Ny grøn trepartsaftale er på plads

Af Ritzau
Udgivet

Regeringen og en række brancheorganisationer i den grønne trepart er blevet enige om at pålægge en CO2-afgift på landbruget.

Det fremgår af aftaleteksten, som parterne præsenterer på et pressemøde i Økonomiministeriet.

Parterne er enige om, at landbruget fra 2030 skal betale 300 kroner per ton i CO2-afgift. Herefter stiger afgiften til 750 kroner per ton i 2035.

Men der kommer også et bundfradrag til landbruget, der ændrer de reelle afgiftssatser.

- Med et bundfradrag på 60 procent svarer dette til, at de effektive afgiftssatser udgør 120 kroner per ton CO2 i 2030 og 300 kroner per ton CO2 i 2035, lyder det i aftaleteksten.

Bundfradraget skal indføres, så der er "sammenhæng mellem afgiftsbelastningen, de faktiske handlemuligheder og incitamentet til at bruge dem".

Aftalen i den grønne trepart indeholder også etableringen af en fond med navnet Danmarks Grønne Arealfond. Her skal afsættes 40 milliarder kroner.

De penge skal blandt andet gå til, at der rejses 250.000 hektar skov frem mod 2045.

Derudover skal der ske "strategisk jordopkøb" og der skal gives støtte til udtagning af 140.000 hektar lavbundsjorde frem mod 2030.

- Jeg vil på godt jysk sige, at det er en god stor aftale, siger formand for den grønne trepart Henrik Dam Kristensen.

Økonomiministeren siger, at den grønne treparts aftale lægger fundamentet for, at Danmark når 2030-målet, og der sikres bedre natur og vandmiljø, men også "god plads til en god og solid fødevareproduktion."

- Vi sætter med etableringen af Danmark grønne arealfond 40 milliarder kroner af til en kæmpe stor omlægning af Danmarkskoret, siger Stephanie Lose.

Fire mænd bruger år på at få gammelt lokomotiv og vogne på skinner

Udgivet

Det kommer til at tage flere år for medlemmerne af Veteranbanen Haderslev - Vojens at få genopbygget lokomotiv og vogne.

Det giver et lille sug i maven, og der kommer samtidig et smil på læben hos Bjarne Seerup, når dieselmotoren med de 440 hestekræfter sætter i gang.

- Ja, den går rigtig godt, siger han tilfreds.

Vil have deres eget

Det gamle Litra MH 304 lokomotiv fra 1962 har de seneste måneder været parkeret på nogle spor tæt ved banegården i Vojens, hvor det er planen, at det skal igennem en større renovering.

- Planen er, at vi vil have vores eget lokomotiv og vores egne togvogne, der kan køre på strækningen mellem Haderslev og Vojens, fortæller Thomas Øjgaard, der er formand for veteranbanen.

Det gamle lokomotiv er godt slidt, men det er stadig muligt at skaffe reservedele.

Men det er et projekt, der kræver masser af arbejde og masser af tålmodighed. For lige nu er de kun fire medlemmer på projektet, og det er tidskrævende arbejde at sætte det nedslidte og ødelagte materiel i stand.

- Vi tør ikke rigtig at sige noget, men der kommer i hvert fald til at gå fem år, før det kører, siger Thomas Øjgaard forsigtigt.

Siden barndommen

Både formand Thomas Øjgaard og næstformand Bjarne Seerup er født og opvokset tæt på banegården i Vojens. Derfor har lokomotiver og tog altid været tæt på, og i dag er det blevet en altoverskyggende interesse, der tager alt fritid.

- Jeg har altid boet 400 meter fra stationen og lige siden, jeg var helt lille, har jeg interesseret mig for lokomotiver og tog, fortæller Thomas Øjgaard.

Litra MH-304 blev bygget i Aarhus i 1962.

Ingen til at køre damplokomotiv

Veteranbanen har i mange år lånt lokomotiv og vogne hos andre klubber i Danmark, når de har kørt på strækningen mellem Haderslev og Vojens.

Især et gammelt damplokomotiv fra klubben i Lunderskov har været populært. Men de har ikke længere mandskab til at køre med det.

Derfor har de unge fra den nye generation hos Veteranbanen Haderslev - Vojens besluttet, at der skal ske noget nyt.

Selvom det er tidskrævende og koster en del penge.

- For mig er det mere end en hobby. Det er en livsstil. Jeg har også købt mit eget lokomotiv, som jeg håber, snart bliver godkendt til kørsel, siger næstformand Bjarne Seerup.

Lokomotivet står parkeret tæt ved banegården i Vojens. Foto: Ole Møller, TV SYD

Ukendt tidshorisont

Hvornår det gamle diesellokomotiv bliver klar, er lige nu svært at sige. Det kan godt køre, men der skal også de rigtige tilladelser til, før det må køre med passagervogne.

Veteranbanen Haderslev- Vojens forventer dog ikke, at der bliver problemer med få en tilladelse, for der kører ikke længere persontog på strækningen.

Det har det ikke gjort siden 1978.

Kommune kommer med opfordring inden kongeligt besøg

Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix
Udgivet

Der forventes rigtig mange mennesker, når kongeparret tirsdag 9. juli besøger Gråsten

Kong Frederik og dronning Mary vil blive modtaget på torvet i Gråsten klokken 16, inden de senere på dagen skal til Graasten Slot for at holde ferie for første gang som konge og dronning.

Det oplyser Sønderborg Kommune i en pressemeddelelse.

Hvis vejret tillader det, vil kongeparret gå fra torvet og ud til slottet - en gåtur på cirka 750 meter.

I den forbindelse har Sønderborg Kommune valgt at spærre for trafik på flere veje i Gråsten fra klokken 10 til 19. Samtidig opfordrer kommunen til, at folk går, tager cyklen eller offentlig transport til Gråsten den dag.

Overblik over trafikken i Gråsten på dagen:

Afspærringer:

  • Fra Torvet ved Borgergade over Slotsgade og Slotsbakken til Felstedvej er spærret

  • Fredensgade ved nr. 11 til Slotsgade er spærret

  • Nygade er spærret fra Ringgade til Torvet

Parkering på dagen:

Hvis man kommer i bil, så anbefales følgende fire områder til parkering i Gråsten i midtby:

  • Ahlmannsparken, Ahlefeldvej 4, Gråsten (her er der også 8 handicappladser)

  • Politigrunden på Kongevej, Gråsten (ved rundkørslen)

  • Peter Marcussens Plads, Emmas Have 20, Gråsten

  • Ringriderpladsen, Johs Kocksvej, Gråsten

Lukning af p-pladser:
Modtagelsen af Kongeparret betyder, at de offentlige p-pladser på Slotsgade er lukket hele dagen.

Kilde: Sønderborg Kommune

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendig cookies

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelcookies

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn

Markedsføringcookies

Navn Udbyder
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube

Præferencercookies

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Brugeroplevelsecookies

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com