Stiger risikoen for angreb på Esbjerg Havn efter Nato-aftale?

Forsvarsminister, Morten Bødskov (S), generalmajor fra det amerikanske militær, James Smith, og Esbjerg-borgmester, Jesper Frost Rasmussen (V). Foto: Christina Hoffmann-Møller, TV SYD
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

I tilfælde af krig og krise kan udvidelsen af havnen i Esbjerg betyde, at havnen bliver et potentielt mål for angreb - men bekymringen er ikke ny.

- Det er klart, at det vil blive mere interessant at angribe Esbjerg Havn.

Det vurderer major Esben Salling Larsen, der er militæranalytiker ved Forsvarsakademiet.

Esbjerg Havn skal nemlig udbygges til at kunne forbedre Natos og allieredes styrkers adgang til havnen.

Det fortalte forsvarsminister Morten Bødskov (Socialdemokratiet) mandag på et pressemøde på havnen.

Man skal være lige så bekymret for at havnen bliver et terrormål, som man er bekymret for krise og krig i almindelighed

Esben Salling Larsen, major og militæranalytiker ved Forsvarsakademiet

Her var han flankeret af formand for Esbjerg Havn Søren Gade (Venstre), generalmajor Michael Hyldgaard, Esbjerg-borgmester Jesper Frost Rasmussen (V), miljøminister Lea Wermelin (S) og generalmajor James Smith, US Army.

I den forbindelse underskrev parterne også aftalen om at udbygge havnen.

Med beslutningen kalder forsvarsministeren Esbjerg Havn for et nyt sikkerhedspolitisk knudepunkt, og med til dén titel følger altså en øget opmærksomhed, mener majoren.

- Hvis en havn bliver et sikkerhedspolitisk knudepunkt, er det klart, at den i højere grad vil være på radaren for mulige angreb.

Faren er her i forvejen

Samme pointe har Amelie Theussen. Hun er seniorforsker i udenrigspolitik og diplomati ved Dansk Institut For Internationale Studier (DIIS).

- Jeg tror ikke, faren for at blive mål for et angreb bliver større af det her. Den er her i forvejen

Amelie Theussen, seniorforskerved Dansk Institut For Internationale Studier

Aftalen blev mandag underskrevet af forsvarsministeren Morten Bødskov (S), formand for Esbjerg Havn Søren Gade (V), generalmajor Michael Hyldgaard, Esbjerg-borgmester Jesper Frost Rasmussen (V), miljøminister Lea Wermelin (S) og generalmajor James Smith, US Army. Foto: Christina Hoffmann-Møller, TV SYD

Hun forklarer, at udbygningen af havnen styrker Natos forsvarsmuligheder, da det nu bliver nemmere at modtage militære tropper.

Det kan godt være, at den øgede opmærksomhed bidrager til at gøre Esbjerg Havn til et specifikt mål, men eftersom havnen i forvejen har været med i øvelser og har modtaget militært udstyr, er faren for angreb der nok i forvejen, vurderer hun.

- Jeg tror ikke, faren for at blive mål for et angreb bliver større af det her. Den er her i forvejen.

Dog pointerer han, at graden af bekymring for et potentielt angreb skal ses i forhold til selve formålet med udbygningen af havnen.

- Det handler om, at havnen skal bruges i tilfælde af krise eller krig i Østersø-området. Så man skal være lige så bekymret for, at havnen bliver et terrormål, som man er bekymret for krise og krig i almindelighed, siger han og tilføjer:

- Jeg køber desuden ikke ind på den modsatte præmis. At hvis Esbjerg Havn ikke blev et knudepunkt, så ville havnen udelukkende være et fredeligt sted, hvis der blev krig.

Kæmperegning på vej til skandalefirma - løj på genbrugspladsen

Arbejdstilsynets billeder fra asbestejendom ved Snogbæk Nederby 16 ved Sønderborg. Foto: Arbejdstilsynet
Udgivet

LM Multiservices får nu en regning på 19.200 kroner plus moms for at aflevere asbestaffald på genbrugsplads i Sønderborg.

Livsfarligt og ulovlig børnearbejde, manglende sikkerhed på arbejdspladsen og ubetalte regninger.

Som om listen af møgsager ikke kunne blive længere, bliver LM Multiservices nu en præsenteret for en kæmperegning fra Sønderborg Kommune.

Efter at have fjernet det asbestholdige tag fra en 550 kvadratmeter stor lade ved Sønderborg i september, transporterede firmaet asbestholdige tagplader til genbrugspladsen i Skodsbøl. Der var 19 paller i alt - til en samlet pris på 23.200 kroner plus moms.

Luini Joe Mammen ejer LM Multiservices og kan nu se frem til en stor regning for affald. Foto: TV2.dk

Skeptisk medarbejder

Private borgere har lov gratis at aflevere den slags affald på genbrugspladsen, og erhvervskunder skal betale pr palle.

I denne sag viste det sig, at den, der afleverede affaldet, nok ikke holdt sig til sandheden. Kommunen og Sonfor er nemlig overbeviste om, at det drejer sig om erhvervsaffald fra nedrivningsarbejdet hos Nick Horup på adressen Snogbæk Nederby 16.

- En af vore medarbejdere blev opmærksom på den anselige mængde af tagplader, som så lidt for spændende ud til at være privataffald, og spurgte chaufføren, om det var privat- eller erhvervsaffald. Svaret var, at det var privat, fortæller Jesper Ryegaard Rasmussen, Genbrug og Affalds Chef hos Sonfor, som er Sønderborgs forsyningsselskab.

Asbestpladerne blev afleveret i dagene 20.-21. september, og den store mængde fik alarmklokkerne til at ringe på genbrugspladsen.

- Vi tjekkede yderligere op på sagen, og med hjælp fra kommunen fik vi lavet en kobling til LM Multiservices, der stod for arbejdet på Snogbæk Nederby, siger affaldschefen.

Byggeaffald i naturen

Sønderborg Kommune oplyser i en pressemeddelelse, at der efter weekenden 21.-22. september er fundet byggeaffald i naturen to steder. 

I rundkørslen på Nybølvej ved Sønderborgmotorvejen og på en mark ved Bøgevej/Nybølvej.

Der er efterfølgende sendt en partshøring til bygherre og firmaet, der udførte arbejdet, og de skal begge to nu svare på, om de vil vedkende sig byggeaffaldet. Herefter vurderer Sønderborg Kommune, om der skal foretages yderligere.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Nick Horup, der ejer ejendommen på Snogbæk Nederby 16, eller LM Multiservices. Ingen af parterne besvarer vores henvendelser.


Hvorfor skal der nu være et luftværn i Oksbøl? Militæranalytiker giver svaret

Video: Rheinmetall
Udgivet

Oksbøl er det helt rigtige valg at placere det nye kortrækkende luftværnssystem, siger militæranalytiker.

Danmark styrker nu det nationale luftforsvar med et kortrækkende luftværnssystem, der skal beskytte en brigade på 4.000 mand. Luftværnssystemet bliver placeret på Oksbøl Kaserne.

Valget er faldet på den tyskproducerede luftværnskanon Skyranger 30 fra Rheinmetall, der kommer til at sidde på en Piranha pansret mandskabsvogn på otte hjul.

Her skal sidde en Oerlikon-kanon, og senere skal forsvaret så vælge det egentlige missilsystem, der skal bygges oven på Skyrangeren.

Sådan ser opbygningen ud af luftværnssystemet ud. Der skal efter planen være 16 enheder på Oksbøl Kaserne. Foto: Forsvarskommandoen / Lasse Lund Hansen, TV SYD

Efter planen bliver der indkøbt 16 styk, siger militæranalytiker i luft- og rumoperationer ved Forsvarsakademiet, Rasmus Ross, som også siger, at Oksbøl Kaserne er en oplagt placering for luftværnet.

- I Oksbøl har man allerede artilleriet stående, så der er mulighed for et samspil og forståelse af brug af luftrummet, og der er allerede en viden i Oksbøl. Derudover ligger kasernen godt centralt i Jylland med de andre hærenheder og med et øvelsesterræn. Ud fra min betragtning er det et godt valg, siger Rasmus Ross.

Piranhaen, hvor luftværnssystemet skal sidde på, vil kunne køre langt over 100 kilometer i timen men vil stadig kunne ramme fly, helikoptere og droner i luften med præcision under kørslen.

Fakta om luftværnssystemet

Kanonen

  • Skyranger-systemet er aktuelt udviklet med to forskellige kanoner, og den kanon, Danmark har valgt, er en Oerlikon 30 mm med en skudkadence på 1200 skud pr. minut. Den høje skudkadence gør den velegnet til at nedkæmpe luftmål helt ned til hobbydrone-størrelse. Maskinkanonen kan skyde med programmerbar ammunition, der laver en ’air-burst’ ved målet og sender en byge af 160 tungstenskugler ud for at øge chancen for at ramme.

Missiler

  • De præcise luftværnsmissiler til de danske Skyrangere er endnu ikke valgt, men det vil være gængse jord-til-luft-missiler.

Sensorer

  • Hvert Skyranger-tårn har sit eget radarsystem, der dækker luftrummet 360 grader omkring køretøjet ved hjælp af faste pladeantenner – det betyder, at der i modsætning til traditionelle radarsystemer ikke er en roterende antenne. Skyranger-systemet kan dele sine sensordata med andre luftværnssystemer og dermed også skyde på mål, som en anden enhed har erkendt med sine sensorer.

  • Foruden radaren har Skyrangeren også et infrarødt termisk kamera til at tracke mål passivt – det vil sige, at det, i modsætning til de aktive pladesensorer, ikke udsender energi, der kan afsløre enhedens position.

Fleksibel platform

  • Skyrangertårnet kan både operere selvstændigt og arbejde sammen med andre systemer om at opdage og nedkæmpe fly, helikoptere, missiler eller droner. Oerlikon-kanonen er desuden velafprøvet fra flere forskellige platforme i både enkeltstående konfiguration med alle de nødvendige systemer i sig selv og i kombination med eksterne systemer, for eksempel i en skibsbaseret version med integration til sensorer og andre af skibets systemer.

Kilde: Forsvaret

Luftværnssystemet skal kunne fungere som støtte til hærens enheder under en eventuel fremrykning, og Rasmus Ross betegner det som et yderst fleksibelt system, der potentielt kan række uendeligt, så længe der er brændstof.

Selve missilsystemet er dog endnu ikke købt, og derfor kan han ikke sige noget om rækkevidden på systemet.

Ifølge Forsvarsministeriet vil det kræve omkring 110 medarbejdere og soldater på Oksbøl Kaserne at betjene luftværnet, som også vil kræve en del uddannelse, forudser Rasmus Ross.

Det gør, at vi kan integrere med resten af NATO, så vi kan samarbejde bedre

Rasmus Ross, militæranalytiker i luft- og rumoperationer, Forsvarsakademiet

Fra internationalt til nationalt forsvar

Det var i forbindelse med forsvarsforliget for 2018-2023, at det blev besluttet at købe et kortrækkende luftværnssystem.

Det inkluderede også en beslutning om at opbygge en brigade på 4.000 personer, der skal kunne indgå i NATOs kollektive forsvar og i ekstraordinære sikkerhedspolitiske situationer.

Og som en del af aftalen for forsvarsforliget 2024-2033 er det også blevet besluttet netop at færdiggøre opbygningen af en kortrækkende luftværnskapacitet, der skal beskytte brigaden mod trusler fra luften.

- Det er en kapacitet, vi får tilbage igen, for vi nedlagde det for 10-15 år siden. Man gik over til en mere ekspeditionsopbygning, hvor vi tog til steder som Irak og Afghanistan, hvor vi var beskyttet af andre landes systemer. Nu er vi gået over til et nationalt forsvar, hvor man som nation selv skal kunne forsvare sig. Det er en tendens, vi ser i hele i hele Europa. Det gør, at vi kan integrere med resten af NATO, så vi kan samarbejde bedre.

Vil luftværnet hæve trusselsniveauet mod Oksbøl Kaserne?

- Ikke som udgangspunkt. Ikke mere end andre militærinstallationer i forvejen.

Vil fremmede magter lægge mærke til, at vi placerer et luftværn i Oksbøl?

- Ja, selvfølgelig vil de det. Man følger hinandens udvikling både i fred, krise og krig. Men NATO har også en interesse i, at Danmark genopbygger et kapabelt luftforsvar, siger Rasmus Ross.

Der skal også indkøbes henholdsvis et mellem- og langtrækkende luftværn til Danmark. Her forudser Rasmus Ross, at det langtrækkende luftværn bliver placeret på Sjælland, så det kan dække vigtige installationer, herunder hovedstaden.

TV SYD

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.