Der stod tilskuere klar langs hele ruten under søndagens cykelløb Grand Fondo Munkebjerg.
40, 80 eller 120 kilometer. På cykel. I kuperet terræn. Det var, hvad der søndag ventede motionscyklisterne omkring Munkebjerg og Brejning ved Vejle.
En af udfordringerne på den 40 kilometer lange rute, som enten blev kørt en, to eller tre gange, var turen op ad Munkebjerg. Derfor var flere tilskuere netop samlet på den strækning.
Vi venter på min mand, Vilhelms far, og hans kammerat. De skal køre 80 kilometer.
Kamilla Holmgaard, økonom, Vejle
- Vi venter på min mand, Vilhelms far, og hans kammerat. De skal køre 80 kilometer, fortalte Kamilla Holmgaard fra Vejle, da TV SYD talte med hende under løbet. Her stod hun klar til at heppe sammen med sin datter og sønnen Vilhelm.
Adspurgt, om manden var klar til strabadserne, lød svaret med et smil - og stolthed - i øjnene:
- Nej, han er bestemt ikke i god form. Han har renoveret lidt for meget hus og trænet lidt for lidt. Men mon ikke han kommer op? Det satser vi på.
Som sagt, så gjort. For op ad bakkerne kom han – og fik et ekstra boost af familiens hepperi. Lille Vilhelm er en mand af få ord. Men han anerkendte farmands indsats.
- Så du far?, spurgte mor Kamilla. - Mmm, lød svaret prompte fra Vilhelm. - Var han god?, lød det opfølgende spørgsmål. - Mmm, smilede Vilhelm.
Redaktionen tolker Vilhelms svar som et klart ja og glæder sig over, at den lille delegation syntes, at far så frisk ud på turen op.
Forbipasserende billister kaster skrald ind til Ingrid Marie Lorentzen som straf for, at hun lod en fotovogn parkere i hendes indkørsel.
I et halvt år har billister smidt dåser, plastikemballage, mælkekartoner og meget andet ind på Ingrid Marie Lorentzens grund på Varde Hovedvej ved Bramming.
Det er en straf for, at hun tilbage i juli sidste år sagde ja til at lade en af Syd- og Sønderjyllands Politis fotovogne parkere på hendes grund.
Men siden den vestjyske pensionist i midten af december kom med et opråb, har chikanen endelig holdt op.
- Jeg tænkte bare 'arhhh', det er dejligt ikke at være utryg igen.
Desværre skulle hun kun to dage ind i det nye år, før den var gal igen.
- Så ser jeg pludselig, at der er to-tre sølvpapirskugler ude foran, da jeg er oppe ved min postkasse. Det har jeg ikke oplevet, siden jeg anmeldte det. Indtil i går gik alt efter bogen. Nu tænker jeg bare, at det aldrig stopper.
Tomme ketchupflasker, dåser og plastikemballage fra færdigretter er bare nogle af de ting, billisterne kaster.
Foto: Silas Brandt Lilliecrona, TV SYD
Kameraer skal fange gerningsmændene
Efter Ingrid Marie Lorentzen anmeldte chikanen til Syd- og Sønderjyllands Politi, har hun fået sat to kameraer op.
- Der kom en tekniker den 23. december og satte dem op. Der hænger et op ad en gammel svinestald og så en skråt op ad indkørslen. Det er ikke vildtkameraer, men de er meget professionelle, og der er trukket forlængerledninger ind til huset.
Det er et kamera fra en fotovogn som dette, Ingrid Marie Lorentzen har haft stående på sin grund.
Foto: Silas Brandt Lilliecrona, TV SYD
De to kameraer er første skridt i kampen om at fange de billister, der i mange måneder har målrettet deres affald Ingrid Marie Lorentzens indkørsel.
- Nu har jeg det sådan lidt igen, at jeg er utryg, for jeg havde håbet, at de havde hørt, at der var overvågning. Jeg kan godt leve med lidt sølvpapirskugler, men det er ikke i orden.
Mange støttende beskeder
Rigtig mange mennesker har læst om Ingrid Marie Lorentzens oplevelser, og udover anerkendelser i det lokale supermarked, så er flere beskeder også tikket ind på telefonen.
- Jeg har fået en masse beskeder fra fremmede på Messenger, hvor folk skriver ''stærkt Ingrid Marie'', ''kom igen'', ''godt gået'' og ''hvor er du sej!''. Jeg føler mig virkelig bakket op.
Men nu er virkeligheden, at sølvpapirskuglerne igen ligger i hendes indkørsel. Nøjagtigt som for 22 dage siden. Og det får den vestjyske pensionist til at sidde tilbage med en følelse af afmagt.
- Jeg tænker bare, det her er endeløst. Måske skal jeg bare lære at leve med det?
TV Syd har forsøgt at få en kommentar fra Syd- og Sønderjyllands Politi omkring sagens udvikling, men det har endnu ikke været muligt.
Nye regler kan koste Malene og hendes søster over halvdelen af kunderne
Kørelærer Malene Nygaard Christensen kalder det forskelsbehandling at tilbyde køreprøverne på engelsk og i Sønderjylland også på tysk, men udelukke andre sprog.
Foto: Helle Eriksen, tvSyd
Fra årsskiftet var det ikke længere muligt for køreskoleelever at have tolk med til prøverne, og det giver udfordringer på en køreskole i Vejle.
Malene Nygaard Christensen og hendes søster er tredje generation på køreskolen BK Vejle. En stor del af deres forretning er elever med udenlandsk baggrund, fordi de har en arabisktalende kørelærer ansat.
- Han har opbygget et kæmpe netværk, så eleverne kommer fra hele Danmark for at tage kørekort hos ham. Sideløbene har vi også en tolk til førstehjælp, så vi kan lave det hele på arabisk til de elever, der har et stort behov for at integrere sig, så de kan komme ud at arbejde, siger Malene Nygaard Christensen.
Jeg kan ikke lide, at man frasorterer nogle minoriteter, som er i Danmark, og som gerne vil være i Danmark. Så på den måde synes jeg, der er tale om forskelsbehandling
Malene Nygaard Christensen, kørelærer og medejer, BK Vejle
Indtil 1. januar i år havde eleverne mulighed for af egen lomme at betale en tolk for at tage med til både teori- og køreprøve, men det blev forbudt fra årsskiftet. Nu frygter kørelæreren i Vejle, at mange med udenlandsk baggrund kommer til at opgive at tage et kørekort.
- Udfordringen er helt klart teoriprøven, hvor de ikke kan forstå alle begreberne på dansk, så mange vil komme i klemme, fordi de ikke kan tage prøven på deres eget sprog, siger Malene Nygaard Christensen, der frygter, at det kan blive et samfundsproblem.
Det siger de nye regler:
Køreprøven skal fremadrettet kunne afvikles på enten dansk eller engelsk hos Færdselsstyrelsens prøvesagkyndige. Dermed bortfalder den nuværende mulighed for at bruge tolk. Der vil dog være særlige foranstaltninger i forhold til at aflægge prøve på tysk i det dansk-tyske grænseområde, samt på færøsk og grønlandsk. Tiltaget skal hindre muligheden for at snyde i forbindelse med prøver på sprog, som den prøvesagkyndige ikke behersker.
Aftalen er indgået mellem transportministeren og kørelærerbranchen.
- Vi har mange, der skal bruge kørekortet til at køre for GLS eller Bring, men de kan ikke komme ud og arbejde uden et kørekort, siger hun.
Længere tid og flere penge for et kørekort
Argumentet for de nye regler har været at komme snyd til livs, fordi der har været indberetninger om tolke, der kommer med svarene på vegne af eleverne.
Hvis ikke den prøvesagkyndige kan sproget, bliver det ikke opdaget, men Malene Nygaard Christensen mener, man kunne have tyet til andre tiltag end at forbyde tolkene.
- Man kunne optage prøverne og lave stikprøvekontroller. Jeg har aldrig selv oplevet snyd eller fået indberetninger om snyd hos os i mine 20 år som kørelærer, og jeg savner noget dokumentation for omfanget af problemet, siger hun.
Malene Nygaard Christensen (tv.) og hendes søster Simone Nygaard Christensen overtog familiens køreskole i 2013.
Foto: Helle Eriksen, tvSyd
Det er stadig muligt at undervise eleverne på eksempelvis arabisk, men prøverne foregår på dansk eller engelsk - og i Sønderjylland også på tysk.
- Jeg kan ikke lide, at man frasorterer nogle minoriteter, som er i Danmark, og som gerne vil være i Danmark. Så på den måde synes jeg, der er tale om forskelsbehandling, lyder det fra Malene Nygaard Christensen.
Hidtil har det taget de udenlandske elever omkring tre måneder at tage kørekort hos BK Vejle. Nu må de formentligt investere mere tid og flere penge, hvis de vil bestå.
- Jeg vil tro, at det i bedste fald kommer til at tage dem tre måneder mere at tage kørekortet. Og så vil jeg ikke tænke på, hvad det i værste fald vil tage for dem, der har rigtig svært ved det. Og det er jo så bare tid, men der er jo også noget økonomisk i det, siger Malene Nygaard Christensen.
De nye regler er kun tre dage gamle, og det er for tidligt at sige, hvilken betydning de får for Malene Nygaard Christensen og hendes team, men hun frygter, at det kan blive sværere at få hjulene til at køre rundt.
- Hvis vi mærker konsekvensen af det her hårdt, så går vi 60 procent ned i omsætning. Ikke lige på én gang, men hen ad vejen, og det er altså meget, når vi har opbygget et stort kundegrundlag over de sidste 20 år, som egentlig bare kan kan smuldre på no time, siger hun.
Transportminister Thomas Danielsen (V) har sammen med kørelærerbranchen underskrevet aftalen om de nye regler, der trådte i kraft 1. januar 2025.
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
tvSyd har bedt transportminister Thomas Danielsen (V) om et interview, men han har ikke haft mulighed for at stille op.
I et svar til Folketingets transportudvalg sidste år skrev han, at udgangspunktet var, at det måtte kunne forventes, at de fleste borgere, der bor eller arbejder i Danmark, kan klare prøverne på dansk eller engelsk.
TV SYD
Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.
Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier.
Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps.
Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden.
Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.
Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.
Navn
Udbyder
Chartbeat
_cbt
Chartbeat
_cb
Chartbeat
_cb
Chartbeat
_cb
Chartbeat
_cb_expires
Chartbeat
_cb_svref
Chartbeat
_cb_svref
Chartbeat
_cb_svref_expires
Chartbeat
_cbt
Chartbeat
_chartbeat2
Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2
Chartbeat
_chartbeat2_expires
Chartbeat
_chartbeat4
Chartbeat
_chartbeat4
Chartbeat
_chartbeat4_expires
Chartbeat
_v__cb_cp
Chartbeat
_v__cb_cp
Chartbeat
_v__cb_cp_expires
Chartbeat
_v__chartbeat3
Chartbeat
_v__chartbeat3
Chartbeat
_v__chartbeat3_expires
Chartbeat
ebx_webtag_
Echobox
userId
tvsyd.dk
Funktionelle cookies
Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.
Navn
Udbyder
csrftoken
instagram.com
bcookie
LinkedIn
bscookie
LinkedIn
csrftoken
instagram.com
JSESSIONID
LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate
tvsyd.dk
jwplayerLocalId
tvsyd.dk
lang
LinkedIn
lang
LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY
YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY
youtube.com
li_gc
LinkedIn
lidc
LinkedIn
tableau_locale
public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale
public.tableau.com
Ikke tildelte cookies
Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.
Navn
Udbyder
_clsk
tvsyd.dk
pusherTransportTLS
no-domain
sentryReplaySession
no-domain
tv_syd_session
tvsyd.dk
Nødvendige cookies
Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.
Navn
Udbyder
app_banner_enabled
tvsyd.dk
breaking
tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed
tvsyd.dk
CookieConsent
tvsyd.dk
frequencyCategoryV2
tvsyd.dk
recencyCategoryV2
tvsyd.dk
recencyLastVisitV2
tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent
tvsyd.dk
visitedPagesV2
tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2
tvsyd.dk
XSRF-TOKEN
tvsyd.dk
Præference-cookies
Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.
Navn
Udbyder
NID
Google
Markedsføringscookies
Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.