Forarget borgmester: - Uhumske forhold er uacceptable
Aabenraa Kommune er på vej med en ny lokalplan, der skal sikre menneskeværdige overnatningsmuligheder for chauffører.
- Det er under al kritik, at man har mennesker boende på denne måde. Jeg er forundret og forarget over, at vi i en verden med vores civiliserede verdenssyn oplever, at nogen finder det acceptabelt at huse mennesker under de her forhold.
Det siger Aabenraa Kommunes borgmester, Thomas Andresen (V), til TV SYD, efter at 3F mandag afslørede, hvilke uhumske og umenneskelige forhold op mod 200 udenlandske chauffører bor under i Padborgs transportområde.
Men ifølge Thomas Andresen er kommunen på vej med en løsning på problemet.
Jeg er forundret og forarget over, at vi i en verden med vores civiliserede verdenssyn oplever, at nogen finde det acceptabelt at huse mennesker under de her forhold.
Thomas Andresen, (V), borgmester, Aabenraa Kommune
Ordentlige overnatningsfaciliteter til chauffører
Onsdag skal byrådet behandle et nyt lokalplanforslag, som skaber mulighed for at bygge ordentlige overnatningsfaciliteter til chauffører i Padborg.
- Den nye lokalplan giver mulighed for, at vognmænd kan få lov til at opsætte beboelsescontainere eller opføre bygninger, chaufførerne kan overnatte i. Vi er i en foranderlig verden, og de hviletidsbestemmelser, der eksisterer, betyder, at vi er nødt til at sikre, at chaufførerne kan komme ud af deres biler og holde hvil under ordentlige forhold, siger Thomas Andresen til TV SYD.
Må ikke bo på stedet
Ifølge lokalplansforslaget kan der ”etableres hotel-, overnatnings- og konferencefaciliteter” indenfor lokalplanens område, men det betyder ikke, at chauffører kan bo permanent på virksomhedernes område, sådan som det ser ud til, at det har været tilfældet hos Kurt Beier Transport.
Det forklarer Jane Petersen, som er teamleder i Byg i Aabenraa Kommune.
- Lokalplanen giver mulighed for, at chauffører kan overnatte i forbindelse med blandt andet 11-timershvilet og under det ugentlige hvil, men chaufførerne kan ikke bo der permanent, siger Jane Petersen til TV SYD.
Den nye lokalplan kommer til at erstatte en række eksisterende lokalplaner. Enkelte af dem åbner allerede mulighed for, at transportvirksomheder kan tilbyde chauffører midlertidig overnatning.
Borgmester Thomas Andresen håber, den nye lokalplan vil sikre chauffører bedre forhold, når de er nødt til at overnatte i Padborg.
- Det er mit generelle indtryk, at transportvirksomhederne i Padborg har forholdene i orden, men det undrer mig, at vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport A/S vil have sin virksomhed associeret med de forhold, vi ser her, siger Thomas Andresen til TV SYD.
Den nye lokalplan er lavet i dialog med Padborg Transportcenter, som er paraplyorganisation for omkring 99 service- og transportvirksomheder i Padborg.
DERFOR KØRER FILIPPINSKE CHAUFFØRER I DANMARK
- De seneste år har transportbranchen kigget ud af EU for at finde chauffører. Det er ifølge branchen selv, fordi der er mangel på chauffører. Fagforeninger mener, at det er lønpres.
- I dag er reglerne sådan, at vognmænd kan hyre chauffører fra lande uden for EU, hvis de ikke kan finde ledige hænder inden for landets grænser.
- I 2017 blev der givet tilladelse til 108.332 chauffører fra lande uden for EU - herunder Filippinerne. Det er 31 procent flere end i 2016.
- Litauen og Polen er de lande, der inviterer klart flest chauffører til EU. Sidste år var der 62.192 alene fra Polen.
- Danske selskaber kan derfor oprette et datterselskab i for eksempel Polen og ansætte sine chauffører derfra.
- Når en chauffør har fået grønt lys til at køre i et EU-land, kan vedkommende køre i hele Europa.
- Ifølge EU-reglerne er det tilladt for udenlandske lastbiler at køre med varer - såkaldt cabotagekørsel - internt i andre EU-lande i forbindelse med internationale transporter.
- Der er dog visse begrænsninger, men chaufførerne kan for eksempel tage tre ture i Danmark, en tur ud af Danmark og derefter tre ture igen.
Kilder: Ugebrevet A4 og Investigate Europe
/ritzau/