Play

Her stiger priserne - og det kan få store konsekvenser

Prisen for en billet til et museum eller zoo er steget med 45 procent, mens en billet til en forlystelsespark er steget 37 procent. Prisen for en tur i teateret og biografen er steget 31 procent. Video: Benjamin René Klint Nielsen
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Priserne på kulturoplevelser stiger markant mere end forbrugerpriserne generelt, og det kan få store konsekvenser for kulturlivet.

Påskeferien står for døren, og for mange betyder det en tur på museum, i biografen eller en dag i zoo. Men forbered dig på, at det bliver en noget dyrere fornøjelse end tidligere.

Prisen på kulturoplevelser er nemlig steget markant de sidste otte år, viser tal fra Danmarks Statistik.

Prisen for en billet til et museum eller zoo er steget med 45 procent, mens en billet til en forlystelsespark er steget 37 procent. Prisen for en tur i teateret og biografen er steget 31 procent.

Det er noget af et prishop, hvis du sammenholder det med forbrugerpriserne – altså priserne på alt fra mælk til toiletpapir og husleje. For de er nemlig kun stedet med 18,5 procent siden 2016.

Stigningen kan få store konsekvenser for kulturlivet, advarer Lene Struck-Madsen, der er direktør i organisationen Applaus, som blandt andet hjælper spillesteder, teatre og museer med at nå et større og mere mangfoldigt publikum.

Hun frygter, at prisstigningerne vil medføre et kulturliv, der ikke udvikler sig, fordi forbrugerne kun prioriterer de største og kendte kulturoplevelser. 

- Det betyder, at forbrugerne vælger de store ting til, de er sikre på, for eksempel Roskilde Festival. Men omvendt vil det sige, at for eksempel små koncerter er noget, de prioriterer fra. Det er et kæmpe tab både for kulturlivet, men også for publikum, der går glip af en masse spændende oplevelser, siger Lene Struck-Madsen.

De stigende priser rammer altså især hårdt hos de små kultursteder udenfor de store byer.

- De har det svært, og de kæmper i hvert fald. Generelt skal små kulturinstitutioner løse enormt mange opgaver og har få hænder til det.

- Og når konkurrencen bliver skærpet og de er i konkurrence mod større spillere, så bliver de presset, og det er noget, som små kulturinstitutioner mærker i øjeblikket, siger Lene Struck-Madsen.

- Vi er jo en non-profit organisation, og vi har jo ikke noget overskud. Alt, hvad vi laver går direkte ind i at lave et bedre museum til vores brugere, siger Karen Grøn, direktør på Trapholt.

Regningerne skal betales

Trapholt Museum i Kolding er et af de steder, der har set sig nødsaget til at hæve priserne. Her har man i år hævet indgangsprisen fra 130 kroner til 140 kroner.

- Vi bliver jo nødt til at kunne betale vores lønninger og få gjort huset rent og kunne lave vores produkter, men det er bestemt ikke noget, vi gør med et stort smil, siger Karen Grøn, der er museumsdirektør på Trapholt.

Hun frygter, at de stigende priser på kulturoplevelser generelt kan betyde, at kulturen fremover bliver forbeholdt eliten.

- Vi har heldigvis stigende besøgstal, men jeg tænker bestemt, at på sigt, der vil man kunne se det på på sammensætningen af publikum, siger Karen Grøn.

Fakta: Det bruger kommunerne på kultur

I Syd- og Sønderjylland er der stor forskel på, hvor mange penge, kommunerne bruger på kultur. Hedensted Kommune er dem, der bruger mindst med 1144 kroner per indbygger, mens Kolding er topscorer med 2066 kroner per indbygger.

Herunder kan du se, hvor mange penge, hver kommune brugte på kultur per indbygger i 2022:

Hedensted: 1144 kroner

Vejen: 1165 kroner

Aabenraa: 1189 kroner

Varde: 1249 kroner

Sønderborg: 1459 kroner

Vejle: 1502 kroner

Fanø: 1607 kroner

Tønder: 1650 kroner

Billund: 1678 kroner

Haderslev: 1718 kroner

Esbjerg: 1802 kroner

Fredericia: 1963 kroner

Horsens: 1969 kroner

Kolding: 2066 kroner

Hele landet (gennemsnit): 1707 kroner

Kilde: Danmarks Statistik

Smertegrænsen

Hos Esbjerg Musikhus har de valgt at gribe det noget anderledes an. For selvom det er blevet dyrere at hyre artister, så har de valgt ikke at lade det afspejle sig i billetpriserne i håbet om, at det kan få flere til at benytte musikhuset, der ligger i hjertet af Esbjerg.

- Vi forsøger at holde prisen på vores billetter så langt nede som muligt for at få så mange gæster ind som muligt.

- Vi er sat i verden for at levere gode oplevelser for vores gæster, og hvis vi kan holde prisen nede og få nogle flere gæster ind, så vil vi rigtig gerne det, siger Torben Seldrup, direktør i Esbjerg Musikhus.

Men det er langt fra sikkert, at det holder ved.

- Esbjerg Musikhus har ikke nået smertegrænsen endnu, men det er klart, at hvis det fortsætter og vi ikke får flere gæster, så kan det være, vi bliver nødt til at justere priserne, siger Torben Seldrup, direktør for Esbjerg Musikhus.

Priserne hos Esbjerg Musikhus er de samme i dag, som de var i 2019, siger Torben Seldrup.

Pludselig stod dronningen i Jens' butik

Foto: Surdejskokken
Udgivet

Det blev en dag af de mindreværdige hos Surdejskokken i Jelling, da de fik fornemt besøg.

- Hun skulle bare have kaffe, sandwich og kage.

Sådan lød bestillingen fra Danmarks dronning Mary, der med en veninde onsdag besøgte Surdejskokken i Jelling. Det var til stor overraskelse og benovelse.

- Det var en dejlig oplevelse at få royalt besøg på sådan en almindelig onsdag, fortæller Jens Møller-Christensen.

Han er indehaver af bagerbutikken, hvor kunder oftest handler gennem selvbetjening. Det var også under dette emne, at kontakten med dronningen foregik.

- Når man er førstegangsbesøgende, så kræver vores butik en kort introduktion. Man tager, hvad man vil og står selv for betalingen. Det skulle lige introduceres for dem, det var jo trods alt første gang, forklarer bageren.

Professionel fremfor paparazzi

Men var det egentlig dronningen, der var på besøg?

- Min kæreste og jeg overvejede, om vi skulle have et billede af oplevelsen. Det gjorde jeg ikke. Jeg vil hellere være professionel og respektere dem i stedet. Så kan det være, de kommer igen, siger Jens Møller-Christensen.

Han er dog ganske sikker på, at det var dronningen, hvilket flere kunder bekræftede.

- Jeg havde set hende udenfor butikken forinden, hvor de gik op mod kirken. Derfor var der også nogle kunder, der sagde, at vi snart fik royalt besøg. Jeg vil også sige, at med mindre hun har en tvilling, så var det hende, der var på besøg hos os, forklarer bageren.

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra kongehuset. Kongernes Jelling bekræfter at have set dronning Mary i byen, men at besøget ikke har haft med museet at gøre.

Genbrugsbutik med millionomsætning gør det igen – sætter ny rekord for 8. år i træk

Foto: Ole Møller TVSYD
Udgivet

I 2024 blev der solgt for 4,7 millioner brugte ting og sager. Isenkram er blevet en ny storsællert.

Det er en succeshistorie, der åbenbart bare bliver ved med at vokse år efter år.

For syvende år i træk kan Røde Kors butikken i Haderslev melde om en stigning i omsætningen.

4,7 millioner kroner lyder den nye rekord på og årsagen til endnu en fremgang, den er meget enkel.

- Det er fordi, vi kan sælge det hele, lyder det fra Lisa Nielsen, der er kasserer for lokalforeningen i Haderslev.

I top-3

Genbrugsbutikken har de seneste år ligget i Top 3 over de Røde Kors butikker i Danmark med den største omsætning, og når alle tal for 2024 ligger klar, ser det ud til at fortsætte.

- Møbler er noget af det, som giver flest penge, men flere kunder har også fået øje på, at vi har masser af godt isenkram. Det kan være tallerkner, potter og pander,

- Samtidig sælger vi stadig masser af tøj, fortæller Lisa Nielsen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få dagens vigtigste nyheder direkte i din indbakke

2/2

Nu skal vi blot bruge dit navn og dit samtykke

Stage 3

Rekord hvert år

Røde Kors butikken i Haderslev flyttede for nogle år siden væk fra midtbyen, og kom i større lokaler. Det har været med til at skyde omsætningen i vejret.

Der er mange varer på hylderne og kunderne, de kommer langvejs fra.

- Vi har kunder fra Tyskland, der fylder bilen op. Der kommer også varevogne fra Polen, Ungarn og Bulgarien, som bliver fyldt op med genbrugsvarer, siger Jørgen Rytter, der er butiksleder i Røde Kors i Haderslev.

Børn på ferielejr

Millionomsætningen betyder, at Røde Kors er i stand til at hjælpe flere mennesker i nød. Det gælder både lokalt, nationalt og internationalt, fortæller Lisa Nielsen.

- Vi har blandt andet sendt 35 børn fra Haderslev Kommune på ferielejr. Det har vi gjort med penge fra butikken, siger Lisa Nielsen.

Det gode resultat har Røde Kors besluttet skal fejres. Den 6. februar er der nytårskur for de frivillige og for sponsorer. Samtidig kommer generalsekretær Anders Ladekarl forbi for at takke for indsatsen.

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
Chartbeat
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
_clsk tvsyd.dk
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com