Databrud i kommune - har mistet USB-stik med 92.425 borgeres oplysninger

Grafik: Lasse Lund Hansen, TV SYD
Udgivet / Opdateret
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Et USB-stik med oplysninger på 92.425 borgere i Vejle Kommune blev væk på valgdagen. Nu advarer kommunen borgere med navne- og adressebeskyttelse om brud på datasikkerheden.

Opdatering: Siden artiklens udgivelse er USB-stikket blevet indleveret til Vejle Kommune.

Et USB-stik med navn, fødselsdato, folkeregisteradresse og valgnummer på samtlige 92.425 stemmeberettigede i Vejle Kommune blev mistet på valgdagen 16. november.

Det fremgår af et brev, som Vejle Kommune har sendt ud til omkring 1.400 af kommunens borgere, der har navne- og adressebeskyttelse.

Heri advarer kommunen om, at der med det mistede USB-stik er sket et brud på datasikkerheden.

Kommunen risikerer nu en bøde på flere hundrede tusinde kroner, vurderer en ekspert.

Vi har ikke grund til at tro, at USB-drevet er blevet stjålet, eller at der på anden måde ligger en ondsindet handling bag det skete.

Brian Slot, chef for Digitalisering og IT, Vejle Kommune

USB-stik blev mistet på valgdagen

På valgdagen tirsdag den 16. november kørte en medarbejder rundt mellem valgstederne med teknisk back-up. 

Som et led i dette back-up medbragte medarbejderen et USB-stik med navn, folkeregisteradresse, fødselsdato og et valgnummer på samtlige 92.425 stemmeberettigede borgere i kommunen. 

På et tidspunkt opdagede man, at USB-stikket med de mange oplysninger var blevet væk. 

Derefter blev der straks igangsat en meget stor eftersøgning af alle de steder, hvor USB-drevet kunne være bortkommet.

IT-chef: Hændelig fejl

Afsenderen på brevet til de cirka 1.400 modtagere er Brian Slot, der er chef for Digitalisering og IT i Vejle Kommune.

- Jeg vil gerne understrege, at der højst sandsynligt er tale om en hændelig og beklagelig fejl. Vi har ikke grund til at tro, at USB-drevet er blevet stjålet eller at der på anden måde ligger en ondsindet handling bag det skete, siger Brian Slot.

Ifølge Brian Slot var oplysningerne på USB-stikket ikke krypteret.

- Det er det dilemma, der ligger her. Hvis oplysningerne havde været krypteret, så var der ingen, der ville have adgang til det på dén facon. Men det er en af de opdateringer, vi laver fremadrettet at få håndteret det sådan, at der er en stærkere kontrol med det, siger han.

Kommunen har med brevet valgt at orientere de omkring 1.400 borgere i kommunen, der har navne- og adressebeskyttelse, om bruddet på datasikkerheden og bedt dem være ekstra opmærksomme.

De øvrige berørte 91.000 borgere har ingen information fået.

Navne- og adressebeskyttelse i Danmark

CPR-lovens paragraf 28 indebærer, at enhver har ret til ved henvendelse til sin bopælskommune at få navne- og adressebeskyttelse, således at vedkommendes navn og adresse i CPR ikke må videregives til privatpersoner, banker, PostNord m.fl.

Offentlige myndigheder kan dog stadig få adgang til dit navn i CPR-registret, selvom du har navne- og adressebeskyttelse.

Beskyttelsen bortfalder efter et år, medmindre vedkommende ønsker et tidligere bortfald eller kommunalbestyrelsen finder, at helt særlige forhold berettiger til en beskyttelse på længere tid end ét år.

Kilde: CPR.dk og Borger.dk

Opfordrer borgere til opmærksomhed

Når kommunen ikke har set sig nødsaget til at orientere de resterende 91.000 borgere, så er det fordi, der er tale om oplysninger, der i forvejen er lette at få fat i.

- Der er tale om oplysninger, som er let tilgængelige om alle borgere, der ikke har adressebeskyttelse. De 1.400 med beskyttelse af navn og adresse opfordrer vi dog til at være særlig opmærksomme på uventede eller uopfordrede henvendelser, uopfordrede kontakter på sociale medier og andre lignende henvendelser, siger Brian Slot.

Det fremgår ikke af oplysningerne på USB-drevet, hvem af de i alt 92.425 borgere der har navne- og adressebeskyttelse.

Brev

Her er brevet, som Vejle Kommune sendte ud 26. november 2021.

Brud på datasikkerheden i Vejle Kommune

Vi skriver til dig, fordi du har navne- og adressebeskyttelse, og fordi der desværre er sket et brud på datasikkerheden i Vejle Kommune. Vi beklager meget, at denne fejl, som omfatter dig, er sket.

Hvad er der sket

I forbindelse med Kommunal- og Regionsrådsvalget er et USB-drev med en liste over stemmeberettigede borgere i Vejle Kommune desværre bortkommet.

Listen indeholder navn, folkeregisteradresse, fødselsdato og et valgnummer. Listen indeholder ikke cpr-nummer. Det fremgår ikke af listen, at du har navne- og adressebeskyttelse.

Vi vil gerne understrege, at der højst sandsynligt er tale om en hændelig og beklagelig fejl. Vi har ikke grund til at tro, at USB-drevet er blevet stjålet, eller at der på anden måde ligger en ondsindet handling bag det skete.

Vejle Kommunes umiddelbare vurdering af det skete er derfor, at der som udgangspunkt ikke er en forøget risiko for, at uvedkommende får viden om din navne- og adressebeskyttelse ud fra det bortkomne USB-drev.

Da Vejle Kommune ikke kender baggrunden for, at du har ønsket at have navne- og adressebeskyttelse, er det vigtigt for os at sikre, at du er bekendt med det skete, så du kan tage eventuelle nødvendige forholdsregler.

Hvad har Vejle Kommune gjort i sagen 

Vejle Kommune opdagede torsdag den 18. november kl. 14.10, at USB-drevet var blevet væk. Der blev straks igangsat en meget stor eftersøgning af alle de steder, hvor USB-drevet kunne være bortkommet. Eftersøgningen fortsatte frem til mandag formiddag, uden at USB-drevet blev fundet.

Vejle Kommune anmeldte det skete til Datatilsynet søndag den 21. november 2021.

På baggrund af hændelsen har vi ændret vores arbejdsgange i forbindelse med kommende valghandlinger, så fejlen ikke kan ske igen.

Hvad skal du være opmærksom på

Vejle Kommune beklager meget det skete, og de gener bortkomsten af USB-drevet måske vil medføre. Vi anbefaler, at du i den kommende tid er særlig opmærksom på uventede eller uopfordrede henvendelser, uopfordrede kontakter på sociale medier og andre lignende henvendelser, som du ikke har bedt om.

Hvis du modtager sådanne henvendelser, og du mener, at det kan have noget med sikkerhedsbruddet at gøre, bedes du henvende dig til politiet. Vejle Kommune vil i givet fald også meget gerne høre fra dig.

Du kan søge råd og vejledning hos Vejle Kommunes databeskyttelsesrådgiver, som du kan ringe til på telefon 7227 3002, og skrive til på dpo.vejle@bechbruun.com. Hvis din henvendelse indeholder fortrolige eller følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du benytter den sikre beskedfunktion på adressen https://dpo.bechbruun.com/vejle.

Du kan desuden klage til Datatilsynet over Vejle Kommunes behandling af dine personoplysninger på adressen www.datatilsynet.dk.

Endelig er du naturligvis velkommen til at kontakte Vejle Kommune på telefon 76 81 10 50, hvis du har spørgsmål til sagen.

Endnu en gang vil vi gerne beklage det skete, og de gener det eventuelt må give dig.

Beklager gener

Vejle Kommunes umiddelbare vurdering af hændelsen er derfor, at der som udgangspunkt ikke er en forøget risiko for, at uvedkommende får viden om konkrete borgeres navne- og adressebeskyttelse ud fra det bortkomne USB-drev.

- Vi beklager meget det skete, og de gener det forsvundne USB-drev måske vil medføre. Vores arbejdsgange ved kommende valghandlinger bliver selvfølgelig ændret, så fejlen ikke kan ske igen, understreger Brian Slot, chef for Digitalisering og IT, Vejle Kommune.

Som udgangspunkt er det altid en alvorlig sag med tab af data om så mange borgere.

Allan Frank, IT-sikkerhedsekspert og jurist i Datatilsynet

Datatilsynet vurderer sagen med alvor

Vejle Kommune anmeldte hændelsen til Datatilsynet søndag den 21. november, hvad tilsynet også bekræfter over for TV SYD.

- Vi skal nu vurdere sagens nærmere omstændigheder. Som udgangspunkt er det altid en alvorlig sag med tab af data om så mange borgere. Nu skal vi helt konkret have klarlagt, hvor let det vil være at få adgang til oplysningerne, hvis man uretmæssigt får fingre i USB-drevet, siger Allan Frank, IT-sikkerhedsekspert og jurist i Datatilsynet.

Datatilsynet sanktionsmuligheder går fra kritik til bøder på flere hundrede tusinde kroner.

Sparerapport fik medarbejdere til at sende bekymringsbrev til politikere

Ved middagstid fredag har medlemmerne i økonomiudvalget i Esbjerg Kommune modtaget et bekymringsbrev fra den samlede medarbejderstab i Hånd om Familien, der er et tilbud for udsatte familier i kommunen. Foto: Google Maps, Grafik: Lasse Lund Hansen, TV SYD
Udgivet

Der er lagt op til store besparelser på det specialiserede familieområde i Esbjerg Kommune, men en gruppe medarbejdere rette nu skarp kritik af den rapport, der danner grundlag for besparelserne.

Ved middagstid fredag har medlemmerne i økonomiudvalget i Esbjerg Kommune modtaget et bekymringsbrev fra den samlede medarbejderstab i Hånd om Familien, der er et tilbud for udsatte familier i kommunen.

Brevet kommer i forbindelse med, at politikerne i næste uge skal i gang med at forhandle om det sparekatalog, der skal sikre Esbjerg Kommune en økonomi i balance for årene 2025-2028.

I sparekataloget ligger der nemlig spareforslag for 27,6 millioner kroner om året i familiecentret i Esbjerg Kommune, som Hånd om Familien er en del af. Se hele sparekataloget her.

- Jeg har fuldt forståelse for, at det er nogle svære valg, der skal træffes, og at økonomien er nødt til at hænge sammen. Derfor er det heller ikke det, vi klager over, siger tillidsrepræsentant ved familiecentret i Esbjerg Kommune, Lee Koudal, der sammen med de øvrige medarbejdere i Hånd om Familien har formuleret bekymringsbrevet.

Tillidsrepræsentant ved Familiecentret i Esbjerg Kommune, Lee Koudal, håber at medarbejdernes opråb kan give anledning til en mere fagligt funderet dialog om mulige besparelser. Foto: Privatfoto

Det som medarbejderne i stedet beklager sig over er den analyse af potentialer for besparelser på familieområdet, som Esbjerg Kommune har fået revisionsvirksomheden BDO til at lave. Du kan læse analysen fra BDO her.

- Fagligt og økonomisk urealistisk

Rapporten fra BDO danner grundlag for de spareforslag, der er i sparekataloget, og som politikerne inden længe skal tage stilling til, men medarbejderne er bekymret for, at beslutningerne bliver taget på et usagligt grundlag.

- Rapportens validitet ses utilstrækkelig i en grad, der gør den både fagligt og økonomisk urealistisk og dermed uforsvarlig at træffe videre beslutninger ud fra, står der indledningsvist i medarbejdernes bekymringsbrev.

Se hele brevet til politikerne her

Bekymringsbrev ang. BDO’s råderumsanalyse af det specialiserede familieområde

Validitet - BDO-rapport/ praksis:

BDO har afleveret en rapport, der vækker stor faglig bekymring ved Hånd om Familiens (HOF) ansatte. Rapportens validitet ses utilstrækkelig i en grad, der gør den både fagligt og økonomisk urealistisk og dermed uforsvarlig at træffe videre beslutninger ud fra. Vi anfægter rapportens generelle manglende evidens og empiri samt vildledende retorik. Dette gør, at man bør se bort fra signifikante dele af rapportens vurderinger og konklusioner, som er problematisk beskrevet og kræver yderligere analyser for det retmæssige grundlag at træffe beslutninger ud fra.

I BDO’s rapport er der flere emner, som er problematisk beskrevet og uden empiri. Problematikkerne som går ud over dette bekymringsbrev, uddybes gerne yderligere ved behov.

Koordinering og helhedsorientering:

Bekymringen bakkes op af adskillige forskningsprojekter og analyser gennem mange år hos bl.a. VIVE og Bolig- og Socialstyrelsen.

Der er ligeledes i lovgivningen implementeret lovhjemmel til at samkøre indsatser på tværs af sektorer i kommunen, hvis der vurderes at være et koordineringsbehov (jf. Barnets lov § 110). HOF er i praksis et tilbud, som kan løfte denne del, hvilket vi i høj grad gør i det daglige med en succesrate på ca. 66% (med en målsætning på 50%) og en tydelig økonomisk besparelse årligt. At BDO sammenligner bl.a. lønninger og hvorvidt andre kommuners ”tilsvarende tilbud” har koordinerende roller tilknyttet, uden at inddrage sammenligninger af succesrater, virker også utilstrækkeligt at træffe fyldestgørende beslutninger ud fra. Derudover koster en anbringelse gennemsnitligt ca. 80% mere end en indskrivning ved HOF.

Rapporterne og analyserne herunder beskriver alle, de positive resultater det medfører at tilbyde sammenhængende og helhedsorienterede indsatser. Samtidig peges der på det nødvendige fokus det kræver for at lykkes hermed; herunder den ledelsesmæssige opbakning ikke mindst.

Erfaring viser, at en helhedsorienteret indsats på tværs, med succes, forbliver en illusion, hvis ikke der konkret tages stilling til hvor og hvordan man i kommunen vil sikre denne mulighed for de mest udsatte familier. Endnu sikrer HOF den nødvendige koordinering, så disse helhedsorienterede indsatser faktisk fungerer. At man i en myndighedsafdeling skulle kunne navigere og koordinere konkret og dagligt, som krævet i almindelig praksis, er ganske enkelt urealistisk.

Vi anbefaler i den videre proces, at man bør overveje konsekvenserne for kommunens mest udsatte familier, såfremt det ikke længere skal kunne være muligt at tilbyde den indsats som for nuværende gives via tilbuddet HOF. Følgende rapporter og analyser udfordrer fagligt BDO og understøtter HOF’s eksistensgrundlag som et koordineret, helhedsorienteret tilbud:

Deraf finder vi det grundlæggende bekymrende hvor dårligt belyst HOF’s koordinerende funktion er i BDO- rapporten, da ”koordinering” netop identificerer det nødvendige arbejde med målgruppen.

HOF arbejder med familier, som er i risiko for at få deres børn anbragt udenfor hjemmet, eller som får deres børn hjem fra anbringelse. Det er familier, der er præget af massive, komplekse traumer. Sådanne traumer er dybt forankret i familien og det enkelte individ, og de kræver både langvarig, fagligt funderet og intensiv behandling og støtte. Traumer kan være invaliderende for det enkelte individ og for familien som helhed ift. at skabe en almindelig hverdag, hvor der er mulighed for trivsel og udvikling.

Den amerikanske forsker Jody Hoffer Gittell dokumenterer, at egenskaber ved koordinering og kommunikation i en arbejdsproces, har en signifikant betydning for den samlede produktivitet, kerneydelsens kvalitet samt de ansattes arbejdsglæde.

Koordinering og organisering:

Bredden i familiernes udfordringer, samt de grundlæggende livsvilkår, som disse mennesker som oftest har med sig, gør, at HOF må tilbyde kompenserende støtte i perioder, og for nogle familier barndommen ud, for at sikre overskud til udvikling på længere sigt. Det er således ikke muligt at skabe nødvendige og bæredygtige ændringer for barnet eller den unge med ufleksible time-pakker eller kortvarige støtteforanstaltninger.

Det betyder, at vi i nogle sammenhænge tilbyder indsatser, som kan synes at høre til i andre kommunale regi. Årsagen hertil er, at familiernes multifaktorielle problemstillinger gør, at de alt for ofte mangler overblik, tålmodighed og ressourcer. HOF støtter i navigationen rundt i systemet gennem koordinerede indsatser og tilbud, som er en forudsætning for at lykkedes i familierne. Derved bør ses som en del af vores metode i samarbejder på tværs og ikke et separat tilbud, hvilket HOF netop er sat i verden for at kunne tilbyde i en samlet pakke.

Det er også vigtigt i denne forbindelse af pointere, at det, modsat BDO’s beskrivelser, ikke er HOF selv der vurderer, hvorvidt foranstaltningen skal fortsætte. HOF videregiver systematisk beskrivelser af familiens udvikling gennem opfølgninger til Familierådgivningen, som har beslutningskompetencen.

Baggrund for udvikling af Hånd om Familien 2014:

HOF er oprettet efter nøje overvejelser ud fra tankegangen om at nedbringe antallet af anbringelser i Esbjerg Kommune.

Følgende er uddrag fra HOF’s tilbudsbeskrivelse, revideret udgave 2019:

I Esbjerg Kommune er barnet og den unges behov og trivsel i fokus, og arbejdet skal understøtte familiens ressourcer. Der er samtidig et ønske om at tilbyde effektive indsatser og behandlingsmetoder, der sikrer barnet eller den unge en god barndom sammen med sin familie og derved forebygge anbringelse uden for hjemmet. (…)

Formål:

Formålet er at styrke barnets/den unges trivsel og udvikling samt stabilisere familiens samlede situation, så der ikke opstår behov for at anbringe barnet/den unge væk fra hjemme ved at iværksætte en langvarig, udviklingsorienterende og kompenserende indsats, som har til hensigt at styrke barnet/den unges trivsel og udvikling samt familiens samlede situation/forhold.

Visionære løsninger der rækker ind i fremtiden:

Tilbage i 2015 var man i Esbjerg Kommune visionære og grundlagde vores tilbud - Hånd om Familien. Dette er et helt enestående tilbud som i løbet af de første to år sparede kommunen for 13 mio. kr. p.a. i nedbringelsen af anbringelser. Dette lykkes fortsat med, fordi vi har muligheden for at arbejde koordineret, helhedsorienteret rundt om hele familien.

TV SYD ville gerne have forelagt BDO for medarbejdernes kritik, men de ønsker ikke at stille op til et interview.

- Af hensyn til vores tavshedspligt i kundeforhold har vi ikke mulighed for at kommentere på sagen. Vi henviser til kommunen, skriver de i et svar til TV SYD.

TV SYD har ligeledes forsøgt at få et interview med borgmester og formand for økonomiudvalget i Esbjerg Kommune, Jesper Frost Rasmussen (V), men han er ved deadline for artiklen endnu ikke vendt tilbage på vores henvendelse.

Familieområdet i Esbjerg Kommune består af tre enheder. En myndighedsafdeling under navnet Familierådgivningen og to tilbudsafdelinger under navnene Familiecentret og Specialcentret.

Rapporten fra BDO peger på, at det er i Familiecentret, hvor Hånd om Familien hører under, at man bedst kan opnå de ønskede besparelser ved at nedlægge den koordinerende indsats. På baggrund af rapporten har forvaltningen indstillet til, at byrådet gennemfører besparelserne netop der.

- For os på gulvet er det svært at forstå, at man skal skære ned hos os, når vi hvert år sparer kommunen for en masse penge ved at nedbringe antallet af anbringelser. Det bliver kun dyrere på sigt både økonomisk og menneskeligt, siger Lee Koudal.

Af medarbejdernes bekymringsbrev fremgår det, at Hånd om Familien, der blev oprettet som en målrettet indsats for at nedbringe antallet af anbringelser, har en succesrate på 66 procent, hvilket de mener sparer kommunen for 13 millioner kroner om året, fordi færre børn i kommunen nu bliver anbragt uden for hjemmet.

Besparelsen på de 27,6 millioner kroner opnås i forslaget ved at skære i personalestaben med omkring 32 årsværk. Der er i dag cirka 295 årsværk ved Familiecentret.

En forvaltning i modvind

Generelt har familieområdet været omdiskuteret i Esbjerg den seneste tid.

Familierådgivningen, som består af de sagsbehandlere, der skal vurdere hvilke tilbud de enkelte familier kan få tildelt, har længe modtaget kritik for at have en for stor andel af deres sager, som bliver omgjort i Ankestyrelsen.

Fra morgenstunden fredag meldte Esbjerg Kommune ud, at de er klar til at se indad og rette op på omgørelsesprocenten.

Men det arbejde spår Lee Koudal kan blive udfordret, hvis politikerne holder sig til de spareforslag, Som BDO og forvaltningen har peget på.

- Hvordan skal de stakkels sagsbehandlere i Familierådgivningen kunne løfte den koordinerende opgave oven i det arbejde, de i forvejen laver. Det kan jeg simpelthen ikke se, siger han.

Ifølge Esbjerg Kommunes tidsplan for budgetprocessen, pågår de politiske forhandlinger om besparelserne fra 9. til 13. september. Budgettet for 2025-2028 forventes endeligt vedtaget på byrådsmødet d. 7. oktober.

Trods højt smittetal lemper Fødevarestyrelsen krav til besætningsejere

Får er en af de drøvtyggere, der er i høj risiko for bluetongue-smitten. Arkivfoto. Foto: Jakob Schjødt-Petersen, TV SYD
Udgivet

Udbredelsen af blå tunge-virus har taget fart efter første smittetilfælde i Varde i juli. Og selv efter adskillige krav fra Fødevarestyresen, spreder sygdommen sig stadig.

Fødevarestyrelsen lemper reglerne for håndtering af blå tunge-virus. Det sker på baggrund af, at smittetallet forhøjes til trods for flere tiltag fra Fødevarestyrelsen.

Virussen startede i Sønderjylland, og har nu spredt sig til resten af landet. De nyeste tal viser, at 111 danske besætninger er ramt af sygdommen.

Fødevarestyrelsen har indtil nu prøvet at begrænse smitten med forskellige krav til besætningerne. For eksempel kravet om, at en besætning skal flytte dyr ved mistanke om smitte. Et krav, der nu ophører.

- Vi kan ikke kontrollere insekterne, der bærer sygdommen. Derfor er den faglige vurdering, at vi nu kan lempe reglerne, så smittede og mistænkte besætninger igen kan flyttes, udtaler Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) i en pressemeddelelse fra ministeriet.

Hvad er blå tunge-virus?

Bluetongue (blå tunge, red.) er en virussygdom, der rammer drøvtyggere såsom får, geder, køer og hjorte.

Bluetongue er forårsaget af et virus. På verdensplan er der på nuværende tidspunkt identificeret 29 forskellige serotyper af bluetonguevirus. Modtagelige dyrearter er kvæg, får, geder, hjorte og andre drøvtyggere.

Sygdommen bliver overført af små blodsugende mitter kaldet culicoides, når de bi​​der dyrene for at suge blodet.

Mennesker kan ikke smittes med bluetongue.

Kilde: Fødevarestyrelsen

Pressemedelelsen fra Ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri understreger dog, at besætningsejere og dyrlæger fortsat skal anmelde mistanke om smitte til Fødevarestyrelsen og sende prøver til analyse hos SSI.

- Det er besætningsejerens ansvar at sikre god smittebeskyttelse, når dyr skal flyttes, og de bør overveje de midler, der kan være med til at begrænse følgerne af bluetongue, nemlig indelukning, insektmidler, repellanter og vaccination, fortæller veterinærdirektør Charlotte Vilstrup Castle fra Fødevarestyrelsen.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com