vi skal bevare den skønne og unikke natur, så er der også en grænse for, hvor mange mennesker, der kan besøge øen. Mange besøgende peger på roen, som de kan finde på Fanø. Det varer bare ikke ved, hvis Molslinjen øger antallet af afgange år efter år, siger Lasse Harder Schousboe.

Fanø-færgen sejler Foto: Finn Grahndin, TV SYD

Turistskat

Nu peger han på en turistskat som en mulighed for at regulere antallet af turister. Sidste år var antallet af overnatninger på Fanø 868.681 ifølge VisitDenmark. I det første halvår i år lyder tallet på 480.295. Dertil kommer de mange éndags-turister.

- Jeg har lige været i Østrig og skulle betale 5 euro for en overnatning på et hotel. Så det kan lade sig gøre indenfor EU, siger Lasse Harder Schousboe.

Andre steder i verden indfører politikere skatter eller andre regler for at styre turiststrømmen. Også i Danmark er der forslag om det. Flere partier i den københavnske borgerrepræsentation vil indføre en turistskat i hovedstaden. 

Tidligere har erhvervsminister Morten Bødskov (S) afvist forslaget. Men nu har partierne SF, Alternativet og Enhedslisten sendt fire modeller for en potentiel turistskat til Erhvervsministeriet og bedt ministeren forholde sig til dem. 

- Jeg ved selvfølgelig godt, at der skal en lovændring til, hvis det skal indføres. Nu afventer vi med spænding, hvad der sker i sagen om København, siger Lasse Harder Schousboe.

Færgeafgange 2025

Fanø Kommune og Molslinjen er blevet enige om et udspil, som både betyder rekordmange afgange og billetpriser, der forbliver på et historisk lavt niveau

Aldrig har færgerne sejlet så ofte imellem Fanø og Esbjerg, som de kommer til i 2025. Her vil overfarten for første gang nogensinde runde 35.000 afgange, hvilket svarer til næsten 100 afgange i døgnet i gennemsnit.

Samtidig kan de rejsende glæde sig over, at priserne forbliver på samme niveau som i 2024, hvor man med prisfald på over 40 pct. på årskort og personbilsaftaler samt gratis sejlads for alle børn og unge mellem 0 og 17 år året rundt, sikrede historisk lave færgepriser for øens borgere.

Kilde: Fanø Kommune

Christian Lorenzen, byrådsmedlem for de konservative på Fanø, undrer sig over Enhedslistens manglende begejstring for flere færgeafgange .....

Ikke farbar vej

Afventer. Det gør også byrådsmedlem Christian Lorenzen, de konservative.

- Jeg tror vi bare skal slå fast, at en kommune ikke kan udskrive skatter. Og altså heller ikke en turistskat. Så den vej er ikke farbar nu. Vi kan ikke bruge “fugle på taget” til noget, hvor vi står lige nu, siger han.

Det konservative byrådsmedlem har dog respekt for, at Enhedslisten ønsker en debat om det øgede tryk, som turisterne udgør. En debat, som allerede løbende finder sted, men han er klar til at gøre den mere formel og afklaret.

- Vi har jo under corona-krisen oplevet en situation, hvor der kom så mange turister, at det var over bristepunktet. Der skal vi ikke hen igen, siger han.

For mange biler

Lasse Harder Schousboe erkender, at det private selskab kapitalfonden Molslinjen spiller en afgørende rolle.

- De ser jo en god forretning i at kunne transportere flere folk på færgerne, men vi som kommune bliver nødt til at diskutere, hvor mange turister, vi på Fanø har lyst til at have. Og den holdning skal så indgå i dialogen med Molslinjen.

- Men er mange afgange ikke et gode for Fanø-borgerne?

- Vi ønsker flere afgange i ydertiderne, hvor fastboende ikke kan komme til øen, hvis de for eksempel har et arbejde, hvor de arbejder til sent. Men flere vil forstørre det miljømæssige fodaftryk, når der både kommer flere færgeafgange og dermed også en potentiel risiko for flere biler på øen. Dem er der i forvejen mere end rigeligt af, siger Lasse Harder Schousboe.

Urimelig tone

At Enhedslisten ikke klapper i hænderne over de mange flere og billige afgange forstår Christian Lorenzen ikke. Og han mener, at tonen overfor rederiet Molslinjen er urimelig.

- De er jo netop med til at gøre det nemmere for os øboere at passe et arbejde udenfor "normale" tidspunkter. Jeg tager ofte til København sent om aftenen, og jeg har da flere gange været eneste passager på færgen . Det kan kun lade sig gøre, hvis vi har afgange, der har høj belægning. Skulle de kun tænke på penge, ville de jo ikke have de afgange med tynd belægning, siger han.

750 pendler dagligt fra Fanø. Cirka 300 pendler dagligt til Fanø.

- Så en historisk billig færgedrift med en høj regularitet er da ubetinget et gode, ikke mindst også i et bosætningsperspektiv, mener han.

Hun bor til leje og kæmper for retten til at lade sin bil op derhjemme

Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Udgivet

I 2021 købte Heidi Nielsen og hendes mand en hybridbil og installerede en ladestander på gavlen af deres almenbolig i Fredericia. Det ville boligselskabet ikke være med til, og nu ender sagen i Højesteret.

I denne tid kører Heidi og Jack Nielsens hybridbil udelukkende på benzin. Men det er bestemt ikke med ægteparrets gode vilje.

For det var netop af hensyn til klimaet, at de købte hybridmodellen i 2021.

- Med de klimaforandringer vi har, ville jeg gerne bidrage til miljøet, fortæller Heidi Nielsen.

I forbindelse med bilkøbet fik ægteparret også monteret en ladestander på gavlen af deres enderækkehus - en almenbolig, hvor de bor til leje.

- Men så fortalte viceværten, at vi ikke måtte hænge ladestanderen op uden at have søgt hos boligkontoret. Så søgte jeg om det og fik afslag, fortæller Heidi Nielsen.

Vil kæmpe kampen

Siden da har sagen først været for Beboerklagenævnet i Fredericia, hvor parret fik medhold. Det fik de dog hverken ved Retten i Kolding eller i Vestre Landsret, hvor man var på Boligselskabets side.

Hos begge retsinstanser var dommernes vurdering nemlig, at en boks til opladning af elbil ikke kunne anses som en sædvanlig installation i almenlejelovens forstand.

Men det argument vil Heidi Nielsen ikke acceptere. Heller ikke argumentet om, at ægteparret da bare kan lade bilen op ved Føtex.

Jeg vil kæmpe kampen, for der er mange almene boliger i Danmark

Heidi Nielsen, bor i almenbolig

- Jeg vil kæmpe kampen, for der er mange almene boliger i Danmark. Skal vi være afskåret fra at have en elbil på lige fod med andre?, lyder det fra Heidi Nielsen.

Derfor har hun sammen med sin mand søgt Procesbevillingsnævnet om tilladelse til at føre sagen for Højesteret. Den tilladelse fik de torsdag, fordi sagen er af principiel karakter.

Principiel sag

Indtil Højesteret har taget stilling til sagen, har ægteparret dog set sig nødsaget til at køre på benzin.

- Det er træls, for jeg kunne jo køre på arbejde på en ladning. Men i sommer fik vi en advarsel af boligselskabet om, at vi ville blive opsagt, hvis vi ikke pillede ladestanderen ned, fortæller Heidi Nielsen, der er glad for at bo, hvor hun bor.

Derfor håber bilejerne også på at få medvind i Højesteret, så de igen kan rulle afsted på grøn energi fra egen ladestander.

- Vi tænker på fremtiden for vores børn og børnebørn. Vi generer ingen, og der er aldrig nogen her i gården, der har manglet strøm, lyder det fra Heidi Nielsen.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com