Her stiger priserne - og det kan få store konsekvenser
Priserne på kulturoplevelser stiger markant mere end forbrugerpriserne generelt, og det kan få store konsekvenser for kulturlivet.
Påskeferien står for døren, og for mange betyder det en tur på museum, i biografen eller en dag i zoo. Men forbered dig på, at det bliver en noget dyrere fornøjelse end tidligere.
Prisen på kulturoplevelser er nemlig steget markant de sidste otte år, viser tal fra Danmarks Statistik.
Prisen for en billet til et museum eller zoo er steget med 45 procent, mens en billet til en forlystelsespark er steget 37 procent. Prisen for en tur i teateret og biografen er steget 31 procent.
Det er noget af et prishop, hvis du sammenholder det med forbrugerpriserne – altså priserne på alt fra mælk til toiletpapir og husleje. For de er nemlig kun stedet med 18,5 procent siden 2016.
Stigningen kan få store konsekvenser for kulturlivet, advarer Lene Struck-Madsen, der er direktør i organisationen Applaus, som blandt andet hjælper spillesteder, teatre og museer med at nå et større og mere mangfoldigt publikum.
Hun frygter, at prisstigningerne vil medføre et kulturliv, der ikke udvikler sig, fordi forbrugerne kun prioriterer de største og kendte kulturoplevelser.
- Det betyder, at forbrugerne vælger de store ting til, de er sikre på, for eksempel Roskilde Festival. Men omvendt vil det sige, at for eksempel små koncerter er noget, de prioriterer fra. Det er et kæmpe tab både for kulturlivet, men også for publikum, der går glip af en masse spændende oplevelser, siger Lene Struck-Madsen.
De stigende priser rammer altså især hårdt hos de små kultursteder udenfor de store byer.
- De har det svært, og de kæmper i hvert fald. Generelt skal små kulturinstitutioner løse enormt mange opgaver og har få hænder til det.
- Og når konkurrencen bliver skærpet og de er i konkurrence mod større spillere, så bliver de presset, og det er noget, som små kulturinstitutioner mærker i øjeblikket, siger Lene Struck-Madsen.
Regningerne skal betales
Trapholt Museum i Kolding er et af de steder, der har set sig nødsaget til at hæve priserne. Her har man i år hævet indgangsprisen fra 130 kroner til 140 kroner.
- Vi bliver jo nødt til at kunne betale vores lønninger og få gjort huset rent og kunne lave vores produkter, men det er bestemt ikke noget, vi gør med et stort smil, siger Karen Grøn, der er museumsdirektør på Trapholt.
Hun frygter, at de stigende priser på kulturoplevelser generelt kan betyde, at kulturen fremover bliver forbeholdt eliten.
- Vi har heldigvis stigende besøgstal, men jeg tænker bestemt, at på sigt, der vil man kunne se det på på sammensætningen af publikum, siger Karen Grøn.
Fakta: Det bruger kommunerne på kultur
I Syd- og Sønderjylland er der stor forskel på, hvor mange penge, kommunerne bruger på kultur. Hedensted Kommune er dem, der bruger mindst med 1144 kroner per indbygger, mens Kolding er topscorer med 2066 kroner per indbygger.
Herunder kan du se, hvor mange penge, hver kommune brugte på kultur per indbygger i 2022:
Hedensted: 1144 kroner
Vejen: 1165 kroner
Aabenraa: 1189 kroner
Varde: 1249 kroner
Sønderborg: 1459 kroner
Vejle: 1502 kroner
Fanø: 1607 kroner
Tønder: 1650 kroner
Billund: 1678 kroner
Haderslev: 1718 kroner
Esbjerg: 1802 kroner
Fredericia: 1963 kroner
Horsens: 1969 kroner
Kolding: 2066 kroner
Hele landet (gennemsnit): 1707 kroner
Kilde: Danmarks Statistik
Smertegrænsen
Hos Esbjerg Musikhus har de valgt at gribe det noget anderledes an. For selvom det er blevet dyrere at hyre artister, så har de valgt ikke at lade det afspejle sig i billetpriserne i håbet om, at det kan få flere til at benytte musikhuset, der ligger i hjertet af Esbjerg.
- Vi forsøger at holde prisen på vores billetter så langt nede som muligt for at få så mange gæster ind som muligt.
- Vi er sat i verden for at levere gode oplevelser for vores gæster, og hvis vi kan holde prisen nede og få nogle flere gæster ind, så vil vi rigtig gerne det, siger Torben Seldrup, direktør i Esbjerg Musikhus.
Men det er langt fra sikkert, at det holder ved.
- Esbjerg Musikhus har ikke nået smertegrænsen endnu, men det er klart, at hvis det fortsætter og vi ikke får flere gæster, så kan det være, vi bliver nødt til at justere priserne, siger Torben Seldrup, direktør for Esbjerg Musikhus.