Efterskole øger fokus på trivsel efter svære år med corona
Flere efterskoler oplever, at elever har det svært efter år med coronanedlukninger, isolation og restriktioner. På Askov Efterskole sætter man nu mere fokus på trivslen.
Mandag begynder skoleåret igen på de fleste af landets skoler. På efterskolerne tager man dog allerede imod eleverne søndag. Også på Askov Efterskole ved Vejen.
- Jeg glæder mig rigtigt meget til at se alle de nye elever. Det gør vi allesammen, fortæller forstander Thomas Tarp Hansen.
Skoleåret kommer i høj grad til at handle om trivsel i år. En undersøgelse foretaget af Efterskoleforeningen viser nemlig, at 7 ud af 10 efterskolelærere i højere grad har oplevet mistrivsel blandt skoleeleverne efter corona.
- Man kan sige, at det skoleår, vi lige har været igennem, jo er det første skoleår efter to år med nedlukninger og isolation, og der har vi hos os oplevet et lidt større frafald, siger forstanderen.
Et efterslæb
Ifølge forstanderen kan der foruden et fagligt efterslæb, som følge af blandt andet coronanedlukninger og hjemmeundervisning, også være et efterslæb af sociale kompetencer hos nogle elever.
- Det er jo meget naturligt, at man ser det på efterskolerne, fordi at det med det sociale og fællesskabet er så centralt på en efterskole, siger Thomas Tarp Hansen.
Mange følte sig ensomme
En af de første elever, der søndag ankom til Askov Efterskole, er Sille Tommerup. Hun er andetårselev, og grundet netop pandemien var hun hjemsendt en måned sidste år.
- Der var mange, der følte sig ensomme igennem det, og det kunne man sagtens se, da vi kom tilbage, siger hun.
Trivsel har altid været et punkt på dagsordenen på en efterskole, men i år er der endnu mere fokus på det. Blandt andet er Askov Efterskole med i Me&We-projektet, der har til formål at styrke unges sociale kompetencer, relationer og fællesskab.
- Vi arbejder jo hele året igennem med relationer og har mange ting. Bare noget så simpelt som at vi skifter værelse et par gange om året for netop at få rusket lidt op i elevflokken og give mulighed for at få skabt nye relationer, så de hele tiden får nogle nye berøringsflader og lærer hinanden at kende på kryds og tværs, fortæller Thomas Tarp Hansen.