Da ægtepar købte ferielejlighed, opstod et uventet problem

Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Lars og Pia Lichtenstein fra Aarhus har for nyligt overtaget den ferielejlighed på Rømø, de længe har drømt om, men med i handlen fulgte en kontrakt om udlejning gennem DanCenter, som har gjort drømmen til et mareridt.

Det var en lykkens dag, da Lars og Pia Lichtenstein 1. december overtog nøglerne til deres nye ferielejlighed ved Rim Feriecenter på Rømø. 

Med i handlen fulgte den kontrakt, som tidligere ejer havde indgået med udlejningsbureauet DanCenter. 

- Vi tænkte ikke, det var et problem, for vi vil rigtig gerne leje huset ud, når vi ikke er her, og vi har tidligere lejet ud gennem DanCenter og været meget tilfredse med det, fortæller Pia Lichtenstein.

Lars og Pia Lichtenstein knuselsker deres nye ferielejlighed ved Feriecenter Rim på Rømø, men glæden bliver lige nu overskygget af bøvl og problemer med deres udlejningsbureau DanCenter. Video: Alex Syrik, TV SYD.

Men bare tre dage efter, at ægteparret havde fået overdraget nøglerne til ferieresidensen, begyndte udfordringerne at vise sig.

Den tidligere ejer boede det meste af året fast i ferielejligheden, og derfor var den kun tilgængelig til udlejning nogle få uger i højsæsonen.

Jeg har været i branchen siden 1990, og jeg har aldrig oplevet noget lignende

Kim Juhlin, Formand, Feriehusejerne

Lars og Pia Lichtenstein forsøgte at fjerne ejerbookingerne, som tidligere ejer havde lavet, men uden held.

De forsøgte både at ringe, skrive mails og at møde op på det lokale DanCenter-kontor på Rømø for at få hjælp til at frigive huset til udlejning.

Lars og Pia Lichtenstein er flere gange mødt op på det lokale DanCenter-kontor på Rømø, og de fortæller, at de så godt som aldrig er de eneste utilfredse kunder tilstede på kontoret. Foto: Alex Syrik, TV SYD

Men hver gang oplevede de at støde panden mod en mur af undskyldninger og bortforklaringer.

- Når vi endelig kommer igennem til dem, så henviser de bare til ejerne i Indien, som har overtaget firmaet, men det kan vi jo heller ikke bruge til noget. Det er virkelig ikke særlig professionelt, synes vi, siger Pia Lichtenstein.

Tip os:

Har du oplevet problemer i forbindelse med at leje eller udleje et sommerhus eller en ferielejlighed, så vil vi meget gerne høre fra dig.

Skriv til journalist Martin Littau Herlevsen på mail: mahe@tvsyd.dk

Peter Mortensen, der er business developing manager hos DanCenter, forklarer, at virksomheden har været igennem en større omvæltning, hvor man har flyttet en stor del af kundesupporten ud af landet, hvilket har givet nogle startvanskeligheder.

- Nogle kunder har oplevet at vente helt op til en time på at komme igennem til os, fordi der har været for meget tryk på hanerne og for få til at tage telefonerne, forklarer han og fortsætter:

- Vi skulle gerne have rettet op på det nu, så vi er nede på en ventetid ved telefonen, der sjældent er længere end 45 sekunder.

Udover kundesupporten er blandt andet også it-afdelingen, økonomiafdelingen og hr-afdelingen i DanCenter blevet outsourcet til hovedkontoret i Indien.

Manglende udbetaling

Dråben, der nu har fået bægeret til at løbe over for Lars og Pia Lichtenstein, er, at de ikke har modtaget de penge for udlejning fra DanCenter, som de er berettiget til.

Betalingen for udlejningen skulle ægteparret have modtaget 1. marts.

- Vi får at vide, at den er lejet ud, men vi har ingen penge fået. Gad vide, om vi overhovedet får nogen penge? Vi ved ingenting, for vi kan ikke komme i kontakt med dem, siger Pia Lichtenstein.

Hvis det her begynder at skabe en usikkerhed om, hvorvidt det danske marked er trygt at leje sommerhuse på, så kan det få store konsekvenser

Kim Juhlin, Formand, Feriehusejerne

Ægteparret skal dog ikke være bekymrede for, at de ikke får de penge, de er berettiget til, hvis man spørger Peter Mortensen fra DanCenter. 

- Vi arbejder simpelthen på højtryk i vores økonomiafdeling og i vores ejerservice lige nu på at få løst alle sager som blandt andet denne her, forsikrer han. 

Haglet ned på Trustpilot

Kigger man på anmeldelsesportalen Trustpilot, hvor kunder kan tilkendegive deres tilfredshed med en virksomhed på en skala fra en til fem stjerner, så tegner der sig hurtigt et billede af, at Lars og Pia Lichtenstein langt fra står alene med deres utilfredshed over DanCenter.

På Trustpilot har DanCenter indtil videre i marts måned i år modtaget 157 anmeldelser fra kunder, hvoraf de 104 af dem giver virksomheden den laveste karakter i form af én stjerne. 

Flere af kunderne skriver sågar, at de ville give DanCenter nul stjerner, hvis det var muligt.

Langt de fleste af de dårlige kundeanmeldelser af DanCenter på Trustpilot er fra kunder, der har lejet et hus gennem virksomheden, men man skal ikke lede længe for at opdage, at der også er udlejere blandt de mange utilfredse kunder. Video: Trustpilot.dk, Grafik: Martin Littau Herlevsen

En, der kan nikke genkendende til den store utilfredshed med DanCenter, er Kim Juhlin. 

Han er formand for foreningen Fritidshusejerne, der repræsenterer de danske sommerhusudlejeres interesser. 

- Jeg har været i branchen siden 1990, og jeg har aldrig oplevet noget lignende, fortæller Kim Juhlin og fortsætter: 

- Hvis jeg skal beskrive utrygheden blandt fritidshusejerne på en skala fra et til ti, så er det en klar tier. Det er uden fortilfælde, og det er fuldstændig ufatteligt, hvad jeg hører af grumme historier fra ejerne.

Kim Juhlin, der er formand for foreningen Fritidshusejerne, som repræsenterer de danske sommerhusudlejere, har ikke set en større fadæse i sine næsten 35 år i branchen end den, der foregår i DanCenter lige nu. Foto: TV2 Kosmopol

Udover sin formandsrolle, så er Kim Juhlin til daglig også direktør i virksomheden FeriehusDirect, der ligesom DanCenter lever af at udleje sommerhuse.

Han gør derfor opmærksom på, at han sidder med to kasketter i debatten, men at hans udtalelser er baseret på de mange samtaler, han har med sommerhusejere igennem sit virke i foreningen Fritidshusejerne.

Lidt for smart booking

Størstedelen af de mange utilfredse kunder på Trustpilot melder om, at de har oplevet meget sene annulleringer af det sommerhusophold, de har bestilt, eller at de er kommet til et hus, hvor ejerne også selv havde booket huset.

Forklaringen på den problematik er ifølge Peter Mortensen en ny kampagne, som DanCenter satte i søen kaldet 'Smart Booking'.

Kampagnen gik ud på, at DanCenter åbnede op for udlejning af sommerhuse i de uger, hvor ejerne ellers havde booket det til sig selv for så at sælge dem til gæster. 

- Pointen med det var, at vi ville ringe husejerne op og fortælle dem, at vi havde solgt opholdet til en kunde og spørge dem, om de ville frigive ugen til lejerne eller beholde den selv, forklarer Peter Mortensen og fortsætter:

- Omkring 30 procent af husejerne ville med glæde frigive huset, mens 70 procent holdt fast i deres ejerbookinger. Så skulle vi selvfølgelig ringe kunden op og fortælle dem, at de ikke kunne få det hus, de havde booket i den pågældende uge, men at vi naturligvis havde et andet alternativ til dem.

Peter Mortensen er business developing manager hos DanCenter. Foto: Privat

DanCenter har nu droppet kampagnen med de lidt for smarte bookinger igen. 

- Vi har måttet konkludere, at vi ikke har kapaciteten til at styre det her smarte program. Vi gjorde det for kundernes skyld, men vi endte med at skabe en kæmpe klods om benet på os selv, siger Peter Mortensen.

De kreative bookinger vækker heller ingen glæde hos Feriehusejerne.

- Min helt store bekymring i det her er, om det i virkeligheden er så stor en fadæse, så det vil påvirke tyskernes lyst til at leje sommerhuse i Danmark fremadrettet, siger Kim Juhlin og fortsætter:

- Hvis det her begynder at skabe en usikkerhed om, hvorvidt det danske marked er trygt at leje sommerhuse på, så kan det få store konsekvenser.

Hos DanCenter deler de ikke den bekymring. Det fortæller Peter Mortensen og begrunder det med, at alle der har oplevet problemer med dobbeltbookinger og sene annulleringer er blevet kompenseret med bedre produkter.

Aldrig mere DanCenter

Der er ikke noget Lars og Pia Lichtenstein hellere vil, end at opsige kontrakten med DanCenter og finde et andet bureau til at udleje ferielejligheden.

Problemet er bare, at vilkårene i kontrakten er skruet sådan sammen, at selvom de meddeler deres opsigelse til DanCenter, så er de bundet til kontrakten for resten af 2024.

- Vi føler os helt stavnsbundet i det her. Vi er kunder, og de er et firma, som vi sælger en vare igennem, men vi kan simpelthen ikke komme i kontakt med dem.

Lars og Pia Lichtenstein har for længst besluttet sig for, at de aldrig skal have noget med DanCenter at gøre igen, når de engang er sluppet ud af kontrakten med dem. Foto: Alex Syrik, TV SYD

Lars og Pia Lichtenstein går nu med overvejelserne om, hvorvidt de skal alliere sig med en advokat eller leve med DanCenter året ud. En ting er dog sikkert - tilliden er brudt og kan ikke genopbygges.

- Vi skal bare ud af den her kontrakt så hurtigt som muligt, og så skal vi aldrig nogensinde have noget med DanCenter at gøre igen, konkluderer de.

Det er fortsat ægteparrets intention at udleje sommerhuset gennem et andet bureau.

Motorvej under stor ombygning - pludselig dukkede sjælden skat op

Arkæologer fra Vejle har fundet en meget sjælden skat under udvidelsen af motorvej E45. Foto: Mathiias Jesper Strange Hansen , TV SYD
Udgivet

Nær et af nutidens knudepunkter ved motorvej E45 ved Hedensted har en gruppe arkæologer fundet en meget sjælden skat, der vidner og et krigerisk og rigt samfund.

I Hedensted nærmere bestemt Løsning Søndermark lige på kanten af E45s travle trafik har arkæologerne fra Vejlemuseerne, svært ved at få armene ned. De er i gang med at udgrave en gammel bosætning fra jernalderen.

- Allerede ved de første forundersøgelser kunne vi se, at det her ville blive vildt, men udgravningen har vist sig at overgå alle vores forventninger, fortæller arkæolog og udgravningsleder Elias Witte Thomasen fra Vejlemuseerne.

Dorthe Horn Christensen kan ikke få armene ned over de mange oldtidsfund på Løsning Søndermark ved Hedensted. Foto: Thomas Hoffmann-Møller, TV SYD

Den helt særlige våbensamling består nemlig af mere end hundrede lanser og spyd, otte sværd og ikke mindst en sjælden ringbrynje, som får Dorthe Horn Christensen, der også er arkæolog på udgravningen, til at juble.

- Den tunge metalvest er sammensat af over 20.000 små ringe, og det er altså noget ganske særligt - også i år 400. Den har været virkelig værdifuldt, for det er kæmpe arbejde at lave. Det er ikke noget alle mand har haft, forklarer hun.

Sammen med de mange våben blev også en kostbar ringbrynje nedgravet samt andre genstande, der viser, at stedet har været beboet af en magtfuld stormand.

- Den måde, krigsudstyret er gravet ned på, viser, at der er tale om ofring til de højere magter, forklarer Dorthe Horn Christensen.

Fundene i udgravningen er et meget værdifulde selv i vores del af landet, hvor nogle af Danmarks største guld- og sølvskatte i de senere år er dukket op af mulden.

- Det er vildere end en guldskat, intet mindre, siger Dorthe Horn Christensen.

Motorvejsudvidelse giver historien vinger

Fundet af de sjældne fortidsskatte er et resultat af noget så moderne, som en motorvejsudvidelse. Bilerne suser da også lige forbi udgravningsstedet på motorvejen, men det rører ikke Dorthe Horn Christensen fornemmelse for oldtiden.

Fund ved Løsning Søndermark:

  • 119 lanser og spyd

  • 8 sværd

  • 5 knive

  • 3 pilespidser

  • 1 økse

  • 1 ringbrynje

  • Fragmenter af minimum to edsringe/halsringe

  • Et bidsel

  • Fragmenter fra et signalhorn

  • Et hav af jern- og bronzegenstande, som endnu ikke er nærmere undersøgt og klassificeret.

  • Desuden er der fundet store mængder keramik, flint, mm., der viser at stedet har været beboet gentagende gange i løbet af mange tusinde år.

- Lige her får vi lige sådan et lille bid af historien, og faktisk så er der i hele udgravningen spor af 2.000 års historie - sådan mere eller mindre lige på det her sted. Det er lidt lidt vildt at få det hele serveret, mens tiden bare flyver forbi for alle andre.

Landsbyen med mindst to huse, hvor de mange våben blev fundet, ligger lige der, hvor E45 løber ved Hedensted.

I dag fylder industri og erhverv uden for Hedensted, men tilbage i jernalderen voksede området som et voldeligt magtcentre.

- Der sidder simpelthen nogle mennesker her, som har den sociale og økonomiske kapacitet til at samle mennesker omkring sig, og en af de måder at gøre det på, er ved at samle krigere og drage ud og deltage i krigshandlinger. Det er det, vi ser i denne gårdstomt her, fortæller Elias Witte Thomasen.

Intet varer evigt

Men intet varer som bekendt evigt.

Og netop nedrivningen af den gamle bosætning er grunden til, at de værdifulde fortidslevn nu dukker op af jorden.

- Det kan være, at man har sagt tak for et eller andet, fordi sådan som det ser ud lige nu, så er det i hvert fald et offer, der er lavet i forbindelse med, at man sløjfer huset, så huset bliver nedlagt, så det kan være en taksigelse til guderne eller på anden måde i en eller anden form for afslutning, man laver, forklarer Dorthe Horn Christensen.

Der går næppe længe, før brynjen, der har været skjult i mange hundrede af år, før interesserede kan få den at se.

- Altså, jeg tænker helt sikkert, at dette er så vildt et fund, at det udstilles på museet i Vejle.

Nu kan computeren spotte en brækket arm på skadestuen

Ulrick Skipper Espelund er med til at indføre forskellige projekter med kunstig intelligens på Regionshospitalet Horsens.
Udgivet

Teknologien udvikler sig hastigt, og nu kan de også få gavn af den kunstige intelligens på Regionshospitalet Horsens. Her tester man en teknologi, der kan spotte knoglebrud på røntgenbilleder.

De små firkanter langs albuen viser, at der med stor sandsynlighed er et brud. Den stiplede linje er mere tøvende.

Røntgenbilledet har været en tur igennem en ny teknologi, der er blevet oplært i at opdage brud på knogler. Teknologien bliver lige nu afprøvet på Regionshospitalet i Horsens, hvor forskellige røntgenbilleder får et ekstra digitalt øje på sig.

- Hvis vi kan indføre nogle tricks, så patienterne venter lidt kortere, så er det rigtig godt, siger Ulrick Skipper Espelund, der er forskningsansvarlig overlæger på afdelingen for Bedøvelse, Operation og Intensiv.

Projektet er blot et af flere, som gerne skal gøre det lettere og bedre at være patient i sundhedsvæsenet.

En fordel for nyuddannede

Som helt nyuddannet læge har man selvsagt ikke lige så meget erfaring som dem, der har været i det i 10, 15 eller 20 år. Derfor får de ofte et ekstra kig på deres røntgenbilleder, og det er her, den kunstige intelligens kan lette opgaverne.

Det har man allerede testet på Aalborg Universitetshospital, og nu skal de se, om det giver samme effekt i Horsens.

- Det kan fjerne noget usikkerhed hos de nyuddannede læger, der ellers ofte skal vente på hjælp fra en mere erfaren læge. I Aalborg oplevede man, at systemet speedede processen op, siger Jeppe Lange, forskningsansvarlig overlæge.

Jeppe Lange ser, at kunstig intelligens er kommet for at blive på sygehusene, men det kræver ekstra meget, når det handler om data og sikkerhed. Foto: Emma Rixen Hedegaard, TV SYD

Med teknologien kan de nyuddannede læger også få et ekstra blik på billederne i de sene aftentimer, hvor der ikke er en overlæge på arbejde. Og i dagstimerne kan der måske blive frigivet tid til overlægerne, når de er på sygehuset. Det er det, de lige nu skal blive klogere på.

- Optimalt set kunne vi få flyttet nogle lægeressourcer fra skadestuen og op i huset. Det ville gøre, at jeg ikke behøver sidde i skadestuen, men kan bruges på noget andet, siger Jeppe Lange.

Aldrig en erstatning

Når der bliver taget nye teknologier og kunstig intelligens ind på sygehuset, tager det lang tid at få testet. Alt sammen fordi, de skal være helt sikre på, at det kan betale sig.

- Det er et vigtigt arbejde at hjælpe patienter, og der er ikke en særlig stor fejlmargin. Samtidig har vi en stor udfordring, for der bliver flere ældre, der skal have behandling, så vi vil gerne kunne gøre det bedre og smartere, siger Ulrick Skipper Espelund.

Ulrick Skipper Espelund arbejder med bruges af kunstig intelligens på sygehuse, og har flere projekter i gang. Foto: Emma Rixen Hedegaard, TV SYD

Fordelene skulle gerne være, at patienterne i skadestuen skal vente i kortere tid og ikke blive kaldt ind dagen efter et besøg i skadestuen, fordi alle brud bliver opdaget første gang.

- Det kommer ikke på tale, at denne type kunstig intelligens kommer til at arbejde selvstændigt. Det er altid kun som en hjælp, siger Ulrick Skipper Espelund.

Han arbejder lige nu på flere projekter og håber, at de snart kan sætte gang i endnu et.

Flere nye teknologier

Udover testen af røntgenbillederne arbejder Ulrick Skipper Espelund med et system, der skal gøre opmærksom på akut kritisk sygdom tidligere end nu.

Der er tale om et system, hvor en notifikation dukker op på telefonen hos læger og sygeplejersker, hvis der er et prøvesvar, der skal kigges på straks, fordi det viser tegn på akut kritisk sygdom - for eksempel ved organsvigt.

- Det forventer vi os rigtig meget af, for det er patienter med kritiske sygdomme, der fylder meget i vores hospitalssenge. Det er dem, der bliver mest syge, og det er dem, hvor der er flest, der dør. Så der håber vi virkelig, vi kan gøre en forskel for patienterne, siger Ulrick Skipper Espelund, overlæge.

Det forsøg skulle gerne begynde ved årsskiftet, og indtil da fortsætter de med at teste teknologien på røntgenbillederne, mens de noterer alle data og målinger ned.

TV SYD

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
Chartbeat
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com