Gymnasieelever laver film om drukkultur, efter rapport afslører drikkepres

Karen Thomsen Weile skaber sammen med sine medstuderende på Campus Vejle film, der skal sætte fokus på unges drukkultur. Foto: Anders Kaas Larsen, TV SYD
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Over halvdelen af unge mellem 15-25-årige svarer i en rapport, at de har oplevet et pres for at drikke alkohol. For at skabe en samtale om drukkulturen, laver elever på Campus Vejle film om emnet.

På Campus Vejle har film og alkohol været på skoleskemaet i denne uge.

Det har det for at sætte fokus på unges alkoholindtag, der ifølge en ny rapport fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden, er så stort, at det ofte ødelægger festen for unge.

- Vi prøver at vise, at det er okay at sige nej til at drikke alkohol og stå i mod presset fra andre, fortæller Karen Thomsen Weile, der er 1.g-elev på Campus Vejle, om filmen, som hende og gruppekammeraterne er ved at skyde.

Video: Anders Kaas Larsen, TV SYD

Som en del af en af en landsdækkende filmkonkurrence ved navn 'Drik mindre - oplev mere', som Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden står bag, skaber de unge film, hvor budskabet kredser om unges alkohol- og festkultur.

- Alkohol fylder lidt mere, end hvad jeg regnede med og har oplevet på tidligere skoler. Jeg føler dog også, at vores klasse er gode til at respektere et nej, siger 1.g-eleven.

Rapporten 'Unges alkoholvaner i Danmark 2023' fortæller, at 59% af 15-25-årige har oplevet at blive udsat for pres til at drikke, mens 32% fortæller, at de selv har presset til druk. Dertil svarer 74%, at de har fortrudt at drikke for meget til en fest.

Fakta om danske unges drukkultur

Rapporten 'Unges alkoholvaner i Danmark 2023' belyser alkoholvaner blandt 1.026 unge i alderen 15-25 år. Rapporten kom frem til følgende resultater:

•54% af unge, der går eller har gået på en ungdomsuddannelse, havde forventning om øget alkoholforbrug ved start på ungdomsuddannelse. 68% svarer, at de reelt øgede deres alkoholforbrug ved start på ungdomsuddannelsen

•59% har oplevet drikkepres

•32% har selv lavet drikkepres

•74% har oplevet at drikke så meget, at de fortryder det næste dag

•40% har haft blackout

•29% er kommet til skade på grund af alkohol

•87% mener at det skal være ok at sige ‘nej tak’ til alkohol til fester

Kilde: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden

Mere end 35 gymnasier deltager i filmkonkurrencen, ligesom der før kameraerne blev fundet frem og gjort optageklar, blev holdt oplæg om alkohol på gymnasierne.

Det er ikke en tilfældig ide, at initiativet er blevet taget op af de to organisationer. Danske unge har et stort alkoholforbrug, og det håber de at skabe en samtale blandt hovedpersonerne om.

- Der er nogle helt klare sociale, personlige og helbredsmæssige konsekvenser forbundet med unges alkoholvaner. Filmkonkurrencen kan være med til at skabe et kreativt rum, hvori de unge kan forholde sig til, hvad der er ok, og hvad der ikke er, fortæller Peter Dalum, projektchef i Kræftens Bekæmpese og TrygFonden, i en pressemeddelelse om filmkonkurrence.

Filmkonkurrencen blev afgjort ved, at eleverne stemte på, hvilken film fra deres gymnasie, der skulle gå videre i konkurrencen. Vinderen får 5.000 kroner til et arrangement på skolen, og det er 10. år, at konkurrencen afholdes.

Desværre for Karen Thomsen Weile vandt hendes gruppe ikke konkurrencen, men hun vil gøre sit for, at presset til at drikke ikke vinder.

- Jeg synes ikke, det er vigtigt at drikke, for at være en del af fællesskabet, siger hun.

Han var millimeter fra fyreseddel - nu kan kunderne ikke få nok af ham

Foto: Anni Kirkeby Lauridsen
Udgivet

Flere og flere danskere får folk som Ayhan Guclu til at gøre det arbejde, de ikke selv gider at udføre. Men Ayhan er glad, og det samme er dem, han hjælper.

De kender Ayhan Guclu særdeles godt i Rema 1000 på Sydbanegade i Kolding.

Han kommer mange gange i butikken hver dag.

Og når han er der, har han travlt. Rigtig travlt.

Det, han fylder poserne med, skal nemlig leveres hurtigst muligt - ikke mindst hvis der er frostvarer i poserne.

Han er en slags privat dagligvarebud og bruger en app, der hedder Vigo, som er udviklet af Rema 1000 selv.

Her kan private bestille dagligvarer og få dem bragt ud af folk som Ayhan Guclu, som arbejder op mod 10 timer om dagen.

- Jeg elsker mit job. Det er mig, der bestemmer, hvornår jeg starter og er færdig, siger Ayhan Guclu.

Ayhan Guclu startede med at handle varer ind for folk i februar 2023. Foto: Anne Kirkeby Lauridsen, TV SYD

Antallet af danskere, der handler dagligvarer online har slået rekord i 2024.

Dermed er der på landsplan flere, der køber deres dagligvarer på nettet i 2024, end der var under coronakrisen.

Det viser en undersøgelse fra Dansk Erhverv.

Han er perfekt. 100 ud af 100 point

Bruger af appen Vigo

Manglede arbejdsglæde

Ayhan Guclu kom til Danmark fra Tyrkiet i 2001 og bor i Kolding med sin familie.

Han har brugt appen siden februar 2023. Inden da havde han haft flere vikarjob, og han har også arbejdet på fabrik og pizzeria.

Men han var aldrig rigtigt glad for det - han ville hellere selv have kontrol over sin arbejdsdag - og det har han fået.

Men starten var svær.

Han havde svært ved at finde varerne på hylderne, og måtte spørge sig frem hele tiden, men fordi han ikke taler godt dansk, kunne dét også besværliggøre det arbejdet.

Ayhan Guclu ved nu, hvor alle varer står, men det gjorde han ikke i starten. Foto: Anni Kirkeby Lauridsen

Han blandede også tit folks varer sammen.

Og så tog han for mange opgaver ind.

Det betød, at han fik klager, fordi han tit kom for sent.

Jeg bliver altid glad, hvis det er ham, der køber ind

Bruger af appen Vigo

Service over profit

Ayhan Guclu fik en sidste advarsel fra Vigo, men derefter var det som om, der skete noget.

- Jeg bliver altid glad, hvis det er ham, der køber ind, for han er simpelthen så omhyggelig og ringer altid, hvis der er noget. Han gør en ekstra indsats, siger en af Vigo-brugerne.

- Han er perfekt. 100 ud af 100 point. Jeg har aldrig haft en bedre indkøber end ham. Jeg er meget glad for ham, siger en anden.

Han tog færre opgaver ind og fokuserede mere på service end profit.

Ayhan Guclu handler ind for private gennem appen Vigo. Foto: Anne Kirkeby Lauridsen, TV SYD

Nu elsker både kunder og medarbejderne i Rema 1000 ham, og appen flyder over med positive tilkendegivelser om hans service.

- Der er rigtig mange, der kender ham i butikken. Han hilser pænt på mig og siger "godmorgen chef" og har altid et smil på læben, siger Mia Rosengreen, souschef i Rema 1000, Sydbanegade i Kolding.

Med op mod 50 Vigo-ture om søndagen fra Rema 1000 i Sydbanegade forudser Mia Rosengreen, at tendensen med at lade andre købe ens dagligvarer stiger.

Mia Rosengreen, Souschef, REMA 1000, Sydbanegade, Kolding. Foto: Anni Kirkeby Lauridsen, TV SYD

40.000 kilometer på et år

Og appen lyver ikke.

Bare i 2024 har han snart kørt 5.000 ture og knap 40.000 kilometer.

Foto: Anni Kirkeby Lauridsen

Hvis han planlægger turene rigtigt, kan han nu tage fire til otte kunder på en time afhængig af, hvor langt de bor væk.

Ayhan Guclu tjener 34 kroner per leverede indkøbspose, og herfra stiger honoraret med 10 kroner per pose.

Han har maks tjent 3.000 kroner på en dag og 45.000 kroner på en måned.

Normalt ligger indtjeningen nærmere på 30.000 kroner om måneden.

Det betyder også, at han nu er blevet momsregistreret, da han tjener så meget, som han gør.

TV SYD

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
Chartbeat
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
_clsk tvsyd.dk
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com