Unikt skib i jysk havn
Fredericia har i disse dage besøg af et skib, der er et skridt mod en grønnere transport og mere trafik på Fredericia Havn.
Laura Mærsk er et containerskib, der ikke er som de andre. Det kan sejle på metanol, og det er det først af sin slags i verden. Lige nu ligger det i havnen i Fredericia, og det er meningen, at det skal komme på besøg regelmæssigt.
- Det er vi selvfølgelig stolte over, det er en stor dag. Det er altid specielt som havn at have det første kald, fortæller Rune D. Rasmussen, CEO i ADP, der ejer Fredericia Havn.
Metanol - i folkemunde kendt som træsprit - kan udvindes af biomasse, og regnes derfor som miljøvenligt i modsætning til den olie, som skibe normalt bruger, når de sejler airfryere og campingstole fra Kina til Europa.
Laura Mærsk
Laura Mærsk er opkaldt efter det første skib, som koncernens grundlægger Peter Mærsk Møller købte i 1886. Det var også en revolution for sin tid, fordi de droppede sejlene og sejlede på damp. Det nye Laura Mærsk blev bygget i 2023, og at det ikke er en hvilken som helst plimsoller, kan man se på det faktum, at hun blev døbt af selveste EU-kommisionsformand, Ursula von der Leyen.
Greenpeace har regnet ud, at dansk skibsfart alene udleder mellem 62 og 125 millioner ton CO2 om året.
Derfor arbejder branchen på at finde alternative brændstoffer som eksempelvis metanol. Der er bare det problem, at der ikke bliver produceret nok metanol, eller rettere sagt, der bliver produceret alt, alt for lidt. Derfor sejler Laura Mærsk lige nu på almindelig bunkerolie. Det problem er på to do-listen. Og så er metanolen også kun en del af den grønne omstilling af den danske forsynings- og transportsektor.
- Vi står her ved siden af Danmarks første elektriske reachstacker (Det er de køretøjer, der flytter og stabler containerne på havnen, red.) Og lige om lidt vil der også komme elektriske lastbiler på vejene mellem havnen og Taulov (hvor Fredericia Dry Port, der også er ejet af ADP, ligger. red.) Vi har mulighed for at flytte ting på jernbane. Det, der udspiller sig nu, er hvordan vi kan lave de her grønne korridorer, fortæller Rune D. Rasmussen.
Direktøren for ADP lægger ikke skjul på, at den grønne omstilling bliver et langt sejt træk.
- Jeg tror, at det er enormt vigtigt at være ærlig omkring, at vi ikke kan lave ting fra sort til grøn fra dag til dag. Vi skal blive ved med at investere i det sammen med kunderne og rederierne, men også med slutbrugerne og chaufførerne. Hvis vi hvert år gør det bedre, end vi gjorde året før, så skal det nok blive grønt, siger han.