Batteriekspert kommer med to bud på, hvad der skete på elfærge
Først lød meldingen fra politiet, at der opstod brand på elfærgen 'Ellen'. Men det tyder ifølge en ekspert mere på, at batterierne var overophedede.
Opdatering: Siden artiklens udgivelse har Ærøfærgernes direktør, Keld Markmann Møller, oplyst til TV SYD, at der var tale om en brand i batterirummet. Reparationen er simpel, men der er leveringstid på nye batterier. Færgen kommer tidligst til at sejle igen 24. juli. Rederiet vil muligvis sætte færgen Skjoldnæs, der også sejler mellem Als og Fyn, til at sejle afgange til Ærø.
Der er to mulige årsager til, at der tirsdag opstod en overophedning eller en brand i et af batterirummene på elfærgen 'Ellen', der sejler mellem Als og Ærø.
Den ene er mere sandsynlig end den anden.
Det vurderer Poul Norby, der er professor i energilagring ved DTU, og formand for Dansk Batteriselskab.
Han understreger, at han ikke kender sagen udover det, han har kunnet læse sig til i medierne. Han har dog indgående kendskab til den type batterier, der sidder i elfærgen.
Rederiet Ærøfærgerne kan endnu ikke sige, hvad der er sket, men batterileverandøren arbejder lige nu på at finde årsagen.
Poul Norby hæfter sig især ved, at situationen kunne løses udelukkende ved det automatiske skumslukningssytem, og så Beredskabsstyrelsens resultater af luftprøver på skibet.
Det tyder nemlig mere på en overophedning omkring batterierne, end at selve batterierne er brudt i brand, som første melding fra politiet ellers lød på.
I princippet skulle det ikke kunne lade sig gøre, at batteriet futter af
Poul Norby, professor i energilagring, DTU, og formand for Dansk Batteriselskab
En produktionsfejl eller fysisk skade
Hvis der har været tale om en brand, så har det ifølge Poul Norby sandsynligvis været en produktionsfejl på batterierne eller en fysisk skade. Det er det mindst sandsynlige.
- I princippet skulle det ikke kunne lade sig gøre, at batteriet futter af, medmindre der er en produktionsfejl i batteriet. Kvalitetskontrollen af batterier er efterhånden så gode, at det ikke burde kunne ske, siger han.
Torsdag oplyste direktøren for Ærøfærgerne, at Beredskabsstyrelsen havde taget luftprøver i batterirummene, som ikke viste tegn på giftige gasser.
Det tyder ifølge Poul Norby på, at der ikke har været brand i batterierne.
Hvis det var batterierne i sig selv, der var gået i brand, så havde branden sandsynligvis været mere ude af kontrol, fordi kemien i batterierne gør, at branden nærer sig selv.
Fakta om elfærgen 'Ellen'
Længde: 59,40 meter
Bredde: 13,40 meter
Kapacitet, bildæk: 31 personbiler eller 4 lastbiler + 8 personbiler
Kapacitet, salondæk: 196 personer (sommer) - 147 personer (vinter)
Hastighed: 14 knob (26 km/t)
Overfartstid: 60 minutter
Motorkraft: 1500 KW
Hovedmaskiner: 2 stk. elmotorer af 750KW
Batterierne er af lithium-ion Graphite/NMC og vejer cirka 56 ton
Rækkevidde: Op til 22 sømil (40 km.) på én opladning - syv gange længere end hidtil muligt for en elfærge.
Værft: Søby Værft
Indsat: 15. august 2019
Fejl i styresystem og ledninger
Det mest sandsynlige er, at der har været en fejl i batteristyresystemet eller de ledninger, der løber uden for batterierne.
- Systemet styrer strømmen ved opladning og brug, kontrollerer at temperaturen af batterierne ikke stiger for meget og sørger for, at battericellerne er i balance, siger han.
Det automatiske skumslukningssystem blev aktiveret, og det fortæller Poul Norby, at alt virkede, som det skulle.
Er det her udtryk for, at man har presset batteripakken til det yderste for at kunne lancere verdens kraftigste elfærge?
- Nej det tror jeg ikke. Skibet har sejlet glimrende, så systemet fungerer. De lader selvfølgelig hurtigt, når de er i land, men de kører ikke på maksimal ydeevne af batteriet, for det er der, batteriet bliver presset mest.
Finansiering
Udviklingen af elfærgen er finansieret under Europa Kommissionens ‘Horizon 2020’ i samarbejde med Ærø Kommune.
'Ellen' har kostet 224 millioner kroner at udvikle og bygge, hvoraf Ærø Kommune har betalt 105 millioner kroner til færgen og opgradering af havneanlæg i Søby samt anden infrastruktur i land. 113 millioner kroner kommer fra EU. Desuden har den schweiziske stat bevilget 6 millioner kroner.
Kommunens udgifter til projektet vil være omtrent ligeligt fordelt mellem elfærgen og nye anlæg i land.
Vil sejle efter nødplan
TV SYD har talt med direktør for Ærøfærgerne, Keld Markmann Møller.
Han oplyser, at batterileverandøren Leclanché lige nu arbejder på færgen for at finde årsagen.
Firmaet vil lave en rapport, og hvis den viser, at det er sikkert at genoptage sejladsen, vil Ærøfærgerne anmode Søfartsstyrelsen om lov til at sejle efter en nødsejlplan fra på mandag.
Den indebærer, at der sejles med de resterende batterier, og det vil betyde, at der sejles en tur mindre om dagen, og at der bruges længere tid på at oplade færgen.