Elfærge var afspærret - myndigheder arbejder nu på stedet

Elfærgen 'Ellen' har sejlet mellem Als og Ærø siden 15. august 2019. Da den blev søsat, var den verdens kraftigste elfærge med en rækkevidde på 40 kilometer. Derfor var der også stor international opmærksomhed om færgen, der af BBC blev kaldt en Tesla på havet. Foto: Wikimedia Commons / Erik Christensen
Udgivet / Opdateret
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Ifølge direktøren for færgeselskabet er det ærgerligt med en brand på elfærgen 'Ellen', der har nydt stor international bevågenhed.

Opdatering klokken 11.33 den 13. juli 2023: Myndighederne og batterileverandøren er nu kommet ombord og arbejder på at finde årsagen til røgudviklingen. TV SYD arbejder på en opfølgning.

Tirsdag opstod der en brand i batterirummet på elfærgen 'Ellen', der sejler mellem Als og Ærø - umiddelbart efter færgen var sejlet fra Ærø. 

Elfærgen var ved sin jomfrutur i 2019 verdens kraftigste og største 100 procent eldrevne færge og er af britiske BBC blevet kaldt en "Tesla på havet".

Lige nu samarbejder Beredskabsstyrelsen, Søfartsstyrelsen, rederiet Ærøfærgerne og batterileverandøren om at finde årsagen til branden på elfærgen - ikke mindst for at finde ud af om det overhovedet er sikkert at sejle med færgen.

Det er selvfølgelig ærgerligt, når vi får sådan et uheld, for Ellen var firstmover

Keld Markmann Møller, direktør, Ærøfærgerne

Myndighederne er samlet i Søby på Ærø, men fordi Ellen af Beredskabsstyrelsen er erklæret fareområde, må ingen gå om bord på færgen endnu.

Beredskabsstyrelsen tager prøver af luften i batterirummet for at se, om den er giftig. Første prøve har ikke vist tegn på gift, og snart skal anden prøve tages.

Derefter vil batterirummet være åbent for nærmere undersøgelser. 

-  Vi ved, at der har været en overophedning eller en brand på tre ud af 20 batteristrenge. Branden blev slukket af det automatiske skumslukningssystem, siger Keld Markmann Møller, direktør for Ærøfærgerne.

Søfartsstyrelsen vil også gerne vide, hvad der er sket, for det er nyt område

Keld Markmann Møller, direktør, Ærøfærgerne

- Ellen var firstmover

Ellens jomfrutur blev sejlet i august 2019 - fire år efter projektet blev søsat.

I alt har Ellen kostet 224 millioner kroner at udvikle og bygge, hvoraf Ærø Kommune har betalt 105 millioner kroner. Resten er EU-midler og en mindre bevilling fra den schweiziske stat.

Det har af gode grunde været et projekt, der har fået international bevågenhed, og derfor ærgrer det også Keld Markmann Møller med branden.

- Det er selvfølgelig ærgerligt, når vi får sådan et uheld, for Ellen var firstmover. Vi skal lære af det her, så vi kan sikre os, at det ikke sker på de næste færger, vi bygger. Søfartsstyrelsen vil også gerne vide, hvad der er sket, for det er nyt område, siger direktøren.

Elfærgen 'Ellen'

Længde: 59,40 meter
Bredde:  13,40 meter
Kapacitet, bildæk:  31 personbiler eller 4 lastbiler + 8 personbiler
Kapacitet, salondæk: 196 personer (sommer) - 147 personer (vinter)
Hastighed:  14 knob (26 km/t)
Overfartstid:  60 minutter
Motorkraft:  1500 KW
Hovedmaskiner: 2 stk. elmotorer af 750KW
Batterierne er af lithium-ion Graphite/NMC og vejer cirka 56 ton
Værft: Søby Værft

Indsat: 15. august 2019

Kilde: E-ferry-projektet

Merudgiften til at bygge den eldrevne færge fremfor en konventionel dieselfærge forventes at være tjent hjem inden for otte år.

Elfærgen kan sejle op til 22 sømil (40 km, red.) på én opladning. Det er syv gange længere end hidtil muligt for en elfærge.

Hvad nu?

Det store spørgsmål er nu, om Ellen kan blive repareret hurtigt eller må tages ud af sejlplanen i længere tid.

I princippet mener Keld Markmann Møller godt, at Ellen kan sejle videre med de 17 ud af 20 batteristrenge. Men det vil kræve, at Ellen sejler en tur mindre om dagen og bruger længere tid på at blive ladet op.

Næste spørgsmål er så, om det overhovedet er sikkert at sejle med en færge, hvis batterier kan bryde i brand.

Men Keld Markmann Møller forsikrer om, at alle sikkerhedsprocedurer og -anlæg er i orden.

Der findes to typer skumslukningssystemer i batterirummet foruden et sprinkleranlæg, som er sidste udvej.

Derudover findes der både et skumslukningssystem og en vandkanon på øverste dæk, som kan blive kølet ned ved en eventuel brand.

Finansiering

Udviklingen af elfærgen er finansieret under Europa Kommissionens ‘Horizon 2020’ i samarbejde med Ærø Kommune.

Der er bevilliget 113 millioner kroner fra den Europæiske Kommission under Horizon 2020, mens Ærø Kommune selv stiller med 105 millioner kroner til færgen og opgradering af havneanlæg i Søby samt anden infrastruktur i land.

Desuden har den schweiziske stat bevilget 6 millioner kroner.

Kommunens udgifter til projektet vil være omtrent ligeligt fordelt mellem elfærgen og nye anlæg i land.

Kilde: E-ferry-projektet

Aflyst resten af ugen

Ærøfærgernes direktør, Keld Markmann Møller, oplyser til TV SYD, at færgen er aflyst resten af ugen.

Først var meldingen, at færgen ville sejle igen torsdag, men nu er meldingen altså, at sejladsen først bliver genoptaget mandag.

Passagerer, der skulle have sejlet fra Als til Ærø, har enten fået refunderet deres billet eller er blevet ombooket til at sejle til Fyn og derefter videre til Ærø.

Mellem Esbjerg og Fanø sejler også elfærgen Grotte.

Grænsepolitiet tiltrak sig opmærksomhed med hundeshow og 'ransagninger'

Ti havgrynsposer for en pose slik. Det var belønningen til 7-årige Sigurd Helgason efter en ransagning af en politibil. Foto: Helle Eriksen, TV SYD
Udgivet

Lørdag var der åbent hus hos Grænsepolitiet i Padborg. 600 besøgende lagde vejen forbi til blandt andet hundeshow med narkohunde og 'ransagninger' af biler.

Lørdag viste Grænsepolitiet i Padborg mandskab og materiel frem for alle interesserede.

Foto: Helle Eriksen, TV SYD

Her var hundeshow med blandt andet narkohunde, politibiler. Børnene kunne også 'ransage' biler og lede efter havregrynsposer. Ti poser udløste vingummi som belønning. Der var også både og motorcykler.

600 besøgende havde fundet vej til rundvisningen ved grænsen.

Familien Smith Hein fra Aabenraa havde fundet vej til rundvisningen, hvor hundeshow og ransagninger var populære. Foto: Helle Eriksen, TV SYD

Familien Smith Hein havde taget turen fra Aabenraa til Padborg. Til stor glæde for 7-årige Alva, 8-årige Uma samt treårige Eske. Og her var politihundene og ransagningerne særligt populære.

Udstyr, uniformer og hunde blev vist frem, da Grænsepolitiet holdt åbent hus lørdag. Foto: Helle Eriksen, TV SYD

- Vi har set hunde og fået slikposer, fortæller Alva.

Grænsepolitiet havde åbnet dørene for borgerne, for at give et mere nuanceret billedet af arbejdet hos politiet.

Jesper Hansen er fungerende politiinspektør. Han vil gerne vise at de laver andet end at tjekke pas i grænsekontrollen. Foto: Helle Eriksen, TV SYD

- Mange tror, at vi kun tjekker pas i grænsekontrollen, men vi vil gerne vise, at vi arbejder med en masse andet spændende, fortæller Jesper Hansen, der er fungerende politiinspektør ved Syd- og Sønderjyllands Politi, og fortsætter.

- Og så vil vi også gerne være synlige for folk, der måske vil søge ind til os. Det er derfor vi laver sådan en dag.

  

64-årig brandmand død efter færdselsulykke i Højer

Brandbil væltet på dige ved Højer. Foto: LocalEyes
Af Ritzau og TV2.dk
Udgivet

En brandmand er omkommet, efter at en brandbil væltede ned af en skråning og landede på taget i Højer lørdag.

En 64-årig mand er afgået ved døden, efter at han blev fastklemt under en brandbil ved Højer Dige.

Det oplyser vagtchef hos Syd- og Sønderjyllands Politi Sune Loklindt lørdag aften.

De pårørende er underrettet.

Politiet fik anmeldelsen klokken 16.48.

Den 64-årige mand var alene i brandbilen, da den væltede ned ad en skråning og landede på taget.

- Da vi kommer derud, er han i kritisk tilstand, og kort tid efter afgår han ved døden på stedet, siger Sune Loklindt.

Han tilføjer, at den afdøde var på vej ud for at slukke en mindre markbrand, da ulykken fandt sted.

Hændelsen skete i Højer, som ligger 12 kilometer vest for Tønder.

- Vi har en bilinspektør, som undersøger stedet. Så skal køretøjet bringes ind til undersøgelser, lyder det fra Sune Loklindt.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com