Parkeringskaos skræmmer Claus væk, og han er ikke den eneste

Foto: Helena Bendixen, TV SYD
Udgivet

Der er opstået så stor utilfredshed med nye parkeringsregler i centrum af Esbjerg, at det nu koster på omsætningen for detailforretninger i midtbyen.

Selvom man er en stille vestjyde, der sjældent lader sine følelser syne, kan risikoen for en parkeringsafgift få frustrationerne til at boble.

Sådan er det i hvert fald for Claus Loof Holm fra Bryndum lige uden for Esbjerg. Han er mildest talt utilfreds med en række ændringer af parkeringsreglerne i centrum af Esbjerg.

- Jeg vil helst parkere uden for midtbyen, fordi det er for uigennemskueligt, om man får en bøde for et eller andet, siger Claus Loof Holm.

Farvel til p-skiven

Tidligere fungerede betalingszonen i det inderste af Esbjerg ved, at man kunne holde to timer gratis med sin p-skive, og så skulle man først registrere sig i en app, hvis man skulle holde længere end de to timer.

Nu skal man i stedet registrere sig i en app eller ved en automat, så snart man parkerer. Man får stadig de første to timers gratis parkering - og holder man så længere, løber prisen på 12 kroner i timen automatisk på regningen.

Samtidig har der været et skifte på nogle af de mest centrale parkeringspladser i byen, der førhen var kommunale, men som nu er overgået til privat p-plads med sine egne, særskilte regler.

Det gælder blandt andet på en parkeringsplads i Borgergade, der de seneste 28 år har været fuldt kommunal.

Parkering i de blå områder følger reglerne for offentlig parkering, mens de røde områder pr. 1. marts er blevet private p-pladser med egne særskilte regler. Foto: Esbjerg Kommune

Omkring halvdelen af pladserne overgik pr. 1. marts til at være private pladser, så der nu er tale om to områder med offentlig parkering og to områder med privat parkering på pladsen.

- Når jeg skal ind til byen, så skal det jo være let tilgængeligt og hyggeligt. Så skal jeg jo ikke lægge dagen ud med at sætte mig ind i 17 sider med regler og betingelser for at parkere min bil og alligevel risikere at få en bøde, fordi jeg ikke har fattet en meter af, hvad der står, siger Claus Loof Holm.

Problemer med private pladser

Claus Loof Holm er ikke alene om at være utilfreds med parkeringsreglerne i Esbjerg midtby.

Siden regelændringen trådte i kraft den 8. april i år, har debatten raset på Facebook og i medierne.

Formanden for Plan og Byudviklingsudvalget i Esbjerg Kommune, Henning Ravn (V), erkender, at overgangen fra kommunal til privat parkering kombineret med nye regler har givet problemer.

- Vi er lidt udfordret af, at vi har ret mange private parkeringspladser, hvor det er andre regler, der gælder. Der har vi jo som kommune ikke nogen mulighed for at gå ind og blande os, siger Henning Ravn (V) og fortsætter:

- Det bedste råd, jeg kan give, er, at man skal huske at tjekke de skilte, der står ved parkeringspladserne. Vi har sat skilte op alle steder, og de private parkeringspladser har sorte skilte. Læs dem. De kommunale er blå. Læs dem.

Martin Littau Herlevsen, TV SYD
Martin Littau Herlevsen, TV SYD

Henning Ravn forklarer, at de nye regler med at droppe p-skiven ellers skulle gøre det nemmere for bilisterne at parkere.

- Førhen skulle man tilbage til sin bil, når de to timer på p-skiven var udløbet. Nu skal man i stedet bare registrere bilen, når man kommer, og så er man fri for at tænke på, at man efter to timer skal skynde sig at flytte bilen igen, siger han.

For at undersøge, om det kun er Claus Loof Holm, der ikke kan finde ud af parkeringsreglerne, opsøgte vi en række bilister på p-pladsen i Borgergade. Se deres reaktion på reglerne i videoen herunder:

Koster kunder i midtbyen

For Claus Loof Holm er konsekvensen af de nye p-regler, at han så vidt muligt begrænser sine indkøb og besøg i centrum af Esbjerg. 

Og det tyder på, at han ikke er den eneste, der reagerer sådan. Det fortæller citychefen i Esbjerg, Brigitta Christensen.

- Parkeringen er bare en udfordring, og så vælger folk det sikre, hvilket går ud over detailhandlen, siger hun og fortsætter:

- Allerede nu melder butikkerne ind til os, at de har haft mindre omsætning, end de plejer den seneste måned. Vejret har været perfekt, så det er ikke det, der spiller ind. Det er simpelthen, fordi det bliver for usikkert for dem med parkering.

Ifølge citychef i Esbjerg Brigitta Christensen ville det bedste for detailhandlen i midtbyen være, at man helt afskaffede betalingsparkering i centrum af Esbjerg. Foto: Helena Bendixen, TV SYD

Ifølge udvalgsformanden Henning Ravn (V) er det ellers for at tilgodese butikkerne i midtbyen, at man har betalingsparkering.

- Det er for at skabe et flow i byen, at vi har parkeringsregler. Det sikrer, at der kan komme en udskiftning af biler i midtbyen, så man støtter op om det handelsliv, der er, siger han. 

Formand for Plan- og Byudviklingsudvalget i Esbjerg Kommune, Henning Ravn (V), kan godt forstå, at forvirringen er opstået, men understreger samtidig, at reglerne er synlige på skilte, i pjecer og på nettet, så man har rig mulighed for at sætte sig ind i dem. Foto: Martin Littau Herlevsen, TV SYD

Men den forklaring køber citychefen ikke.

- Vi så allerhelst, at der slet ikke var betalingsparkering. Det ville give den bedste branding af Esbjerg, siger Brigitta Christensen. 

Hun tilføjer dog, at hun har forståelse for, at betalingsparkeringen alligevel er nødvendig. I det tilfælde havde hun dog helst set, at man havde bibeholdt de tidligere parkeringsregler, så det stadig var muligt at bruge p-skiven.

- Det giver jo flow nok i sig selv, for hvis folk holder i fire timer, hvor man kun må holde i to timer, så får de jo en bøde. På den måde skulle det gerne give sig selv, at man alligevel har udskiftning på pladserne, siger Brigitta Christensen.

Otte gæster har taget imod tilbud om krisehjælp efter teaterulykke

Udgivet

Varde Sommerspils skuespillere og mange frivillige har fået talt søndagens oplevelse, hvor en kæmpe gren styrtede ned foran scenen, godt igennem. Også en håndfuld publikummer har benyttet sig af tilbuddet om psykologhjælp.

Varde Kommune har fået flere henvendelser fra de mere end 1700 publikummer, der var til stede under søndagens teaterulykke i Varde.

Kommunen valgte efter grenkollapset at tilbyde psykologbistand for at håndtere eventuelle efterreaktioner.

Få henvendelser

Det tilbud har otte gæster benyttet sig af, oplyser Varde Kommune til TV SYD.

- Vi har fået otte henvendelser fra gæster, der har ønsket en samtale, fortæller Rachel Møller Lund, der er HR konsulent i Varde Kommune.

Der var fem tons gods i grenen, som styrtede ned over dele af publikumspladserne. Foto: Jesper Kim Sørensen, TV SYD

Hun fortæller at alle, der henvender sig, efterfølgende bliver ringet op af en psykolog, som så vurderer, hvad behovet er.

- Det kan være, man har behov for at gennemgå situationen en ekstra gang med en psykolog over telefonen. Andre har haft brug for råd og vejledning til, hvordan de skal agere, hvis der skulle komme en efterreaktion, siger Rachel Møller Lund, der oplyser, at tilbuddet om psykologhjælp er åbent ugen ud.

Også skuespillerne og de mange frivillige i årets forestilling har fået tilbudt hjælp til at håndtere oplevelsen, fortæller Jan Wessel Rasmussen, der er bestyrelsesformand i Teatret 7-Kanten.

- Vi har mulighed for at gribe ud efter de værktøjer, kommunen har stillet til rådighed. Men vi er også blevet opfordret til at vente 24-36 timer, så man lige kunne mærke efter, hvordan man egentlig havde det, siger Jan Wessel Rasmussen.

Føler sig trygge

Han fortæller, at 7-Kanten allerede søndag lavede en generel orientering omkring forløbet til de medvirkende i forestillingen.

- Jeg fortalte, hvordan jeg oplevede situationen ude blandt publikum, og hvad det var, vi reagerede på. Og beredskabschefen orienterede om forholdene, hvad der var sket, og de tiltag, der blev sat i værk efterfølgende, siger Jan Wessel Rasmussen.

Vi føler os trygge ved den måde, det er blevet håndteret på

Jan Wessel Rasmussen, bestyrelsesformand i Teatret 7-Kanten

Han siger, at de sammenlagt 70-80 skuespillere og frivillige, der er involveret i årets forestilling "Baronessen fra benzintanken", er helt klar til at indtage de skrå brædder igen tirsdag aften.

- Inden vi genoptager forestillingen i dag, får alle involverede en orientering om, hvad der er sket siden i søndags. Vi ser frem til at komme i gang igen, og vi føler os trygge ved den måde, det er blevet håndteret på. Kommunen har fulgt godt op, så tingene er blevet løst, som vi ønsker det, lyder det fra 7-Kantens bestyrelsesformand.

- Nu er det kun vejret, der kan få betydning. Men vi kan godt spille, selvom det skulle regne lidt, siger han.

Red Barnet kommer med råd efter dom i groomingsag

Udgivet

Grooming og digitale krænkelser kan ske for alle, siger Pernille Spitz, psykolog, Red Barnet.

Hvis du er forælder, så forsøg at gå om på den anden side af skærmen.

Sådan lyder rådet fra Red Barnet, efter der netop er faldet dom i grooming-sagen. Her blev Simon Kofoed Larsen idømt en forvaringsdom - det vil sige fængsling på ubestemt tid - og kendt skyldig i fire fuldbyrdede voldtægter, tre voldtægtsforsøg af piger mellem 12 og 15 år og mindst 100 samlejer med børn under 15 år.

- Det her er et eksempel på, hvor svært det er for unge at række ud og bede om hjælp. Det handler om nogle børn og unge, der har været i en forfærdelig klemme, og det er så skamfuldt for dem, at de ikke kan få sig selv til at sige det til deres forældre eller andre voksne, siger Pernille Spitz, der er psykolog i Red Barnet.

Det er derfor vigtigt at have en løbende dialog med sine børn om sociale medier, og hvordan man befærder sig på nettet. For det skal ske for alle.

- Vi vil gerne aflive myten om, at det kun er særligt udsatte børn og unge, der bliver udsat for grooming og digitale krænkelser. Det her kan ske for hvem som helst. Alle børn er per definition sårbare, siger Pernille Spitz.

Alene i 2023 havde Red Barnets SletDet 1.600 rådgivningssamtaler, og ifølge Pernille Spitz er der store mørketal på området.

Hvis du er udsat for grooming:

Til børn og unge:

  • Fortæl det til en voksen, du stoler på. Det er svært at komme ud af alene.

  • Søg råd hos for eksempel Red Barnets SletDet Rådgivning.

  • Vid at det ikke er din skyld, uanset hvad du har skrevet eller sendt af materiale.

Til forældrene:

  • Vær skarp på at få sagt til dit barn, at det kan komme til dig, hvis det oplever noget ubehageligt på nettet.

  • Fortæl at du ikke bliver vred over, hvis barnet har skrevet med en fremmed på nettet. Du vil bare gerne hjælpe.

  • Gennemgå privatlivsindstillingerne på barnets telefon og indstil eventuelt, at fremmede ikke kan kontakte barnet via sociale medier.

  • Vær opmærksom på, at det kan være en barriere for barnet at sige noget højt, fordi det er bange for, at forældrene overreagerer, bliver sure og tager barnets telefon og sociale medier.

  • Søg råd hos Red Barnets SletDet Rådgivning.

Det er også muligt for børn at søge hjælp hos Børns Vilkår via Børnetelefonen på telefonnummer 116111.

Kilde: Per Frederiksen, psykolog, Red Barnet

Så når du skal tage snakken med dine børn, så sig tydeligt, at uanset hvad de fortæller dig, så får de ikke skældud.

- Det sidste, de har brug for, er, at blive udskammet, siger Pernille Spitz.

Og det er særligt vigtigt at holde øje med, om der er tegn på mistrivsel. Det kan være, at de lukker sig inde sig selv, bliver stille eller omvendt udadreagerende.

- Derefter er der meget rådgivning at hente på Red Barnets SletDet. Her hjælper vi blandt andet med at få taget billederne, kontakte politiet og opfølgende samtaler.

- For den digitale krænkelse kan være mindst lige så alvorlig som den fysiske, siger Pernille Spitz.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendig cookies

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelcookies

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn

Markedsføringcookies

Navn Udbyder
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube

Præferencercookies

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Brugeroplevelsecookies

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com