Parkeringskaos skræmmer Claus væk, og han er ikke den eneste
Der er opstået så stor utilfredshed med nye parkeringsregler i centrum af Esbjerg, at det nu koster på omsætningen for detailforretninger i midtbyen.
Selvom man er en stille vestjyde, der sjældent lader sine følelser syne, kan risikoen for en parkeringsafgift få frustrationerne til at boble.
Sådan er det i hvert fald for Claus Loof Holm fra Bryndum lige uden for Esbjerg. Han er mildest talt utilfreds med en række ændringer af parkeringsreglerne i centrum af Esbjerg.
- Jeg vil helst parkere uden for midtbyen, fordi det er for uigennemskueligt, om man får en bøde for et eller andet, siger Claus Loof Holm.
Farvel til p-skiven
Tidligere fungerede betalingszonen i det inderste af Esbjerg ved, at man kunne holde to timer gratis med sin p-skive, og så skulle man først registrere sig i en app, hvis man skulle holde længere end de to timer.
Nu skal man i stedet registrere sig i en app eller ved en automat, så snart man parkerer. Man får stadig de første to timers gratis parkering - og holder man så længere, løber prisen på 12 kroner i timen automatisk på regningen.
Samtidig har der været et skifte på nogle af de mest centrale parkeringspladser i byen, der førhen var kommunale, men som nu er overgået til privat p-plads med sine egne, særskilte regler.
Det gælder blandt andet på en parkeringsplads i Borgergade, der de seneste 28 år har været fuldt kommunal.
Omkring halvdelen af pladserne overgik pr. 1. marts til at være private pladser, så der nu er tale om to områder med offentlig parkering og to områder med privat parkering på pladsen.
- Når jeg skal ind til byen, så skal det jo være let tilgængeligt og hyggeligt. Så skal jeg jo ikke lægge dagen ud med at sætte mig ind i 17 sider med regler og betingelser for at parkere min bil og alligevel risikere at få en bøde, fordi jeg ikke har fattet en meter af, hvad der står, siger Claus Loof Holm.
Problemer med private pladser
Claus Loof Holm er ikke alene om at være utilfreds med parkeringsreglerne i Esbjerg midtby.
Siden regelændringen trådte i kraft den 8. april i år, har debatten raset på Facebook og i medierne.
Formanden for Plan og Byudviklingsudvalget i Esbjerg Kommune, Henning Ravn (V), erkender, at overgangen fra kommunal til privat parkering kombineret med nye regler har givet problemer.
- Vi er lidt udfordret af, at vi har ret mange private parkeringspladser, hvor det er andre regler, der gælder. Der har vi jo som kommune ikke nogen mulighed for at gå ind og blande os, siger Henning Ravn (V) og fortsætter:
- Det bedste råd, jeg kan give, er, at man skal huske at tjekke de skilte, der står ved parkeringspladserne. Vi har sat skilte op alle steder, og de private parkeringspladser har sorte skilte. Læs dem. De kommunale er blå. Læs dem.
Henning Ravn forklarer, at de nye regler med at droppe p-skiven ellers skulle gøre det nemmere for bilisterne at parkere.
- Førhen skulle man tilbage til sin bil, når de to timer på p-skiven var udløbet. Nu skal man i stedet bare registrere bilen, når man kommer, og så er man fri for at tænke på, at man efter to timer skal skynde sig at flytte bilen igen, siger han.
For at undersøge, om det kun er Claus Loof Holm, der ikke kan finde ud af parkeringsreglerne, opsøgte vi en række bilister på p-pladsen i Borgergade. Se deres reaktion på reglerne i videoen herunder:
Koster kunder i midtbyen
For Claus Loof Holm er konsekvensen af de nye p-regler, at han så vidt muligt begrænser sine indkøb og besøg i centrum af Esbjerg.
Og det tyder på, at han ikke er den eneste, der reagerer sådan. Det fortæller citychefen i Esbjerg, Brigitta Christensen.
- Parkeringen er bare en udfordring, og så vælger folk det sikre, hvilket går ud over detailhandlen, siger hun og fortsætter:
- Allerede nu melder butikkerne ind til os, at de har haft mindre omsætning, end de plejer den seneste måned. Vejret har været perfekt, så det er ikke det, der spiller ind. Det er simpelthen, fordi det bliver for usikkert for dem med parkering.
Ifølge udvalgsformanden Henning Ravn (V) er det ellers for at tilgodese butikkerne i midtbyen, at man har betalingsparkering.
- Det er for at skabe et flow i byen, at vi har parkeringsregler. Det sikrer, at der kan komme en udskiftning af biler i midtbyen, så man støtter op om det handelsliv, der er, siger han.
Men den forklaring køber citychefen ikke.
- Vi så allerhelst, at der slet ikke var betalingsparkering. Det ville give den bedste branding af Esbjerg, siger Brigitta Christensen.
Hun tilføjer dog, at hun har forståelse for, at betalingsparkeringen alligevel er nødvendig. I det tilfælde havde hun dog helst set, at man havde bibeholdt de tidligere parkeringsregler, så det stadig var muligt at bruge p-skiven.
- Det giver jo flow nok i sig selv, for hvis folk holder i fire timer, hvor man kun må holde i to timer, så får de jo en bøde. På den måde skulle det gerne give sig selv, at man alligevel har udskiftning på pladserne, siger Brigitta Christensen.