Data om turisters adfærd afslørede vigtig viden og gav Marias iscafé det endelige skub
På Rømø kan isbutik koble salget af is med sammensætningen af beboere i områdets sommerhuse. Nu rulles stor dataplatform ud til resten af landet.
Maria Degn Clausen er indehaver af Café Fru Dax på Rømø. Tanken om at udvide caféen havde hun allerede haft flere gange.
Skubbet til rent faktisk at gøre det fik hun, da et stort dataprojekt afslørede noget interessant om øens gæster.
I 2020 deltog caféen i projektet Destination:Digital, som samlede data om alt fra antallet af gæster på øen, deres købsmønstre, vejr og trafik samt data fra sociale medier. Alt sammen for at spå om turisternes adfærd.
Helt lavpraktisk kan vi ud fra en række parametre blive bedre til at forudsige, hvor mange vi skal have på arbejde i cafeen
Morten Bøje Degn, Café Fru Dax på Rømø
Her målte de blandt andet antallet af mennesker og biler på øen hen over sommeren, og det viste sig, at antallet af mennesker og caféens omsætning fulgtes ad i en opadgående kurve frem til ugerne 26 og 27.
Her fortsatte antallet af mennesker med at stige, mens omsætningen forblev på samme niveau i to måneder frem.
- Vi kunne altså se på tallene, at der var dobbelt så mange mennesker som vores omsætning, så vores kapacitet var altså for lille. Det gav os skubbet til at købe nabo-lokalerne, fortæller Morten Bøje Degn, som er gift med Maria Degn Clausen og ifølge sig selv lidt af en talnørd.
Med belæg i tallene besluttede de at tage chancen og udvide caféen i begyndelsen af 2021, og den beslutning har de ikke fortrudt.
Særlig fordel for de små
Siden 2020 blev projektet rullet ud til hele Vestkysten, og nu skal det vokse til en national dataplatform.
- Tanken er at gøre det nemt for aktører på tværs af branchen at samarbejde. Man skal kunne tilgå al mulig forskellig slags data inden for turisme, så man kan træffe bedre beslutninger, fortæller chef for analyse og viden i VisitDenmark, Jan Voetmann.
Projektet Destination:Digital
Projektet Destination:Digital har i løbet af 2020 undersøgt mulighederne for at anvende data på destinations- og virksomhedsniveau.
Rømø var udgangspunktet for projektet, hvor man indsamlede viden om turisters adfærd - lige fra hvilke slags turister, der bor i et bestemt områdes sommerhuse, og hvilke is de køber.
Det er informationer, som kan være brugbare for isbutikker og små købmandsforretninger, så de kan tilpasse varerne på hylderne.
VisitDenmark og Dansk Kyst- og Naturturisme melder sig nu klar til at udrulle en fælles dataplatform til hele landet.
Nogle af de større hotelkæder og attraktioner har allerede medarbejdere, som analyserer lignende data hver dag. Med den nye platform vil de små virksomheder formentlig kunne få adgang til data, som de ikke har nu, men som de kan få god gavn af.
- Helt lavpraktisk kan vi ud fra en række parametre blive bedre til at forudsige, hvor mange vi skal have på arbejde i cafeen, fortæller Morten Bøje Degn og uddyber med endnu et eksempel fra dataprojektet.
Tallene viser nemlig, at der er en sammenhæng mellem varme sommerdag med kraftig vind fra vest og travlhed hos Café Fru Dax.
Håbet er at skabe ét sted, hvor alle i dansk turisme kan gå hen og få adgang til data, som kan hjælpe dem med at træffe beslutninger
Jan Voetmann, chef for analyse og viden i VisitDenmark
- Tesen er, at folk fra fastlandet tager på stranden på Rømø, men på grund af blæsten kan de ikke holde ud at være dernede og kommer derfor op i byen til os. Den sammenhæng kan vi se ud fra tallene, forklarer han.
Fra Rømø til Bornholm
Hensigten med platformen er også at kunne dele erfaringer med caféer og hoteller i resten af landet.
Selvfølgelig kan man ikke bruge Rømø-data til noget på Bornholm, uddyber Jan Voetmann, men man kan måske genbruge skabelonen.
- Så vi håber at kunne skabe løsninger, som nemt kan flyttes og genbruges andre steder med mere lokale data. Og da en isbutik på Rømø ikke konkurrerer med en isbutik på Bornholm, skader det ingen at eksperimentere med data og stille løsninger til rådighed.
Selve udformningen af platformen er ikke endeligt på plads endnu, fortæller Jan Voetmann og uddyber, at det er en proces, som vil strække sig over de kommende år.
- Men håbet er at skabe ét sted, hvor alle i dansk turisme kan gå hen og få adgang til data, som kan hjælpe dem med at træffe beslutninger.