Her veksler sårbare unge gaming til nye venskaber
KFUM's Sociale Arbejde har skabt et frirum efter gode erfaringer med støtte fra både pædagoger og 'nørder', der giver de unge tryghed til at åbne op og tale om livets udfordringer. Nu udvides ordningen til flere byer.
Først kommer der ét skud. Så en hel byge. Blodet springer frem. På computerskærmen.
Casper Monberg spiller Counter Strike. Han er med på holdet Go Gaming på KFUM's Social Arbejdes bo- og værested for unge. Og han er vild med det.
- Det har hjulpet mig meget til at turde snakke med mange flere, siger han.
Jeg er et sted i livet, hvor jeg har det lidt svært, men jeg får hjælp her
Malthe Monberg, kontanthjælpsmodtager, Esbjerg
Mange forældre har nok en del bekymringer om børnene og de unges gaming. I den forbindelse har TV SYD lavet en vejledning til, hvordan du som forælder taler med dit barn om gaming.
Fra fiasko til succes
Det er netop meningen med Go Gaming-idéen. At de unge får en succes i et liv, der ikke nødvendigvis har været fyldt op med succeser. Men måske snarere har været præget af ensomhed og følelsen af fiasko.
- Jeg er et sted i livet, hvor jeg har det lidt svært, men jeg får hjælp her, siger en anden på Go Gaming-holdet, Malthe Monberg.
Her i Esbjerg - som i Horsens og Kolding - har KFUMs Sociale Arbejde oprettet gaming-hold for deres unge sårbare beboere.
Flere kan game
Erfaringer er så gode, at KFUM's Sociale Arbejde nu også opretter Go Gaming på Frøstrupskolen i Haderslev og Christiansfeld og på Ungdomsskolen i Grindsted.
Det er slet ikke meningen, at de unge skal blive superdygtige Counter Strike-computerkrigere. Det handler i stedet om trivsel.
- Med støtte fra både pædagoger og 'nørder' skaber vi et frirum, der giver de unge tryghed til at åbne op og tale om livets udfordringer. Vi anvender computerspillene både som det fælles interesseområde og som et pædagogisk redskab, siger projektleder Louise Gade Ellekrog fra KFUM’s Sociale Arbejde.
Tør åbne op
I gaming-lokalet på Skjoldbo er der masser af plads til hyggesnak og venlige drillerier. Man fornemmer, at her føler de unge sig hjemme. Både de, der vil snakke, og de, der endnu har brug for at sidde lidt for sig selv.
- Jeg kan virkelig godt lide at være her. Her er trygt og godt, siger Casper Monberg.
- Med støtte fra både pædagoger og 'nørder' skaber vi et frirum, der giver de unge tryghed til at åbne op og tale om livets udfordringer. Vi anvender computerspillene både som det fælles interesseområde og som et pædagogisk redskab, siger projektleder Louise Gade Ellekrog fra KFUM’s Sociale Arbejde.
Lærer de sociale spil
Socialpædagog hos Go Gaming, Rasmus Visti Seedorff, er daglig leder af gaming-holdet her på Skjoldbo i Esbjerg. Han siger:
- Gennem spillene bliver de unge trænet i at forstå de sociale normer og spilleregler, der kræves for at være en del af et fællesskab. Jeg har mange eksempler på, hvordan disse færdigheder flyder over i andre dele af deres liv, hvor det blandt andet har hjulpet unge med at søge arbejde og indgå mere konstruktivt i grupper - både inden for og uden for spillene.
Det kan Casper Andersen godt nikke genkendende til. Han er nu startet på pædagogassistent-studiet på SOSU-skolen i Esbjerg. Han er ikke i tvivl om, at Go Gaming-idéen har hjulpet ham.
- Har du mere selvtillid nu end før?
- Ja, helt bestemt. Nu tør jeg meget mere, når det handler om at snakke med andre. Jeg tør meget mere være mig selv, siger han.
Gaming gør unge trygge
KFUM’s Sociale Arbejde er en over 100 år gammel organisation, der har dedikeret sit arbejde til at skabe tilbud for udsatte mennesker præcis der, hvor de er. Derfor har det været naturligt at udvikle en indsats rettet mod unge med udgangspunkt i gaming, da 92 procent af alle unge har erfaring med computerspil, og over halvdelen spiller dagligt. Dette gør gaming til en bredt favnende aktivitet i den unge målgruppe og samtidig til en aktivitet, hvor mange unge føler sig hjemme og trygge.
Hvem har en særlig fordel ved at deltage i lignende gaming-grupper?
- Gaming-gruppen som socialpædagogisk tiltag er særligt godt for dem, der har brug for en intervention, fordi der er nogle ting i deres liv, der gør ondt. Mange af dem har få eller ingen venner, de passer ikke deres skole, eller også spiller de i en sådan grad, at det går ud over familielivet, og generelt er usundt. Ved at bruge gaminginteressen som det fælles tredje kan børnene være på hjemmebane, mens vi arbejder med deres trivsel. Gaming-gruppen er altså ikke et hyggetilbud for gaminginteresserede unge, men et struktureret tiltag med samtaler, personlig udvikling og kommunalt samarbejde med dét ønske at forbedre livet for de enkelte unge, siger Emil Ludvigsen.
Projektet er udviklet i samarbejde med VELUX FONDEN og Ole Kirk’s Fond, som har støttet udbredelsen med tre millioner kroner.