DSC00934.JPG

Hendes hund er toptrænet, men et øjebliks uopmærksomhed kan koste menneskeliv

Makkerpar som Mette Spanner og Runner findes kun to andre steder i verden, og når de går på arbejde, kan den mindste fejl bringe menneskeliv i fare.

Mette Spanner fjerner snoren fra Runners halsbånd. De kastanjebrune øjne ser op på hende.

Øjenkontakten er afgørende, for først når Mette har sin hunds fulde opmærksomhed, kan deres fælles arbejde begynde.

Et arbejde som mange menneskers sikkerhed afhænger af.

Uden at fjerne blikket fra Runners øjne, løfter Mette Spanner sin højre hånd og peger på den første af seks standere i rummet.

- Søg, siger hun, og straks er Runner afsted.

Ved hver af de seks standere presser hun snuden mod en cylinder.

I cylinderne sidder et filter med en luftprøve fra noget af det gods, som skal sendes fra Billund Lufthavn.

Er der spor af sprængstoffer i filteret, er det Runners opgave at opdage det og på den måde forhindre, at der bliver smuglet sprængstoffer om bord på et fly.

Mette Spanner er bombehundefører i Billund Lufthavn.
Mette Spanner holder et glas med en af de cylindre, som Runner sniffer til. Inden i cylinderet sidder et filter, som dufter af alt fra kanel og kaffe til fisk og parfume. Under træningen handler det om at forfine Runners lugtesans, så hun kan skille alverdens dufte fra lugten af sprængstof.
Foto: Jonas Ravnkilde Johansen, TV SYD

For hvert snif har Mette Spanner blikket rettet mod sin hund. Den mindste ændring i Runners adfærd kan være afgørende information.

- Det er alvor hver gang, siger Mette Spanner, for opfanger Runners snude ikke et potentielt sprængstof, eller mistolker hun sin hunds signal, kan det bringe menneskeliv i fare.

Metoden, som Runner er trænet til, hedder Remote Explosive Scent Tracing og går ud på, at bombehundene bliver præsenteret for en lille ampul med luft fra for eksempel en hel lastbiltrailer eller container fyldt med luftfragt, hvorefter hundene med deres snuder kan afgøre, om der skulle gemme sig sprængstoffer i luftfragten.
Foto: Jonas Ravnkilde Johansen

Efter 20 år som skolelærer

I efteråret sidste år sagde Mette Spanner sit arbejde som folkeskolelærer op og satte sig i bilen med kurs mod en hollandsk adresse.

Efter 20 år foran tavlen i klasseværelset, trængte hun til, at der skulle ske noget nyt. Fra sidelinjen havde hun fulgt sin mands arbejde som sikkerhedschef i Billund Lufthavn, og det havde vakt hendes interesse, da de første bombehunde for to år siden blev ansat til at snuse rundt mellem kasser og paller, som skulle fragtes med fly.

quote

Bestod vi ikke, ville jeg for det første stå uden job, men jeg ville også stå med en hund, som kunne lugte sprængstoffer, og hvad skulle jeg i så fald bruge det til?

Mette Spanner, bombehundefører

Da hun i efteråret hørte sin mand fortælle om en ny metode, hvor sikkerhedshunde kunne screene hele lastbiltrailere og containere på én gang ved hjælp af et duftfilter, kunne Mette Spanner ikke slippe tanken.

Få måneder senere krydsede hun derfor den hollandske grænse på vej til en virksomhed, som specialiserer sig i at uddanne toptrænede sikkerhedshunde.

Sådan virker metoden

Metoden, der hedder Remote Explosive Scent Tracing (REST), er så krævende, at kun tre lande i verden nu benytter denne type screening. Foruden Billund Lufthavn er det lufthavnene i Amsterdam og Paris.

REST-metoden går ud på, at lufthavnens sikkerhedspersonale udtager en lille luftprøve fra for eksempel en lastbiltrailer eller container fyldt med luftfragt.

Ved at snuse til luftprøveampullen kan den toptrænede hund på 10-15 sekunder afgøre, om der er forskellige typer af partikler fra sprængstoffer i luften omkring luftfragten.

Bombehunden markerer et eventuelt sprængstoffund ved at blive siddende, hvorefter hundeføreren tager ampullen ud til yderligere kontrol.

Kilde: Trafikstyrelsen.dk

- Jeg købte Runner og betalte selv for alt udstyr og for halvanden måneds træning af os som makkerpar i Holland, velvidende at det var et lille, bitte nøglehul, som vi skulle igennem herhjemme for at blive godkendt, fortæller Mette Spanner, som ikke vil afsløre det eksakte beløb, men dog siger, at det kostede hende mange penge.

- Bestod vi ikke, ville jeg for det første stå uden job, men jeg ville også stå med en hund, som kunne lugte sprængstoffer, og hvad skulle jeg i så fald bruge det til?

En uopdragen arbejdshund

Mens Mette Spanner nysgerrigt lyttede til sin mand fortælle om duftfiltre og toptrænede bombehunde, begyndte Runner sin træning i Holland.

Dag efter dag blev hun præsenteret for adskillige filtre med duftpartikler med ét eneste formål for øje: At gøre hendes snude i stand til at genkende lugten af sprængstoffer.

Ofte var det politibetjente og trænede hundefører, som købte de specialtrænede hunde hos virksomheden i Holland, men ud over at have haft hund som kæledyr det meste af sit liv, havde Mette Spanner ikke anden erfaring med sig til Holland.

Er det en schæfer?

Trods de umiddelbare ligheder er Runner ikke en schæferhund, men en belgisk hyrdehund Malinois.

Malinois er en mellemstor hund med en atletisk kropsbygning. Den har en kort, tæt og hård pels, der typisk er rødlig med sort maske og sort dækhår på ryggen. Øjnene er mørkebrune, og ørerne er trekantede og opretstående.

Racen er kendt for sin høje intelligens og hurtige indlæringsevne. Malinois er ekstremt lydhør over for træning og er villig til at arbejde hårdt for at behage sin ejer, hvorfor den ofte bruges som servicehund, politihund, militærhund og redningshund.

Malinois er også kendt for sin fremragende evne inden for forskellige hundesportsgrene såsom lydighed, agility og sporarbejde. Den konkurrerer også med succes inden for internationale schæferhundesportsgrene og er anerkendt som en toppræsterende race.

Den forventede levetid for en belgisk hyrdehund Malinois er typisk mellem 12 og 14 år.

Kilde: Hundeglad.dk

Modsat kæledyrene, som Mette Spanner havde gået tur med og trænet til at give pote, var Runner alt andet end en velopdragen arbejdshund, da de to mødte hinanden første gang.

- Da hun sprang op ad mig og var ved at vælte mig omkuld, spurgte jeg mig selv, hvad det var, jeg havde kastet mig ud i. Jeg var godt klar over, at hun ikke var en nussehund, men jeg troede, at hun ville være mere opdragen, fortæller Mette Spanner.

Under sit ophold i Holland blev Mette Spanner uddannet i at håndtere Runner, men foruden træning med duftfiltrene, brugte hun også tid på at skabe et fortroligt bånd til sin nye hund, for selvom Runner ikke er den klassiske familiehund, skulle hun alligevel indgå i hverdagen hjemme i Danmark.
Foto: Jonas Ravnkilde Johansen

Hun opdagede dog hurtigt, at Runner trods sin manglende kæledyrspli, var en arbejdshund med en ganske særlig snude.

Blandt ganske få i verden

Cargo-afdelingen i Billund Lufthavn servicerede i 2023 omkring 200 luftfartsselskaber, der fik fløjet 78.000 tons luftfragt ud i verden. Den fragtmængde forventer direktør for Cargo Handling Billund Airport, Nicolai Krøyer, stiger med 30 procent i 2030.

quote

Den forbindelse, der er mellem os, kan man ikke læse eller træne sig til

Mette Spanner, bombehundefører

Han fortæller, at lufthavnen derfor har investeret i de nye bombehunde, da deres toptrænede snuder giver mulighed for at tilbyde lufthavnens kunder fra hele Norden, Østersøen og Nordeuropa en billigere, hurtigere og mere skånsom screening af luftfragten.

Den fascinerende hundesnude

Hunde kan lugte op til 100.000 gange bedre end mennesker.

De har op til 300 millioner receptorer i deres næser, sammenlignet med omkring seks millioner hos mennesker.

Den del af en hunds hjerne, der er dedikeret til at analysere lugte, er omkring 40 gange større end menneskers.

Kilde: Digoghund.dk

I Holland blev Mette Spanner uddannet bombehundefører, og i takt med de mange timers træning side om side med Runner, udviklede de to på kort tid et ganske særligt bånd.

Under sin træning erfarede Mette Spanner, at Runner er utrolig lærenem. Mette fik derfor hurtigt lært Runner at sætte sig, lægge sig og at give pote.
Foto: Jonas Ravnkilde Johansen

- Den forbindelse, der er mellem os, kan man ikke læse eller træne sig til, men den er altafgørende, for uden den forbindelse kan jeg ikke få hendes fulde opmærksomhed, siger Mette Spanner og uddyber:

- Og jeg skal vide med sikkerhed, at jeg har hendes fulde opmærksomhed, for i vores arbejde er der ikke plads til fejl.

Hjemvendt til Danmark begyndte flere måneders træning frem mod slutningen af februar i år, hvor Mette Spanner og Runner skulle bestå den afsluttende prøve i en godkendelsesprocedure, som Trafikstyrelsen har udviklet i samarbejde med Rigspolitiets hundeafdeling.

Den store eksamen

Det er Trafikstyrelsen, der i samarbejde med Rigspolitiets hundeafdeling, har udviklet en godkendelsesprocedure til bombehundene.

Prøven, der fandt sted den 27. og 28 februar 2024, blev fulgt af en hollandsk konsulent, som var med til at etablere de første af denne type specialtrænede bombehunde i Holland.

I første runde af prøven blev bombehundene præsenteret for en række ampuller, hvor kun én ampul indeholdt sprængstofpartikler. Denne prøve er kun mulig at bestå, hvis der er nul fejl.

I anden runde blev hundene præsenteret for flere luftprøveampuller, der både indeholdt forskellige former for sprængstofpartikler og camouflerende dufte.

Kilde: Trafikstyrelsen.dk

For at bestå skulle Runner snuse sig frem til mikroskopiske sprængstofpartikler, der var gemt i over 100 forskellige luftampuller.

Hun skulle arbejde sig systematisk frem uden at blive distraheret af tomme ampuller og camouflerende dufte, og fik hun færten af sprængstof, skulle hun markere lydløst ved at sætte sig roligt foran den mistænkte ampul.

Med præcision gennemførte Runner prøven og bestod sammen med to andre hunde, Asia og Balder. Trioen gør dermed Billund Lufthavn til en af ganske få lufthavne i verden, der har så specialtrænede bombehunde.

- Vi kom igennem det lille, bitte nøglehul, og efter så mange timers træning, var det en kæmpe lettelse, siger Mette Spanner, som med sin nye certificering kunne møde på arbejde i Billund Lufthavn.

Med certificeringen fulgte også et strengt øvelsesregime og årlige prøver, som hun og Runner skal gennemføre og bestå, for at kunne opretholde det høje niveau.

- Består vi ikke, mister vi begge to vores arbejde i lufthavnen, for der er ikke plads til fejl, når det handler om menneskeliv, siger Mette Spanner, som af sikkerhedsmæssige årsager ikke må fortælle, hvorvidt Runner har opsnust gods med sprængstof i lufthavnen.