Et britisk skib skiftede pludselig kurs i Østersøen. Det blev skæbnesvangert
Klokken 03.25 mandag morgen bragede et britisk skib ind i et dansk med to personer ombord. Én er fundet død, mens den anden fortsat er savnet.
Søndag aften var det danske fragtskib Karin Høj fra rederiet Høj i Horsens på vej mod Danmark fra Sverige.
Det skød en rolig fart på omkring 5,5 knob igennem Østersøen. Kort efter midnat sejlede fragtskibet ind i farvandet mellem Bornholm og Ystad.
Samtidig var et større, britisk skib ved navn Scot Carrier på vej i samme retning, dog et godt stykke bag det danske. Men med en fart på omkring det dobbelte.
Afstanden mellem de to skibe svandt ind minut for minut.
Det britiske skib kom tættere og tættere på, og i de spæde morgentimer burde overhalingen være overstået.
Men i stedet gik det galt. Grueligt galt. For klokken 03.25 bragede Scot Carrier ind i Karin Høj.
Scot Carrier er 90 meter langt og 15 meter bredt, mens det danske er noget mindre med sine 55 meters længde og ni meters bredde. To vidt forskellige vægtklasser.
Allerede få minutter efter kollisionen vidste Forsvarets Operationscenter, at noget var galt. For klokken 03.30 lød en alarm fra et skibsovervågningssystem. Det sker eksempelvis, hvis der er udstyr, der bliver vådt, som ikke burde blive det.
Og nogenlunde samtidig fik de svenske redningsinstanser besked om, at to skibe var stødt sammen.
Mens de to lande igangsatte en redningsindsats, begyndte det danske skib at kæntre.
Reagerede ikke på kollisionen
Trods kollisionen fortsatte det britiske skib ufortrødent. Det ændrede sig først, da det svenske redningsmandskab fik fat i besætningen over kanal 16, den maritime nødkanal.
Nils Ternéus var også på havet og hørte i realtid samtalen over sin bådradio på vej mod svenske Trelleborg. Til SVT Nyheder fortæller han, at redningsmandskabet spurgte besætningen, om de var stødt sammen med et skib.
Kvart i fem fik vi melding om, at der var hørt skrig fra vandet.
Kommunikationschef i den svenske redningscentral
Svaret lød ifølge Nils Ternús, at der ”måske” havde været en kollision, men at besætningen altså ikke var sikker.
- Så blev de bedt om at vende rundt og kontrollere, om der havde været en ulykke. Men med tanke på skaderne på det danske fartøj må man have mærket en kollision, lyder det fra Nils Nernéus.
Maria Boman, der er redningsleder ved det svenske Sø- og Luftredningscenter, har bekræftet, at det britiske fartøj ikke meldte ud, at det var kollideret med den danske båd.
- Jeg ved ikke, hvad der skete om bord. De blev chokerede, men indså, hvad der var sket, da vi talte med dem, siger hun ifølge Expressen.
Knap en halv time efter sammenstødet, kort før 04, vendte det britiske skib om.
Da ulykken skete i svensk farvand, var det Sverige, der havde det primære ansvar for redningsaktionen.
Men i løbet af de første timer var det ikke til for hverken de svenske eller danske myndigheder at fortælle, præcis hvad der var sket, eller hvor mange personer der potentielt kunne være i fare.
Én ting vidste man dog, da TV 2 talte med Steffen Lund, vagthavende i Forsvarets Operationscenter, klokken 06.30.
Det danske skib var nu vendt rundt og havde bunden i vejret. Og den vagthavende kunne da også fortælle, at der "formentligt" havde været to personer om bord på det danske skib, da det som oftest er minimumbesætningen.
Også i svenske meldinger begyndte det at lyde, at mindst to personer frygtedes at være i vandet, der havde en temperatur omkring fire grader.
- Kvart i fem fik vi melding om, at der var hørt skrig fra vandet, fortalte kommunikationschef i den svenske redningscentral Sjöfartsverket Jonas Franzen til Expressen.
Klokken 08.42 bekræftede det danske forsvar, at et mindre dansk fragtskib var kæntret vest for Bornholm i svensk farvand efter kollision.
Mindre dansk fragtskib kæntret vest for Bornholm i svensk farvand efter kollision. To personer savnes. Redningshelikopter og redningsbåde fra @forsvaretdk indsat. #dkforsvar #værdatkæmpefor
— Forsvaret (@forsvaretdk) December 13, 2021
To personer var savnet. Og efterhånden kom det frem, at der var tale om to danske statsborgere.
Søren Høj, der er manager hos rederiet, der ejer Karin Høj, fortalte til TV 2, at han ikke kendte de nærmere omstændigheder ved kollisionen, men at alle i virksomheden var dybt berørte.
- Vores tanker går til de pårørende, sagde han.
Eftersøgning afsluttet
Både helikoptere, fly og både deltog i redningsarbejdet og eftersøgningen af det danske skibs besætning.
Ekstra Bladets fotograf Rasmus Flindt Pedersen var tilfældigvis ombord på færgen til Bornholm mandag morgen, og til avisen fortæller han, at han sammen med resten af færgen kunne følge med i redningsaktionen.
- Det er svært at se skibet, fordi det ligger med bunden op, men man kunne se det et stykke ude og en del mindre redningsfartøjer, der cirkulerede rundt. De sagde i højttalerne, at de satte farten ned, da vi passerede, så færgens besætning kunne hjælpe med at kigge efter personer i vandet, fortæller han.
Området var mørkt og tåget, og som timerne skred frem, gjorde håbet om overlevende det modsatte.
Det var ikke til at vide, om de to personer befandt sig i vandet eller inde i skibsskroget, men i løbet af formiddagen blev det opgivet at finde overlevende på havet.
Omkring 10.30 afsluttede det svenske søfartsvæsen eftersøgningen på vandet. Endnu uden at have fundet nogen personer.
I stedet blev Karin Høj bugseret tættere på land, så det var det sikrere for de dykkere, der nu skulle undersøge skroget.
Spritsejlads
Kort efter 15 blev det offentliggjort, at en var blevet fundet død i skroget. Den anden var fortsat savnet.
Og nu begyndte en mulig årsag til ulykken begyndte at finde vej.
Det kom nemlig frem, at den svenske kystvagt havde indledt en forundersøgelse af spritsejlads hos den britiske besætning, der i alt bestod af otte mennesker.
Og to at besætningsmedlemmerne, en britisk og en kroatisk statsborger, blev frihedsberøvet.
Anholdt
Tirsdag eftermiddag, omkring et døgn senere, oplyser den svenske kystvagt, Kustbevakningen, ifølge flere svenske medier, at netop de to frihedsberøvede er blevet anholdt.
Den britiske mand er mistænkt for uagtsomt manddrab, grov uagtsomhed i sejladsen og for at være påvirket af alkohol. Den kroatiske mand er mistænkt for spritsejlads.
Ifølge anklager Tomas Olvmyr var det den britiske mand, der havde vagten på det engelske fartøj, da ulykken skete.
- Den ene person er den, som havde vagten på tidspunktet for ulykken, mens den anden person udførte arbejdsrelaterede opgaver og mistænkes for at have været beruset, siger anklageren til SVT.
Han vil ikke oplyse, hvor høj en promille mændene havde, men siger, at prøver har vist, at de begge havde alkohol i blodet.
Anden dansker fortsat savnet
Rederiet Scotline Marine Holdings, der ejer Scot Carrier, oplyste tidligere i en skriftlig udtalelse, at to fra besætningen om bord havde alkohol i blodet.
- I overensstemmelse med procedurerne er alle besætningsmedlemmer på Scot Carrier blevet testet for alkohol og stoffer. To medlemmer af besætningen havde en højere promille end tilladt, skrev Scotline på sin hjemmeside.
Her tilføjes det, at rederiet har nultolerance over for brud på reglerne om at være påvirket om bord på skibe.
Den præcise årsag til ulykken er endnu ikke fastlagt, og om de britiske og kroatiske besætningsmedlemmer bliver dømt, må tiden vise.
Sikkert er dog, at den anden dansker fortsat er savnet.