Naturfredningsforening siger 'nej tak' til Hærvejsmotorvejen
Flere lokalafdelinger fra Danmarks Naturfredningsforening ønsker ikke en Hærvejsmotorvej. Transportudvalgets næstformand forstår ikke bekymringen.
"Ny motorvej er den helt gale vej at gå. Nej tak!"
Så simpelt kan det siges, hvis du spørger lokalformænd fra Danmarks Naturfredningsforening om planerne for Hærvejsmotorvejen, der skal løbe fra Hobro i nord til Haderslev i syd.
Læserbrev samler 20 lokalafdelinger
Formand for lokalafdelingen i Viborg, Jens Frydendal, skrev tidligere på ugen et læserbrev om emnet: "Vi står midt i en natur- og klimakrise og skal ikke ødelægge mere natur – vi skal passe bedre på den, vi har tilbage. Vi skal ikke udlede mere CO2, vi skal skære ned."
Læserbrevet er skrevet på vegne af i alt 20 jyske lokalafdelinger fra Danmarks Naturfredningsforening - seks af dem fra TV SYDs sendeområde: Tønder, Varde, Fanø, Vejle, Kolding og Vejen. Lokalafdelingen i Billund har ingen bestyrelse.
Naturen skal beskyttes
I november fremlagde Vejdirektoratet sin indstilling til linjeføringen af motorvejen, som direktoratet foreslår skal gå øst om Billund og vest om Vandel med tilslutning til E45 ved Christiansfeld eller Haderslev.
I denne indstilling skriver Vejdirektoratet, at "funktionen af de beskyttede naturtyper og de beskyttede dyrs levesteder kan bevares og opretholdes."
Men den formulering giver lokalformand i Vejle ikke meget for:
- Det er ikke sandt. Uanset linjeføring vil motorvejen skille naturområder ad, siger formand for Danmarks Naturfredningsforenings lokalafdeling i Vejle, Uffe Davitzen Rømer.
Formand for afdelingen i Kolding, Esben Christoffersen, er enig med Vejles lokalformand og siger samtidig, at denne opdeling af naturområder er det mest kritiske punkt. Derudover nævner han naturværdi, støj og forurening som bekymringsområder.
Næstformand i Transportudvalget, Hans Christian Schmidt (V), der er valgt i Sydjyllands Storkreds, forstår ikke bekymringen:
- Det er vi jo mestre i. Det har Vejdirektoratet vist igen og igen, siger næstformanden som kommentar til, hvorvidt ovenstående sætning fra Vejdirektoratets indstilling kan opretholdes.
Hans Christian Schmidt henviser til, at tidligere udbygning af infrastrukturen har vist, at natur og dyreliv tænkes ind i planerne. For eksempel blev der anlagt faunapassager ved Svendborgmotorvejen, og samtidig viste rapporter, at biodiversiteten ved Storebæltsbroen og Øresundsbroen ikke tog skade trods bekymringer derom.
Forhandlinger om linjeføring på vej
Ifølge næstformand Hans Christian Schmidt (V) indleder regeringen om en måneds tid forhandlinger om infrastrukturen. Hærvejsmotorvejen er en del af disse forhandlinger. Han byder desuden input fra Danmarks Naturfredningsforening velkommen, når linjeføringen er besluttet.
Transportministeren udtrykte ved Folketingets åbning i oktober, at Hærvejsmotorvejen ikke var aflyst, men at den heller ikke står øverst på ministerens ønskeseddel.