Revyshow skifter hænder

Udgivet

Efter seks år i front for Sønderborg Sommer Revy overdrager frontfigurerne nøglerne til yngre kræfter.

Når sommerrevyen i Sønderborg åbner for sæsonen i 2025 bliver det med en nye ledelse i front.

Ægteparret Jeanne Boel og Klaus Kristensen har efter seks år i spidsen for revyshowet valgt at give stafetten videre.

- Da vi overtog revyen, var vi henholdsvis 60 og 65 år gamle, så vi var udmærket godt klar over, at revyen skulle videre på et tidspunkt, siger Jeanne Boel.

Det bliver ægteparret Jeff Ace Schjerlund og Kim Ace Schjerlund, der overtager tøjlerne. 36-årige Jeff Ace Schjerlund har de seneste tre sæsoner arbejdet på revyshowet, både som skuespiller og koreograf.

- På et tidspunkt sagde Jeff så uforsigtigt, at vi gerne måtte ringe, hvis revyen skulle videre. Så spurgte jeg Claus, om det ikke var nu, vi skulle lave et skifte, lyder det fra Jeanne Boel.

Ægteparret Jeff Ace Schjerlund og Kim Ace Schjerlund overtager Sønderborg Sommer Revyshow fra sæson 2025.

Selvom aftalen mellem de to generationer er faldet på plads på bare et par uger, så var det en overraskelse, da Jeff Ace Schjerlund fik buddet.

- Og det kom pludseligt og overraskende, men jeg kiggede min mand i øjnene, og sagde, skal vi ikke bare gøre det. Nogle gange er der bare noget, man ikke kan sige nej til, siger Jeff Ace Schjerlund.

- Første gang jeg spillede med i Sønderborg Sommer Revyshow blev jeg simpelthen forelsket i byen, og vi alle tre glæder os rigtigt meget til at lære Sønderborg endnu bedre at kende, siger Jeff Ace Schjerlund, der i dag bor i København, men parret har været ude at se på et hus i Als.

I den nye konstellation bliver Jeff Ace Schjerlund revydirektør og Kim Ace Schjerlund bliver instruktør og koreograf i revyen. Med sig har de erhvervsmanden og scenekunstelskeren Søren Scheibye.

Jess og Kim Ace Schjerlund er erfarende herrer inden for scenekunsten og har blandt andet haft roller i musicals som Tarzan, Dirty Dancing og Mamma Mia. Forrige år iscenesatte de, sammen med Silas Holst, koncerten The Boyband Tour, som turnerede i landet. En erfaring, de nu vil sprede i landsdelen med flere kulturelle arrangementer.

- Vores revy skal findes året rundt. Vi skal lave store forårskoncerter i Sønderborg, vi er i gang med en revy-lunch med et madkoncept, og så er vi også med til Ringriderfestens Damefrokost.

Allerede til november i år er parret klar med det årlige juleshow, med et hold, der består at blandt andre Bodil Jørgensen, Leif Maibom, Amalie Dollerup og Vicki Berlin.

Historien om Sønderborg Sommer Revy:

Fundamentet til Sønderborg Sommer Revy blev lagt i sommeren 1982, da en flok revyamatører, ført af Johnna og Leif Maibom startede en årlig revy, der voksede til den tredjestørste i landet og ramte i 2017 publikumsrekorden med knap 26.000 tilskuere på en sæson.

I 2017 underskrev Jeanne Boel og Klaus Kristensen en købsaftale på revyen, med en løbende overtagelse frem mod 2021, hvor ægteparret overtog den fulde styring af revyen.

For den afgående revydirektør er der ingen tvivl om, at de nye kræfter passer ind i det generationsskifte, som begyndte i 2017.

Den afgående revydirektør Jeanne Boel giver stafetten videre til 36-årige Jeff Ace Schjerlund den 1. oktober.

- Jeg synes, vi efterlade en revy, der har lidt mere show. Mere nutidig musikalsk indhold, hvor der er lagt vægt på song and dance, og det går rigtig godt sammen med det nye hold. Jeg er meget fortrysningsfuldt på revyens vegne, siger Jeanne Boel, der siger farvel efter de kommende tre ugers forstilling og overdrager revyen officielt den 1. oktober.

Fire mænd bruger år på at få gammelt lokomotiv og vogne på skinner

Udgivet

Det kommer til at tage flere år for medlemmerne af Veteranbanen Haderslev - Vojens at få genopbygget lokomotiv og vogne.

Det giver et lille sug i maven, og der kommer samtidig et smil på læben hos Bjarne Seerup, når dieselmotoren med de 440 hestekræfter sætter i gang.

- Ja, den går rigtig godt, siger han tilfreds.

Vil have deres eget

Det gamle Litra MH 304 lokomotiv fra 1962 har de seneste måneder været parkeret på nogle spor tæt ved banegården i Vojens, hvor det er planen, at det skal igennem en større renovering.

- Planen er, at vi vil have vores eget lokomotiv og vores egne togvogne, der kan køre på strækningen mellem Haderslev og Vojens, fortæller Thomas Øjgaard, der er formand for veteranbanen.

Det gamle lokomotiv er godt slidt, men det er stadig muligt at skaffe reservedele.

Men det er et projekt, der kræver masser af arbejde og masser af tålmodighed. For lige nu er de kun fire medlemmer på projektet, og det er tidskrævende arbejde at sætte det nedslidte og ødelagte materiel i stand.

- Vi tør ikke rigtig at sige noget, men der kommer i hvert fald til at gå fem år, før det kører, siger Thomas Øjgaard forsigtigt.

Siden barndommen

Både formand Thomas Øjgaard og næstformand Bjarne Seerup er født og opvokset tæt på banegården i Vojens. Derfor har lokomotiver og tog altid været tæt på, og i dag er det blevet en altoverskyggende interesse, der tager alt fritid.

- Jeg har altid boet 400 meter fra stationen og lige siden, jeg var helt lille, har jeg interesseret mig for lokomotiver og tog, fortæller Thomas Øjgaard.

Litra MH-304 blev bygget i Aarhus i 1962.

Ingen til at køre damplokomotiv

Veteranbanen har i mange år lånt lokomotiv og vogne hos andre klubber i Danmark, når de har kørt på strækningen mellem Haderslev og Vojens.

Især et gammelt damplokomotiv fra klubben i Lunderskov har været populært. Men de har ikke længere mandskab til at køre med det.

Derfor har de unge fra den nye generation hos Veteranbanen Haderslev - Vojens besluttet, at der skal ske noget nyt.

Selvom det er tidskrævende og koster en del penge.

- For mig er det mere end en hobby. Det er en livsstil. Jeg har også købt mit eget lokomotiv, som jeg håber, snart bliver godkendt til kørsel, siger næstformand Bjarne Seerup.

Lokomotivet står parkeret tæt ved banegården i Vojens. Foto: Ole Møller, TV SYD

Ukendt tidshorisont

Hvornår det gamle diesellokomotiv bliver klar, er lige nu svært at sige. Det kan godt køre, men der skal også de rigtige tilladelser til, før det må køre med passagervogne.

Veteranbanen Haderslev- Vojens forventer dog ikke, at der bliver problemer med få en tilladelse, for der kører ikke længere persontog på strækningen.

Det har det ikke gjort siden 1978.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendig cookies

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelcookies

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn

Markedsføringcookies

Navn Udbyder
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube

Præferencercookies

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Brugeroplevelsecookies

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com