Play

Behandling af kronisk syge rykker fra sygehus til egen læge

Patienter med KOL og diabetes 2 skal fremover til deres egen læge i stedet for at blive behandlet på sygehusene. Foto: Scanpix
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Udflytningen af behandling er en fordel for patienterne, mener regionsrådsformand Stephanie Lose (V).

I stedet for en lang tur til tjek og behandling på sygehuset kan patienter med diabetes 2 og lungesygdommen kol fremover korte turen af og blive tilset hos deres egen læge.

Det skriver Jyllands-Posten. Udflytningen af behandling og kontrol for 150 millioner kroner er en udmøntning af den seneste overenskomst mellem Praktiserende Lægers Organisation (PLO) og Danske Regioner.

Mange patienter med kol og diabetes 2 kender jo deres egen læge i forvejen, fordi de ofte også har andre lidelser.

Stephanie Lose (V), formand for Region Syddanmark og Danske Regioner

Det er "et rigtigt godt skridt for patienterne", siger Region Syddanmarks formand, Stephanie Lose (V), som også er nybagt formand for Danske Regioner.

- Mange patienter med kol og diabetes 2 kender jo deres egen læge i forvejen, fordi de ofte også har andre lidelser. Og med udflytningen får vi behandlingen samlet og samtidig rykket tættere på den enkelte, siger hun.

Læger skal efteruddannes

Stephanie Lose erkender, at ikke alle praktiserende læger er helt på højde vidensmæssigt med specialisterne på sygehusene. Derfor skal der tilbydes efteruddannelse til de praktiserende læger, som har det behov, understreger hun.

Udflytningen af kroniske patienter er en forløber for en større øvelse, som sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) har annonceret som regeringens fremtidige politik for det nære sundhedsvæsen.

Tanken er, at praktiserende læger i samarbejde med kommunerne skal overtage en lang række kronikergrupper, som ikke hører til på de højt specialiserede supersygehuse, som bliver indviet i de kommende år.

Kræver flere ressourcer

Set i det lys er Christian Freitag, formand for PLO, ganske tilfreds med udflytningen af patienter.

Ifølge ham er kroniske patienter de senere år stille og roligt sivet ud i praksis, men som han tilføjer:

- Denne gang sker det mere struktureret, og vi har en bedre beskrivelse af de grupper, som hører til hos os.

I Diabetesforeningen er administrerende direktør Henrik Nedergaard også positiv. Han understreger dog, at øvelsen vil kræve flere ressourcer - ikke kun blandt lægerne, men også i kommunerne. Flytningen til egen læge gælder ikke for diabetes 1-patienter.

Forbrugerråd udelukker ikke Bents sag kan få konsekvenser for stor virksomhed

Christian Sand, Forbrugerpolitisk seniorrådgiver mener Norlys skulle have handlet hurtigere Foto: tvSyd
Udgivet

Bent Laursen har brugt mange timer på at kæmpe med Norlys efter han i efteråret mistede både fastnettelefon og mail.

Selvom selve mailadressen i dag er genoprettet, dog uden alt indhold fra før 24. januar, og fastnet nummeret måske er på vej tilbage, så mener Forbrugerrådet Tænk ikke, at Norlys har gjort det godt nok.

- I en sag som denne her, hvor man som selskab har med en kunde at gøre, som måske har lidt svært ved det digitale. Så det er vores klare opfordring, at man strammer sig an og hjælper kunderne videre. Vi skal alle sammen kunne kunne leve et almindeligt liv, uanset hvad vores digitale færdigheder er, siger Christian Sand, Forbrugerpolitisk seniorrådgiver, Forbrugerrådet Tænk.

Selvom det ifølge Christian Sand er mere undtagelsen end reglen, at Forbrugerrådet Tænk hører om sager som den med Bent, så burde Norlys håndteret sagen bedre.

- Først og fremmest med denne fastnet forbindelse skulle de i vores øjne have handlet hurtigere. Så snart man opdager, at der er et problem, som man selv er skyld i som selskab, så har man en forpligtelse til at rette op på det hurtigst muligt, siger Christian Sand, og fortsætter:

- Adskillige måneder bør kunne gå hurtigere i forhold til den tabte mailboks.

Og de slettede mails er ikke nødvendigvis uden konsekvenser for Bent, hvis man spørger seniorrådgiveren.

- Bent kan have kvitteringer eller andre vigtige informationer, som han nu står og mangler. Det kan også få en økonomisk betydning, hvis ham firmaet har købt noget og mangler en kvittering, siger Christian Sand.

Skulle Bent stå i den situation, så har seniorrådgiveren dog et godt råd klar.

- Vores råd til Bent er, hvis han en dag står og mangler disse informationer, så kan man ikke udelukke, at han kan rette et krav over for Norlys, som kan erstatte ham for det tab, han har lidt, siger Christian Sand.

Norlys beklager

Hos Norlys er forklaringen på Bents uheldige oplevelse, at en større omflytning pågår. Her oplyser pressechef hos Norlys, Michelle Hald, at de har orienteret kunderne før om flytningen.

Denne besked har Bent dog aldrig modtaget.

- I det konkrete tilfælde er der dog sket en menneskelig fejl, som betyder, at kunden ikke er blevet orienteret på forhånd, lyder det videre fra Michelle Hald, pressechef hos Norlys.

Norlys forklarer, at de siden har forsøgt at genskabe mails fra Bents mailkonto, men dette har simpelthen ikke kunnet lade sig gøre.

- Det er en beklagelig fejl, som vi undskylder over for kunden, afslutter Michelle Hald.

Pædagoger kaldt møgkælling i børnehave: Vi har et godt arbejdsmiljø

Udgivet

Pædagogerne får huller i huden efter bid og bliver kaldt møgkælling. Det viser Arbejdstilsynets rapport fra Børnehaven Egebo, men områdeleder mener, at arbejdsmiljøet er godt.

- Det kan være en del af jobbet. Jeg synes ikke, at mine medarbejdere skal have det sådan, men jeg kan ikke garantere, at der ikke er udadreagerende børn i vores dagtilbud, fortæller områdeleder i Vejen Kommune, Janni Kruse Olsen.

I Arbejdstilsynets påbud står der, at Børnehaven Egebo skal sikre, at arbejdet med børnene skal planlægges, tilrettelægges og udføres, så risikoen for vold i arbejdet effektivt forebygges.

Det skyldes blandt andet, at de ansatte har oplevet fysiske skader i form af blå mærker efter slag/kast med genstande, samt mærker/huller i huden efter bid fra børn. Dertil kan de ansatte opleve tilråb såsom "Møgkælling" og "Kæmpe idiot."

Her påpeger Janni Kruse Olsen, at Arbejdstilsynet vurderer og kritiserer, at Børnehaven Egebo ikke kortlægger risikoen for vold, herunder at de ikke systematisk registrere voldshændelserne. Desuden påpeger Arbejdstilsynet, at de heller ikke systematisk foretaget en risikovurdering af børnene, de ansatte arbejder med.

- Det er et klart udtryk for, at der er nogle få børn, der mistrives. Det har vi arbejdet med, og det gør vi fortsat. Men det er helt korrekt, at vi ikke har opfyldt kravene for at dokumentere og registrere. Der har vi simpelthen ikke været dygtige nok. Vi har talt om situationerne, men vi ikke registreret dem, fortæller Janni Kruse Olsen.

Nu skal voldshændelserne registreres

De ansatte fortæller Arbejdstilsynet, at de ikke oplever en klar og tydelig defination af, hvad der skal registreres. Desuden ved de ansatte ikke, hvad de skal gøre, hvis de er udsat for vold.

- Vi har nu lagt et skema ud på alle stuerne, hvor de skal registrere voldsomme hændelser. Her sætter de ansatte nu et kryds, også selvom de ikke umiddelbart tænker, at det var noget særligt. Her håber vi, at det kan være med til at forebygge yderligere, fortæller Janni Kruse Olsen.

Hun anerkender, at de ansatte ikke skal opleve tilråb, skub, spark eller bid. Hun henviser til, at det er tre til fire børn, som der henvises til i Arbejdstilsynets rapport. Hun mener ikke, at beskrivelsen i Arbejdstilsynets rapport er et billede på den generelle trivsel i børnehaven, hvor der går 90 børn i alt.

- Vi har et rigtig godt arbejdsmiljø generelt. Vi har et lavt sygefravær og høj forældretilfredshed. Generelt er rapporten voldsom læsning, men vores ansatte giver generelt udtryk for, at de er glade for at gå på arbejde, fortæller områdelederen.

I rapporten er der interviewet tre af de i alt 20 ansatte. De giver udtryk for, at de oplever søvnbesvær og et besværligt samarbejde mellem kollegaerne imellem, da de kan opleves med kort lunte og lukket.

- Der er plads til børn i vores børnehave, der er udadreagerende. Det er ønskværdigt, at episoderne ikke forekommer. Det arbejder vi fortsat på at forebygge, fortæller Janni Kruse Olsen.

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bitmovin_analytics_uuid player.castr.com
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
__cf_bm castr.com
_clsk tvsyd.dk
_clsk tvsyd.dk
_pk_id.1.e3b9 player.castr.com
_pk_ref.1.e3b9 player.castr.com
_pk_ses.1.e3b9 player.castr.com
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com