Elever fik øjne forbrændt - nu beskyldes diskotek for at pynte sig med lånte fjer

Af Kristian Jakobsen, David Essenbæk Jakobsen og Martin Littau Herlevsen
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel
I samarbejde med TV2 Østjylland

Firedisko leverer blandt andet lyd og lys til store fester, men nu viser det sig, at virksomheden, ifølge eksperter, pynter sig lidt for meget med lånte fjer.

Det virkede umiddelbart som en god idé, da gymnasieelever i Horsens for nylig hyrede Hammel-virksomheden Firedisko til at stå for musik og lys til forårets gymnasiefest.

På Firediskos hjemmeside blev man mødt med anbefalinger fra glade kunder og referencer fra prominente virksomheder. Men nu bliver der sået tvivl om virksomhedens troværdighed.

TV2 Østjylland har i samarbejde med TV Syd undersøgt oplysninger fra Firediskos hjemmeside. Og det viser sig blandt andet, at de glade mennesker, som har lagt billede og navn til positiv omtale af mobildiskoteket, slet ikke findes i virkeligheden.

- Det er jo at booste sig selv med lånte fjer. Det er jo at fremstille sig selv som værende kongerne af mobildiskoteker, og det hele kører bare. Det er det, det handler om for dem, og det gør de jo så ved at få de her forskellige mennesker til at udtale sig, som de så har opfundet, siger Peter Ladefoged, der er lektor og ekspert i markedsføring på Erhvervsakademi Aarhus.

Kort om Firedisko-sagen

Noget gik helt galt til en gymnasiefest i Horsens, hvor utallige elever endte med forbrændinger i øjne og hud. Læs mere her.

Firediskos direktør, Simon Ringholm, har efterfølgende beklaget og forklaret, at hændelsen formentlig skyldtes en revne i glasset i en UV-lamp. Sikkerhedsstyrelsen er gået ind i sagen og har stillet en række spørgsmål til ledelsen hos Firedisko om den pågældende lampe.

- Vi er kun glade for, at sagen bliver taget alvorligt, og at myndighederne interesserer sig for den. Vi skal til bunds i det her, og vi vil gerne vide, hvordan vi sikrer os, at det aldrig sker igen, sagde Simon Ringholm i den forbindelse til TV2 Østjylland.

Lampen er endvidere sendt til undersøgelse hos leverandøren i USA, oplyser Firedisko.

Glad kunde dukker op i sædbank

På firedisko.dk kan man se en række rosende omtaler og anmeldelser fra meget tilfredse kunder. Afsenderne har dog kun optrådt med billede og fornavn. Blandt andet en ung kvinde ved navn Louise, som kun har rosende ord til overs for virksomheden.

"Firedisko leverede ikke kun den fedeste musik og lys til vores fest, men deres bar var også en stor succes… Det var virkelig prikken over i'et på en allerede fantastisk fest", skriver hun.

På Firediskos hjemmeside er 'Benjamin' øjensynligt en yderst tilfreds kunde, men ekspert sår tvivl om, hvorvidt 'Benjamin' egentlig findes. Foto: TV2 ØSTJYLLAND

På hjemmesiden møder man også 'Benjamin', som skriver:

"Det er ærgerligt, man ikke kan holde fest hver dag! Stod det til mig, havde jeg booket Firedisko til enhver begivenhed, hvor der var behov for lys og lyd! Jeg vender tilbage!”

En såkaldt reverse-image-search alene på billedet af 'Benjamin' giver 36 resultater. Og her viser det sig, at billedet er et modelbillede, der blandt andet også optræder på en polsk hjemmeside for varmedunke og hos en sædbank i New York.

Foto: TV2 Østjylland

- Han er om sig. Når man ser det her line-up, så virker det jo lidt som om, at det er en stock-photo-ting, som bliver brugt i alle mulige sammenhænge, vurderer markedsføringsekspert Peter Ladefoged.

TV2 Østjylland og TV Syd har undersøgt syv anbefalinger på Firediskos hjemmeside. I alle syv tilfælde var det fiktive personer, der har lagt navn og billede til anmeldelserne.

Erkender uægte billeder

Direktør i Firedisko, Simon Ringholm, erkender, at billederne, som var sat sammen med de anmeldelser, man kan læse på virksomhedens hjemmeside, ikke er ægte.

- Det eneste, der ikke findes, er deres billeder. Det er billeder, som vores internet-mand har smidt ind, for at det skulle se bedre ud. Det har jeg bedt ham om at tage ned, men anmeldelserne de findes, siger Simon Ringholm.

Det er jo klart, at det er et alvorligt problem, hvis man bruger falske anmeldelser

Mie Nancy Grouleff, jurist, Dansk Industri

Billederne er altså nu taget ned, viser en gennemgang. Men Simon Ringholm garanterer, at indholdet i anmeldelserne er ægte og oplyser, at det er et udpluk fra deres mange glade kunder. Det har han dog ikke ønsket at udlevere dokumentation for.

- Nej, jeg vil ikke grave mere ned i den her sag, for der er ikke noget at komme efter. Det er ærlig talt at spilde din og min tid, siger Simon Ringholm.

Tvivl om store samarbejder

Men kundeanmeldelserne på Firediskos hjemmeside er ikke det eneste, der springer i øjnene.

TV2 Østjylland har fået en anonymt tip og en række screenshots tilsendt sammen med en påstand om, at Firedisko skulle have brugt virksomhedslogoer fra kendte brands på deres hjemmeside under påskud af at have samarbejdet med dem og uden at have fået lov.

Det drejer sig blandt andet om Plantorama, Bilka, Bestseller og DHL, hvis logoer tidligere var at finde på Firediskos hjemmeside, men i dag er pillet af.

Udover at have snydt med brugeranmeldelserne på hjemmesiden, så har Firedisko også benyttet sig af logoer fra andre firmaer uden at have en aftale herom. Foto: TV2 ØSTJYLLAND

I en rundspørge til 12 af virksomheder, hvoraf 11 har svaret, svarer ni, at de ikke har haft et direkte samarbejde med Firedisko, og at de ikke var klar over, at deres logo blev brugt på mobildiskotekets hjemmeside.

- Vi har ikke haft et samarbejde med Firedisko, og da jeg blev bekendt med, at vores logo figurerede på deres hjemmeside, bad jeg dem om at få det fjernet, lyder det blandt andet fra Sisse Porse Norlyk, der er strategisk projektleder hos Plantorama.

Jurist: Det er et alvorligt problem

Brug af virksomheders logoer kan være problematisk på flere måder, vurderer jurist ved Dansk Industri Mie Nancy Grouleff, der dog understreger, at hun udtaler sig generelt.

- Varemærkeloven slår klart fast, at den virksomhed, som ejer et logo, er den virksomhed alene, der har retten til at bruge det. Hvis virksomheden gerne vil tillade, at andre skal bruge det, skal man indgå en aftale ved virksomheden. Markedsføringsloven forbyder blandt andet, at man vildleder forbrugerne ved for eksempel at udgive sig for, at have et samarbejde, man ikke har, siger hun.

Det er ingen sag, det er bare for at finde snavs

Simon Ringholm, direktør, Firedisko

Helt skidt er det, hvis en virksomhed oven i købet bruger kundeanmeldelser, som ikke er helt ægte. Det kan sætte forbrugerne i en svær situation, forklarer hun.

- Det er jo klart, at det er et alvorligt problem, hvis man bruger falske anmeldelser, da det kan få forbrugeren til at foretage et køb, de ellers ikke ville have gjort, siger Mie Nancy Grouleff.

Nægter at fremvise dokumentation

TV2 Østjylland har forelagt kritikken for Firediskos direktør, Simon Ringholm. Han oplyser, at virksomhedernes logoer er blevet fjernet fra hjemmesiden.

Men han gør det klart, at Firedisko har været hos de pågældende virksomheder.

- Da vi blev gjort opmærksom på det her, tog vi det hele ned, for at der ikke skulle være nogen tvivl. Men vi kan redegøre for, at vi har været hos alle virksomhederne, som har været på hjemmesiden, siger Simon Ringholm.

Simon Ringholm ønsker ikke at fremvise den dokumentation, han hævder at have for Firediskos samarbejdspartnere og gode anmeldelser. Foto: TV2 ØSTJYLLAND

Den dokumentation vil direktøren dog ikke vise TV2 Østjylland.

- Nej, det er der ingen grund til. Det er ingen sag, det er bare for at finde snavs, siger han.

Firedisko har altså, ifølge direktøren, haft med virksomhederne at gøre.

At virksomhederne ikke kan genkende, at der har været et direkte samarbejde, kan, ifølge Simon Ringholm, simpelt forklares med, at virksomhederne kan have benyttet sig af en underleverandør til festerne og derfor ikke nødvendigvis ved, at Firedisko har været en del af det. Eller at virksomhederne har benyttet sig af en af hans andre virksomheder, som også beskæftiger sig med afvikling af events.

Men han gentager, at logoerne blev pillet af hjemmesiden med det samme, da det stod klart, at der ikke var grundlag for at have det liggende.

- Jeg har simpelthen ikke mere at tilføje til denne sag, siger han.

Simon Ringholm henviser også til Firediskos Facebook-side, hvor man, ifølge ham, kan se billeder af mange af de fester, de som mobildiskotek har været involveret i.

Otte gæster har taget imod tilbud om krisehjælp efter teaterulykke

Udgivet

Varde Sommerspils skuespillere og mange frivillige har fået talt søndagens oplevelse, hvor en kæmpe gren styrtede ned foran scenen, godt igennem. Også en håndfuld publikummer har benyttet sig af tilbuddet om psykologhjælp.

Varde Kommune har fået flere henvendelser fra de mere end 1700 publikummer, der var til stede under søndagens teaterulykke i Varde.

Kommunen valgte efter grenkollapset at tilbyde psykologbistand for at håndtere eventuelle efterreaktioner.

Få henvendelser

Det tilbud har otte gæster benyttet sig af, oplyser Varde Kommune til TV SYD.

- Vi har fået otte henvendelser fra gæster, der har ønsket en samtale, fortæller Rachel Møller Lund, der er HR konsulent i Varde Kommune.

Der var fem tons gods i grenen, som styrtede ned over dele af publikumspladserne. Foto: Jesper Kim Sørensen, TV SYD

Hun fortæller at alle, der henvender sig, efterfølgende bliver ringet op af en psykolog, som så vurderer, hvad behovet er.

- Det kan være, man har behov for at gennemgå situationen en ekstra gang med en psykolog over telefonen. Andre har haft brug for råd og vejledning til, hvordan de skal agere, hvis der skulle komme en efterreaktion, siger Rachel Møller Lund, der oplyser, at tilbuddet om psykologhjælp er åbent ugen ud.

Også skuespillerne og de mange frivillige i årets forestilling har fået tilbudt hjælp til at håndtere oplevelsen, fortæller Jan Wessel Rasmussen, der er bestyrelsesformand i Teatret 7-Kanten.

- Vi har mulighed for at gribe ud efter de værktøjer, kommunen har stillet til rådighed. Men vi er også blevet opfordret til at vente 24-36 timer, så man lige kunne mærke efter, hvordan man egentlig havde det, siger Jan Wessel Rasmussen.

Føler sig trygge

Han fortæller, at 7-Kanten allerede søndag lavede en generel orientering omkring forløbet til de medvirkende i forestillingen.

- Jeg fortalte, hvordan jeg oplevede situationen ude blandt publikum, og hvad det var, vi reagerede på. Og beredskabschefen orienterede om forholdene, hvad der var sket, og de tiltag, der blev sat i værk efterfølgende, siger Jan Wessel Rasmussen.

Vi føler os trygge ved den måde, det er blevet håndteret på

Jan Wessel Rasmussen, bestyrelsesformand i Teatret 7-Kanten

Han siger, at de sammenlagt 70-80 skuespillere og frivillige, der er involveret i årets forestilling "Baronessen fra benzintanken", er helt klar til at indtage de skrå brædder igen tirsdag aften.

- Inden vi genoptager forestillingen i dag, får alle involverede en orientering om, hvad der er sket siden i søndags. Vi ser frem til at komme i gang igen, og vi føler os trygge ved den måde, det er blevet håndteret på. Kommunen har fulgt godt op, så tingene er blevet løst, som vi ønsker det, lyder det fra 7-Kantens bestyrelsesformand.

- Nu er det kun vejret, der kan få betydning. Men vi kan godt spille, selvom det skulle regne lidt, siger han.

Red Barnet kommer med råd efter dom i groomingsag

Udgivet

Grooming og digitale krænkelser kan ske for alle, siger Pernille Spitz, psykolog, Red Barnet.

Hvis du er forælder, så forsøg at gå om på den anden side af skærmen.

Sådan lyder rådet fra Red Barnet, efter der netop er faldet dom i grooming-sagen. Her blev Simon Kofoed Larsen idømt en forvaringsdom - det vil sige fængsling på ubestemt tid - og kendt skyldig i fire fuldbyrdede voldtægter, tre voldtægtsforsøg af piger mellem 12 og 15 år og mindst 100 samlejer med børn under 15 år.

- Det her er et eksempel på, hvor svært det er for unge at række ud og bede om hjælp. Det handler om nogle børn og unge, der har været i en forfærdelig klemme, og det er så skamfuldt for dem, at de ikke kan få sig selv til at sige det til deres forældre eller andre voksne, siger Pernille Spitz, der er psykolog i Red Barnet.

Det er derfor vigtigt at have en løbende dialog med sine børn om sociale medier, og hvordan man befærder sig på nettet. For det skal ske for alle.

- Vi vil gerne aflive myten om, at det kun er særligt udsatte børn og unge, der bliver udsat for grooming og digitale krænkelser. Det her kan ske for hvem som helst. Alle børn er per definition sårbare, siger Pernille Spitz.

Alene i 2023 havde Red Barnets SletDet 1.600 rådgivningssamtaler, og ifølge Pernille Spitz er der store mørketal på området.

Hvis du er udsat for grooming:

Til børn og unge:

  • Fortæl det til en voksen, du stoler på. Det er svært at komme ud af alene.

  • Søg råd hos for eksempel Red Barnets SletDet Rådgivning.

  • Vid at det ikke er din skyld, uanset hvad du har skrevet eller sendt af materiale.

Til forældrene:

  • Vær skarp på at få sagt til dit barn, at det kan komme til dig, hvis det oplever noget ubehageligt på nettet.

  • Fortæl at du ikke bliver vred over, hvis barnet har skrevet med en fremmed på nettet. Du vil bare gerne hjælpe.

  • Gennemgå privatlivsindstillingerne på barnets telefon og indstil eventuelt, at fremmede ikke kan kontakte barnet via sociale medier.

  • Vær opmærksom på, at det kan være en barriere for barnet at sige noget højt, fordi det er bange for, at forældrene overreagerer, bliver sure og tager barnets telefon og sociale medier.

  • Søg råd hos Red Barnets SletDet Rådgivning.

Det er også muligt for børn at søge hjælp hos Børns Vilkår via Børnetelefonen på telefonnummer 116111.

Kilde: Per Frederiksen, psykolog, Red Barnet

Så når du skal tage snakken med dine børn, så sig tydeligt, at uanset hvad de fortæller dig, så får de ikke skældud.

- Det sidste, de har brug for, er, at blive udskammet, siger Pernille Spitz.

Og det er særligt vigtigt at holde øje med, om der er tegn på mistrivsel. Det kan være, at de lukker sig inde sig selv, bliver stille eller omvendt udadreagerende.

- Derefter er der meget rådgivning at hente på Red Barnets SletDet. Her hjælper vi blandt andet med at få taget billederne, kontakte politiet og opfølgende samtaler.

- For den digitale krænkelse kan være mindst lige så alvorlig som den fysiske, siger Pernille Spitz.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendig cookies

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelcookies

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn

Markedsføringcookies

Navn Udbyder
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube

Præferencercookies

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Brugeroplevelsecookies

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com