Nedlagt jernbane skal blive til 40 kilometer lang vandre- og cykelsti
40 kilometer jernbane fordelt på fire kommuner skal forvandles til en vandre- og cykelsti.
Nu kan du snart vandre eller cykle på den 40 kilometer lange Bramming-Grindstedbane, hvor det sidste godstog kørte i 2012.
Esbjerg, Varde, Vejen og Billund kommuner har nemlig overtaget den nedlagte jernbane fra BaneDanmark.
Vi er glade for, at det endelig er lykkedes at få en aftale med BaneDanmark om overtagelse, så vi kan komme i gang.
Louise Langschwager, landskabsarkitekt, Varde Kommune
Den forladte jernbane er stort set uden bakker og skarpe sving, og da der flere steder også er læ fra omkringliggende træer og buske, rummer den 40 kilometer lange strækning et særligt stort potentiale for en cykelsti, lyder det fra Varde Kommune.
Idéen til projektet startede tilbage i 2015, så den har været længe undervejs.
- Vi er glade for, at det endelig er lykkedes at få en aftale med BaneDanmark om overtagelse, så vi kan komme i gang, siger Louise Langschwager, landskabsarkitekt i Varde Kommune.
I 2022 begynder de fire kommuner så at arbejde på, hvordan vandreruten skal udformes. Derfor kan Louise Langschwager ikke svare på, om jernbanen får lov til at blive liggende eller skal fjernes.
- Længere oppe i landet har den sti, vi knytter os på i Grindsted, forskellige løsninger. Der er både en løsning, hvor der er lagt grus ned mellem skinnerne. Andre steder er både skinner og sveller fjernet, siger hun.
Mangler finansiering
I første omgang var det vigtigt for kommunerne at få landet en aftale, som indebærer, at de fire kommuner gratis kan overtage jernbanen, så længe kommunerne selv står for at finansiere projektet.
- Vi har ingen finansiering til anlægget endnu. Så det er mest bare drømme indtil videre. Men vi ser også ind i et fundraising-projekt, hvor vi skal finde finansiering til projektet, siger Louise Langschwager.
Når finansieringen er på plads, bliver der sandsynligvis også tænkt i faciliteter til de mennesker, der har tænkt sig at bruge ruten.
- Det er svært at forestille sig, at der ikke kommer nogen faciliteter undervejs. Det er en strækning på 40 kilometer, så det er et ret langt rekreativt forløb diagonalt i Jylland. Så der er brug for nogle faciliter til at understøtte den rekreative brug, siger Louise Langschwager.