Parkeringsvagter eller ingen parkeringsvagter - det er spørgsmålet
Mange byer og indkøbscentre fravælger parkeringsregler og dertil hørende vagter. Det giver simpelthen for meget utilfredshed.
Der er vel ikke meget, der kan bringe et voksent og ellers ligevægtigt menneske i affekt som parkeringsbøder, som de, der udsteder dem, helst vil kalde parkeringsafgifter.
Det har de for eksempel fundet ud af i Esbjerg Storcenter, der i sagens natur ligger i Esbjerg.
Fra 2018 til 2020 havde de kontraheret med Europark til at sikre sig, at gæsterne i centret ikke overskred de fire timers parkering, der dengang var på centrets p-pladser.
- Der var simpelthen så meget bøvl, og jeg brugte så meget tid og så mange penge på kunder, der havde fået en p-afgift, fortæller Verner Thomsen, centerchef i Esbjerg Storcenter.
Storcentret havde så store bannere med beskeder om at kunderne skulle huske p-skiven, at de kunne ses fra de helikoptere, der flyver til olieplatformene i Nordsøen.
- Vi havde faktisk butikker, hvor kunderne kom tilbage med de varer, de lige havde købt. Nu havde de fået en parkeringsbøde, og så havde de ikke råd til det, de lige havde brugt penge på, fortæller centerchef Thomsen.
Vi er lykkelige over at slippe af med det.
Verner Thomsen, centerchef.
Selvom Verner Thomsen ikke vil kritisere Europark for noget, de gjorde blot, hvad de blev bedt om, så var det ikke hans kop te at stikke bøder/afgifter ud til kunder, der havde glemt at stille skiven.
- Vi er lykkelige over at være sluppet af med det, siger han.
Også hele byer vælger en mere gelassen tilgang til p-afgiftsproblematikken. Haderslev for eksempel.
Nu er det ikke sådan, at man ikke kan få en p-bøde i Haderslev, for det kan man. Men byen har indtil nu kun haft en af deres egne ansatte til at patruljere i byen i timer om ugen. Det vil blive sat op til 15 - 20 efter hvordan, det nu kan passe.
- Vi kører efter princippet, at første gang så la'r vi dig gå. Vi tror, at det er bedre for stemningen, hvis vi begynder med en løftet pegefinger. Der er jo heller ikke nogen penge i det, fortæller Carsten Leth Schmidt, (S), formand for Teknik- og Klimaudvalget.